План –конспект уроку
на тему:
«Розкладання многочленів на множники. Винесення спільного множника за дужки»
Підготувала:
вчитель математики
Мазелюк Юлія Анатоліївна
Тема. Розкладання многочленів на множники. Винесення спільного множника за дужки.
Мета: навчальна: сформувати уявлення про дію розкладання многочлена на множники і навчити учнів розкладати многочлен на множники методом винесення спільного множника за дужки;
розвиваюча: розвивати пам’ять, логічні та обчислювальні навички, словниковий запас;
виховна: виховувати інтерес до предмету, бажання вчитися, акуратність записів, старанність, культуру усного мовлення;
практична і прикладна: розв’язання вправ і застосування їх на практиці.
Обладнання: картки із завданням, мультимедійна презентація.
Епіграф уроку:
Що вмієте, того не забувайте,
А чого не вмієте, того навчайтесь …
Володимир Мономах
Структура уроку:
Хід уроку
1. Організаційна частина
Вчитель: Добрий день! Сідайте! (пропоную учням сісти. Дивлюся чи готовий клас до уроку.)
2. Актуалізація опорних знань
Вчитель: На попередніх уроках ви вивчали тему: “Дії з многочленами”. Давайте ми з вами пригадаємо “Що таке многочлен?”
Учень: Многочленом називають алгебраїчну суму декількох одночленів.
Вчитель: Який многочлен називають многочленом стандартного вигляду?
Учень: Многочлен, що є сумою одночленів стандартного вигляду, серед яких немає подібних доданків, називають многочленом стандартного вигляду.
Вчитель: Що називають степенем многочлена?
Учень : Степінь многочлена — це найбільший із степенів всіх членів многочлена.
Вчитель: Як помножити одночлен на многочлен ?
Учень : Щоб помножити одночлен на многочлен, треба кожний член многочлена помножити на цей одночлен і одержані одночлени додати.
Вчитель: Як помножити многочлен на многочлен?
Учень: Щоб помножити многочлен на многочлен, треба кожний член одного многочлена помножити на кожний член другого многочлена і одержані члени додати.
Вчитель:Повторимо , що таке НСД.
Знайдіть НСД чисел: а) 3 і 6; б) 3 і 4; в) 16 та 18;
д) 8, 12, 24.
Учень: а)3; б) 1; в)2; д)4.
Вчитель: Подайте у вигляді добутку (якщо можна) різними способами:
1) a8; 2) 2у7;
Учень: 1)а5 * а3; а6 *а2 ;
2) 2*у7; у2*2*у5; 2у3*у4.
Вчитель: Подайте одночлен 12х3у4 у вигляді добутку двох одночленів, один з яких дорівнює: 1) 2х3; 2) 3у3; 3) 6х2у3.
Учень: 1) 2х3*6у4 ; 2) 3у3*4х3у ; 3) 6х2у3*2ху.
Вчитель: Які одночлени слід поставити замість знака (*), щоб утворилась тотожність: 1) х3(*) = х6; 2) -а6 = а4(*); 3)*у7 = у8?
Учень: 1) х3; 2) –а2; 3) у.
3. Мотивація навчальної діяльності
Чи часто в житті ми виконуємо дії, обернені до тих, що ми робили спочатку? Чи буває в житті така ситуація: ми щось зробили, а потім вирішуємо повернути все на свої місця? Наведіть приклади.
А в математиці ми з вами зустрічались з оберненими діями?
Сьогодні наш урок присвячений математичній операції, оберненій до множення многочлена на многочлен, - розкладання многочлена на множники. Ця дія спрощує дуже багато обчислень, допомагає розв’язувати певні типи рівнянь. Тож якщо ви хочете навчитися знаходити найпростіші розв’язання математичних задач , то будьте уважні та спостережливі сьогодні на уроці.
Запишіть тему сьгоднішнього уроку : «Розкладання многочленів на множники. Винесення спільного множника за дужки».
4. Вивчення нового матеріалу
Вашій увазі пропоную ряд завдвнь . Встановить , яку дію виконали в прикладі і за яким правилом (показую таблиці – по одній, на початку права колонка закрита).
(а – х)(в + у) = ав – хв + ау- ху |
множення многочлена на многочлен |
7а(2х – 3у) = 14ах – 21ау |
множення одночлена на многочлен |
9х* 6ху =54х² у |
множення одночлена на одночлен |
х* х = х² |
множення степенів |
9х – 18а = 9(х – 2а) |
|
Як називається і чи правильна остання операція? Так,вона правильна, бо якби ми виконали множення у правій частині, то отримали б многочлен такого ж виду, як і у лівій частині. І називається вона винесення спільного множника за дужки.
Ми з многочлена 9х – 18а утворили добуток одночлена 9 і многочлена (х – 2а). Говорять: ми розклали многочлен 9х – 18а на множники 9 і (х – 2а).
Кожен із цих множників є многочленом.
Розкласти многочлен на множники означає подати його як добуток кількох многочленів.
Порівняйте
х(а+в)= ха + хв
|
Помножити одночлен на многочлен (результат - многочлен) |
ха + хв = х(а+в)
|
розкласти многочлен на множники (результат – добуток одночлена і многочлена) |
Розглянемо один із способів розкладання многочленів на множники.
Виконаємо множення одночлен на многочлен:
в(в+х)= в*в + х*в= в² + хв
Перепишемо ці рівності у зворотньму порядку:
в² + хв = в*в + х*в= в(в+х)
Многочлен в² + хв розклали на два множники в та (в+х). Щоб розкласти многочлен в² + хв на множники, досить у його членах в² та хв виділити спільний множник в ,а потім на основі розподільної властивості множення записати одержаний вираз у вигляді добутку двох многочленів в та (в+х).
Проаналізуйте декілька виконаних прикладів, щоб ми змогли знайти спосіб розкладання на множники деяких многочленів.
ав + 3в = в (а + 3) 4в – 2ав = 2в(2а – 1) 3а²в² + 6ав +3ав² = 3ав (ав + 2 + в) |
поясніть, як виконали розкладання на множники |
Як би ви тепер розклали на множники вираз: 7к + 7р?
Запишемо в зошити алгоритм винесення спільного множника за дужки:
Зауваження: якщо при винесенні за дужки спільний множник виноситься зі знаком «-», то знаки доданків в дужках змінюються на протилежні.
Приклад 1. Розкласти на множники многочлен 12х3у-18х2у2.
Спочатку знайдемо спільний числовий множник для коефіцієнтів 12 і 18, якщо коефіцієнтами є цілі числа, то за спільний числовий множник беруть, як правило, найбільший спільний дільник цих коефіцієнтів. У нашому випадку - це число 6. Степені з основою х входять в обидва члени многочлена. Оскільки перший член містить х3=х2 х, а другий - х2, то спільнийм множником для степенів з основою х є х2 (за дужки виносять змінну з меншим показником). У члени многочлена входять відповідно множники у і у2, за дужки можна винести у. Отже, за дужки можна винести одночлен 6х2у:
12х3у-18х2у2=6х2у 2х-6х2у 3у=6х2у(2х-3у).
Приклад 2. Розкласти на множники многочлен -2х2у-8х2у2+10ху2
-2х2у-8х2у2+10ху2=-2ху(х+4ху-5у).
Приклад 3. Розкласти на множники 7х(а-в)+2у(а-в)
Даний вираз є сумою двох доданків, для яких спільним множником є вираз
а-с. Винесемо цей множник за дужки:
7х(а-в)+2у(а-в)=( а-в)(7х+2у)
Приклад 4. Розкласти на множники 2х(а-с)+3(с-а)
Доданки мають множники а-с і с-а, які відрізняються тільки знаками. У виразі с-а винесемо за дужки -1, тоді другий доданок матиме вигляд -3(а-с) й обидва доданки матимуть спільний множник а-с.
Отже, 2х(а-с)+3(с-а)= 2х(а-с)-3(а-с)=(а-с)(2х-3).
Приклад 5. Знайти значення виразу 8,5а2+а3. якщо а=1,5
Рокладемо спочатку многочлен 8,5а2+а3 на множники:
8,5а2+а3.=а2(8,5+а)
Якщо а=1,5, то:
а2(8,5+а)=1,52(8,5+1,5)=2,25*10=22,5
Приклад 6. Розвязати рівняння 8х2-5х=0
Рокладемо ліву частину на множники
х(8х-5)=0
Добуток х(8х-5) дорівнює нулю лише тоді, коли хоча б один із множників дорівнює нулю:
х=0 або 8х-5=0 , звідси х=0 або х= 0,625
Відповідь: 0; 0,625
5.Закріплення нового матеріалу
Вчитель: А зараз розв’яжемо завдання1.
Завдання1:Розкласти многочлен на множники (впишіть пропущене слово, використовуючи відповіді прикладі, і прочитаєте вислів: «Мало мати гарний … , головне – добре його застосовувати»).
а) 2а2 + 3а =… б) 7n – 14n2 =… в) 5p3 – 5р =…
г) 12а + 12b =… ґ) 13x – 26y =...
у |
о |
р |
з |
м |
12(а + b) |
7n(1 – 2n) |
а(2а + 3) |
5р(р2 – 1) |
13(x – 2y); |
Відповідь: розум.
а) 2а2 + 3а = а(2а + 3); б) 7n – 14n2 = 7n(1 – 2n);
в) 5p3 – 5р = 5р(р2 – 1); г) 12а + 12b = 12(а + b);
ґ) 13x – 26y = 13(x – 2y);
Завдання 2: (впишіть пропущене слово) …- найпростіший вид алгебраїчних виразів
а) ах – ау = … б) т2х + ту =… в) п3с – п2х =…
г) 3а2х – 2ах = … ґ) 4су2 – 2с2у =… д) 10а2х + 5а2х2 = …
е) 0,5x + x2 – 1,5x3 = … є) a2b – 2a3b2 + 3ab3 – ab2 = …
Д |
о |
о |
е |
ч |
н |
л |
н |
т(тх + у) |
а(х – у) |
ах(3а – 2) |
0,5x(1 + 2x – 3x2 |
2су(2у – с) |
ab(a – 2a2b + 3b2 – b) |
5а2х(2 + х) |
п2(пс + х) |
Відповідь: одночлен (найпростіший вид алгебраїчних виразів)
а) ах – ау = а(х – у); б) т2х + ту = т(тх + у);
в) п3с – п2х = п2(пс + х); г) 3а2х – 2ах = ах(3а – 2);
ґ) 4су2 – 2с2у = 2су(2у – с); д) 10а2х + 5а2х2 = 5а2х(2 + х).
е) 0,5x + x2 – 1,5x3 = 0,5x(1 + 2x – 3x2);
є) a2b – 2a3b2 + 3ab3 – ab2 = ab(a – 2a2b + 3b2 – b);
Завдання 3: Розв’язати рівняння:
а) x(x – 3) = 0;
б) х2 – 12х = 0;
в) 4x2 + x = 0.
Розв’язання:
а) x(x – 3) = 0; x = 0 або x – 3 = 0; х = 0 або х = 3 Відповідь. 0; 3.
б) х2 – 12х = 0; х(x – 12) = 0; x = 0 або х – 12 = 0; х = 0 або x = 12. Відповідь. 0; 12.
в) 4x2 + x = 0; х(4х + 1) = 0; х = 0 або 4х + 1 = 0; х = 0 або х = -0,25.
Відповідь. 0; -0,25.
Завдання 4: Вправа: 478(а,б); 480(б,г,є) ст.83
6.Домашнє завдання
Ст.82-83, впр. 471, 473, 477, 481(а,б,г)
7.Підсумок уроку
а) b(а + 5) – с(а + 5) = (а + 5)(b – с);
б) а(b – 5) – (b – 5) = (b – 5)а;
в) (а – 3)х – (3 – а) = (а – 3)(х – 1);
г) (а – 3)х – (3 – а) = (а – 3)(х + 1).
Література:
1. Бевз Г.П. Методика викладання математики: Навч.посіб. - К.: Вища школа, 1989. - 367 с
2.Кравчук В. Янченко Г. Алгебра. Підручник для 7 класу загальноосвітніх навчальних закладів. — Тернопіль: Підручники і посібники, 2007. - 240 с.