Урок "Різноманітність кишковопорожнинних, роль у природі та значення в житті людини".

Про матеріал

Тема: Різноманітність кишковопорожнинних, роль у природі та значення в житті людини

Мета уроку: розширити знання про різноманітність кишковопорожнинних, визначити їх роль в екосистемах і житті людини; довести необхідність їх охорони; розвивати вміння узагальнювати, робити висновки; формувати вміння і навички роботи з роздавальним матеріалом, підручником, таблицями, схемами; виховувати ціннісні орієнтації на збереження природи.

Очікувані результати: учні наводять приклади видів тварин, які належать до кишковопорожнинних; розпізнають кишковопорожнинних на зображеннях; характеризують роль цих тварин в екосистемах, значення в житті людини.

Обладнання: зошит, підручник,схеми, малюнки,роздавальний матеріал

Тип уроку: комбінований.

Перегляд файлу

Біологія 7 клас     Дата_____________

Тема: Різноманітність кишковопорожнинних, роль у природі та значення в житті людини

Мета уроку: розширити знання про різноманітність кишковопорожнинних, визначити їх роль в екосистемах і житті людини; довести необхідність їх охорони; розвивати вміння узагальнювати, робити висновки; формувати вміння і навички роботи з роздавальним матеріалом, підручником, таблицями, схемами; виховувати ціннісні орієнтації на збереження природи.

Очікувані результати: учні наводять приклади видів тварин, які належать до кишковопорожнинних; розпізнають кишковопорожнинних на зображеннях; характеризують роль цих тварин в екосистемах, значення в житті людини.

Обладнання: зошит, підручник,схеми, малюнки,роздавальний матеріал

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

І. Організаційний момент

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку. Створення робочого настрою.

ІІ. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя

Ернест Хемінгуей писав про цю тварину: «Вона пливла, виблискуючи на сонці, як мильна бульбашка, і тягла за собою по воді на цілий ярд свої довгі смертоносні фіолетові щупальця, між якими плавали крихітні рибки такого ж кольору. Отрута не могла їм зашкодити. Інша справа — людям, коли такі ось щупальця чіплялись до неводу, слизькі та рожеві. Доки витягнеш рибу, руки вкриваються виразками, наче від опіку отруйним плющем. Отруєння наставало швидко і пронизувало болем, немов удар батога!.. Бульбашки переливалися веселкою й були надзвичайно красивими. Але це найпідступніші тварини моря».

— Яку тварину описав письменник? (Медузу.)

ІV. Засвоєння нового матеріалу

1. Різноманітність кишковопорожнинних

Розповідь учителя

Кишковопорожнинні здавна відомі людині. Ще давньогрецький учений Арістотель писав про деяких представників цієї групи тварин. Він, як згодом і багато інших учених, вважав їх чимось середнім між тваринами та рослинами. Нині тваринну природу кишковопорожнинних ніхто не піддає сумніву.

Кишковопорожнинні тварини поділяються на декілька груп, серед яких найбільш поширені — гідроїдні, сцифоїдні та коралові поліпи.

Повідомлення учнів про кишковопорожнинних Азовського та Чорного морів

Чарівний світ кишковопорожнинних наших морів

1) Мабуть, усі, хто відпочивав на Чорному чи Азовському морі, натрапляли на кишковопорожнинних. Усім відомі неприємні слизькі істоти, дотик яких може спричинити опіки в людей із чутливою шкірою. Ці кишковопорожнинні — медузи, представники групи сцифоїдних. Швидше за все, медузи, з якими ви стикалися,— це або аурелія, або коренерот. Аурелія, або вухаста медуза, середніх розмірів, але може сягати 40 см у діаметрі. Упізнати її дуже легко: вона має блідувате фіолетове забарвлення, чотири кільця біля середини парасольки (ці кільця — статеві залози), а з боків її рота розташовані чотири довгі ротові лопаті. Завдяки ним аурелія й дістала свою другу назву, оскільки вони нагадують вуха віслюка. Живиться аурелія дрібними планктонними організмами. Цікаво, що ця медуза піклується про своє потомство: вона має спеціальні кишеньки, де проходять перші стадії розвитку молоді аурелії аж до формування зрілих личинок. Личинки перетворюються на маленьких поліпів. Живляться вони всілякими дрібними організмами — одноклітинними та іншими безхребетними тваринами. А навесні з поліпів з’являються медузи. Цикл розвитку замикається. Зустріч із аурелією не можна назвати приємною, але опіків вона майже не спричиняє: навіть діти можуть узяти її в руки. А от інша медуза — коренерот — вже не така безпечна, її опіки досить дошкульні, і зустрічі з нею краще уникати.

Коренерота легко впізнати за фіолетовою або блакитною смугою по краях парасольки. Живляться коренероти, як і аурелії, дрібними планктонними організмами. Життєвий цикл у цієї медузи такий самий, як і у вухастої.

2) У морях України немає коралових рифів, але представники групи коралові поліпи є. Це актинії. На вигляд вони також нагадують рослини і схожі на якісь химерні квіти. У Чорному морі мешкають чотири види актиній, з яких найвідоміша кінська актинія. Вона має циліндричну форму тіла зі сплощеними верхнім та нижнім кінцями. На верхньому кінці розташовані щупальця, які оточують ротовий отвір, а нижній кінець (підошва) слугує для прикріплення до підводних предметів. На відміну від більшості інших представників коралових поліпів, актинії не мають твердого скелета. Вони ведуть прикріплений спосіб життя, але здатні рухатися за допомогою підошви.

Розповідь учителя

Найбільше видове різноманіття актиній спостерігають у тропічних морях, насамперед на мілководді. Ці види можуть бути яскраво забарвлені в зелений, синій, червоний, бурий кольори. Вони нагадують фантастичні квіти, через що їх називають морськими анемонами. Однак вони не такі безневинні, якими здаються. Серед актиній є хижаки, які живляться ракоподібними, молюсками, дрібними рибами. Жалкі клітини актиній здатні вражати шкіру людини, спричиняючи свербіж, головний біль, слабкість.

Цікавою особливістю актиній є їхня здатність вступати в симбіоз з іншими тваринами, наприклад раками-самітниками. Актинія отримує залишки їжі рака-самітника та використовує його як засіб пересування. Водночас рак-самітник перебуває під надійним захистом жалких клітин щупалець актинії. Рак-самітник росте і час від часу змінює черепашку, пересаджуючи актинію зі старої на нову. При цьому він погладжує актинію клешнею, і та сама переповзає на нову черепашку.

Багато коралових поліпів, на відміну від актиній, утворюють колонії. Це означає, що після брунькування особини на все життя залишаються з’єднаними між собою, сполучаються і їхні кишкові порожнини.

Самостійна робота учнів з підручником

Запитання до учнів:

— Від чого залежить швидкість росту коралових колоній? (Обговорення відповідей учнів.)

Розповідь учителя

Швидкість росту коралових колоній залежить не тільки від виду, а й від місцевих умов. Так, біля одного з островів у Тихому океані за 23 роки діаметр корала збільшився від 76 до 188 см. Ближче до тропіків, де вода тепліша, на уламках корабля, що пролежав на дні 65 років, знайшли колонію коралів. Підрахували, що за рік вона виросла в середньому на 8 см. Рифові корали можуть існувати тільки в теплій воді при температурі не нижчій ніж +20 °С, і не глибше за 50 м.

 

2. Роль кишковопорожнинних в екосистемах та значення для людини

Запитання для обговорення:

— Яка роль кишковопорожнинних у природі?

Очікувані відповіді учнів:

 Коралові поліпи відіграють важливу роль у кругообігу речовин.

 Є ланками в ланцюгах живлення.

 Є «домівками» для інших тварин.

Запитання до учнів:

— Яка роль кишковопорожнинних у житті людини?

Повідомлення учня

Кишковопорожнинні є об’єктами промислу. У їжу вживають медуз у засоленому вигляді. Їх промисел має місцеве значення, в основному в Японії і Китаї. Найголовніший промисловий інтерес становлять корали, з яких виготовляють прикраси, предмети мистецтва. Крім того, зараз популярно колекціонування коралових поліпів. Гілки коралів продають як сувеніри. Особливо цінуються червоний і чорний корали, вартість яких прирівнюється до напівкоштовного каміння. З них виготовляють ювелірні вироби. Коралові вапняки — чудовий будівельний матеріал. Крім того, з них отримують вапно. Деяких гідроїдних поліпів добувають з метою одержання біологічно активних речовин для медицини.

Запитання до учнів:

— Якої шкоди завдають кишковопорожнинні?

Очікувані відповіді учнів:

 Коралові рифи заважають навігації.

 Отруйні види медуз спричиняють сильні опіки, навіть смерть.

 Гідри та медузи живляться мальками риб і завдають шкоди рибному господарству.

«Творча лабораторія»

— Запропонуйте заходи зі зменшення негативного впливу кишковопорожнинних.

(Обговорення відповідей учнів.)

Це цікаво

 Одна аурелія за своє життя знищує до 450–500 мальків риб, а ціанея — до 15 тис.

 

V. Узагальнення і закріплення знань

5.1. «Закінчи речення».

1. Мезоглея медуз на 98 % складається із … (води).

2. Актинії належать до групи … (коралових поліпів).

3. У життєвому циклі медуз спостерігається … (чергування поколінь).

4. Зовнішній скелет коралових поліпів утворений з … (вапна або з рогоподібної речовини).

5. Рифи, які корали формують уздовж берега, називаються (бар’єрними).

VІ. Підбиття підсумків уроку

VІІ. Домашнє завдання

7.1. Завдання для всього класу.

Опрацювати відповідний параграф підручника


Установити відповідність між клітинами тіла гідри та їхніми функціями.

 

Клітини

Функції

1 залозисті

А рух, опора тіла

2 статеві

Б регенерація

3 проміжні

В реакція на подразнення

4 епітеліально-мускульні

Г захист, напад

5 жалкі

Д перетравлювання речовин

6 нервові

Е вироблення травних соків

7 травні

Є розмноження

 

Установити відповідність між клітинами тіла гідри та їхніми функціями.

 

Клітини

Функції

1 залозисті

А рух, опора тіла

2 статеві

Б регенерація

3 проміжні

В реакція на подразнення

4 епітеліально-мускульні

Г захист, напад

5 жалкі

Д перетравлювання речовин

6 нервові

Е вироблення травних соків

7 травні

Є розмноження

 

Установити відповідність між клітинами тіла гідри та їхніми функціями.

 

Клітини

Функції

1 залозисті

А рух, опора тіла

2 статеві

Б регенерація

3 проміжні

В реакція на подразнення

4 епітеліально-мускульні

Г захист, напад

5 жалкі

Д перетравлювання речовин

6 нервові

Е вироблення травних соків

7 травні

Є розмноження

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Chetverikova Irina
    Дякую за розробку уроку!
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
31 березня 2018
Переглядів
14699
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку