Урок "Узагальнення знань з теми "Членистоногі"

Про матеріал
узагальнення та систематизація знань учнів про представників типу Членистоногі, формування в учнів уміння аналізувати отримані знання, користуватися додатковою літературою, застосовувати одержані теоретичні знання на практиці; розвивати навички самостійності, вміння працювати в групі, приймати спільні рішення, творчі здібності, кмітливість, мислення; виховувати любов до природи, бережливе ставлення до живих організмів, інтерес до біології.
Перегляд файлу

Тема уроку. Узагальнюючий урок з теми «Тип Членистоногі».

 

Мета: узагальнити та систематизувати знання учнів про представників типу Членистоногі, продовжити формувати в учнів уміння аналізувати отримані знання, користуватися додатковою літературою, застосовувати одержані теоретичні знання на практиці;

розвивати навички самостійності, вміння працювати в групі, приймати спільні рішення, творчі здібності, кмітливість, мислення;

виховувати любов до природи, бережливе ставлення до живих організмів, інтерес до біології.

 

Обладнання: комп’ютер, малюнки, слайди презентації.

 

Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.

 

Хід уроку

І. Організаційна частина.

 

Мандруючи лабіринтами біологічних знань, ми протягом останніх уроків дізналися багато таємниць про життя тварин. І ви, напевно, переконалися, щоби багато знати, потрібно багато працювати. Сьогодні вам необхідно продемонструвати свої знання з дисципліни, бути уважними, старанними, активними. Епіграфом уроку я вибрала слова Генрі Форда, які повинні надихнути вас на творчу і плідну працю:

Зібратися разом – це початок.

Триматися разом – це прогрес

Працювати разом – це успіх.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

 

Ми зібралися сьогодні щоб, поговорити про найчисленніших тварин нашої планети – гарних і не дуже, тих, що лякають і приваблюють, шкідливих, небезпечних  і корисних для людини – про представників типу Членистоногі, а також про необхідність охороняти їх, незважаючи на величезну їх кількість. На уроці будуть працювати 2 групи. Кожна група продемонструє свої знання та вміння  з вивченої теми. Але спочатку ми повинні ознайомитися з членистоногими, які занесені до Червоної книги. Подивіться і запам’ятайте їх.

 Презентація. «Вони повинні жити!»

Гра «Мікрофон»

  • Для чого потрібно охороняти чденистоногих?
  •  

ІІІ. Узагальнення знань

І група

1. Розгляньте малюнки, зробіть підписи до малюнку «Зовнішня будова рака»  

 ІІ група   

2. Назвати  і розкрити господарське значення  ракоподібних

 

3.Гра «Вірю – не вірю»

 

1. Серед павукоподібних є представники  прісноводної та морської фауни.

2. Тіло павукоподібних поділяється на голову, груди і черевце.

3. На черевці розташовано чотири пари ходильних кінцівок.

4.Травлення у павуків позашлункове.

5. Поверх хітину в павуків  формується тоненький шар воскоподібної речовини, яка запобігає випаровуванню.

6. На головогрудях розташовано восьмеро простих очей.

7. Хеліцери призначені для утримання здобичі.

8. Органами виділення павуків є мальпігієві судини.

9.Тіло кліщів поділяється на голову і черевце.

10. Кліщі поширені в морях, прісних водоймах, у ґрунті, живуть на рослинах і тваринах.

11. Кров’ю людини і тварин живляться іксодові кліщі.

12. Переносниками кліщового енцефаліту є свербуни.

 

Відповідь:   так 1, 4, 5, 6, 7, 8, 11

                     ні  2, 3, 9, 10, 12

 

4. Домашнє завдання.

    І група.Казка про  полювання  павука?

    ІІ група. Лист до людей від ракоподібних

 

5. Гонка за лідером.  Хто знайде більше помилок в оповіданні.

 

РАНОК ПАВУКА

   Вранці, як тільки сонячне проміння торкнулося неба, павук відкрив очі. Вийшла чудова мозаїка. Озирнувшись, він став приводити себе до ладу. Насамперед він почистив вусики, бо він ними дуже пишався. Закінчивши, павучок пригадав, що кожного ранку слід робити зарядку, й почав розминатися. Це було не дуже просто, бо не кожен здатен по десять разів підвести п’ять пар ніжок.

   Але раптом павук почув голосний лемент, що лунав з боку павутини. Він миттєво повернув голову, слід за якою ланцюжком потягнулися груди та черевце, й прожогом метнувся до ловчої сітки. Павук так швидко біг спіральною павутиною, що вже за секунду був біля жертви. Нею виявилася дебела муха. Вона звивалася та безпомічно голосила, але незважаючи на це, наш павук взявся до справи. Він відривав хітиновими зубами від мухи величезні шматки й пожадливо їх ковтав.

   Заморивши черв’ячка, павук повернув назад. Цього разу він ішов неквапливо, перекочуючись з боку на бік. Потім він ліг на спину й довго дивився в небо, вдихаючи зябрами чисте, насичене ароматом весни повітря.

 

 

 

 

6.  Це необхідно знати.  Доповідь  

 І група.  Лікарі – інфекціоністи.   Захворювання людини і тварин спричинені                            кліщами .

 ІІ група.  Лікарі –епідемологи.   Скласти план заходів запобігання зараженню кліщами?    

 

7. Головоломка. 

          За 3 хвилини виписати найбільшу кількість слів.

 

вдо

цик

хі

ен

кле

во

лі

лім

гія

хе

ге

даф

со

та

тин

то

ва

це

мік

мо

пе

чін

мо

нія

лоп

ри

фа

шня

ло

ран

ву

ло

цель

сик

тул

ка

 

Відповідь:  вдова, циклоп, ентомологія, клешня, воло, гемолімфа, дафнія, хітин, печінка, міксоцель, тарантул, хеліцери, вусик.

 

8. Відгадайте загадки.

  І група – непарні числа

  ІІ група – парні числа

 

  1. Летить – виє, сяде – землю риє.

 

     2.Живе лише улітку він, шовкові крила має,

         І з квіточки на квіточку він весело літає.

 

      3. Не мотор, а шумить, не пілот, а летить, не гадюка, а жалить.

 

     4.Сто сестер одну хустку в’яжуть.

 

     5.Хто над нами догори ногами?

 

     6.Не звір, не птиця, а ніс, як спиця. 

 

     7. Музикант в траві сидів, грав на скрипці, як умів

         Цей зелений музикант – неабиякий талант,

         Він на скрипці виграва музикальнії дива,

         А слухачка – дама слухає... ногами.

 

     8. Цей смугастий диверсант на обжерливість талант.

         У картоплі листя з’їв й стебла їсти вже хотів,

         Та прийшов я з апаратом, розквитався з диверсантом.

 

     9. Сам чорний, та не ворон, є роги та не бик, шість ніг без копит.

 

     10. Хто після смерті червоніє?

 

Відгадки: 1. хрущ, 2. метелик, 3. комар, 4. бджоли, 5. муха, 6. комар, 7. коник,

8. колорадський жук, 9. жук, 10. рак.

9. Побудуй сітку:

 На нитці нанизані фрази, які характеризують тип Членистоногі,відірвати тільки ті, що харакиерні для цього класу.

   І група - ракоподібні

   ІІ група – павукоподібні.

 

1. Залози виділяють слиз.

2. Двобічна симетрія тіла.

3. Зовнішній хітиновий скелет.

4. Ведуть прикріплений спосіб життя.

5. Відділи тіла: голова, нога, тулуб.

6. Тіло утворене із сегментів.

7. Сегменти неоднакові й утворюють відділи тіла.

8. Кінцівки складаються із члеників.

9. Мають джгутики.

10. Первинна порожнина тіла.

11. Періодичне линяння.

12. Тіло несегментоване.

13. Статевий диморфізм.

14. Незамкнена кровоносна система.

15. Є шкірно – мускульний мішок.

 

Відповідь: 2, 3, 6, 7, 8, 11, 13.

 

10. «Народ скаже, як завяже!»  

Закінчити прикмету.

  І група  - непарні числа.

  ІІ група – парні числа.

1. Якщо раки вилазять з річок і зариваються в пісок - …   (чекай зливи).

2. Павук швидко будує сітку - …  (до сухої погоди).

3. Піднімається до стелі павучок - …  (чекай гостей).

4. Коники не сюрчать - …  (уночі буде дощ).

5. Поява комарів у пізню осінь - …  (до мякої зими).

6. Восени довго не зникають мухи - …  (сніг ляже пізно).

7. Багато ґедзів - …   (на врожай огірків).

8. Ранній виліт бджіл - …  (на ранню весну).

 

 

 

 

 

V. Рефлексія. Нагодуй рака: на малюнках напиши і опусти в річку:

- Які враження від уроку?

- Що найбільше сподобалося?

- Які методи хотіли б використати на наступному уроці?

 

Оцінювання навчальних досягнень уроку. Взаємооцінювання.

 

VІ. Домашнє завдання.

 

  1. Скласти ребуси, чайнворди, кросворди з теми «Різноманітність членистоногих».

 

 

Література.

1. Т.І. Базанова, Ю.В. Павіченко, О.Г. Шатровський  Біологія : Підручник для 8 класу,- Харків «Гімназія» 2008.

2. К.М. Задорожний «Усі уроки біології»  8 клас, Харків Видавництво «Основа», 2008.

3.О.Г. Макогон, В.Д.Надворний «Ігри з зоології» Київ «Радянська школа», 1988р.

4. Г.М. Колесник. Підсумкові уроки в ігровій формі з біології в 6 – 7 класах. – Тернопіль: Астон, 2003.

5.О.М. Головко «Членистоногі – найбільш організовані хребетні тварини», Біологія № 14 2010р.             

 

 

doc
До підручника
Біологія 7 клас (Довгаль І.В., Ягенська Г. В., Жолос О. В., Ходосовцев О. Є., Костіков І. Ю., Волгін С. О., Додь В. В., Сиволоб А. В., Скрипник Н.В., Толстанова Г. М.)
Додано
4 березня 2019
Переглядів
2066
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку