конспект уроку : Розчинні та нерозчинні речовини. Прозора й каламутна вода.

Про матеріал
розробка уроку для учнів 6 класу спеціальної школи - інтернату для дітей з вадами інтелектуального розвитку.
Перегляд файлу

        Урок № 5                                     6 клас                                                    Дата____________

Тема: Розчинні та нерозчинні речовини. Прозора й каламутна вода.

Хоча у світі немає предмета, який

був би слабкішим і ніжнішим за

воду, але вона може зруйнувати

найтвердіший предмет.

                                     Лао-Цзи

Мета

  • навчальна: сформувати поняття про воду як речовину, розчинник, дати поняття розчину, розчинника та розчиненої речовини, показати значення води в природі як розчинника;
  • розвивальна: розвивати спостережливість та пізнавальний інтерес, дослідницький підхід до вивчення природних явищ, формувати вміння готувати та розрізняти розчини, користуватися розчинами у природі та побуті, продовжувати формувати вміння працювати в групі, виділяти основну думку та висловлювати думку групи;
  • виховна: сприяти формуванню бережного ставлення до води, екологічної культури, прагнення берегти природні багатства.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: атлас, карти, підручник, зошити, відеоматеріали з Інтернет-ресурсів «Розчини у природі», презентація до уроку, чотири склянки, склянка з водою, пісок, крейда, питна сода, цукор-рафінад, олія, роздатковий матеріал.

Очікувані результати: учні зрозуміють і зможуть пояснити, як відбувається розчинення у воді речовин, як утворюються природні розчини, та знатимуть заходи, спрямовані на збереження природи від руйнівної сили води.

Хід уроку

І. Організаційний момент. НПП

ІІ. Перевірка домашнього завдання

  • Прийом «Мікрофон»
  • Якщо кожній живій істоті потрібно багато води, як сталося, що всі ресурси води не виснажились?
  • Куди зникає вода, яка випадає на земну поверхню?
  • Чому озера та океани не висихають, як калюжі?
  • Звідки з’являється дощ?
  • Як називається водна оболонка землі?

ІІІ. Актуалізація опорних знань .

Учитель. Чи є здатність розчиняти речовини однією з властивостей води? Де ми спостерігаємо цю властивість у побуті, в природі? Де люди застосовують знання про властивості води в цілому та її здатність розчиняти в собі інші речовини? Зміст сьогоднішнього уроку допоможе вам отримати відповіді на ці та інші запитання і збагатити свої знання про властивості води.

  • Прийом «Дивуй»
  • Вода вкриває до 3/4 всієї земної поверхні.
  • У морях та океанах зберігається 98 % загальної кількості води. Ця вода містить багато солей та непридатна для зрошення, пиття та багатьох інших цілей.
  • Запаси прісної води, необхідної для пиття, технічних потреб, становлять лише 2 % загальної кількості води.
  • На випаровування води витрачається до 20 % сонячної енергії, яку отримує Земля.
  • Вода має велику теплоємкість. Отримане тепло вода віддає в навколишнє середовище, що сильно впливає на клімат.
  • Воду широко використовують у техніці як розчинник та реагент у різних хімічних процесах, для охолодження та з іншою метою.

IV. Мотивацівя навчальної діяльності

  • Прийом «Мікрофон»
  • Які властивості води ви знаєте?
  • Чим відрізняється чиста речовина від суміші?
  • Чим відрізняється природна суміш від штучної?
  • Чи всі речовини розчиняються у воді?
  • Прийом «Знаю більше»
  • Ні рук, ні ніг, а гору руйнує. (Крапля)
  • Я добродушна, м’яка і слухняна, але коли я схочу, навіть камінь сточу. (Вода)
  • Не виливай каламутну воду, доки чисту не знайдеш.
  • Він, як вода, скрізь просочиться.
  • Вода крапля по краплі і камінь довбає.
  • Не тим крапля камінець довбає, що сильна, а тим, що часто падає.

Слай 1,2,3

Повідомлення теми та завдань уроку. 

V. Вивчення нового матеріалу

  1. Вода — розчинник
  • Розповідь учителя з елементами бесіди слайд 4- 8

Вода морів та океанів є природним розчином, який має солоно-гіркий смак. У середньому в 1 кг морської води міститься 35 г розчинених речовин. Учені довели, що морська вода містить понад сто речовин, утворених з майже всіх відомих у природі хімічних елементів.

Крім цього, в природі є мінеральні джерела, багато з них мають лікувальні властивості, тому використовувані в медицині. У нашій країні розвідано багато родовищ мінеральних вод. Коли вода тече по поверхні Землі або просочується у ґрунт і гірські породи, вона частково вимиває з них окремі речовини. Саме від твердих речовин та газів, які в ній розчиняються, залежить смак води. Ось чому вода в кожній криниці має свій смак.

Крім води, існують і інші розчинники — медичний спирт, бензин. Медичний спирт розчиняє корисні для здоров’я людини речовини, що містяться у лікарських рослинах. Так готують настоянки і мікстури.

Бензин розчиняє жири, і ним користуються для видалення масляних плям з одягу. Та все ж здатність води розчиняти інші речовини має вирішальне значення для унікальності Землі.

Підручник  стор. 28- 29.

Висновок: до конспекту. Стор.29

 

  1. Нерозчинні речовини

Підручник ст 30.

 

  • Прийом «Інтелектуальна розминка» слайд9

Завдання. Кожен учень називає будь-яку відому йому речовину і розподіляє її до певної групи в таблицю.

Розчинні речовини

Малорозчинні речовини

Нерозчинні речовини

 

 

 

  • Прийом «Словникова робота»
  • Під час утворення розчину воду називають розчинником, речовину, яка розчиняється у воді, — розчинною речовиною. До конспекту
  • Розповідь учителя з елементами бесіди
  • Скільки чайних ложок цукру ви кладете в чай?
  • А якщо чайні ложки замінити на столові?
  • Чим відрізняється напій від сиропу?
  • Прийом «Світлофор»
  • Усі речовини добре розчиняються у воді.
  • За збільшення температури розчинність речовин збільшується.
  • Вода, цукор, пісок — добре розчиняються у воді.
  • Крейда, пісок у воді не розчиняються.
  • Щоб швидше розчинити сіль, її треба подрібнити.
  • Щоб швидше розчинити цукор, воду треба нагріти.
  • Природна питна вода блакитного кольору, кисла на смак.
  • Вода дуже добре стискується.
  • Та речовина, яка розчиняється у воді, називається розчинником.

Прийом «Доповни речення»

Слайд 11- 14

  • Речовини, які розчиняються у воді, називають _______________________ (розчинними).
  • Речовини, які не розчиняються у воді, ___________________________ (нерозчинні).
  • Вода у розчині називається ___________________________ (розчинником).
  • Речовина у розчині називається ___________________________ (розчиненою речовиною).
  • Компоненти суміші у розчині не видно, тому розчин є сумішшю ____________(однорідною).
  • Якщо кількість речовини у розчині мало, то розчин називають _______________________ (розбавленим).
  • Якщо речовина у воді вже не розчиняється, то розчин називають ___________________________ (насиченим).
  • Воду можна відміряти за допомогою ___________________________ (мірного посуду).
  • Природним концентрованим розчином є _________________________ (морська вода).
  • Суміші води з твердими, рідкими і газоподібними речовинами називають ___________________________ (розчинами).
  • Речовина, яка розчиняється у воді, ___________________________ (розчинена речовина).
  • Температура на розчинність речовин ___________________________ (впливає).
  • Більшість твердих речовин краще розчиняється не у холодній, а у ___________________________ (теплій) воді.
  • Газоподібні речовини краще розчиняються у ___________________________ (холодній) воді, ніж у ___________________________ (гарячій) воді.

 

  • Прийом «Природничий практикум»

Вироблення розчинів

 

Самостійна робота учнів по приготуванню розчинів

Слайд15

Завдання. Згадайте усі відомі вам приклади використання розчинів:

  • у побуті;
  • техніці;
  • природі.

Прозора і коломутна вода.

Розповідь вчителя.

Досліди .

VII. Підсумок уроку. Рефлексія

  • Вода — найпоширеніший розчинник на Землі.
  • Розчини складаються з розчинника та розчиненої речовини.
  • Вода — найкращий розчинник. Вона здатна розчиняти багато твердих, рідких, газоподібних речовин.
  • Підвищення температури поліпшує розчинення у воді більшості твердих речовин, але погіршує розчинення газів.
  • Залежно від кількості розчинника і речовини можна створити різні види розчину.

VІIІ. Домашнє завдання

  • Опрацювати параграфи підручникаст.28-34.
  • Навести приклади розчинів, якими ви користуєтеся у побуті.
  1.  

doc
Пов’язані теми
Біологія, 6 клас, Розробки уроків
Інкл
Додано
18 січня
Переглядів
27
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку