9 клас
Тема. Розв’язування задач на закони заломлення світла
Мета: систематизувати основні теоретичні питання теми; з’ясувати як розраховують показник заломлення світла різними способами; розвивати логічне мислення, вміння узагальнювати, порівнювати, зіставляти, аналізувати; виховувати культуру наукового мислення.
Очікувані результати: знаннєвий компонент: учні відтворюють знання з теми “Закони заломлення світла”; діяльнісний компонент: учні розв’язують задачі на використання формул показника заломлення світла; вміють аналізувати рисунки до задач; ціннісний компонент: учні оцінюють на якісному рівні результати застосування набутих знань з оптики в реальних життєвих ситуаціях.
Ключові компетентності, що формуються на уроці: основні компетентності у природничих науках і технологіях (розуміти фізичний зміст явищ та процесів; інтерпретувати результати фізичних досліджень); математична (уміти сприймати та відтворювати фізичну інформацію щодо опису явищ, процесів, законів природи у формі математичних рівнянь, співвідношень); спілкування державною мовою (спілкуватися, грамотно й усвідомлено користуватися сучасною науковою мовою), уміння вчитися (спостерігати, аналізувати, самостійно узагальнювати накопичену інформацію, робити висновки, набувати нові знання).
Хід уроку
Фізичний диктант «Закінчи речення».
Підказки до диктанту можна знайти у вправі «Хмара слів»
Завдання 1. Визначити швидкість світла в алмазі.
Розв’язання
Дано:
с=3.108 м/с n= υ =
n=2,42
υ -?
υ = 1,24 . 108 м/с
Завдання 2. Визначити показник заломлення скла (дивись рисунок)
Дано:
α = 450 n=
β = 260 sin 450 = 0,71 sin260 = 0,44
\ n - ?
n = 1,61
Завдання 3. (Вправа 12 ) Промінь світла падає з повітря у воду під кутом 60°. Кут між відбитим і заломленим променями становить 80°. Обчисліть кут заломлення променя.
Розв’язання
Дано:
α= 600 α=β=600
φ = 800 β+φ+γ =1800
γ-? γ =1800 – (β+φ) =
= 1800 – 1400 = 400
Завдання 4. Рибак і рибка визначають на око кутову висоту Сонця над горизонтом (рибак знаходиться на березі, а рибка – у воді). Для кого з них Сонце буде здаватися вищим?
А. Для рибки. В. Для рибака і рибки висота Сонця однакова.
Б. Для рибака. Г. Рибка взагалі не буде бачити Сонця
Повторити параграф 12.
Розв’язати задачі:
Кут падіння дорівнює 400. Яким є кут заломлення променя?
Прочитати опис лабораторної роботи №4 у підручнику (сторінка 83)