Конспект уроку " Розвиток мовлення. Усний твір-опис пам’яток історії та культури за картиною в публіцистичному стилі (за простим або складним планом) "

Про матеріал
Мета: ознайомити восьмикласників з вимогами до складання твору-опису за картиною в публіцистичному стилі; закріпити знання про опис як тип мовлення, його особливості та структуру; повторити відомості про порівняльний зворот,особливості його використання; удосконалити вміння учнів усно складати твір-опис за картиною, користуючись відповідною термінологією; прививати почуття любові до культурної спадщини своєї країни. Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь і навичок. Обладнання:мультимедійна презентація, підручник, роздатковий матеріал (таблиці з інформацією про собор, поняття про твір –опис,публіцистичний стиль)
Перегляд файлу

Конспект уроку  української мови вчителя Криницької Л. І.

 8 клас

Тема: Розвиток мовлення. Усний твір-опис пам’яток історії та культури за картиною в публіцистичному стилі (за простим або складним планом) з використанням порівняльних зворотів

Мета: ознайомити восьмикласників з вимогами до складання твору-опису за картиною в публіцистичному стилі; закріпити знання про опис як тип мовлення, його особливості та структуру; повторити відомості про порівняльний зворот,особливості його використання; удосконалити вміння учнів усно складати твір-опис за картиною, користуючись відповідною термінологією; прививати почуття любові до культурної спадщини своєї країни.

Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь і навичок.

Обладнання:мультимедійна презентація, підручник, роздатковий матеріал (таблиці з інформацією про собор, поняття про твір –опис,публіцистичний стиль)

Перебіг уроку

 І. Організаційний момент

1. Привітання.( Дорогі діти,сьогодні у нас усіх незвичайний день - до вас у школу завітали вчителі з інших шкіл , а я буду надзвичайно рада познайомитися та попрацювати з вами. Тож перш за все привітайтесь, будь ласка з нашими гостями, які прийшли до нас на урок. Давайте познайомимось Мене звати Лілія Іванівна. Я щиро сподіваюсь на те, що наша праця буде плідною та результативною. Запишіть  число, кл. робота,тему

2. Організація учнів до уроку(учні записують число, кл. робота,тему)                                                              ІІ. Оголошення мети уроку : отже, завдання наше полягає в тому, що …

ІІІ. Актуалізація навчальної діяльності

Насамперед нам потрібно пригадати особливості опису, типи і стилі мовлення, а також ознайомитися з поняттям пам’ятки. Пам’ятка – це предмет матеріальної культури минулого, що зберігся

 

Для повторення і систематизації знань про стилі і типи мовлення , а також про особливості опису розглянемо таблицю (слайд 1)

  • Назвіть  типи мовлення (Розповідь, опис, роздум)
  •  Назвіть стилі мовлення  (відповіді учнів)

Щоб пригадати, у чому саме полягають особливості публіцистичного стилю, пропоную вам попрацювати над поданим матеріалом, який є у вас на партах .

1.Учні опрацьовують відомості в таблицях, відповідаючи на подані запитання (у таблиці)

Основні жанри публіцистичного стилю

Мета текстів публіцистичного стилю

Ознаки публіцистичного стилю

Лист у газету, фейлетон, інтерв’ю, репортаж, нарис, стаття, допис; радіо-, кіно-, телепубліцистика

Передача точної та яскравої інформації у доступній формі про найважливіші події в житті нашої країни та за кордоном, а також вплив на читача (слухача)

Інформативність, фактичність, логічність, образність, відвертість

Публіцистичний стиль використовується найчастіше в політичній, суспільній, освітній масовій агітації. Він характеризується: точністю, послідовністю викладення провідних тез разом з їхнім емоційним забарвленням

 

А тепер пропоную вам  розглянути 3 зразки текстів і визначити,   який  із них є текстом публіцистичного стилю

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

І

ІІ

ІІІ

   Сучасне життя гостро ставить перед людьми одвічну проблему духовності. Тільки тоді, коли пануватимуть загальнолюдські цінності: гуманізм, відданість Батьківщині, вірність ідеалам, люди будуть прагнути до оновлення світу, поступального розвитку.
  Я хочу, щоб наш світ був радісним, дарував щасливі роки життя.

Кераміка — один із давніх видів декоративно-ужиткового мистецтва  України.  Археологічні  розкопки  показують, що  гончарний посуд на території України виготовлявся ще в період неоліту. У давньому Києві в Х–ХІІ ст. працювали талановиті гончарі, що створювали  поливну  кераміку  й  керамічні  вироби,  прикрашені кольоровими емалями.

Кому хоч раз в житті поталанило побачити лебедів, той назавжди був зачарований красою і величчю цих птахів. Адже лебідь і лебідка - символ безмежного кохання і непорушної вірності.  Вони наділені надзвичайно чистою і величною красою, у якій поєднуються сила й ніжність, вірність і жертовність. Пара лебедів тримається до кінця життя.

2. Учні дають відповіді за опрацьованим матеріалом

 

Доповнення вчителя: Під час опису пам’ятки власне описові речення, як правило, поєднують з розповідними. Опис пам’ятки історії та культури будуємо за схемою опису предмета.

Підійшли ми до того, що ж таке твір-опис. Опис пам’ятки історії та культури може бути як у художньому, так і в науковому та публіцистичному стилях. Отже, твір-опис – це зв’язне висловлювання, складене мовцем, з використанням власних спостережень, додаткової інформації з різних джерел. В описі йдеться про ознаки самого предмета та ознаки його частин.(слайд 2)

Діти, запам’ятайте, що мета публіцистичного опису пам’ятки – передати найбільш важливі ознаки, а також викликати певне ставлення.

ІV. Мотивація навчання

Чи можна словами передати красу пам’ятки історії та культури?

Сьогодні ми спробуємо зрозуміти зміст картини художника Олександра  Волненка «Софія Київська», але перед цим опрацюємо схему-зразок плану твору –опису. Матеріали є у вас на партах. Я задаю запитання, ви відповідаєте, посилаючись на таблицю. Відразу ж висвітлюємо

  репродукцію картини художника О. Волненка «Софія Київська» (слайд 3)

Схема-зразок твору опису за картиною художника Олександра  Волненка  «Софія Київська» в публіцистичному стилі

Заснування собору

Засновником храму був великий київський князь Ярослав Мудрий. Закладено собор у 1037 році на честь перемоги над печенігами

Етимологія (походження) назви собору

Назва собору походить від грецького слова «софія» — мудрість

Загальна характеристика собору

Висота собору — 29,5 метрів,  завширшки  — 29,3 м, а разом із галереями — відповідно 41,7 та 54,6 м, площа собору становить близько 600 кв. м, а загальна площа — 2310 кв. м. Висота від підлоги собору до зеніту центрального купола — 29 м. Хори також мають значну площу — 260 кв. м

Складові комплексу собору

Національний заповідник «Софія Київська» є комплексом давньої архітектури, до складу якого входять монастирські споруди: дзвіниця, митрополичий дім, трапезна, братський корпус, бурса, консисторія, Південна вежа, брама Заборовського, зведені у ХVІІІ–ХІХ ст. та огороджені міцним муром

Порівняльні звороти

Немов облиті золотом…, неначе летять у повітрі…, мов притихли…

 

 

 

 

 

 

 

 

За допомогою якого художнього засобу ми уявляємо предмети яскравіше? Це порівняння. Повторимо про порівняльний зворот на с. 135 підручника

V. Загальне осмислення зображеного на картині(зверніть увагу що є кольорове фото собору)

Творче опрацювання картини

1. У яку історичну епоху зображено Софію Київську? Свою думку обґрунтувати.

2. У яку пору року зображено Софію Київську? Яку кольорову гаму використав художник у своїй картині?

3. За допомогою яких деталей досягається велич і цілісність цієї пам’ятки?

4. Що найбільше привертає вашу увагу в описі собору? Які почуття й настрої викликає у вас пам’ятка?
 

 

VІІ. Складання твору-опису за картиною в публіцистичному стилі (усно)

Для створення усного твору-опису пам’ятки історії та культури за картиною в публіцистичному стилі скористаємося орієнтовним планом. Складний план будують з трьох частин:опрацьовуємо матеріал підручника с. 102 (план не записуєте, а лише користуєтесь)

І. Розповідь про пам’ятку (коли і хто  створив, історія створення, легенди і перекази, пов’язані з пам’яткою).
ІІ. Основна частина. Опис памятки.
 1. Назва складової частини пам ятки та її ознаки.
 2. Ліпний декор…
 3. Дзвіниця в стилі бароко…
 4. …Чотири яруси та грушовидний купол, ліпне оздоблення
     ІІІ. Завершення. Оцінка пам’ятки (чим запам’яталася, що в ній вразило) або роздум (чому її необхідно берегти).

Зверніть увагу! Матеріалами  для створення твору також  є довідка в підручнику на с. 107)

За поданим початком скласти усний твір-опис Софії Київської за картиною Олександра Волненка в публіцистичному стилі, додержуючись відповідної термінології та використовуючи порівняльні звороти

Дивне відчуття охоплює мене, коли дивлюся на картину Олександра Волненка «Софія Київська». Десь залишається гомінливе сьогодення, віки розступаються, і постає далеке минуле…

 

VIІІ. Підсумок уроку. Оцінювання учнів !!!!

Отже, сьогодні на уроці ми навчилися описувати пам’ятку історії та культури, повторили про типи, стилі мовлення та  порівняльний зворот, навчилися складати план висловлювання. Але найголовніше те, що ми повинні берегти культурні надбання, відвідувати величні храми, підніматися сходинками до власного духовного збагачення, щоб виплекати собори у власних душах. (Що цінного взяли для себе? Чому навчилися?Що було важким?Що нового дізналися?)

VII. Домашнє завдання: (слайд 4)

 

Опрацювати матеріал підручника с. 103-105

Підготувати розповідь-презентацію на одну із тем: «Вулиця мого дитинства» або «Улюблений куточок рідного міста».

 

 

 

 

Наочність для уроку

Основні жанри публіцистичного стилю

Мета текстів публіцистичного стилю

Ознаки публіцистичного стилю

Лист у газету, фейлетон, інтерв’ю, репортаж, нарис, стаття, допис; радіо-, кіно-, телепубліцистика

Передача точної та яскравої інформації у доступній формі про найважливіші події в житті нашої країни та за кордоном, а також вплив на читача (слухача)

Інформативність, фактичність, логічність, образність, відвертість

Публіцистичний стиль використовується найчастіше в політичній, суспільній, освітній масовій агітації. Він характеризується: точністю, послідовністю викладення провідних тез разом з їхнім емоційним забарвленням

Основні жанри публіцистичного стилю

Мета текстів публіцистичного стилю

Ознаки публіцистичного стилю

Лист у газету, фейлетон, інтерв’ю, репортаж, нарис, стаття, допис; радіо-, кіно-, телепубліцистика

Передача точної та яскравої інформації у доступній формі про найважливіші події в житті нашої країни та за кордоном, а також вплив на читача (слухача)

Інформативність, фактичність, логічність, образність, відвертість

Публіцистичний стиль використовується найчастіше в політичній, суспільній, освітній масовій агітації. Він характеризується: точністю, послідовністю викладення провідних тез разом з їхнім емоційним забарвленням

Основні жанри публіцистичного стилю

Мета текстів публіцистичного стилю

Ознаки публіцистичного стилю

Лист у газету, фейлетон, інтерв’ю, репортаж, нарис, стаття, допис; радіо-, кіно-, телепубліцистика

Передача точної та яскравої інформації у доступній формі про найважливіші події в житті нашої країни та за кордоном, а також вплив на читача (слухача)

Інформативність, фактичність, логічність, образність, відвертість

Публіцистичний стиль використовується найчастіше в політичній, суспільній, освітній масовій агітації. Він характеризується: точністю, послідовністю викладення провідних тез разом з їхнім емоційним забарвленням

 

І

ІІ

ІІІ

   Сучасне життя гостро ставить перед людьми одвічну проблему духовності. Тільки тоді, коли пануватимуть загальнолюдські цінності: гуманізм, відданість Батьківщині, вірність ідеалам, люди будуть прагнути до оновлення світу, поступального розвитку.
  Я хочу, щоб наш світ був радісним, дарував щасливі роки життя.

Кераміка — один із давніх видів декоративно-ужиткового мистецтва  України.  Археологічні  розкопки  показують, що  гончарний посуд на території України виготовлявся ще в період неоліту. У давньому Києві в Х–ХІІ ст. працювали талановиті гончарі, що створювали  поливну  кераміку  й  керамічні  вироби,  прикрашені кольоровими емалями.

Кому хоч раз в житті поталанило побачити лебедів, той назавжди був зачарований красою і величчю цих птахів. Адже лебідь і лебідка - символ безмежного кохання і непорушної вірності.  Вони наділені надзвичайно чистою і величною красою, у якій поєднуються сила й ніжність, вірність і жертовність. Пара лебедів тримається до кінця життя.

 

І

ІІ

ІІІ

   Сучасне життя гостро ставить перед людьми одвічну проблему духовності. Тільки тоді, коли пануватимуть загальнолюдські цінності: гуманізм, відданість Батьківщині, вірність ідеалам, люди будуть прагнути до оновлення світу, поступального розвитку.
  Я хочу, щоб наш світ був радісним, дарував щасливі роки життя.

Кераміка — один із давніх видів декоративно-ужиткового мистецтва  України.  Археологічні  розкопки  показують, що  гончарний посуд на території України виготовлявся ще в період неоліту. У давньому Києві в Х–ХІІ ст. працювали талановиті гончарі, що створювали  поливну  кераміку  й  керамічні  вироби

Кому хоч раз в житті поталанило побачити лебедів, той назавжди був зачарований красою і величчю цих птахів. Адже лебідь і лебідка - символ безмежного кохання і непорушної вірності.  Вони наділені надзвичайно чистою і величною красою, у якій поєднуються сила й ніжність, вірність і жертовність. Пара лебедів тримається до кінця життя.

Заснування собору

Засновником храму був великий київський князь Ярослав Мудрий. Закладено собор у 1037 році на честь перемоги над печенігами

Етимологія (походження) назви собору

Назва собору походить від грецького слова «софія» — мудрість

Загальна характеристика собору

Висота собору — 29,5 метрів,  завширшки  — 29,3 м, а разом із галереями — відповідно 41,7 та 54,6 м, площа собору становить близько 600 кв. м, а загальна площа — 2310 кв. м. Висота від підлоги собору до зеніту центрального купола — 29 м. Хори також мають значну площу — 260 кв. м

Складові комплексу собору

Національний заповідник «Софія Київська» є комплексом давньої архітектури, до складу якого входять монастирські споруди: дзвіниця, митрополичий дім, трапезна, братський корпус, бурса, консисторія, Південна вежа, брама Заборовського, зведені у ХVІІІ–ХІХ ст. та огороджені міцним муром

Порівняльні звороти

Немов облиті золотом…, неначе летять у повітрі…, мов притихли…

 

 

 

 

 

 

doc
До підручника
Українська мова 8 клас (Ющук І.П.)
Додано
27 травня 2020
Переглядів
7658
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку