Урок-подорож Сонячною системою "Додавання і віднімання дробів з однаковими знаменниками" (математика-природознавство)

Про матеріал
В даній публікації представлено інтегрований урок (математика+природознавство) для учнів 5 класу з теми: "Додавання і віднімання дробів з однаковими знаменниками", під час якого учні, виконуючи ряд цікавих завдань, знайомляться з Сонячною системою. Розробка уроку є прикладом для вчителів математики, що допоможе інтегрувати свій предмет з будь-яким іншим, що є, напевно, одним з пріоритетних напрямків навчання в сучасній школі.
Перегляд файлу

Інтегрований урок (математика – природознавство)

Тема. Додавання і віднімання дробів з однаковими знаменниками

(урок - подорож Сонячною системою)

5 клас

 

Мета: узагальнити і систематизувати знання учнів про звичайні дроби та дії додавання і     віднімання над дробами з однаковими знаменниками; пояснити значення Сонця для життя людей, дати характеристику планетам Сонячної системи; розвивати логічне та продуктивне мислення, формувати вміння і навички аналізувати, робити висновки, працювати в групах, парах та самостійно.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: таблиця із зображенням Сонячної системи, картки відповіді, прикріплені на дошці, картки з завданнями.

Опорні поняття: Сонячна система, планети Сонячної системи.

                                              Хід уроку

  1. Підготовча частина.

Учні об’єднуються в малі різнорівневі групи під керівництвом вчителя.

  1. Організаційна частина.

Учитель природознавства. Сьогодні ми здійснемо цікаву подорож Сонячною системою. З'ясуємо, з яких планет вона складається, та яке значення має Сонце для життя на Землі. І допоможуть нам в цьому ваші знання, здобуті  на уроках математики. Для того, щоб подорож стала пізнавальною, вам необхідно показати вміння додавати та віднімати дроби з однаковими знаменниками, порівнювати їх та перетворювати. Тому тема нашого уроку "Подорож Сонячною системою за допомогою дробів з однаковими знаменниками". Отже, всі підготувалися до старту.

       3. Актуалізація опорних знань.

Учитель математики. Щоб наш старт був вдалим, пригадаємо основні теоретичні поняття.

  1. Що таке дріб?
  2. Що показує дріб?
  3. Що означає чисельник та знаменник дробу?
  4. Які дроби називають правильними, які – неправильними?
  5. Як порівняти дроби з однаковими знаменниками, чисельниками?
  6. Які числа називають мішаними?
  7. Як додати два дроби з однаковими знаменниками?
    1. Розв’язування вправ.

(На дошці таблиця з зображенням Сонячної системи. Назва планет і Сонця закриті. Їх відкривають в ході виконання відповідних завдань)

Учитель математики. Вам необхідно виконати 8 завдань і на звороті малих карток – відповідей, що прикріплені на дошці, прочитайте відповідну букву. До одержаних букв вам, можливо, доведеться приєднати, ще кілька букв і тоді з них скласти назву  однієї складової Сонячної системи.

Завдання 1.

Запишіть дробом частину фігури, заштрихованої на рисунку.

 

 

 

Картка відповідей 1 (У другому рядку вказана буква, що записана на звороті картки)

Е

О

Н

С

Ц

(Із відкритих букв можна скласти слово "Сонце")

 

Учитель природознавства. Сонце посилає на землю своє проміння, нагріває сушу, воду і повітря. Воно заставляє випаровуватися водоймища, спонукає до утворення хмар, вітрів, допомагає випадати опадам, дає тепло і світло тваринам і рослинам. А що ж таке Сонце? Сонце – це найближча до нас зірка. Сонце – це величезне кулясте тіло, що складається із розпечених газів. Воно знаходиться в центрі Сонячної системи. На нього припадає 99,9% всієї маси Сонячної системи.

  У давнину люди вважали, що центром Всесвіту є Земля, навколо якої обертаються зірки і планети. Але ми знаємо, що не Сонце рухається навколо Землі, а навпаки – Земля навколо Сонця. Ми вже знаємо, що температура Сонця +6000 С. Мабуть важко собі уявити цю цифру, бо за температури 100 С закипає вода. Чому ж ми не відчуваємо цю високу температуру Сонця? Через те, наша планета знаходиться на відстані 150 млн. км від Сонця. Енергія Сонця величезна. Навіть та малесенька її частина, яка надходить до Землі, є дуже великою. А чи однаково розподіляється сонячне тепло і світло на Землі? Ні. У центрі його більше, а біля полюсів менше. Такий розподіл пов’язаний з кулястою поверхнею Землі.

  А чи впливають інші чинники на кількість світла і тепла на Землі? Так. Це перш за все – хмари. Вони регулюють надходження сонячного проміння. Також значний вплив має колір земної поверхні Білі льодовикові шапки, що знаходяться на полюсах, відбивають частині сонячного проміння, не пропускаючи його через себе. Тому рослинність за полярним колом дуже мала, відповідно і різновидність тварин теж. Отже, можна зробити висновок, що в регіонах, де достатньо світла, тепла і води – багатий тваринний і рослинний світ, що дає можливість людині займатись господарством.

   У Сонячну систему, окрім Сонця, входять ще 9 планет, їхні супутники, астероїди, комети і метеорити. Давайте разом з'ясуємо їх назви.

 

Учитель математики.

Завдання 2.

Заштрихуйте відповідну частину рисунку за вказаним дробом

 

 

 

Картка відповідей 2 (У другому рядку вказана буква, що записана на звороті картки)

Р

І

М

Р

К

(Із відкритих букв та букв "е", "у", "й" можна скласти слово "Меркурій")

 

Учитель природознавства. Меркурій – найближча до Сонця планета, віддалена від нього на 57,9млн км., одна з найменших планет. На денному боці планети температура досягає +430 С, а на нічному майже -170 С.

 

Учитель математики.

Завдання 3.

Розташуйте дроби у порядку зростання.

;  ;  ;  1;  ;  .

 

Картка відповідей 3 (У другому рядку вказана буква, що записана на звороті картки)

1

А

Е

В

Н

Е

Р

(Відкривши букви у порядку розташування чисел, можна прочитати слово "Венера")

 

Учитель природознавства. Венера за величиною майже не відрізняється від Землі. На Венері спекотніше, ніж на Меркурії. Майже вся планета вкрита лавою. Венера обертається в іншому напрямку, ніж Земля.

 

 

Учитель математики.

Завдання 4. (Робота в парах)

Які цифри треба підставити, щоб :

1) дріб       був правильний;

2) дріб        був неправильний?

Картка відповідей 4  (У другому рядку вказана буква, що записана на звороті картки)

5

1

6

9

0

8

2

7

3

4

Р

Е

Т

Я

З

Л

М

К

П

Ф

 (Відкривши букви до обох завдань, можна прочитати слово "Земля")

 

Учитель природознавства. З усіх планет життя можливе тільки на Землі. Кам'яниста поверхня вкрита ґрунтом і водою. Атмосфера багата на азот і кисень, а хмари складаються з водяної пари.

 

Учитель математики.

Завдання 5. (для двох варіантів)

Перетворіть неправильний дріб у мішане число.

І варіант  ;

ІІ варіант    ; 

Картка відповідей 5  (У другому рядку вказана буква, що записана на звороті картки)

15

17

14

41

С

М

Р

А

  (Відкривши букви для обох варіантів, можна прочитати слово "Марс")

 

Учитель природознавства. Марс – четверта за віддаленістю від Сонця планета. Він удвічі менший за Землю і температурні умови на ньому суворіші. Атмосфера складається з вуглекислого газу. На поверхні є утворення, які нагадують русла пересохлих річок. Це свідчить про те, що колись, можливо, там було життя. Марс має два супутники.

 

Учитель математики.

Завдання 6. (Робота в групах)

Обчисліть

(Учні розподіляють між собою завдання. Після виконання перевіряють разом, в разі необхідності виправляють помилки).

 1) 3 +5 ;  2) 1- ;  3) 7- 2 ; 4) 5-1                                                                                            

 

Картка відповідей 6  (У другому рядку вказана буква, що записана на звороті картки)

3

9

4

Т

Ю

І

П

(Відкривши букви та добравши до них ще одну, можна прочитати слово "Юпітер)

 

Учитель природознавства. Юпітер – найбільша з планет., за об’ємом перевищує Землю більш як у тисячу раз. Цей гігант складається з рідини та газів, а не з твердих порід. Як і Сонце, містить багато водню. У нього є одне кільце і 16 супутників.

Учитель математики.

Завдання 7.(для двох варіантів)

Розв’яжіть рівняння:

 

1) 4-(х-6)=2

 

2) 7 -(5-у)=3

 

Картка відповідей 7. (На відміну від попередніх, на зворотному боці малих карток записана не окрема буква, а повна назва планети)

8

1

САТУРН

УРАН

 

Учитель природознавства. Сатурн – друга за величиною планета Сонячної системи. Це газовий гігант. Сатурн оточений красивими кільцями, які світяться і складаються з мільярдів кам’яних уламків, укритих кригою. Ці кільця дуже тонкі. У Сатурна не менше ніж 18 супутників. Найбільший з них – Титан – єдиний в Сонячній системі має власну атмосферу.

Уран, віддалений від Сонця на відстань у 19 раз більшу, ніж Земля. Тому він одержує дуже мало тепла. Температура над його хмарами –220 С. Він учетверо більший від Землі. Уран оперізують тонкі, темні кільця, навколо нього обертається 15 супутників.

Учитель математики.

Завдання 8. (Робота в парах)

Вкажіть, яке найбільше натуральне число задовольняє нерівність?

1)  а                           2)         а

 

Картка відповідей 8. (Серед поданих чисел два хибних.)

15

23

20

14

НЕПТУН

--------------------

ПЛУТОН

-------------------

 

Учитель природознавства. Нептун нагадує за виглядом і розмірами Уран. У нього є кілька вузьких кілець і 8 супутників. Плутон – найменша планета Сонячної системи. Крім того, ця найхолодніша планета розташована майже в 40 раз далі від Сонця, ніж Земля.

Отже, можемо зробити висновок, що планети навколо Сонця розміщені в певному порядку. Найближчим є Меркурій, далі йдуть Венера, Земля, Марс, Юпітер, Сатурн, Уран, Нептун, Плутон. Ці планети різні за розмірами, кількістю супутників. Але вони мають багато спільного: всі вони кулясті, рухаються по орбітах в одному напрямку – проти годинникової стрілки.

 

  1. Практикум.
  1. Чому листочки кімнатних рослин завжди тягнуться до Сонця? Візьміть горщик із кімнатною рослиною (бажано із тонкими та ніжними листочками), покладіть на підвіконня. Подивіться, як змінилася ваша рослина через три дні. Як ви гадаєте, що відбудеться і чому?
  2. Як впливає колір поверхні  предметів на їх нагрівання? Візьміть книгу, обгорнуту в темну обкладинку, і покладіть її під сонячне проміння на підвіконні, і таку саму книгу у світлій обкладинці. Через 5 хв доторкніться одночасно обома руками до цих книг. Яка поверхня тепліша? Чому?
  3. Яка планета "Най..."
    • найбільша?
    • найменша?
    • найближча до Сонця?
    • найвіддаленіша від нього?
    • найближча до Землі?
    • найбільш подібна до Землі?
    1.    Домашнє завдання.

1.Вдомашніх умовах дослідити вплив сонячного світла на кімнатні рослини.

2. Підготуватися до контрольної роботи з математики (завдання для самоперевірки знань)

doc
Додано
19 серпня
Переглядів
151
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку