урок « Я у світі»
Однією з цілей курсу « Я у світі» є формування в учнів потреби у пізнанні природи і суспільства в єдності , взаємодії, взаємозв’язках. Запропонована розробка уроку ілюструє варіанти означеної мети. Завданням уроку є розширення уявлення школярів про власні родини, виховання любові до найближчих і найрідніших людей, формування у дітей обов’язку перед батьками, своїм народом, Батьківщиною.
Однак досягнення мети стійких позитивних результатів можливе лише за умов застосування форм і методів інтерактивного навчання. Таке навчання сприяє створенню умов для активної участі дітей у навчанні, стимулювання міркування, застосування засвоєних знань у розв’язанні життєвих завдань. Використанні у розробці уроку методи і форми роботи допоможуть вчителеві розвинути у дітей уміння логічно мислити, аргументувати та правильно висловлювати свою думку.
Тема : Сім’я, родина, рід, родовід
Мета :розширення і поглиблення уявлення дітей про сім’ю, родину, рід, їх значення в житті людини, навчити складати « родовідне дерево»; пробуджувати інтерес до історії свого народу, сім’ї: розвивати активність, мислення, творчу уяву;виховувати почуття любові й поваги до сім’ї , родини, роду, гордості за свій народ.
Обладнання: таблиці, картинки, виставка фотографій» У колі рідної
сім’ї» ; макет родовідного дерева; запис пісні « Родина».
Хід уроку
І. Організація класу
Психоформула.
Діти сидять групами, взявшись за руки, хором промовляємо:
Тепло своїх долоньок
Я друзям віддаю
Урок новий, цікавий
Я з радістю почну.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
У мене в руках цікава скринька . У ній найцінніший скарб планети Земля. Хто з вас хоче його побачити, може зазирнути, але поки що не розповідати, кого ви там побачили, аж доки всі найцікавіші та найсміливіші не зазирнуть до скриньки.( під музику діти почергово заглядають до скриньки, на дні якої – дзеркало.
А що дитині треба?
Дім красивий, білий
І, як світлий образ,
Мамин погляд добрий,
Й батька дорогого
Чути добре слово.
А ще б гарно мати
І сестру, і брата.
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку
Розв’язування ребусів.
7 ‘Я Р 1 а Р і Д Родо’’
( Д іти називають слова, а вчитель викладає тему з табличок.)
Ми будемо говорити про те, що кожна людина любить і шанує. Поговоримо про сім’ю.
Девізом нашого уроку будуть слова:
Домашнє вогнище родинне,
Оселя наша і сім’я .
Вправа « Очікування»
( Діти відповідають, а вчитель уточнює, додає, будує схему.
IV. Сприймання та усвідомлення навчального матеріалу
З кого складається сім’я? ( Відповіді дітей.)
Отже, сім’я складається з мами, тата і дітей. Можна ще висловитись так : з батьків та дітей. Давайте прислухаємось до того як, звучить слово « сім’я». Що ви чуєте?
Чується два слова « сім» і « я». Сім’я складається з багатьох людей : з дітей , мами і тата . У ваших батьків теж є батьки. Як ви їх називаєте?
Ваші бабусі і дідусі колись теж були маленькими , і в них теж були свої батьки. А знаєте ви, як вам їх називати? ( Прабабусі й прадідусі.)
І у них теж були свої мама і тато, бабусі. Всі – і бабусі, і дідусі, і прабабусі, і прадідусі, їхні батьки, і батьки їхніх батьків – є ваш рід .
Висновок : Що таке сім’я?
Складання асоціативного куща
Родина всі, хто
живе разом
Звернімось до « Довідкового бюро».
Виступ « Довідкового бюро».
Родина – група людей, яка складається з батька, матері, дітей, бабусі, дідуся, інших родичів, які живуть разом.
Рід – кілька родин, що походять від одного предка.
Тобто, до складу3 роду входять кілька родин, родичі, рідня. А вже рід до роду – це народ.
простіше запитання. Якщо одного хлопчика звуть Сашко і другого – Сашко, то чим ми їх відрізняємо? ( Відповідь дітей.) Так, за прізвищем. А звідки воно взялося? Вірно: від батьків. А вони його отримали від своїх батьків. Прізвище є ознакою роду. Ми можемо сказати, рід Грициків, рід Гузів… Хто продовжить далі? ( Діти ланцюжком продовжують.)
Всі хочуть, як народиться дитина,
Щоб я було красиве і дзвінке,
Бо носить мене все життя людина.
У кожного з вас є своє ім’я, прізвище , по батькові. Ім’я своїй дитині батьки вибирають самі, за бажанням, а прізвище переходить від діда до батька, від батька до сина.
Адже батько голова сім’ї і продовжувач роду. До імені дитини додається ім’я батька. Тож давайте з вами « познайомимось». ( Діти називають прізвище, ім’я та по батькові.)
Оцей пальчик – мій дідусь,
Цей – моя бабуся,
Оцей пальчик – мій татусь,
Цей – моя матуся,
А цей пальчик – оце я!
А це – вся моя сім’я.
Робота в групах.
Перед кожною групою таблиця , діти мають вибрати слова, що заважають щастю сім’ї.
Добробут пошана вірність
Затишок виховання кохання
Порада байдужість турбота
Сварка повага піклування
Допомога розуміння зрада
Прибрали непотрібне й одержали таку формулу – павутинку.
Річка вмирає без джерел,
Дерева сохнуть без коріння,
У ріднім краї ти – орел,
Твій родовід тут покоління.
без батьків. Адже ми народились і живемо на Україні, тут живуть наші батьки, дідусі, бабусі. Значить, родовід наш, тут в Україні.
З роду в рід кладе життя мости,
Без коріння саду не цвісти,
Без стремління човен не пливе,
Без коріння сохне все живе.
найстарших його членах, бо саме вони мають великий життєвий досвід. Традиційно історію роду показують у вигляді Дерева. Коріння 0 це наші предки . У ньому наше минуле, пам'ять .
Стовбур – дідусі та бабусі.
Міцні гілки – ваші батьки .
Відростки – їхні брати і сестри.
Листочки – це ви, їхні діти.
Ми побачили, як « ведеться рід» від найстарших до найменших – це і є родовід.
Люди завжди берегли пам'ять про своїх прадідів. Дехто міг нарахувати сім або більше поколінь свого роду.
Складання власного «родовідного дерева»
Людське безсмертя з роду до роду,
Увись росте з коріння родоводу.
І тільки той у кого серце чуле,
Хто знає, береже минуле.
Лиш той майбутнє
Вивершить прекрасне.
Тож, не даймо всохнути « родовідному дереву» нашого народу1 Зараз кожен з вас складе « родовідне дерево» ( Діти складають « родовідне дерево».)
Доки кожен з нас буде пам’ятати свій родовід - в українського народу є майбутнє.
Візьмемо ваші деревця й посадимо з них сад : рід до роду . ( Під запис пісні
« Родина» діти « саджають» свої « родовідні деревця».)
V. Узагальнення та систематизація знань учнів
1. Робота за підручником.
Читання статті « Родина, рідня, рід»
2. Відповіді на запитання.
- Що таке сім’я ?
- Чим відрізняється сім’я від рідні?
- Чому треба піклуватися про членів сім’ї?
3. Робота над прислів’ями.
Прочитайте прислів’я : « не потрібен і клад, коли в сім’ї лад». Як вирозумієте це прислів’я ? Які ви ще знаєте прислів’я про рід, сім’ю?
4. Розгадування кросворда « Склад сім’ї»
Сім’я , мов сонечко, зігріває дитину від народження ідо кінця днів. В родині має панувати злагода і повага до близьких.
Ким для вас є ці люди, дізнаєтесь розгадавши кросворд.
VІ. Підсумок уроку
Держава – це велика сім’я,
А сім’я – це маленька держава,
І тримається вона на любові.
Конфуцій
Діти, подивіться яка квітуча і чудова наша Україна! Родина до родини – народ. Ми з вами всі – український народ, який складається з родин малих і великих, дружніх і працьовитих.
Як могутня ріка бере силу з малих джерел, так і наша культура збагачується маленькими родинами.
Сім’я є осередком любові й тепла для дитини, дає їй уявлення про доброту, мораль, культуру поведінки.
Добігає кінця наш урок. Про що ми говорили сьогодні?
Технологія « Мікрофон»