Мета уроку:ознайомити з видами покривів у різних тварин, розкрити їх значення;формувати навички самостійності в навчанні, розвивати вміння виконання завдань за інструкцією; доводити власну думку, аналітичне мислення, робити висновки; Формувати шанобливе ставлення до будь-яких тварин, любов до природи.
1. Усі тварини здатні до руху.2. Амеби рухаються за допомогою війок.3. Більшість тварин активно рухаються.4. Рух за допомогою війок та джгутиків називають миготливим.5. Черви здатні до амебоїдного руху.6. Різновидом миготливого руху є біг.7. Головоногі молюски здатні до реактивного руху.8. Плавання — це різновид м’язового руху.9. Птахи рухаються повзаючи.10. У кишковопорожнинних радіальна симетрія тіла.11. Комахи мають променеву симетрію тіла.12. Білатеральна симетрія тіла притаманна більшості тварин.
IV-V. Повідомлення теми, визначення мети та завдань уроку Вивчення нового матеріалу1. Що утворює черепашку мурекса?2. Що виділяє хітин для скелета жука-оленя?3. Чому карпатська саламандра не боїться ворогів?4. Що окрім мязів, забезпечує здатність повзати вужа звичайного?5. Звідки виростає піря у павича?6. Що спричиняє швидке плавання дельфіна?7. Дайте відповідь на ці запитання одним словом. Покриви тіла тварин, їх різноманітністьта функції
1. Шкіра та її значення Шкіра хребетних є складним органом, що утворює зовнішній покрив. Вона виконує багато функцій: захищає тіло від зовнішніх впливів, бере участь у диханні, терморегуляції, обміні речовин та інших процесах, є органом чуття допомагає відчувати біль, дотик, температуру тощо). Шкіра складається з трьох шарів (епідерміс, дерма та підшкірна жирова клітковина) та містить у собі залози, рецептори, нервові закінчення та кровоносні судини.
Захист. Покриви захищають тіло від зовнішнього впливу температури, висушування, проникнення мікробів та паразитів. Напад. Жалкі клітини покривів, кігті хижих птахів і ссавців є знаряддям під час полювання й забезпечення їхнього живлення. Опора й рух. Покриви надають тілу певної форми, утримують внутрішні органи, утворюють плавальні перетинки між пальцями ніг, шкірні перетинки між кінцівками в кажанів тощо. Дихання. У кишковопорожнинних, плоских червів, риб, амфібій через поверхню тіла відбувається газообмін.
Виділення речовин. Через покриви разом із слизом, потом можуть видалятися вуглекислий газ, надлишок солей. Теплорегуляція. Нагрівання тіла чи віддача тепла здійснюється через покриви (наприклад, через великі вуха у слонів відбувається посилена тепловіддача). Секреція речовин. У покривах багатьох тварин є шкірні залози, що виділяють речовини для позначення території, визначення особини свого виду, захисту від паразитів та ворогів Подразливість. Покриви містять чутливі клітини – рецептори (сприймають світло, дотик, сольовий склад води) та органи чуттів (наприклад, бічна лінія риб). Запасання речовини. У підшкірній клітковині плазунів, ссавців відкладаються про запас жири, під шкірою жаб запасається вода
VI. З акріплення вивченого матеріалу. Лабораторне дослідження. Вивчення особливостей покривів тіла тварин. Луска риб виконує ___________ функцію. Завдяки тому, що шкіра земноводних гола, вони ___________ . Шкіра плазунів вкрита ___________та ___________ , вони виконують функцію _______ . Пір’я птахів складається з ________, та ______________. Покриви птахів виконують функції: _________ , _____________та ________ . Волосяний покрив ссавців бере участь у __________ та ________ .
VII. До машнє завдання. Завдання для всіх учнів: опрацювати параграф, вивчититипи покривів тварин,.Індивідуальне завдання: підготувати повідомлення «Нервова регуляція», «Ендокринна регуляція», «Типи нервових систем». Міні-проект за темою «Майстерність маскування», про необхідність підготовки презентації.