Конспект уроку розвитку зв'язного мовлення з української літератури "Казка кличе нас у мандри. Конкурс на кращого оповідача української народної казки"

Про матеріал

Урок позакласного читання «Казка кличе нас у мандри» розроблено на основі досвіду роботи з учнями 5 класу на уроках української літератури.

У розробці уроку чітко зазначено триєдину мету, досягнути яку можливо при виконанні запропонованих практичних вправ та завдань.

Усі завдання уроку спрямовані на розвиток творчої особистості учня.

Відповідно до потреб сучасного життя, зумовленого пошуками нових форм організації навчально-виховного процесу, урок побудовано з використанням ІКТ. Підготовлена презентація до уроку, аудіозапис мелодії, фрагмент мультфільму (включений до презентації), барвисті додатки до уроку розроблено спеціально для підвищення пізнавального інтересу учнів до вивчення предмета, ефективності його опанування.

Використання ІКТ на різних етапах уроку забезпечує умови для розвитку творчої особистості дитини, сприяє позитивній мотивації учнів до пізнавальної діяльності, потребі в самопізнанні, самореалізації та самовдосконаленні, робить можливим оригінальний підхід до побудови структури сучасного уроку української літератури.

Перегляд файлу

 Тема. Казка кличе нас у мандри. Конкурс на кращого оповідача української народної казки.

 Мета. Навчальна – розширювати знання учнів про народні казки, їхні особливості, різновиди та побудову; ознайомити школярів з якомога більшою кількістю народних казок;

 розвивальна – розвивати комунікативні навички, творчу уяву, логічне мислення, прагнення фантазувати; вміння виступати перед аудиторією та висловлювати власні думки;

 виховна – виховувати любов та повагу до української народної творчості, прагнення творити добро.

         Тип уроку. Урок позакласного читання.

         Вид уроку. Урок розвитку зв'язного мовлення.

 Методи навчання. Розповідь, бесіда, літературна гра «Відгадайте казку», перегляд мультфільму, конкурс на кращого оповідача української народної казки, презентація учнівських ілюстрацій, гра «Складіть та відгадайте».

 Засоби навчання. Книжкова виставка українських народних казок, ілюстрації учнів до улюбленої народної казки, мультфільм «Івасик-Телесик», презентація «Народна казка», пазли з сюжетами українських народних казок.

           

 

ХІД УРОКУ

 

Казка кличе нас у мандри,  вчить бути в житті сміливими і мудрими, долати перешкоди й біди і не забувати добра світового, бо тільки цим вимірюється людська сутність.

В. Шевчук

 

         І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.

         Урок розпочинається під звуки мелодії музичної скриньки.

         ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ ТА ЕПІГРАФА УРОКУ.

Слово вчителя.

Доброго ранку, дорогі малята та дорослі!

Сьогодні у нас незвичайний урок, ми зараз усі потрапимо у світ чарівної української народної казки. Я вам уже казала, що казка – дивовижний місточок, через який навіть дорослі можуть повернутися у дитинство. 

В. Шевчук про казку говорив так: «Казка кличе нас у мандри, вчить бути в житті сміливими і мудрими, долати перешкоди й біди і не забувати добра світового, бо тільки цим вимірюється людська сутність.» І це, дійсно, правда, бо казка – це найперша оповідка, яку нам розказують батьки; це перша книжечка, яку ми беремо до рук; це перший твір, який ми читаємо самостійно. Саме казка змалечку нас навчає, «як у світі по совісті жити».

Сьогодні ви, дорогі учні, спробуєте себе у ролі оповідача української народної казки. Ми проведемо конкурс і визначимо, хто з вас найкраще розкаже фрагмент своєї улюбленої казочки.

         Тож вирушаймо у чарівну подорож!

         ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.

         Бесіда. (Презентація «Схема «Народна казка»».)

-                      Пригадайте, що таке казка? (Слайд 1. Казка — один із основних жанрів народної творчості, епічний, розповідний, сюжетний художній твір усного походження про вигадані та фантастичні події.)   

-                      Які різновиди казок ви знаєте? (Слайд 2. Літературна та народна

казка.)

-                      На які види поділяються українські народні казки? (Слайд 3. Про тварин, фантастичні, побутові.)

-                      Яка будова казки? (Слайд 4. Зачин, основна частина, кінцівка.)

-                      Якими словами найчастіше починається казка? (Слайд 5. Жили-були… Був собі чоловік… В одному царстві…)

-                      Якими словами найчастіше закінчуються казки? (Слайд 6. Стали вони жить-поживать і добра наживать… І там я був, мед-пиво пив… І жили вони довго й щасливо… )

Літературна гра «Відгадайте казку». (Презентація «Відгадай казку») - З якої це казки? 

1.     Гуси, гуси, гусенята!

    Візьміть мене на крилята

    Та понесіть до батенька,

    А в батенька – Їсти й пити,     Ще й хороше походити.

                           (Слайд 1. «Івасик-Телесик»)

2.     Котику-братику!

Несе мене до лиска      По каменю-мосту      Ні на своєму хвосту.

     Порятуй мене!

                          (Слайд 2. Півник із казки “Котик і півник”) 

3.     Я по коробу метений.      Я на яйцях спечений.

     Я од баби втік і од діда втік,      Так і од тебе втечу. 

                         (Слайд 3. «Колбок»)

4.     В одного чоловіка був кіт, старий такий, що вже не здужав і мишей ловити. От хазяїн його взяв і вивіз у ліс. Покинув його, а сам поїхав додому. Сидить кіт, коли це підходить до нього Лисичка. (Слайд 4. “Пан Коцький”)

5.     Ішов дід лісом, а за ним бігла собачка. Та й загубив дід ... (Слайд 5.

«Рукавичка») Слово вчителя.

Молодці, ви гарно попрацювали. Пропоную трішечки відпочити та переглянути фрагмент мультфільму. Ви повинні уважно дивитися та відгадати, що це за казка, а також розповісти її кінцівку.  

Перегляд мультфільму.

(Казка «Івасик-Телесик». Кінцівка: Івасика від Змії врятує маленьке гусенятко та принесе його на крилах до тата й мами.) ІV.  ОСНОВНИЙ ЗМІСТ УРОКУ.

Слово  вчителя.

Дорогі друзі, зверніть, будь ласка, увагу на цю виставку книжок. Тут ви зможете віднайти свої улюблені казочки та познайомитися з новими, адже світ пізнання – безмежний!

А зараз ми радо послухаємо фрагменти ваших улюблених українських народних казочок. Тож розпочинаймо конкурс на кращого оповідача української народної казки.

Конкурс на кращого оповідача української народної казки.

Умови конкурсу: учні по черзі   розповідають фрагменти улюблених казочок, а слухачі оцінюють за допомогою карток, звертаючи увагу на інтонацію, виразність, міміку, жести, вміння зацікавить. 

Червона картка – дуже сподобалося оповідь; жовта – добре розказано; зелена – оповідь не зацікавила.

Переможець отримує подарунок – книгу «Фарбований лис» Івана Франка, оскільки з цим твором учні будуть знайомитися на наступних уроках.

Слово  вчителя.

Зараз я пропоную переглянути ілюстрації учнів до їхніх улюблених казок, які вони виконували під час вивчення теми «Світ фантазії, мудрості в українських народних казках». Презентація учнівських ілюстрацій до українських народних казок.

Учні, за бажанням, демонструють свій малюнок та розповідають, чому саме цю казку обрали для ілюстрації.

(Наприклад: Я на своєму малюнку зобразила Марусю, головну героїню казки «Мудра дівчинка», оскільки для мене вона є взірцем розуму, мудрості та справедливості. Я хочу бути схожою на неї в усьому.) Слово вчителя.

Молодці, ви гарно попрацювали і я пропоную трішечки розважитися.

Гра «Складіть та відгадайте».

Клас ділиться на 4 команди (по 2 учні). Кожна команда отримує пазли з сюжетами українських народних казок. Потрібно швиденько скласти малюнок та відгадати казку.

 Виграє та команда, яка виконає все правильно та найшвидше. 

Казки: «Рукавичка», «Колобок», «Ріпка», «Курочка Ряба».

 

 

V. ПІДСУМОК УРОКУ.

Заключне слово вчителя.

Важливою рисою української народної казки є здатність прищеплювати людям кращі якості характеру – добро, милосердя, ввічливість, волелюбність, почуття власної гідності тощо. Казкові герої змалечку живуть з нами, допомагають осмислювати життя, розрізняти добро і зло, фантастичне і реальне, красиве і потворне. Тому казка завжди цікава для нас.

Казкова фантастика збуджує думку, розвиває творчу уяву, спонукає активніше ставитися до всього, що оточує людину.

Казка – це дитинство людства і його мудрість. Читайте і слухайте казки, легенди, пісні, прислів’я, приказки, притчі... Вивчайте казки, переказуйте. Нехай вони ідуть по світу, нехай живуть серед нас і після нас, хай виховують синів і дочок нашої землі, нашого народу, вчать, як треба по правді жити.

Тому наш урок я пропоную закінчити таким чином, намалюйте на аркушах смайлик, який відображає ваш настрій зараз, враховуючи те, як ви почували себе сьогодні на уроці (чи було вам цікаво, чи все вам сподобалося, чи задоволені ви атмосферою у класі…)

         VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.

1.     Написати міні-твір «Що мене захоплює у чарівному світі казок».

2.     Підготуватися до контрольної роботи.

Урок закінчується мелодією чарівної скриньки.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

pdf
Додано
18 червня 2018
Переглядів
3378
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку