Конспект уроку. "Різноманітність водоростей та їх значення у природі та житті людини"

Про матеріал
Матеріал даного конспекту дає змогу учителю працювати з учнями індивідуально, організувати роботу в парах, в групах, здійснити взаємоперевірку знань учнів, залучити учнів до вирішення проблемного запитання, використати диференційовані завдання та елементи проектної діяльності.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

КОНСПЕКТ УРОКУ

 

НА ТЕМУ:

 

 

РІЗНОМАНІТНІСТЬ ВОДОРОСТЕЙ

ТА ЇХ ЗНАЧЕННЯ У ПРИРОДІ

ТА ЖИТТІ ЛЮДИНИ

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                     Підготувала

                                                                                     вчитель біології

                                                                             Теребовлянської СШЛ

 

 

                                                                                     Федорчук О.К. 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                               Епіграф:            Хто скаже, відкриє мені   

                                                                                          Яку таємницю у тиші

                                                                                          Ховають рослини живі...

                                                                                                                      С. Єсенін

 

ТЕМА УРОКУ: Різноманітність водоростей та їх значення у природі та житті людини.

 

 

 

МЕТА УРОКУ: 1. Визначити роль водоростей у біосфері і їх практичне значення у житті             

                                людини.

                            2. Продовжувати формування загальних навчальних умінь і навичок працювати       

                                з підручником, додатковою науково-популярною літературою, робити стислі

                                повідомлення, відповідні записи в зошитах; узагальнювати вивчений

                                матеріал, робити висновки; узагальнити знання з теми „Водорості”.

                            3. Сформувати знання учнів про негативний вплив забруднених водойм на

                                життя водоростей, про заходи х їх охорони.

 

 

ОБЛАДНАННЯ:   Підручники, карта, глобус, вироби, до складу яких входять водорості,

                                водорості, комп’ютер, таблиця, мікрофон, указка, проекти;

                                роздатковий матеріал.

 

ТИП УРОКУ :       Комбінований .

 

                                                                             ХІД   УРОКУ                                         

 

        І . Організаційний момент.

 

 

  ІІ. Актуалізація опорних знань.

 

- І так, на попередніх уроках ми з вами знайомились з темою „Водорості”, в якій ми розглядали загальну характеристику водоростей, середовища існування, особливості будови і життєдіяльності водоростей. Я думаю, що всі добре засвоїли цю тему, і  хочете мені це довести.  Тому, зараз ми проведемо перевірочну роботу у вигляді тестів. Завдання ви отримаєте за варіантами.

1. Перевірочна робота у формі тестів. (5-6 хв.) ( Фронтальне письмове опитування – тести).

- У тексті завдань обведіть кружечком правильну відповідь. На це вам відводиться  5-6 хв.

 ( Учні виконують роботу).

  •                   А тепер обміняйтеся листками з виконаними завданнями в парах ( Робота в парах.)
  •                   Я зачитую правильні відповіді, а ви навпроти правильних відповідей ставите (+), а навпроти неправильних – (-). ( Читаю спочатку  правильні відповіді І варіанту, а потім – ІІ варіанту). Підрахуйте кількість правильних відповідей  і виставте відповідний бал.

( Виставляю оцінки вибірково ).

2. Озвучення результатів науково-дослідницької роботи.(Групова робота)

– На домашнє завдання група учнів мали індивідуальне завдання – провести дослідницьку роботу (дослідницька робота).

  •                 Прошу. ( Завдання №1, №2).

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

 

  •                   Отож, якщо ми подивимося на глобус, то побачимо, що 2/3 земної кулі належать Світовому океану, у водах якого знаходиться велика кількість водоростей. Їх чисельність  та різноманітність і визначають велику роль водоростей у природі і житті людини. Сергій Єсенін сказав: ( епіграф ). Тому, сьогодні ми з вами і будемо намагатись розкрити деякі таємниці загадкового  життя водоростей.
  •                   Отже відкрийте свої зошити, запишіть дату і тему сьогоднішнього уроку.

ІV  .  Повідомлення теми уроку.

 

- А тема у нас така: „ Різноманітність водоростей та їх значення у природі та житті людини”. - Бачу ви вже втомились, тому давайте проведемо фізкультхвилинку.

 

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА.

 

Раз! Два! Три! Чотири! П’ять!

Час настав відпочивать.

Тож піднімем руки вгору –

Об’єм виміряєм школи.

А тепер всі – руки в боки,

Як терези робим кроки.

Десять! Дев’ять! Вісім! Сім!

Час за парти нам усім.

 

 V. Виклад нового матеріалу:

1. Проблемне запитання

  •                   Трішечки відпочили і перш, ніж ми приступимо до вивчення нової теми, я б хотіла, щоб ознайомившись з матеріалом нашого уроку , ви в кінці уроку дали відповідь на

запитання :

  •                     Що об’єднує всі предмети, що знаходяться на моєму столі? (Проблемне запитання)

2. Проект.

  •                   Зараз я хочу запропонувати вам окремі фрагменти із проекту „Різноманітність водоростей та їх значення у природі та житті людини”. (комп’ютерний проект).

( коментування проекту).

  •                   Таким чином , ми ознайомились з різноманітністю водоростей і, частково - з їх значенням, а продовжити мене хочуть учні, які сьогодні підготували проектні роботи.

 

3. Проекти учнів.

 

- І, так гостями нашого уроку є екологи, які хочуть нам розповісти про „ Роль водоростей в екосистемах .”

- Про „Використання водоростей у фармацевтичній промисловості та лікуванні хворих” нам розкажуть фармацевт і лікар.

- Мабуть немає такої людини, яка б не любила солодощів, і назва наступного проекту „Водорості і цукерки”.

- Виявляється, що вивченням водоростей займаються і мікробіологи. і хіміки і про це вони нам розкажуть у проекті „ Роль водоростей у мікробіологічних дослідженнях”.

 - Вам, мабуть доводилось зустрічатись із таким явищем, як „цвітіння грунту” саме про це нам розкаже  Юра, який сьогодні виконує роль агронома. Тема його проекту: „ Вплив водоростей на урожай сільськогосподарських культур”.

- Здається, ми вже багато знаємо про водорості, про їх використання, але чи можете ви собі уявити, що з водоростей можна  збудувати будинок ? І от про те, „Як водорості приходять на допомогу будівельникам „ нам розкаже наш юний будівельник.

- Хто з нас не любить мріяти? І коли вас запитують ким би ви хотіли стати, то мабуть, не один з вас відповів би, що хоче стати космонавтом, пізнати необ’ємний Всесвіт, але ви запитаєте мене:” А чому ж це я, забувши про тему уроку, завела мову про космос ?” Повірте, це – невипадково. Адже, ви тільки мрієте, а водорості вже там побували. І сьогодні у нас в гостях керівник космічних досліджень. ( Проект „Хлорела і космічні дослідження”).

- Ми сьогодні вже багато говорили про роль водоростей і, виявляється, що без них не обходиться жодна галузь життя. Але суспільство постійно розвивається, змінюються виробничі технології, то чи потрібні будуть водорості у майбутньому?   Незвичайним гостем нашого уроку є вчений з майбутнього ( Проект „Водорості в майбутньому світі”).

- Ви часто дивитесь різноманітні телепередачі – і вже знаєте, що всюди , де тільки виникає якась цікава ситуація завжди є журналісти. І от, виявляється, що за нашими виступами також спостерігав кореспондент районної газети „Екологічні вісті Теребовлянщини”.

( Кореспондент).

 

4. Відповідь на проблемне запитання .

- То що ж об’єднує всі предмети, що знаходяться на моєму столі ?

 

5. Термінологічна робота (термін”біоіндикація”)

- Із виступів наших екологів ви чули, що завдяки водоростям визначають рівень забрудненості водойм. Такий метод оцінювання стану навколишнього середовища дістав назву – біоіндикація. – Цей термін ви запишете у словнички.

 

VI. Закріплення вивченого матеріалу.

 

  •                   А зараз, коли ми вже так багато дізнались про водорості, давайте попробуємо виконати такі завдання (робота в групах) :

І ряд : - Назвати відомі вам відділи водоростей та представників, які до них належать( - Для цього використайте свої знання та матеріал підручника, стор. 144-152 )

 

ІІ ряд: - Позитивне значення водоростей. (-  Для цього використати малюнок на дошці та матеріал підручника: параграф 39, пункт 2)

 

ІІІ ряд: - Негативне значення водоростей ( - Використати матеріал підручника – параграф 39, пункт 3).

 

VII.  Домашнє завдання:

                                 1.Вивчити параграф 39, стор.152-155. повт. параграфи 35-38. стор.141-152.

                                 2. Проаналізувати помилки у  тестових завданнях перевірочної    роботи.

                                 3. Дати коротку письмову відповідь на індивідуальні завдання.

                                    (Роздати диференційовані індивідуальні завдання).    

 

 

Оцінки : Всі учні, які підготували проекти та проводили науково-дослідницьку роботу отримують високі бали, інші  учні -  отримали оцінки за тестові завдання.

 

 

   6 К Л А С

 

ПЕРЕВІРОЧНА РОБОТА

(до теми „ Водорості” )

 

ТЕСТИ

І   ВАРІАНТ

 

 

  1.                За способом живлення водорості поділяються :

      а) автотрофи; б) гетеротрофи; в) сапротрофи; г) паразити.

 

  1.                Зелений пігмент рослинних клітин знаходиться в :

а) цитоплазмі; б) хлоропластах; в) ядрі.

 

  1.                Хламідомонада – це водорость:

а) одноклітинна; б) багатоклітинна; в) колоніальна.

 

  1.                Спірогіра – це водорость :

            а) одноклітинна; б) багатоклітинна; в) колоніальна.

 

  1.                Вольвокс – це водорость :

             а) одноклітинна; б) багатоклітинна; в) колоніальна.

 

  1.                Клітини безстатевого розмноження :

а) спори; б) гамети; в) зиготи.

 

  1.                Клітини статевого розмноження :

а) спори; б) гамети; в) зиготи.

 

  1.                За статевого розмноження утворюється :

а) спори; б) гамети; в) зиготи.

 

  1.                Запасною поживною речовиною зелених водоростей є:

а) крохмаль; б) ламінарин; в) багрянковий крохмаль.

 

  1.            Запасна поживна речовина бурих водоростей :

а) крохмаль; б) ламінарин; в) багрянковий крохмаль.

 

  1.            Панцир просочений сполуками Силіцію, є у водоростей:

а) зелених; б) бурих; в) діатомових; г) червоних.

 

  1.            На найбільших глибинах здатні мешкати водорості :

а) зелені; б) бурі; в) червоні; г) діатомові.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6  К Л А С

 

     ПЕРЕВІРОЧНА РОБОТА

( до теми „ Водорості” )

 

ТЕСТИ

ІІ  ВАРІАНТ

 

 

  1.                До одноклітинних  водоростей належать:

а) ламінарія; б) улотрикс; в) хламідомонада

 

2.   Органела клітин водоростей, яка містить хлорофіл, - це:

      а) хлоропласт; б) вакуоля; в) ядро.

 

3.   Скоротлива вакуоля виконує функції:

      а) виведення надлишку води з клітини; б) накопичення поживних речовин;

      в) здійснення фотосинтезу.

 

  1.                Вічко в клітині водоростей :

а) виконує функції накопичення поживних речовин; б) бере участь у сприйнятті світла; в) виводить надлишок води з клітини.

 

5.   Клітин із джгутиками немає у водоростей:

      а) зелених; б) бурих; в) червоних.

 

6.   До багатоклітинних водоростей належать:

а) хлорела; б) вольвокс; в) саргасум.

 

  1.                Тільки одноклітинні види є серед водоростей:

а) зелених; б) бурих; в) червоних; г) діатомових.

 

  1.                Тільки багатоклітинні види є серед водоростей:

а) зелених; б) бурих; в) червоних; г) діатомових.

 

  1.                Хлоропласти у водоростей бувають:

а) тільки червоного кольору; б) тільки зеленого кольору;

в) тільки безбарвні; г) червоного, зеленого, жовто-бурого та інших кольорів.

 

  1.            До зелених водоростей належать:

а) філофора; б) ламінарія; в) улотрикс; г) саргасум.

 

  1.            Зелені водорості у своїх клітинах запасають:

а) крохмаль; б) багрянковий крохмаль; в) ламінарин.

 

  1.            До бурих водоростей належать :

а) філофора; б) ламінарія; в) вольвокс.

 

 

 

 

 

 

Запитання №1

 

І учень

 

Герої „Маракотовой бездны” Артура Конан Дойля виявили на дні океану на глибині 8 км зарості водоростей. В творі згадується: „ На глибині океану рослинність переважно світло-салатова, і її пагони і листки такі міцні, що наші сітки дуже рідко витягують їх. Базуючись на цьому, наука прийшла до висновку, що на дні океану нічого не росте.”

 

  •                   Чи права наука ? На яку глибину поширюється світ водоростей в товщу Світового океану ?

 

  •                   Наука була цілком права, прийшовши до висновку, що водоростей на великих глибинах немає. В темноті, як відомо, рослини жити не можуть. Однак,  є одна водорость, яка росте на великій глибині.

 

 

 

ІІ учень

 

  •                   Про це ми дізнались з записок Марка Літтлера – природодослідника, науковця  з Смітсоновського інституту, який описує, що в 1984 році вони досліджували схили підводної гори біля Багамських островів. За допомогою спеціально сконструйованого дослідницького апарату їм  вдалось зробити фотографії червоної водорості на глибині 268 м – там, де освітлення становить приблизно 0,0005 % від її значення на поверхні океану. Ця водорость утворює на схилах плями, приблизно 1м в діаметрі, вкриваючи приблизно 10 % поверхні скелястої території. Їхні лабораторні дослідження показали, що ця водорость приблизно в 100 разів ефективніше поглинає і використовує світло, ніж її співродичі, поширені на мілководді. Вона починає зустрічатись на вершині підводної гори на глибині близько 70 м і опускається по схилах вниз до рівня приблизно на 100 м глибше нижнього рівня, який встановили раніше для будь-яких прикріплених фотосинтезуючих організмів. 

 

 

 

ІІІ учень

 

  •                   Таким чином Конан Доль при написанні роману допустився таких біологічних помилок :

 

  •                   Неправильно вказав глибину поширення водоростей.

 

  •                   Не Бурі, а Червоні водорості поширені на великих глибинах

 

  •                   У водоростей немає листків, а є слань, або талом.

 

  •                   Швидше всього, на великій глибині поширені коркові водорості.

 

 

 

 

Запитання №2

І учень

Знаменитий мореплавець Христофор Колумб писав: „ В 1492 році я плив на кораблі

„ Санта-Марія” в пошуках короткого шляху в Індію. Шлях був нелегким, ми часто потрапляли в жорстокі шторми, мої люди знемагали від голоду і спраги. З яким нетерпінням  ми чекали зустрічі з землею ! І коли дозорець з мачти корабля крикнув довгождане „ Земля!”, ми з радістю і надією повернули свої погляди на горизонт. Але яким було розчарування, коли ми прийняли за материк чи хоча би острів, скупчення противних водяних рослин, які як  змії обвивали наші кораблі, перешкоджуючи просуванню дальше на захід. З великими труднощами ми пересікли „водяний луг” і зрозуміли, що це плаваючі водорості – повітряні бульки, подібні на грона дрібного винограду, який в нас на батьківщині називають „саргацо”, - дають їм можливість утримуватись на поверхні. Напевно, ці водорості відірвало штормовими хвилями від скель і винесло в відкритий океан. Горе тим кораблям, які попадуть в це „море”! Остерігайтесь підступних сарганів !”

 

  •                   В чому ж загадка Саргасового моря ?

 

 Іноді з наявністю чи відсутністю течій пов’язані незвичайні явища в океані. Віками джерелом різних міфів і легенд було Саргасове море, розміщене в центральній частині Атлантичного океану. Поблизу Антільських островів між 25 і 35 пн ш і 50 і 70 зх д. Цей, насичений плаваючими водоростями простір води – велика „затишна область”, створена системою течій Гольфстрім і екваторіальних. В самому морі течії слабі, і тому водорості тут скупчуються у великій кількості. Окрім того,- це район з слабкими вітрами змінних напрямків. Так що, загубивши хід , вітрильник може застрягти тут на багато днів і стояти нерухомо під палючим сонцем. В Саргасовому морі, яке в один час вже називали „кладовищем кораблів”, загинуло немало кораблів і людей, однак зовсім не через загадкові чудовища, а просто через не звичайні, але природні умови цієї частини світового океану.

 

ІІ учень

 

  •                   Зарості Саргасового моря утворюють, головним чином , саргасум плаваючий і саргасум занурений. Ці великі, довжиною до  2 м, жовто-коричневі рослини з розчленованим таломом відносять до бурих водоростей, але на відміну від своїх родичів, вони здатні жити і розмножуватись плаваючи. Ні до чого не прикріплюючись. На так званому листі саргасуму плаваючого сидять, як ягоди, куликоподібні пухирці, наповнені повітрям.

ІІІ учень

  •                   Плаваючі саргасові водорості скривають в переплетенні своїх „гілочок” дуже багато найцікавіших створінь, які не зустрічаються більше ніде в світі. Ці тварини так добре маскуються під саргаси, що з першого погляду їх важко помітити. Наприклад,  рибка саргасовий клоун. Її тіло довжиною до 18 см стиснуте з боків так, щоби зручно було пролізти крізь водорості, а яскраве з буро-жовтими плямами забарвлення( за яке клоун отримав свою назву) допомагає маскуватись. Ця рибка не стільки плаває, скільки лазить по водоростях. В цьому їй допомагають грудні плавці, які мають по 8 променів, що закінчуються кігтиками. Вони нагадують людські руки,тільки не 5, а 8 пальців.

За рівнем маскування не поступається Саргасовому клоуну і морський коник-тряпчун. Він отримав свою назву за незвичайну зовнішність: від тіла, голови, плавців відходять вирости у вигляді стрічок і якигось незрозумілих шматочків і все це тріпоче і  колихається в такт хвилям. Забарвлення коника, звичайно, не відрізняється від кольору саргасових водоростей.

 

Таким чином,  загадка Саргасового моря полягає в неповторності його флори і фауни, яка і дала йому таку назву.

 

 

РОЛЬ ВОДОРОСТЕЙ В ЕКОСИСТЕМАХ

 

 

Екологи

 

 І учень

 

     Земля – колиска людини. Людина дивується мудрості природи, її досконалості. От для прикладу. Найпершими жителями лісових територій, які охопила пожежа, є водорості, зелені нитчасті, діатомові. Відомо, що після пожежі змінюються фізико-хімічні властивості грунтів. З кислих грунти стають лужними. Кількість мінеральних речовин підвищується. Водорості зберігають їх, щоб не відбувалося вимивання мінеральних речовин водою. На обгорілих землях водорості нагромаджують гумус і створюють умови для поселення інших рослин.

   Людина дослідила, що для боротьби з лісовими пожежами можна використати бурі і червоні водорості. Екстрат, добутий з них, добавляють у воду. При цьому утворюється піна, яка повільно випаровується і гасить полум’я. Водорості надзвичайно поширені у водоймах і відіграють велику екологічну роль. Очищають воду від органічних забруднень і збагачують її киснем. На долю водоростей припадає 50% фотосинтетичної продукції. Це корм для риб: сазана, коропа, плітки, білого амура, молюск, ракоподібних, личинок багатьох видів комах. Кисень, яким водорості збагачують воду, необхідний не тільки для життя тварин. Він також сприяє розпаду та мінералізації решток тварин та рослин.

 

 

 

   ІІ учень

 

   Водоростями інтенсивно заростають мілководдя, тобто природні нерестовища, завдяки чому створюється притулок і кормова база личинок і мальків риб, що сприяє підвищенню рибопродуктивності водойм.

   Найкращими очисниками забрудненої води зарекомендували себе хлорела, кладофора, спірогира, ризоклоніум. Вони більш інтенсивно виділяють кисень, поглинають вуглекислий газ, підлуговують воду. Крім того, вони жадібно поглинають розчинні органічні речовини, важкі метали, пестициди, більшість яких ними і детоксикуються .

   При надмірному їх розмноженні, водорості легко збирати. Зібрані водорості мають достатню кількість повноцінних білків, вітамінів, мікроелементів. Їх вуглеводи легко засвоюються тваринами. Нитчасті водорості придатні для удобрення городів. Якщо водорості містять  стійкі хлороорганічні пестициди, їх після збирання треба спалювати.

 

 

 

Отже, висновок такий: водорості – живі охоронці водойм і грунтів .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ВИКОРИСТАННЯ ВОДОРОСТЕЙ У ФАРМАЦЕВТИЧНІЙ ПРОМИСЛОВОСТІ

ТА ЛІКУВАННІ ХВОРИХ

 

 

Фармацевт

 

В медицині найбільш використовують бурі і червоні водорості. З філофори ( червона водорость), що живе в Чорному морі на глибині від 15 до 40 метрів, одержують бром та йод,  який в них міститься, входить до складу тироксину, регулюючи цим функції щитовидної залози. З лікувальною метою використовують такі червоні водорості, як гігартину та хондрус. Як лікувальний засіб використовують ламінарію (бура водорость). За переказом, у Японії в далекі часи спалахнула жахлива хвороба. Лікарі лише розводили руками. Придворні вчені запропонували для її приборкання вживати морські водорості. За указом імператора під страхом страти все населення країни було зобов’язане виконувати цю пропозицію. Невідома хвороба відступила.

   Водоростями лікують кишкові захворювання. Атеросклероз, гіпертонію, цингу, рахіт. Ревматизм. Хвороби підшлункової залози. Вітамін В – рибофлавін – утворюють морські зелені і бурі водорості – ульва і цистозира.

 

 

 

Лікар

 

   Повинен розчарувати – багато основних поживних речовин морських водоростей мають специфічну структуру і не засвоюються організмом людини. Але не всі, так що наїстися водоростями цілком можливо. Однак, важливе інше. Морські водорості -  прекрасне джерело вітамінів. За кількістю вітаміну С вони подібні з плодами цитрусових. А ще в них присутні вітаміни А, Д, В 1, В 12, вітамін Е. В морських водоростях містяться також всі необхідні для людини мікроелементи. Водорості широко використовувались в народній медицині приморських країн як глистогінні і анестизуючі засоби, для виготовлення мазей, а також для лікування  кашлю, ран, зобу, гіпертонії, венеричних захворювань, раку і багатьох інших хвороб. Як вважає сучасна медицина, багато з цих народних засобів не давали результатів, дія інших ґрунтується на біологічно активних речовинах, які містяться в водоростях. Наприклад, багрянка дигенія містить сильну глистогінну речовину – каїнову кислоту.

   Неочищені екстракти з водоростей багатьох видів містять речовини з антибіотичними властивостями по відношенню до грибів, бактерій, вірусів. В багрянках виявлені сполуки , які пригнічують вірус герпесу. Багато морських водоростей містять речовини, якіможуть знижувати підвищений кровяний тиск, пов’язаний з атеросклерозом. Досліди на мишах показали. що екстракти із саргасуму і ламінарії пригнічують ріст саркоми і лей комічних клітин у мишей, тобто допомагають лікувати ракові захворювання. Зараз медики працюють над використанням водоростей у боротьбі проти раку щей тому, що до складу водоростей входить кобальт який використовують для опромінення ракових пухлин.

 

 

ВИСНОВОК : Водорості є сировиною для фармацевтичної промисловості для виготовленні ліків, вітамінів і лікувальних засобів багатьох хвороб.  

 

 

 

 

 

Різнорівневі завдання

 

1. Чому водорості бувають зеленими , бурими, червоними ?

 

 

1. Чому водорості бувають зеленими , бурими, червоними ?

 

 

1. Чому водорості бувають зеленими , бурими, червоними ?

 

 

1. Чому водорості бувають зеленими , бурими, червоними ?

 

 

2. Чому з усіх груп водоростей на найбільшу глибину можуть проникати лише червоні водорості ?

 

2. Чому з усіх груп водоростей на найбільшу глибину можуть проникати лише червоні водорості ?

 

2. Чому з усіх груп водоростей на найбільшу глибину можуть проникати лише червоні водорості ?

 

2. Чому з усіх груп водоростей на найбільшу глибину можуть проникати лише червоні водорості ?

 

3. За яких умов водорості можуть існувати в грунті ?

 

 

3. За яких умов водорості можуть існувати в грунті ?

 

 

3. За яких умов водорості можуть існувати в грунті ?

 

 

3. За яких умов водорості можуть існувати в грунті ?

 

 

3. За яких умов водорості можуть існувати в грунті ?

 

 

3. За яких умов водорості можуть існувати в грунті ?

 

 

3. За яких умов водорості можуть існувати в грунті ?

 

 

3. За яких умов водорості можуть існувати в грунті ?

 

 

3. За яких умов водорості можуть існувати в грунті ?

 

 

3. За яких умов водорості можуть існувати в грунті ?

 

 

3. За яких умов водорості можуть існувати в грунті ?

 

 

3. За яких умов водорості можуть існувати в грунті ?

 

 

4. Які висновки ми можемо зробити, познайомившись з бурими, червоними і діатомовими водоростями?

 

4. Які висновки ми можемо зробити, познайомившись з бурими, червоними і діатомовими водоростями?

 

4. Які висновки ми можемо зробити, познайомившись з бурими, червоними і діатомовими водоростями?

 

4. Які висновки ми можемо зробити, познайомившись з бурими, червоними і діатомовими водоростями?

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Присяжна Олена Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
17 квітня 2019
Переглядів
2256
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку