Урок «Поширення плодів, насіння. Значення насіння»

Про матеріал
Після дозрівання плоди і насіння падають неподалік від материнської рослини і проростають, продовжуючи рослинний рід. Але в більшості випадків тварини, вода, вітер переносять їх на нові місця, де, за наявності сприятливих умов, вони проростають і забезпечують освоєння рослинами нових місць існування. Так відбувається розселення – необхідний етап у насінному розмноженні. Завдяки розселенню відбувається розширення території існування видів рослин, заселення рослинами островів і територій після пожеж, вулканічних вивержень, збагачення складу рослинних угруповань тощо. Плоди насіння рослин поширюються різними способами: сомопоширення, вітром, тваринами, водою, людиною.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розробка уроку у 6 класі

 

 

«Поширення плодів, насіння. Значення насіння»

 

 

 

                                                           Підготувала

                                                                          Рижук Марія Михайлівна

                                                                        вчитель біології та хімії

                                                                                 ЗОШ І-ІІ ступенів с.Сорока

                                                                  Гусятинського району 

                                                                  Тернопільської області 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

План уроку на тему:

«Поширення плодів, насіння. Значення насіння»

  •      Мета уроку: сформувати уявлення про значення насіння, його поширення у природі.
    Завдання уроку:
    Навчальні:
    • Закріпити знання про будову і склад насіння.
    • Розширити уявлення учнів про значення насіння для рослини, тварин, людини.
    Розвиваючі:
    • Розвивати навчально-інтелектуальні вміння і навички (аналіз, синтез, логіка).
    • Розвивати комунікативні навички.
    • Розвивати уміння і навички самостійної роботи, дослідницької роботи, навички проведення експерименту, уміння спостерігати, фіксувати результати, формулювати висновки
    Виховні:
    • Виховувати культуру спілкування, вміння слухати і чути.
    • Виховувати культуру мови.
    • Виховувати вміння сприймати і оцінювати іншу людину.

    Клас розділений на мікрогрупи - лабораторії
    У мікрогруп - технологічні карти, «Книга для читання з ботаніки» Д. І. Трайтака,

    Обладнання: комп'ютер, комп'ютерна презентація до уроку.
     

 

 

Хід уроку

  1. Організаційний  момент. Формулювання мети..

Доброго дня, діти. Сьогодні ми з вами продовжимо розмову про органи квіткової рослини
Для початку, відгадайте загадку: Слайд 1
У малій хатці - спальні
Спить дитина маленька.
У коморі їжа лежить.
Як прокинеться, буде сита.

Про що йдеться?


Передбачувана відповідь: Хатка - насіннєва шкірка, дитина маленька - зародок, комора - запасаюча тканина. Прокинеться - значить, проросте.


А як ви вважаєте, навіщо нам необхідні знання про насіння? Чому ми приділяємо цьому
органу стільки уваги?

Передбачувана відповідь: З насіння розвивається рослина. Насіння - зачаток майбутньої рослини.
Насіння відіграє дуже велику роль в житті рослини

 

Тема сьогоднішнього уроку «Поширення плодів, насіння. Значення насіння»

Діти записують тему уроку в технологічну карту.

Діти, продовжіть, будь ласка, фразу: «Сьогодні на уроці ми ...».
Передбачувана відповідь: Ми повинні дізнатися про значення насіння для самої рослини, для тварин і для людини, розповсюдження плодів та насіння.


Діти, запишіть мету нашого уроку в свої технологічні карти. Сформувати уявлення про значення………

 

 

II. Актуалізація знань учнів.

Як ви вважаєте, які знання нам допоможуть розібратися в цьому питанні? Що нам треба повторити?

Передбачувані питання: Будову насіння, умови проростання насіння, різноманітність плодів.
Сьогодні на нашому уроці будуть працювати лабораторії.
1 Лабораторія доведе, що насіння - зачаток майбутнього рослини.
2 - умови проростання насіння.
3 лабораторія ознайомить нас про різноманітність плодів.
Візьміть свої технологічні карти, прочитайте і виконайте завдання першого етапу.
Протягом 4-5 хв. Діти виконують групові завдання:
Завдання для лабораторій
1 Лабораторія:
На його прикладі доведіть, що насіння - зачаток майбутньої рослини.
 (Обладнання: набряклі насіння квасолі, препарувальні голки, лупа).
2 Лабораторія:
Перед вами результати досвіду, який ми з вами заклали на минулому уроці. Розкажіть про даний дослід і поясніть свої спостереження.
 (Обладнання: баночка з сухим насінням гороху, баночка з пророслими насінням гороху, баночка з насінням гороху, повністю залитими водою).
3 Лабораторія:
Різноманітність плодів.
Впоралися, діти?
=====  Давайте повернемося до нашого немовляти з загадки. Перша лабораторія розповість нам про результати своїх спостережень.

Передбачувана відповідь першої групи:
Презентація 1 лабораторії. Таким чином, насіння є майбутньою рослиною, тобто зачатком нової рослини.
 

Молодці, діти. Скажіть нам, чи знадобляться ваші дослідження при вивченні нової теми?
Передбачувана відповідь першої групи: Так, знадобляться. На підставі цього можна зробити висновок, що за допомогою насіння рослини розмножуються.

Діти, а що необхідно для того, щоб насіння стало новою рослиною?
Передбачувана відповідь: воно повинно прорости.

Друга лабораторія розкаже нам, як розбудити наше немовля?


Презентація    
 

Молодці, діти.
А перед тим, як продовжити заслуховувати відповіді інших груп, я пропоную вам розібрати 2-е завдання з технологічних карт.
Діти працюють з технологічними картами, їм пропонується пояснити зміст приказок:
Від доброго насіння - добрі сходи
Яке насіння, таке й плем я
Від поганого насіння не чекай доброго коріння.
За насінням і сходи
Що посієш, те й пожнеш.
Відповіді дітей.
Тільки добре насіння дає високий сталий урожай. Тільки сортове насіння використовується для посіву. Для кожного району вибирається той сорт, який у природних умовах цього району дає найкращі врожаї.

 

Молодці, діти. А скажіть, чи знадобляться ваші дослідження нам при вивченні нової теми?
Передбачувана відповідь першої групи: Так, знадобляться. Це підтверджує, що за допомогою насіння рослини розмножуються.
 

А що ще необхідно для того, щоб насіння проросло?
Передбачувана відповідь: необхідний запас поживних речовин.
 

Молодці, як ви вважаєте, ваші спостереження згодяться нам для вивчення нового матеріалу?

Передбачувана відповідь четвертої групи: Так, знадобляться. Якщо насіння має запас поживних речовин, значить, їх можна використовувати в їжу.


  Презентація 3 лабораторії

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

А тепер повернемося до мети нашого уроку.
Діти, як ви вважаєте, чи маємо ми з вами знання, необхідні для того, щоб вивчити питання про значення насіння. Нам залишилося тільки узагальнити і доповнити наявну інформацію.
Відповіді дітей.
У міру обговорення діти заповнюють схему:
                                                         Значення насіння


 Для самої рослини                           Для тварин                               Для людини

 

- орган генеративного                 - їжа                                               - їжа

 розмноження                                                                                      - лікувальні властивості

- розповсюдження

 

 

Діти, який висновок ми зробили на підставі вивчення будови насіння та його проростання?

Передбачувана відповідь: Насіння необхідно для розмноження рослин Значить, насіння - орган генеративного розмноження рослин
(Діти записують в зошит)

--прорости може тільки насіння з живим зародком

І дійсно, кожне насіння має свій термін життя. Скористайтеся матеріалом , який є на ваших столах. Давайте подивимося, насіння яких рослин є рекордсменами по тривалості життя.
Робота з додатковою літературою. «Усе про насіння».

Як ви думаєте,діти, чи важливо рослині мати насіння-довгожителі?
Діти роблять припущення, але, як правило, важко відповісти.


Продовжуємо розмову про значення насіння для самої рослини. Як ви вважаєте, для чого ще рослині необхідне насіння.
Для того, щоб вам легше було відповісти на це питання, я пропоную вам подумати над таким питанням: Слайд 4.
Мангрові дерева ростуть на смузі мулу на узбережжі тропічних морів. Їх насіння проростає всередині плоду прямо на гілці, падаючи, встромляються довгим корінцем в мул і проростають там, поруч з материнською рослиною. Як ви вважаєте, чи вигідно це рослині?
Передбачувана відповідь:
Насіння падають поруч з материнською рослиною. Молоді рослини будуть погано проростати, їх будуть затінювати дорослі дерева. Виникне конкуренція між рослинами, їм не вистачатиме місця, коріння погано будуть розвиватися і т. п.

 

А чому цього не відбувається у багатьох інших рослин? Чи завжди все насіння  проростає біля материнської рослини.

Передбачувана відповідь:
Насіння інших рослин поширюються на різні відстані.


Який висновок про значення насіння можна зробити на підставі ваших міркувань.
Передбачувана відповідь:
Насіння необхідне рослині для розселення.
Діти записують висновок у своїх схемах.

Послухайте вірш:
У далекому, далекому туманному просторі
Серед хвиль океанічних стояв острівець.
Кругом хвилювалося безмежне море -
На північ, на захід, на південь, на схід.
А острів був голий і дуже сумний,
На ньому ніколи нічого не росло.
Але раз з країни екзотичної, далекої
Десяток насіння на нього занесло.
                             І. Н. Єпішева

Як же насіння потрапило на цей острів? Відповідь на це запитання ми зможемо дати після опрацювання матеріалу з підручника.

 

Робота з підручником с.102

 Робота в зошиті. Коментують записи


Я пропоную вам кожному індивідуально, не обговорюючи в групі,  виконати завдання 3 і 4  поставити стрілочки відповідності між способом розмноження і тими плодами, які зображені в таблиці в ваших технологічних картах.
Виконайте індивідуально завдання 3 і 4 ваших технологічних карт.
Діти працюють з технологічними картами.
Виконують індивідуально третє і четверте завдання технологічних карт.
Завдання 3
Подумайте, як будуть поширюватися зображені на малюнках плоди. Поясніть, на підставі чого ви зробили такі висновки?
(Див. технологічну карту)
Завдання 4
Зіставте особливості будови плодів і спосіб їх поширення (див. технологічну карту)
 

Давайте подивимося, що у вас вийшло? За допомогою якого фактора поширюються плоди кульбаби і клена?
Передбачувана відповідь: Дані плоди поширюються вітром.

Які пристосування у них є для цього?
Передбачувана відповідь: Для цього вони мають крильця або парашутики.

 

Як ви вважаєте, діти, чи далеко вони можуть полетіти.

Для того, щоб відповісти на це питання дітям пропонується робота з книгою. Д. І. Трайтака «Книга для читання з ботаніки».
Крилаті плоди берези можуть відлітати від материнської рослини на 1,6 км. А крилатки клена - на досить невеликій відстані - всього 900 м. Плоди кульбаби відлітають від материнської рослини на величезні відстані.
 

Слайд 5

 

Перегляд відеофрагмента Поширення насіння вітром

 

--Як поширюються плоди гороху і недотроги?
Передбачувана відповідь: У даних рослин самопоширення.

Давайте подумаємо, як відбувається самопоширення.
Для того, щоб правильно відповісти на це питання, подивимося відеофрагмент.
Перегляд відеофрагменту «Недотрога» і відповідають на запитання вчителя.

Самопоширення ще є у рослини скажений огірок.
Давайте подивимося відеофрагмент і подумаємо, звідки така цікава назва у даної рослини.
Діти дивляться відеофрагмент «Скажений огірок» і відповідають на запитання вчителя.

А як буде поширюватися плід кокосової пальми, адже він не має ні парашутиків, ні крилець, та й вистрілювати свої насіння не вміє. Тим не менш поширюється далеко від того острова, на якому знаходиться материнська рослина?

Плоди кокосової пальми поширюються з допомогою води.
 

Які пристосування має даний плід?
Передбачувана відповідь: Для цього вони мають порожнини всередині, які легко пливуть по воді і не тонуть.

А як на наших грядках з'являються баклажани, томати, огірки?
Передбачувана відповідь: Їх висаджує людина.
 

Як поширюються плоди череди, гравілату?
Передбачувана відповідь: Тваринами і людиною.

Відгадайте загадку:
Під парканом біля краю степів
Солодко спав самотній реп'ях
Спав і бачив чудові сни,
Як він вчепиться в чиїсь штани ... Валентин Берестов
Які пристосування допоможуть лопуха зробити сон дійсністю?
Передбачувана відповідь: Гачки, шипи і т. п.

Як переносяться дані плоди тваринами?
Передбачувана відповідь: Дані плоди переносяться тваринами на зовнішніх покривах.

Які ще рослини розселяються за допомогою тварин?
У своїх технологічних картах діти знаходять ще горобину і вишню.


Які пристосування для цього вони мають?

Передбачувана відповідь: Соковита оболонка плоду.

 

А який спосіб перенесення тваринами у цих плодів?
Передбачувана відповідь: У травній системі. Насіння не перетравлюються.


Молодці!
Діти припускають, що насіння даних рослин поширюються мурахами.

 

Правильно, діти, давайте подивимося відеофрагмент і подумаємо, що приваблює мурах в даному насінні?
Діти дивляться відеофрагмент «Перенесення насіння мурашками» і роблять припущення, що у цього насіння є якісь вирости, які приваблюють мурах.
Правильно, у цього насіння є жирові придатки

Діти, а як поширюються горіхи ліщини, жолуді дуба?

Передбачувана відповідь: Теж тваринами.

Насіння горобини не перетравлюються в травному тракті, плоди лопуха переносяться на зовнішніх покривах. А як можуть розселяти тварини ті рослини, у яких з'їдаються саме насіння?
Передбачувана відповідь: Тварини, роблячи запаси, втрачають плоди цих рослин.
 

Діти, скажіть, а що приваблює тварин в даних плодах і насінні?
Передбачувана відповідь: Запас поживних речовин в ендоспермі або в сім'ядолях.
 

Який можна зробити висновок про значення насіння для тварин?
====== Діти роблять висновок про те, що насіння є кормом для тварин і записують їх у свої схеми.

А де насіння може використовувати людина?

Діти дивляться відеофрагмент, роблять висновок про використання насіння людиною і записують його в свої схеми.
 

Діти, знову повернемося до технологічних карт. Виконайте завдання 5.
Діти виконують у групі завдання 5. З насіння яких рослин отримують ці крупи (див. технологічну карту)
Відповіді дітей.
Манна - з пшениці, перлова - з ячменю, «Геркулес» - з вівса, пшоно - з проса, гречка - з гречки.

Діти, перед вами кулінарні книги. Підберіть з даних книг страви, які можна приготувати з насіння

Діти виконують 6 завдання технологічних карт - вибирають у змісті кулінарних книг страви, які виготовляють з насіння.

IV. Закріплення вивченого матеріалу

А тепер я пропоную вам перевірити, наскільки добре ви засвоїли матеріал уроку. Виконайте 7 Завдання технологічної карти.
Діти виконують завдання тесту (див. технологічну карту - завдання 7)
 

Виконали? А тепер передайте свою роботу товаришу, який поруч сидить, перевірте один у одного роботи.

Йде взаємоперевірка тесту.

 

V.Рефлексія

Діти, давайте ще раз подивимося на ту мету, яку ми з вами ставили на початку уроку. Як ви вважаєте, добилися ми цієї мети?
Відповіді дітей.

 

А тепер проаналізуйте свою роботу на уроці.
У технологічних картах відзначте знаком + правильні, на ваш погляд, твердження
Зараз, діти, я попрошу вас оцінити вашу роботу на уроці.
Візьміть оціночні листи, спочатку виставте оцінку за роботу на уроці самі собі. А потім передайте її по колу, нехай ваші однокласники теж оцінять вашу роботу. Коли лист повернеться назад до вас, ви зможете порівняти свою оцінку з оцінкою товаришів і виставити остаточну оцінку.
Потім ці листи ви передасте мені.

Діти працюють в технологічних картах (див. технологічну карту: завдання 8 і 9)
 

Діти працюють з листами самооцінки
 

VI. Домашнє завдання

§ 24, повторити § 22-23 і записи в зошиті, підготуватися до самостійної роботи за темою: «Насіння і плоди»,виконати творчі завдання з даної теми.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Технологічна карта уроку
на тему: «_____________________________________________________»
1 група
Сьогодні на уроці ми ... ________________________________________________________________________

 

Етап уроку

Навчальні завдання

Рекомендації щодо виконання завдання

1 *.

 


 Повторіть будову насіння квасолі. На його прикладі доведіть, що насіння - зачаток майбутньої рослини.
На виконання завдання вам дається 5 хвилин. Виконайте це завдання всією групою
 

Виконайте це завдання всією групою

Подумайте, чи знадобляться висновки, зроблені вами під час виконання першого завдання, для вивчення нового матеріалу. Обговоріть це питання в групі
 

Обговоріть дане питання в групі

2.

Поясніть сенс приказок:
- «Від поганого насіння не чекай доброго коріння»
- «Яке насіння, таке й коріння»
- «По насінню та сходи»
- «Що посієш, те й пожнеш»

Обговоріть це питання в групі
 

Обговоріть дане питання в групі

3.

Подумайте, як будуть поширюватися зображені на малюнках плоди (поставте стрілки між стовпчиками).
 

1. Кульбаба
    Клен
 

 

 

 

Розкидання
 

2. Череда

    Гравілат

 

 

 

 

Вітер

3. Горох

    Недотрога

 

 

 

 

Тварини

4. Горобина

    Вишня

 

 

 

 

Поясніть, на підставі чого ви зробили такі висновки?

Виконайте це завдання індивідуально

4.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Плоди мають соковиту м'якоть

1. вітер

2. Плоди мають парашутики

2. вода

3. Плоди мають крильця

3. тварини

4. Плоди мають гачки

 

 

5. Плоди мають повітряні мішечки або порожнечі всередині

Зіставте особливості будови плодів і спосіб їх поширення (поставте стрілки між стовпчиками

 

Виконайте це завдання індивідуально

5.

Подумайте із насіння яких рослин одержують такі крупи (поставте стрілки між стовпчиками)

1. манна

1. просо

2. перлова 

2. гречка

3. «Геркулес»

3. ячмінь

4. пшоно

4. пшениця

5. гречка

5. овес

Обговоріть це питання в групі

 

 

 

 

 

 

 

 

6.

Серед безлічі блюд кулінарної книги виберіть ті, які готують з насіння рослин.

Виконайте це завдання всією групою

7.

 

 

 

Дайте відповідь на питання тесту «Значення насіння».
Тест
Значення насіння
Виберіть один або кілька правильних відповідей:
1. Розселенню насіння сприяють:
а) вітер;
б) тварини;
в) вода;
г) температура.
2. Насіння багатьох рослин використовуються в їжу тваринами і людиною, тому що вони:
а) містять воду;
б) мають яскраве забарвлення;
в) мають привабливий зовнішній вигляд;
г) багаті поживними речовинами.
3. Людина виділяє рослинне масло з:
а) арахісу;
б) гороху;
в) маку;
г) кукурудзи.
4. Пристосування для розповсюдження вітром:
а) крильця;
б) жирові придатки;
в) парашутики;
г) гачки.
5. Пристосування для розповсюдження тваринами:
а) гачки;
б) жирові придатки;
в) солодка стінка плода;
г) крильця.
 

Виконайте завдання індивідуально

 

8.

Проаналізуйте свою роботу на уроці.
Позначте знаком + правильні, на ваш погляд, твердження:

1.На уроці я працював: активно _____ пасивно_____
2.Своєю роботою на уроці я: задоволений _____ не задоволений______
3.За урок я: не втомився _____втомився_______
4.Мій настрій: стало краще ____ стало гірше _____
5.Матеріал уроку мені був: зрозумілий _____ не зрозумілий ______
                                                  корисний _____ марний ______
                                                  цікавий ____ нудний _____
                                                  легкий _____ важкий _____
 

Виконайте завдання індивідуально
 

9.

Візьміть аркуш самооцінки. Виставте собі оцінку, на яку ви, на вашу думку, заслуговуєте.

Виконайте завдання індивідуально
 

Віддайте свій лист самооцінки членам своєї групи. Нехай вони оцінять вашу роботу на уроці.

 

 

Моя оцінка за урок __________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Лист самооцінки

 

Прізвище, ім'я ______________________________________________________

  1. Поставте собі оцінку за урок:
    - Якщо Ви були уважні і впевнені, що всі питання вивчені вами, можете відтворити, то поставте собі «5».
    -  Якщо Ви були не весь урок уважні, але в цілому матеріал засвоїли і можете відповісти на питання, поставте собі «4».
    Я ставлю собі оцінку: _________

    2. Передайте оціночний лист членам своєї групи, нехай вони оцінять вашу роботу.

     

 

Члени групи

1 учень

2 учень

3 учень

4 учень

 

5 учень

 

6 учень

Оцінка моєї работи

 

 

 

 

 

 

 

Моя оцінка за урок: _______

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Лист самооцінки

 

Прізвище, ім'я ______________________________________________________

  1. Поставте собі оцінку за урок:
    - Якщо Ви були уважні і впевнені, що всі питання вивчені вами, можете відтворити, то поставте собі «5».
    -  Якщо Ви були не весь урок уважні, але в цілому матеріал засвоїли і можете відповісти на питання, поставте собі «4».
    Я ставлю собі оцінку: _________

    2. Передайте оціночний лист членам своєї групи, нехай вони оцінять вашу роботу.

     

 

Члени групи

1 учень

2 учень

3 учень

4 учень

 

5 учень

 

6 учень

Оцінка моєї работи

 

 

 

 

 

 

 

Моя оцінка за урок: _______

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 





 

 

1

 

doc
Додано
18 квітня 2019
Переглядів
9608
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку