Тема : Рівномірний рух матеріальної точки по колу
Мета уроку: ознайомити учнів з рівномірним рухом по колу й фізичними величинами, що характеризують цей рух; навчити учнів обчислювати прискорення під час рівномірного руху по колу; продовжити формування математичної компетентності учнів: умінь перетворювати формули, аналізувати математичні закономірності; розвивати логічне мислення учнів, пам'ять, увагу, розширювати їх кругозір; виховувати інтерес до предмета, толерантне відношення до учасників навчального процесу.
Тип уроку:комбінований.
Наочність і обладнання: мультимедійні засоби навчання, роздатковий матеріал.
Форми і методи роботи:словесні ( бесіда, пояснення), практичні ( виконання завдань, розвязування задач) Виправ помилку» ( робота біля дошки), «Експресконтроль» ( індивідуальна робота ),Learning Apps « Логічні пари», «Мозковий штурм», «Ланцюжок знань», «Ключові слова»
Ключові компетентності: спілкування державною мовою (спілкуватися, грамотно та усвідомлено користуватися сучасною науковою мовою, уміти доречно та коректно використовувати фізичні терміни, поняття; в усній та письмовій формах, чітко, однозначно стисло та грамотно формулювати думки, аргументи, результати, висновки тощо; переконливо доводити власну точку зору); математична (вільно використовувати математичний апарат як мову фізичної науки; уміти сприймати та відтворювати фізичну інформацію щодо опису явищ, процесів і законів природи у формі математичних рівнянь, співвідношень та інших, включаючи графічні, залежностей); інформаційно-цифрова (працювати з інформацією: аналізувати, відбирати потрібну, оцінювати, узагальнювати, створювати нову інформацію тощо); уміння вчитися (визначати мету, планувати навчальну діяльність, створювати необхідні умови для самостійного додаткового вивчення фізики); ініціативність і підприємливість (вести діалог, узагальнювати інформацію,) соціальна і громадянська ( відстоювати власну та сприймати чужу думку; поважати думки і погляди опонентів); екологічна грамотність і здорове життя (визначати потенціальну загрозу та на побутовому рівні запобігати шкоді, яку може спричинити безвідповідальне використання науково-технічних досягнень);
Перебіг уроку
І. Організаційний етап
II. Перевірка домашнього завдання
Ø «Виправ помилку» ( робота біля дошки) Ø «Експрес-контроль» ( індивідуальна робота )
Ø Learning Apps « Логічні пари»
ІІІ.Актуалізація опорних знань та вмінь
«Ланцюжок знань»
ІV. Мотивація навчальної діяльності
Вправа «Хмаринка слів» Як охарактеризувати криволінійний рух?
V.Вивчення нового матеріалу
«Мозковий штурм» ( учні називають основні характеристики рівномірного і нерівномірного рухів, наводять приклад )
Криволінійний рух – це такий рух тіла, при якому траєкторія руху тіла являє собою криву лінію.
Будь-який криволінійний рух набагато складніший за прямолінійний:
• У разі криволінійного руху змінюються щонайменше дві координати тіла.
• Безперервно змінюється напрямок вектора миттєвої швидкості: цей вектор завжди збігається з дотичною до траєкторії руху тіла в точці, що розглядається, й напрямлений у бік руху тіла.
• Криволінійний рух – це завжди рух із прискоренням: навіть якщо модуль швидкості залишається незмінним, напрямок швидкості безперервно змінюється.
• Чому камінь, який воїн випускає з пращі, не продовжує рухатися по колу?
• Якою буде траєкторія руху каменя?
• Як можна «спростити» криволінійну траєкторію, тобто звести до більш простої форми?
Практично будь-яку складну криволінійну траєкторію можна подати як сукупність дуг різних радіусів, а криволінійний рух розглядати як рух по колу.
Розглянемо найпростіший вид криволінійного руху – рівномірний рух по колу.
Рівномірний рух тіла по колу – це такий криволінійний рух, при якому траєкторією руху тіла є коло, а лінійна швидкість руху не змінюється з часом.
Період обертання 𝑻 – фізична величина, яка дорівнює інтервалу часу, за який тіло здійснює один оберт.
𝑁 – кількість обертів, здійснених тілом за інтервал часу 𝑡
Обертова частота 𝒏 – фізична величина, яка чисельно дорівнює кількості обертів за одиницю часу.
Період і обертова частота є взаємно оберненими величинами:
Лінійна швидкість:
Кутова швидкість – це фізична величина, яка чисельно дорівнює куту повороту радіуса за одиницю часу:
• Який напрямок має прискорення тіла під час його рівномірного руху по колу?
Робота з підручником с. 66 мал. 45 У разі рівномірного руху тіла по колу:
• Вектор прискорення напрямлений до центра кола – саме тому прискорення тіла під час його руху по колу називають доцентровим прискоренням 𝑎⃗дц.
• Модуль доцентрового прискорення обчислюють за формулами:
𝑣 – лінійна швидкість; 𝑟– радіус кола; ω – кутова швидкість.
V. Закріплення нових знань і вмінь
1. Диск за 10 с зробив 200 обертів. Визначте період його обертання та обертову
𝑡 с 10
𝑇 = [𝑇] = = с 𝑇 = = 0,05 (с)
𝑁 1 200
𝑁 1 об 200 об
𝑛 = [𝑛] = = 𝑛 = = 20 ()
𝑡 с с 10 с
Відповідь: .
2. Визначте кутову швидкість, з якою рухається секундна стрілка механічного годинника.
Відповідь: .
3. Автомобіль рухається по закругленій ділянці шосе радіусом 50 м з постійною за модулем швидкістю 72 км/год. Знайдіть доцентрове прискорення руху автомобіля на цій ділянці.
Відповідь:.
4. Кутова швидкість обертання лопатей вентилятора 15π рад/с. Визначте, скільки обертів здійснив вентилятор за 6 с.
Відповідь: 𝑁 = 45.
5. Знайдіть максимальну швидкість, з якою може обертатися шліфувальний круг діаметром 30 см, якщо допустима обертова частота для нього становить 1800 об/хв.
2π𝑟 1 𝑑
𝑣 = 𝑇 = 𝑟 = => 𝑣 = π𝑑𝑛
𝑇 𝑛 2
об м м
[𝑣] = м ∙ = 𝑣 = 3,14 ∙ 0,3 ∙ 30 ≈ 28,3 ( ) с с с
Відповідь:.
6. Колесо радіусом 80 см котиться по горизонтальній дорозі без проковзування.
Який шлях воно пройде, зробивши 20 повних обертів?
2π𝑟 𝑡 2π𝑟𝑁 𝑙
𝑣 = 𝑇 = => 𝑣 = 𝑣 =
𝑇 𝑁 𝑡 𝑡
2π𝑟𝑁 𝑙
= => 𝑙 = 2π𝑟𝑁 [𝑙] = м
𝑡 𝑡
𝑙 = 2 ∙ 3,14 ∙ 0,8 ∙ 20 ≈ 100,5 (м)
Відповідь: 𝑙 ≈ 100,5 м.
VІ. Підбиття підсумків уроку
VI. Домашнє завдання
Опрацювати § 14 -15, № 78,№ 86*