15.03.2021
6 клас
українська мова
Тема. РМ № 22. Есе світоглядного змісту «У чому полягає життєвий успіх».
Мета: закріпити знання учнів про особливості побудови есе, вчити вільно висловлювати думку, міркувати, розвивати мовлення, навчити учнів складати есе «У чому полягає життєвий успіх». Виховувати любов до рідної вітчизни, патріотизм.
Тип уроку: формування практичних умінь та навичок.
Обладнання: зразки творів-есе, дидактичний матеріал.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Організація класу.
ІІ. Повідомлення теми та завдань уроку.
ІІІ. Робота над темою уроку.
– Отож, на початку пригадаємо, що ж таке есе?
Есе – невеликий за обсягом твір, що має довільну побудову, у якому автор висловлює власні думки та враження з конкретного приводу. Есе не претендує на вичерпну відповідь чи категоричну позицію відносно певної теми.
Створюючи есе учень (учениця):
– вільно висловлює свою думку;
– показує своє ставлення до того, про кого говорить;
– не дотримується обов’язкової форми (вступу, основної частини, висновку);
– не всебічно описує предмет чи подію;
– використовує образні вислови, порівняння;
– на початку може сказати про що йтиметься у його висловлюванні, про час, місце й особливості події, може подати вислів, що виражає думку або викликає різне ставлення, можна почати прислів’ям, приказкою чи мудрим висловом;
– продовження може бути схожим на оповідання, під час читання якого виникають особливі відчуття й напрошується важливий висновок;
– останній абзац має завершувати думку;
– речення можуть бути короткі й, навіть, незавершені, питальні й окличні.
Минуло вже багато років з дня народження Тараса Шевченка, але в багатьох українських родинах є прикрашений рушником портрет Кобзаря. Жоден поет світу не зрівняється з ним у любові до рідного краю, до простої знедоленої людини. Чому саме він? Чому саме ми, українці, читаємо його поезію? «І на оновленій землі …» – линуть його слова.
***
Улітку на клумбах море квітів. Восени палають спілими ягодами шипшина, глід, барбарис, зеленіють сосни, ялини. Уздовж доріг тягнуться тополі. Багато будинків оточені туями. Як хочеться, щоб ця краса природи була вічною. Але людина часто губить природу. Чому ж так?..
***
Коли чую слово «червоний» у моїй уяві постає широка долина, укрита маками. Яка краса! Я її бачила, коли їздила з батьками відпочивати до Одеси. Ви тільки уявіть: велика, безкрайня рівна місцина, уся устелена зеленим килимом трави. А посеред неї – яскравими плямами – маки, ніби йшов маляр із червоною фарбою і розхлюпував то там, то тут по дорозі. Дмухнув вітерець – і квіти почали розпускатись.
***
Я дуже люблю подорожувати. Моя мрія – Париж. Мене приваблює Дісней-ленд. Я б відвідала космічний павільйон, побачила б чарівний палац, проїхалася б на «американських гірках». А ще більше познайомилася б із дітьми інших країн і розповіла про рідне місто Дубно, що розкинулося на берегах річки Ікви.
Складемо асоціативний кущ зі словом успіх.
– А які вислови про успіх ви знаєте?
5. Творча робота учнів.
– Зараз ми напишемо своє власне есе «У чому полягає життєвий успіх». Отож пам’ятаємо:
– у своєму есе висловимо власну думку;
– будемо міркувати, запитувати, порівнювати, вживати прислів’я, доводити свою думку.
6. Зачитування учнями складених есе. Аналіз.
ІІІ. Підсумок уроку.
– Що на уроці найлегше вдавалося? А чи виникали труднощі?
– Чи хотіли б ви ще писати есе? На яку тему?
Домашнє завдання: дописати есе, скласти асоціативний кущ «Я успішний учень»