Різноманітність тварин у природі
Мета: формувати поняття: "комахи", "риби", "земноводні", "плазуни", "птахи", "звірі"; навчити порівнювати, визначати істотні ознаки, описувати представників різних груп тварин ; розвивати уяву, мислення, пам’ять; виховувати допитливість, пізнавальний інтерес. Формувати інформаційну, творчу, комунікативну компетентності.
Обладнання: картки з матеріалами для роботи,запис голосів
тварин ,картинки тварин .
Хід уроку
І. Організаційна частина
- Пролунав дзвінок, починаємо урок.
Девіз уроку:
Не просто слухати, а чути,
Не просто дивитись, а бачити,
Не просто відповідати, а міркувати,
Дружно й плідно працювати.
ІІ. Хвилинка спостережень
1.Робота синоптиків .
Який тепер місяць? Який день ? Яке число ?
Синоптик. Температура повітря сьогодні – … ,вітер – … , небо – … . –
2. Хвилинка – цікавинка.
- А чи знаєте ви, що тварини можуть попереджати про зміни в погоді.
- Жаби квакають на дощ.
- Пес на снігу згортається калачиком – на мороз.
- Кіт шкрябає підлогу – на вітер, завірюху.
- Гуска стоїть на одній нозі чи ховає голову під крило - на холод.
- Якщо в морозяний день заспіває півень – потеплішає.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Фронтальне опитування.
- Яку велику тему ми почали вивчати? (На дошці запис «Тварини»).
- До якої природи відносяться тварини? (До живої). Доведіть. (Тварини дихають ростуть,розмножуються,харчуються,відмирають).
- А рослини теж дихають ростуть,розмножуються,харчуються,відмирають. Чим же тварини відрізняються від рослин? (тварини переміщаються,харчуються готовою їжею,ростуть тільки в молодому віці).
2. Завдання за темою « Тварини – частина живої природи».
Перевіримо, що ви вже знаєте за цією темою.
1.Визнач правильну відповідь.
Що спільного між тваринами і рослинами?
а)Те, що вони належать до неживої природи.
б)Те, вони живуть і ростуть на Україні.
в)Те, що вони належать до живої природи.
2. Закінчи речення.
Тварини належать до живої природи тому що……….
Тварини живуть……
ІV. Технологія "Незакінчене речення"
- Зверніть увагу на дошку. Прочитайте тему уроку. Розгляньте ілюстрації.(слайд 1)
Закінчіть речення: "Від сьогоднішнього уроку я очікую …" .
Очікувані результати:
* зрозуміти, чим відрізняються тварини різних видів;
* визначати істотні ознаки тварин;
* описувати представників різних груп тварин;
* виховувати в собі бережливе ставлення до них.
Дотримання таких правил нам допоможе в цьому
* Всі думки приймаються.
* Дотримуватися теми уроку.
* Всім слухати один одного.
* Правило піднятої руки.
V. Мотивація навчальної діяльності
1. Створення проблемної ситуації.
- Подивіться на малюнки. Чи всі тварини однакові?
VІ. Повідомлення теми і мети уроку.
Сьогодні ми продовжимо мандрівку царством Тварин. На Землі живе більше 2 млн. видів різноманітних тварин. Хоча всі вони різні,проте багато з них мають щось подібне. За спільними ознаками вчені об’єднали тварин в групи. Не за кольором,не за розміром,не за способом харчування ,а саме за істотними ознаками(за тими,яких немає у інших тварин).
VІІ. Вивчення нового матеріалу.
Які групи тварин ви знаєте? Це комахи,риби , земноводні ,плазуни,птахи,звірі .
1. Завдання в парах.
Завдання для групп :Підготувати коротку доповідь за планом.
План.
1. Назва групи тварин.
2. Наведи приклад.
3. Особливості зовнішньої будови.
4. Істотні ознаки цієї групи.
Комахи. Комахи - найчисленніша група тварин. До неї належать метелики, жуки, мурашки, метелики, бабки, коники, джмелі та багато інших комах. Вони стрибають, бігають, повзають, літають, плавають.
За якою істотною ознакою їх об'єднали в одну групу?
Шість ніг - це істотна ознака комах.
Її тіло поділено на 3 частини: голова, груди, черевце. На голові є очі, вусики і рот. За допомогою вусиків вони відчувають запах. Нюх у комах дуже добрий, це допомагає їм у пошуках їжі.
Риби. В океанах, морях, річках і ставках живуть риби.
Тіло у них складається з голови, тулуба, хвоста. Воно сплюснуте з боків і вкрите лускою та слизом. Завдяки такій будові тіла, риби швидко рухаються у воді. Плавають риби за допомогою хвостового плавця, якому допомагають інші плавці. Дихають зябрами, киснем, розчиненим у воді. Риби морів і океанів живуть у солоній воді, а риби річок і ставків - у прісній.
Земноводні.
Жаби і тритони - це земноводні, їхнє тіло вкрите м'якою, слизькою ,вологою шкірою. Воно складається з голови, шиї, тулуба, передніх і задніх ніг. У деяких є хвіст.
Якщо шкіра пересохне, тварина загине. Усі земноводні дихають киснем повітря. Вони не можуть довго перебувати під водою. Тому частину життя земноводні проводять на суші, а частину — у воді.
Плазуни.
Черепахи, ящірки, змії, крокодили - це тварини, яких називають плазунами. Чому? На суші вони рухаються «плазуючи», тобто тягнуть своє тіло по землі. Тіло плазунів укрите сухими лусочками. У черепах ці лусочки зрослися й утворили міцний панцир.
Тіло складається з голови, тулуба, хвоста. Час від часу плазуни линяють, тобто скидають стару шкіру. Вони живуть повсюди (у воді, лісах, пустелях, степу, горах) немає їх лише там, де дуже холодно. Взимку вони залягають у сплячку.
Птахи Ці тварини добре пристосувались до польоту. Тіло вкрите пір'ям, яке добре захищає від холоду - це істотна ознака птахів. Розміри дуже різні. Птахи є окрасою природи та її друзями.
Звірі (ссавці). Вкрите шерстю тіло і вигодовування малят молоком - це істотні ознаки звірів. За цими ознаками вони відрізняються від інших тварин.
Всі звірі народжують малят живими і вигодовують їх молоком.
Окремі групи тварин : черви ,молюски ,раки , павуки
Фізкультхвилинка.
VІІІ. Закріплення і осмислення знань.
Доведіть,що черепаха ,крокодил ,гадюка – це плазуни, бо …… .
Доведіть,що їжак,лось ,кіт –це звірі ,бо … .
Мурашка , коник ,метелик -це комахи ,бо … .
Щука ,сом -це риби ,бо … .
Шпак ,сорока ,чижик –це птахи ,бо … .
Жаби і тритони –це земноводні ,бо … .
VІІІ. Узагальнення і систематизація знань.
1.Гра «Знайди пару»
Вовк плазун
Голуб звір
Гадюка комаха
Жаба птах
Акула земноводне
Жук риба
Перевіряємо за зразком на дошці (слайд 11 )
2. Гра "Знайди зайве"
Прочитай і підкресли зайве у кожній групі:
Бджола, капустянка, лелека , муха.
Вуж, черепаха, ящірка, черв’як.
Косуля, лелека, ведмідь, єнот.
3 .Хвилинка –цікавинка .
Діти приготували різні цікавинки з життя тварин.
4.Гра «Впізнай за голосом».
Діти слухають голоси тварин і впізнають їх .
IX . Підсумок уроку.
Рефлекс