Тема уроку: «Розвя’зування задач на рух»
( з включенням інформування учнів з питань цивільної оборони)
Мета: Вдосконалювати уміння учнів розв’язувати задачі на рух, розвивати логічне мислення, культуру математичної мови і записів, виховувати активність, увагу, кмітливість.
Формувати правила особистої безпеки в умовах надзвичайних ситуацій, розвивати здатність орієнтуватися в загрозливих для життя ситуаціях, виховувати обережність, уміння виходити з небезпечних ситуацій. Розвивати пізнавальний інтерес, уміння використовувати свої знання.
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
-
Як знайти невідому відстань?
-
Як знайти невідому швидкість?
-
Як знайти невідомий час?
-
Одиниці вимірювання відстані, швидкості, часу.
IІІ. Повідомлення вчителя
Надзвичайні ситуації в мирний час, що впливають на довкілля і безпеку життєдіяльності людини є аварії, катастрофи, стихійні лиха. Стихійне лихо – це надзвичайне природне явище, що діє з великою силою, завдає значної шкоди життєдіяльності населення, знищує матеріальні цінності. Ураган, буря, смерч – надзвичайно швидке і сильне, частково катастрофічне переміщення повітря, яке викликає загибель людей, тварин, знищення морських і річкових суден, руйнування будинків, споруд, а інколи і населених пунктів. Шторми викликають сильне хвилювання моря. Смерч – це вихор, який перевищує інколи швидкість звуку.
ІV. Розв’язування задач.
Учні розподіляються на три групи. Кожна група отримує по 2 задачі. Учні виконують завдання в групах, після чого представники груп пишуть повні розв’язання задач на дошці, роблять пояснення. Всі інші роблять відповідні записи в зошити.
І група
-
Швидкість вітру під час урагану 126 км/год. Яку територію охопить ураган за 2,5 год? (Ураган – це посилення вітру до 35м/с і більше)
Розв’язання
-
126 · 2,5 = 315 (км) охопить ураган за 2,5 год
Відповідь: 315км
-
Відстань від вершини гори до її підніжжя 19,5км. Селевий потік рухався із гори 0,5хв з швидкістю 1,4км/хв., а потім 2 хв з швидкістю 4,3 км/хв., решту шляху селевий потік пройшов за 1,5хв. Яка швидкість селевого потоку на останньому відрізку шляху? (Селеві потоки – це стрімкий рух з гір селю – суміші води, каміння піску і глини; вони затоплюють, знищують усе на своєму шляху)
Розв’язання
-
1,4 · 0,5 = 0,7(км) за 0,5хв
-
4,3 · 2 = 8,6(км) за 2 хв
-
0,7 + 8,6 = 9,3 (км) за 2,5 хв
-
19,5 – 9,3 = 10,2 (км) решта шляху
-
10,2 : 1,5= 6,8 (км/хв) швидкість селевого потоку на останньому відрізку шляху
Відповідь : 6,8 км/хв
ІІ група
-
Яка швидкість вітру під час бурі, якщо за 35с вона охопить територію 700м? (Буря – це посилення вітру до 15м/с – 30м/с)
Розв’язання
-
700 : 35 =20(м/с) швидкість вітру
Відповідь: 20м/с
-
Під час шторму швидкість вітру на відстані 45м була 15м/с, а на відстані 50м швидкість вітру становила – 20м/с, а наступні 91м швидкість вітру – 35м/с. За який час шторм охопить задану територію. (Під час шторму швидкий і сильний вітер викликає сильне хвилювання моря).
Розв’язання
-
45 : 15 = 3(с) охопить шторм 45 км
-
50 : 20 = 2,5 (с) охопить шторм 50 км
-
91 : 35 = 2,6 (с) охопить шторм 91 км
-
3 + 2,5 +2,6 = 8,1 (с) охопить шторм задану територію
Відповідь: 8,1с.
ІІІ група
-
За який час смерч пройде територію в 3350м, якщо його швидкість 50м/с? (Смерч є вертикальним стовпом, що крутиться, в повітрі, який зароджується під хмарою і піднімає із землі все, що зустрічає на своєму шляху).
Розв’язання
-
3350 : 50 = 67(с) смерч пройде територію в 3350м
Відповідь: 67с
-
Ураган за одну годину охопив 24% усієї території, за другу годину ще 46% території, аза третю – решту 150км. Яку територію охопив ураган за три години?
Розв’язання
-
24% +46% = 70% за дві години
-
100% - 70% = 30% за третю годину
-
150 : 30 = 5(км) становить 1%
-
5 · 100 = 500 (км) охопить ураган за 3 години
Відповідь : 500км
V. Повідомлення вчителя
Отримавши штормове попередження, виконайте наступні заходи:
-
Удома зберіть усіх членів сім'ї, дітей в дошкільних і шкільних установах ближче до укриттів.
-
Закрийте щільно двері, вікна(віконниці), горищні приміщення, слухові вікна, вентиляційні отвори.
-
З дахів, лоджій, балконів приберіть предмети, які поривами вітру можуть, бути скинуті вниз і можуть заподіяти людям травми.
-
Загасіть вогонь в печах, вимкніть, по можливості, електроприлади.
-
Приготуйте аварійні джерела освітлення (свічки, лампи).
-
Створіть запас води, продуктів харчування на 2-3 діб, медикаментів, перев'язувальних матеріалів.
-
Радіо - і телеприймачі тримайте включеними для прослуховування повідомлень органів цивільного захисту і правил поведінки.
-
На відкритій місцевості сховатися в канаві, траншеї.
Від селю порятунок у тому, щоб швидко і завчасно залишити зону затоплення.
VІ. Підсумок уроку
VІІ. Домашнє завдання