Урок № 5 6 клас Дата____________
Тема: Розчинні та нерозчинні речовини. Прозора й каламутна вода.
Хоча у світі немає предмета, який
був би слабкішим і ніжнішим за
воду, але вона може зруйнувати
найтвердіший предмет.
Лао-Цзи
Мета
-
навчальна: сформувати поняття про воду як речовину, розчинник, дати поняття розчину, розчинника та розчиненої речовини, показати значення води в природі як розчинника;
-
розвивальна: розвивати спостережливість та пізнавальний інтерес, дослідницький підхід до вивчення природних явищ, формувати вміння готувати та розрізняти розчини, користуватися розчинами у природі та побуті, продовжувати формувати вміння працювати в групі, виділяти основну думку та висловлювати думку групи;
-
виховна: сприяти формуванню бережного ставлення до води, екологічної культури, прагнення берегти природні багатства.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: атлас, карти, підручник, зошити, відеоматеріали з Інтернет-ресурсів «Розчини у природі», презентація до уроку, чотири склянки, склянка з водою, пісок, крейда, питна сода, цукор-рафінад, олія, роздатковий матеріал.
Очікувані результати: учні зрозуміють і зможуть пояснити, як відбувається розчинення у воді речовин, як утворюються природні розчини, та знатимуть заходи, спрямовані на збереження природи від руйнівної сили води.
Хід уроку
І. Організаційний момент. НПП
ІІ. Перевірка домашнього завдання
-
Якщо кожній живій істоті потрібно багато води, як сталося, що всі ресурси води не виснажились?
-
Куди зникає вода, яка випадає на земну поверхню?
-
Чому озера та океани не висихають, як калюжі?
-
Звідки з’являється дощ?
-
Як називається водна оболонка землі?
ІІІ. Актуалізація опорних знань .
Учитель. Чи є здатність розчиняти речовини однією з властивостей води? Де ми спостерігаємо цю властивість у побуті, в природі? Де люди застосовують знання про властивості води в цілому та її здатність розчиняти в собі інші речовини? Зміст сьогоднішнього уроку допоможе вам отримати відповіді на ці та інші запитання і збагатити свої знання про властивості води.
-
Вода вкриває до 3/4 всієї земної поверхні.
-
У морях та океанах зберігається 98 % загальної кількості води. Ця вода містить багато солей та непридатна для зрошення, пиття та багатьох інших цілей.
-
Запаси прісної води, необхідної для пиття, технічних потреб, становлять лише 2 % загальної кількості води.
-
На випаровування води витрачається до 20 % сонячної енергії, яку отримує Земля.
-
Вода має велику теплоємкість. Отримане тепло вода віддає в навколишнє середовище, що сильно впливає на клімат.
-
Воду широко використовують у техніці як розчинник та реагент у різних хімічних процесах, для охолодження та з іншою метою.
IV. Мотивацівя навчальної діяльності
-
Які властивості води ви знаєте?
-
Чим відрізняється чиста речовина від суміші?
-
Чим відрізняється природна суміш від штучної?
-
Чи всі речовини розчиняються у воді?
-
Ні рук, ні ніг, а гору руйнує. (Крапля)
-
Я добродушна, м’яка і слухняна, але коли я схочу, навіть камінь сточу. (Вода)
-
Не виливай каламутну воду, доки чисту не знайдеш.
-
Він, як вода, скрізь просочиться.
-
Вода крапля по краплі і камінь довбає.
-
Не тим крапля камінець довбає, що сильна, а тим, що часто падає.
Слай 1,2,3
Повідомлення теми та завдань уроку.
V. Вивчення нового матеріалу
-
Вода — розчинник
-
Розповідь учителя з елементами бесіди слайд 4- 8
Вода морів та океанів є природним розчином, який має солоно-гіркий смак. У середньому в 1 кг морської води міститься 35 г розчинених речовин. Учені довели, що морська вода містить понад сто речовин, утворених з майже всіх відомих у природі хімічних елементів.
Крім цього, в природі є мінеральні джерела, багато з них мають лікувальні властивості, тому використовувані в медицині. У нашій країні розвідано багато родовищ мінеральних вод. Коли вода тече по поверхні Землі або просочується у ґрунт і гірські породи, вона частково вимиває з них окремі речовини. Саме від твердих речовин та газів, які в ній розчиняються, залежить смак води. Ось чому вода в кожній криниці має свій смак.
Крім води, існують і інші розчинники — медичний спирт, бензин. Медичний спирт розчиняє корисні для здоров’я людини речовини, що містяться у лікарських рослинах. Так готують настоянки і мікстури.
Бензин розчиняє жири, і ним користуються для видалення масляних плям з одягу. Та все ж здатність води розчиняти інші речовини має вирішальне значення для унікальності Землі.
Підручник стор. 28- 29.
Висновок: до конспекту. Стор.29
-
Нерозчинні речовини
Підручник ст 30.
-
Прийом «Інтелектуальна розминка» слайд9
Завдання. Кожен учень називає будь-яку відому йому речовину і розподіляє її до певної групи в таблицю.
Розчинні речовини
|
Малорозчинні речовини
|
Нерозчинні речовини
|
|
|
|
-
Прийом «Словникова робота»
-
Під час утворення розчину воду називають розчинником, речовину, яка розчиняється у воді, — розчинною речовиною. До конспекту
-
Розповідь учителя з елементами бесіди
-
Скільки чайних ложок цукру ви кладете в чай?
-
А якщо чайні ложки замінити на столові?
-
Чим відрізняється напій від сиропу?
-
Усі речовини добре розчиняються у воді.
-
За збільшення температури розчинність речовин збільшується.
-
Вода, цукор, пісок — добре розчиняються у воді.
-
Крейда, пісок у воді не розчиняються.
-
Щоб швидше розчинити сіль, її треба подрібнити.
-
Щоб швидше розчинити цукор, воду треба нагріти.
-
Природна питна вода блакитного кольору, кисла на смак.
-
Вода дуже добре стискується.
-
Та речовина, яка розчиняється у воді, називається розчинником.
Прийом «Доповни речення»
Слайд 11- 14
-
Речовини, які розчиняються у воді, називають _______________________ (розчинними).
-
Речовини, які не розчиняються у воді, ___________________________ (нерозчинні).
-
Вода у розчині називається ___________________________ (розчинником).
-
Речовина у розчині називається ___________________________ (розчиненою речовиною).
-
Компоненти суміші у розчині не видно, тому розчин є сумішшю ____________(однорідною).
-
Якщо кількість речовини у розчині мало, то розчин називають _______________________ (розбавленим).
-
Якщо речовина у воді вже не розчиняється, то розчин називають ___________________________ (насиченим).
-
Воду можна відміряти за допомогою ___________________________ (мірного посуду).
-
Природним концентрованим розчином є _________________________ (морська вода).
-
Суміші води з твердими, рідкими і газоподібними речовинами називають ___________________________ (розчинами).
-
Речовина, яка розчиняється у воді, ___________________________ (розчинена речовина).
-
Температура на розчинність речовин ___________________________ (впливає).
-
Більшість твердих речовин краще розчиняється не у холодній, а у ___________________________ (теплій) воді.
-
Газоподібні речовини краще розчиняються у ___________________________ (холодній) воді, ніж у ___________________________ (гарячій) воді.
-
Прийом «Природничий практикум»
Вироблення розчинів
Самостійна робота учнів по приготуванню розчинів
Слайд15
Завдання. Згадайте усі відомі вам приклади використання розчинів:
-
у побуті;
-
техніці;
-
природі.
Прозора і коломутна вода.
Розповідь вчителя.
Досліди .
VII. Підсумок уроку. Рефлексія
-
Вода — найпоширеніший розчинник на Землі.
-
Розчини складаються з розчинника та розчиненої речовини.
-
Вода — найкращий розчинник. Вона здатна розчиняти багато твердих, рідких, газоподібних речовин.
-
Підвищення температури поліпшує розчинення у воді більшості твердих речовин, але погіршує розчинення газів.
-
Залежно від кількості розчинника і речовини можна створити різні види розчину.
VІIІ. Домашнє завдання
-
Опрацювати параграфи підручникаст.28-34.
-
Навести приклади розчинів, якими ви користуєтеся у побуті.
-
-