КОНСПЕКТ УРОКУ
НА ТЕМУ:
„ РІЗНОМАНІТНІСТЬ ВОДОРОСТЕЙ
ТА ЇХ ЗНАЧЕННЯ У ПРИРОДІ
ТА ЖИТТІ ЛЮДИНИ ”
Підготувала
вчитель біології
Теребовлянської СШЛ
Федорчук О.К.
Епіграф: Хто скаже, відкриє мені
Яку таємницю у тиші
Ховають рослини живі...
С. Єсенін
ТЕМА УРОКУ: Різноманітність водоростей та їх значення у природі та житті людини.
МЕТА УРОКУ: 1. Визначити роль водоростей у біосфері і їх практичне значення у житті
людини.
2. Продовжувати формування загальних навчальних умінь і навичок працювати
з підручником, додатковою науково-популярною літературою, робити стислі
повідомлення, відповідні записи в зошитах; узагальнювати вивчений
матеріал, робити висновки; узагальнити знання з теми „Водорості”.
3. Сформувати знання учнів про негативний вплив забруднених водойм на
життя водоростей, про заходи х їх охорони.
ОБЛАДНАННЯ: Підручники, карта, глобус, вироби, до складу яких входять водорості,
водорості, комп’ютер, таблиця, мікрофон, указка, проекти;
роздатковий матеріал.
ТИП УРОКУ : Комбінований .
ХІД УРОКУ
І . Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
- І так, на попередніх уроках ми з вами знайомились з темою „Водорості”, в якій ми розглядали загальну характеристику водоростей, середовища існування, особливості будови і життєдіяльності водоростей. Я думаю, що всі добре засвоїли цю тему, і хочете мені це довести. Тому, зараз ми проведемо перевірочну роботу у вигляді тестів. Завдання ви отримаєте за варіантами.
1. Перевірочна робота у формі тестів. (5-6 хв.) ( Фронтальне письмове опитування – тести).
- У тексті завдань обведіть кружечком правильну відповідь. На це вам відводиться 5-6 хв.
( Учні виконують роботу).
( Виставляю оцінки вибірково ).
2. Озвучення результатів науково-дослідницької роботи.(Групова робота)
– На домашнє завдання група учнів мали індивідуальне завдання – провести дослідницьку роботу (дослідницька робота).
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
ІV . Повідомлення теми уроку.
- А тема у нас така: „ Різноманітність водоростей та їх значення у природі та житті людини”. - Бачу ви вже втомились, тому давайте проведемо фізкультхвилинку.
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА.
Раз! Два! Три! Чотири! П’ять!
Час настав відпочивать.
Тож піднімем руки вгору –
Об’єм виміряєм школи.
А тепер всі – руки в боки,
Як терези робим кроки.
Десять! Дев’ять! Вісім! Сім!
Час за парти нам усім.
V. Виклад нового матеріалу:
1. Проблемне запитання
запитання :
2. Проект.
( коментування проекту).
3. Проекти учнів.
- І, так гостями нашого уроку є екологи, які хочуть нам розповісти про „ Роль водоростей в екосистемах .”
- Про „Використання водоростей у фармацевтичній промисловості та лікуванні хворих” нам розкажуть фармацевт і лікар.
- Мабуть немає такої людини, яка б не любила солодощів, і назва наступного проекту „Водорості і цукерки”.
- Виявляється, що вивченням водоростей займаються і мікробіологи. і хіміки і про це вони нам розкажуть у проекті „ Роль водоростей у мікробіологічних дослідженнях”.
- Вам, мабуть доводилось зустрічатись із таким явищем, як „цвітіння грунту” саме про це нам розкаже Юра, який сьогодні виконує роль агронома. Тема його проекту: „ Вплив водоростей на урожай сільськогосподарських культур”.
- Здається, ми вже багато знаємо про водорості, про їх використання, але чи можете ви собі уявити, що з водоростей можна збудувати будинок ? І от про те, „Як водорості приходять на допомогу будівельникам „ нам розкаже наш юний будівельник.
- Хто з нас не любить мріяти? І коли вас запитують ким би ви хотіли стати, то мабуть, не один з вас відповів би, що хоче стати космонавтом, пізнати необ’ємний Всесвіт, але ви запитаєте мене:” А чому ж це я, забувши про тему уроку, завела мову про космос ?” Повірте, це – невипадково. Адже, ви тільки мрієте, а водорості вже там побували. І сьогодні у нас в гостях керівник космічних досліджень. ( Проект „Хлорела і космічні дослідження”).
- Ми сьогодні вже багато говорили про роль водоростей і, виявляється, що без них не обходиться жодна галузь життя. Але суспільство постійно розвивається, змінюються виробничі технології, то чи потрібні будуть водорості у майбутньому? Незвичайним гостем нашого уроку є вчений з майбутнього ( Проект „Водорості в майбутньому світі”).
- Ви часто дивитесь різноманітні телепередачі – і вже знаєте, що всюди , де тільки виникає якась цікава ситуація завжди є журналісти. І от, виявляється, що за нашими виступами також спостерігав кореспондент районної газети „Екологічні вісті Теребовлянщини”.
( Кореспондент).
4. Відповідь на проблемне запитання .
- То що ж об’єднує всі предмети, що знаходяться на моєму столі ?
5. Термінологічна робота (термін”біоіндикація”)
- Із виступів наших екологів ви чули, що завдяки водоростям визначають рівень забрудненості водойм. Такий метод оцінювання стану навколишнього середовища дістав назву – біоіндикація. – Цей термін ви запишете у словнички.
VI. Закріплення вивченого матеріалу.
І ряд : - Назвати відомі вам відділи водоростей та представників, які до них належать( - Для цього використайте свої знання та матеріал підручника, стор. 144-152 )
ІІ ряд: - Позитивне значення водоростей. (- Для цього використати малюнок на дошці та матеріал підручника: параграф 39, пункт 2)
ІІІ ряд: - Негативне значення водоростей ( - Використати матеріал підручника – параграф 39, пункт 3).
VII. Домашнє завдання:
1.Вивчити параграф 39, стор.152-155. повт. параграфи 35-38. стор.141-152.
2. Проаналізувати помилки у тестових завданнях перевірочної роботи.
3. Дати коротку письмову відповідь на індивідуальні завдання.
(Роздати диференційовані індивідуальні завдання).
Оцінки : Всі учні, які підготували проекти та проводили науково-дослідницьку роботу отримують високі бали, інші учні - отримали оцінки за тестові завдання.
6 К Л А С
ПЕРЕВІРОЧНА РОБОТА
(до теми „ Водорості” )
ТЕСТИ
І ВАРІАНТ
а) автотрофи; б) гетеротрофи; в) сапротрофи; г) паразити.
а) цитоплазмі; б) хлоропластах; в) ядрі.
а) одноклітинна; б) багатоклітинна; в) колоніальна.
а) одноклітинна; б) багатоклітинна; в) колоніальна.
а) одноклітинна; б) багатоклітинна; в) колоніальна.
а) спори; б) гамети; в) зиготи.
а) спори; б) гамети; в) зиготи.
а) спори; б) гамети; в) зиготи.
а) крохмаль; б) ламінарин; в) багрянковий крохмаль.
а) крохмаль; б) ламінарин; в) багрянковий крохмаль.
а) зелених; б) бурих; в) діатомових; г) червоних.
а) зелені; б) бурі; в) червоні; г) діатомові.
6 К Л А С
ПЕРЕВІРОЧНА РОБОТА
( до теми „ Водорості” )
ТЕСТИ
ІІ ВАРІАНТ
а) ламінарія; б) улотрикс; в) хламідомонада
2. Органела клітин водоростей, яка містить хлорофіл, - це:
а) хлоропласт; б) вакуоля; в) ядро.
3. Скоротлива вакуоля виконує функції:
а) виведення надлишку води з клітини; б) накопичення поживних речовин;
в) здійснення фотосинтезу.
а) виконує функції накопичення поживних речовин; б) бере участь у сприйнятті світла; в) виводить надлишок води з клітини.
5. Клітин із джгутиками немає у водоростей:
а) зелених; б) бурих; в) червоних.
6. До багатоклітинних водоростей належать:
а) хлорела; б) вольвокс; в) саргасум.
а) зелених; б) бурих; в) червоних; г) діатомових.
а) зелених; б) бурих; в) червоних; г) діатомових.
а) тільки червоного кольору; б) тільки зеленого кольору;
в) тільки безбарвні; г) червоного, зеленого, жовто-бурого та інших кольорів.
а) філофора; б) ламінарія; в) улотрикс; г) саргасум.
а) крохмаль; б) багрянковий крохмаль; в) ламінарин.
а) філофора; б) ламінарія; в) вольвокс.
Запитання №1
І учень
Герої „Маракотовой бездны” Артура Конан Дойля виявили на дні океану на глибині 8 км зарості водоростей. В творі згадується: „ На глибині океану рослинність переважно світло-салатова, і її пагони і листки такі міцні, що наші сітки дуже рідко витягують їх. Базуючись на цьому, наука прийшла до висновку, що на дні океану нічого не росте.”
ІІ учень
ІІІ учень
Запитання №2
І учень
Знаменитий мореплавець Христофор Колумб писав: „ В 1492 році я плив на кораблі
„ Санта-Марія” в пошуках короткого шляху в Індію. Шлях був нелегким, ми часто потрапляли в жорстокі шторми, мої люди знемагали від голоду і спраги. З яким нетерпінням ми чекали зустрічі з землею ! І коли дозорець з мачти корабля крикнув довгождане „ Земля!”, ми з радістю і надією повернули свої погляди на горизонт. Але яким було розчарування, коли ми прийняли за материк чи хоча би острів, скупчення противних водяних рослин, які як змії обвивали наші кораблі, перешкоджуючи просуванню дальше на захід. З великими труднощами ми пересікли „водяний луг” і зрозуміли, що це плаваючі водорості – повітряні бульки, подібні на грона дрібного винограду, який в нас на батьківщині називають „саргацо”, - дають їм можливість утримуватись на поверхні. Напевно, ці водорості відірвало штормовими хвилями від скель і винесло в відкритий океан. Горе тим кораблям, які попадуть в це „море”! Остерігайтесь підступних сарганів !”
Іноді з наявністю чи відсутністю течій пов’язані незвичайні явища в океані. Віками джерелом різних міфів і легенд було Саргасове море, розміщене в центральній частині Атлантичного океану. Поблизу Антільських островів між 25 і 35 пн ш і 50 і 70 зх д. Цей, насичений плаваючими водоростями простір води – велика „затишна область”, створена системою течій Гольфстрім і екваторіальних. В самому морі течії слабі, і тому водорості тут скупчуються у великій кількості. Окрім того,- це район з слабкими вітрами змінних напрямків. Так що, загубивши хід , вітрильник може застрягти тут на багато днів і стояти нерухомо під палючим сонцем. В Саргасовому морі, яке в один час вже називали „кладовищем кораблів”, загинуло немало кораблів і людей, однак зовсім не через загадкові чудовища, а просто через не звичайні, але природні умови цієї частини світового океану.
ІІ учень
ІІІ учень
За рівнем маскування не поступається Саргасовому клоуну і морський коник-тряпчун. Він отримав свою назву за незвичайну зовнішність: від тіла, голови, плавців відходять вирости у вигляді стрічок і якигось незрозумілих шматочків і все це тріпоче і колихається в такт хвилям. Забарвлення коника, звичайно, не відрізняється від кольору саргасових водоростей.
Таким чином, загадка Саргасового моря полягає в неповторності його флори і фауни, яка і дала йому таку назву.
РОЛЬ ВОДОРОСТЕЙ В ЕКОСИСТЕМАХ
Екологи
І учень
Земля – колиска людини. Людина дивується мудрості природи, її досконалості. От для прикладу. Найпершими жителями лісових територій, які охопила пожежа, є водорості, зелені нитчасті, діатомові. Відомо, що після пожежі змінюються фізико-хімічні властивості грунтів. З кислих грунти стають лужними. Кількість мінеральних речовин підвищується. Водорості зберігають їх, щоб не відбувалося вимивання мінеральних речовин водою. На обгорілих землях водорості нагромаджують гумус і створюють умови для поселення інших рослин.
Людина дослідила, що для боротьби з лісовими пожежами можна використати бурі і червоні водорості. Екстрат, добутий з них, добавляють у воду. При цьому утворюється піна, яка повільно випаровується і гасить полум’я. Водорості надзвичайно поширені у водоймах і відіграють велику екологічну роль. Очищають воду від органічних забруднень і збагачують її киснем. На долю водоростей припадає 50% фотосинтетичної продукції. Це корм для риб: сазана, коропа, плітки, білого амура, молюск, ракоподібних, личинок багатьох видів комах. Кисень, яким водорості збагачують воду, необхідний не тільки для життя тварин. Він також сприяє розпаду та мінералізації решток тварин та рослин.
ІІ учень
Водоростями інтенсивно заростають мілководдя, тобто природні нерестовища, завдяки чому створюється притулок і кормова база личинок і мальків риб, що сприяє підвищенню рибопродуктивності водойм.
Найкращими очисниками забрудненої води зарекомендували себе хлорела, кладофора, спірогира, ризоклоніум. Вони більш інтенсивно виділяють кисень, поглинають вуглекислий газ, підлуговують воду. Крім того, вони жадібно поглинають розчинні органічні речовини, важкі метали, пестициди, більшість яких ними і детоксикуються .
При надмірному їх розмноженні, водорості легко збирати. Зібрані водорості мають достатню кількість повноцінних білків, вітамінів, мікроелементів. Їх вуглеводи легко засвоюються тваринами. Нитчасті водорості придатні для удобрення городів. Якщо водорості містять стійкі хлороорганічні пестициди, їх після збирання треба спалювати.
Отже, висновок такий: водорості – живі охоронці водойм і грунтів .
ВИКОРИСТАННЯ ВОДОРОСТЕЙ У ФАРМАЦЕВТИЧНІЙ ПРОМИСЛОВОСТІ
ТА ЛІКУВАННІ ХВОРИХ
Фармацевт
В медицині найбільш використовують бурі і червоні водорості. З філофори ( червона водорость), що живе в Чорному морі на глибині від 15 до 40 метрів, одержують бром та йод, який в них міститься, входить до складу тироксину, регулюючи цим функції щитовидної залози. З лікувальною метою використовують такі червоні водорості, як гігартину та хондрус. Як лікувальний засіб використовують ламінарію (бура водорость). За переказом, у Японії в далекі часи спалахнула жахлива хвороба. Лікарі лише розводили руками. Придворні вчені запропонували для її приборкання вживати морські водорості. За указом імператора під страхом страти все населення країни було зобов’язане виконувати цю пропозицію. Невідома хвороба відступила.
Водоростями лікують кишкові захворювання. Атеросклероз, гіпертонію, цингу, рахіт. Ревматизм. Хвороби підшлункової залози. Вітамін В – рибофлавін – утворюють морські зелені і бурі водорості – ульва і цистозира.
Лікар
Повинен розчарувати – багато основних поживних речовин морських водоростей мають специфічну структуру і не засвоюються організмом людини. Але не всі, так що наїстися водоростями цілком можливо. Однак, важливе інше. Морські водорості - прекрасне джерело вітамінів. За кількістю вітаміну С вони подібні з плодами цитрусових. А ще в них присутні вітаміни А, Д, В 1, В 12, вітамін Е. В морських водоростях містяться також всі необхідні для людини мікроелементи. Водорості широко використовувались в народній медицині приморських країн як глистогінні і анестизуючі засоби, для виготовлення мазей, а також для лікування кашлю, ран, зобу, гіпертонії, венеричних захворювань, раку і багатьох інших хвороб. Як вважає сучасна медицина, багато з цих народних засобів не давали результатів, дія інших ґрунтується на біологічно активних речовинах, які містяться в водоростях. Наприклад, багрянка дигенія містить сильну глистогінну речовину – каїнову кислоту.
Неочищені екстракти з водоростей багатьох видів містять речовини з антибіотичними властивостями по відношенню до грибів, бактерій, вірусів. В багрянках виявлені сполуки , які пригнічують вірус герпесу. Багато морських водоростей містять речовини, якіможуть знижувати підвищений кровяний тиск, пов’язаний з атеросклерозом. Досліди на мишах показали. що екстракти із саргасуму і ламінарії пригнічують ріст саркоми і лей комічних клітин у мишей, тобто допомагають лікувати ракові захворювання. Зараз медики працюють над використанням водоростей у боротьбі проти раку щей тому, що до складу водоростей входить кобальт який використовують для опромінення ракових пухлин.
ВИСНОВОК : Водорості є сировиною для фармацевтичної промисловості для виготовленні ліків, вітамінів і лікувальних засобів багатьох хвороб.
Різнорівневі завдання
1. Чому водорості бувають зеленими , бурими, червоними ?
|
|
1. Чому водорості бувають зеленими , бурими, червоними ?
|
|
1. Чому водорості бувають зеленими , бурими, червоними ?
|
|
1. Чому водорості бувають зеленими , бурими, червоними ?
|
|
2. Чому з усіх груп водоростей на найбільшу глибину можуть проникати лише червоні водорості ? |
|
2. Чому з усіх груп водоростей на найбільшу глибину можуть проникати лише червоні водорості ? |
|
2. Чому з усіх груп водоростей на найбільшу глибину можуть проникати лише червоні водорості ? |
|
2. Чому з усіх груп водоростей на найбільшу глибину можуть проникати лише червоні водорості ? |
|
3. За яких умов водорості можуть існувати в грунті ?
|
|
3. За яких умов водорості можуть існувати в грунті ?
|
|
3. За яких умов водорості можуть існувати в грунті ?
|
|
3. За яких умов водорості можуть існувати в грунті ?
|
|
3. За яких умов водорості можуть існувати в грунті ?
|
|
3. За яких умов водорості можуть існувати в грунті ?
|
|
3. За яких умов водорості можуть існувати в грунті ?
|
|
3. За яких умов водорості можуть існувати в грунті ?
|
|
3. За яких умов водорості можуть існувати в грунті ?
|
|
3. За яких умов водорості можуть існувати в грунті ?
|
|
3. За яких умов водорості можуть існувати в грунті ?
|
|
3. За яких умов водорості можуть існувати в грунті ?
|
|
4. Які висновки ми можемо зробити, познайомившись з бурими, червоними і діатомовими водоростями? |
|
4. Які висновки ми можемо зробити, познайомившись з бурими, червоними і діатомовими водоростями? |
|
4. Які висновки ми можемо зробити, познайомившись з бурими, червоними і діатомовими водоростями? |
|
4. Які висновки ми можемо зробити, познайомившись з бурими, червоними і діатомовими водоростями? |
|