Конспект уроку "Рух по колу"

Про матеріал
Конспект уроку "Рух по колу". Мета уроку: ознайомити учнів з рівномірним рухом по колу й фізичними величинами, що характеризують цей рух; навчити учнів обчислювати прискорення під час рівномірного руху по колу; продовжити формування математичної компетентності учнів: умінь перетворювати формули, аналізувати математичні закономірності; розвивати логічне мислення учнів, пам'ять, увагу, розширювати їх кругозір; виховувати інтерес до предмета, толерантне відношення до учасників навчального процесу.
Перегляд файлу

Тема : Рівномірний рух матеріальної точки по колу 

Мета уроку: ознайомити учнів з рівномірним рухом по колу й фізичними величинами, що характеризують цей рух; навчити учнів обчислювати прискорення під час рівномірного руху по колу; продовжити формування математичної компетентності учнів: умінь  перетворювати формули, аналізувати математичні закономірності; розвивати логічне мислення учнів,  пам'ять, увагу, розширювати їх кругозір; виховувати інтерес до предмета, толерантне відношення  до учасників  навчального процесу.

Тип уроку:комбінований.

Наочність і обладнання: мультимедійні засоби навчання, роздатковий матеріал.

Форми і методи роботи:словесні ( бесіда, пояснення), практичні ( виконання завдань, розвязування задач) Виправ помилку» ( робота біля дошки), «Експресконтроль» ( індивідуальна робота ),Learning Apps « Логічні пари», «Мозковий штурм»,  «Ланцюжок знань», «Ключові слова»

Ключові компетентності: спілкування державною мовою (спілкуватися, грамотно та усвідомлено користуватися сучасною науковою мовою, уміти доречно та коректно використовувати фізичні терміни, поняття; в усній та письмовій формах, чітко, однозначно стисло та грамотно формулювати думки, аргументи, результати, висновки тощо; переконливо доводити власну точку зору); математична (вільно використовувати математичний апарат як мову фізичної науки; уміти сприймати та відтворювати фізичну інформацію щодо опису явищ, процесів і законів природи у формі математичних рівнянь, співвідношень та інших, включаючи графічні, залежностей); інформаційно-цифрова (працювати з інформацією: аналізувати, відбирати потрібну, оцінювати, узагальнювати, створювати нову інформацію тощо); уміння вчитися (визначати мету, планувати навчальну діяльність, створювати необхідні умови для самостійного додаткового вивчення фізики); ініціативність і підприємливість (вести діалог, узагальнювати інформацію,) соціальна і громадянська ( відстоювати власну та сприймати чужу думку; поважати думки і погляди опонентів); екологічна грамотність і здорове життя (визначати потенціальну загрозу та на побутовому рівні запобігати шкоді, яку може спричинити безвідповідальне використання науково-технічних досягнень);

 

 

Перебіг  уроку

І. Організаційний етап

 

II.  Перевірка домашнього завдання

Ø «Виправ помилку» ( робота біля дошки) Ø  «Експрес-контроль» ( індивідуальна робота )

Ø Learning Apps « Логічні пари»

 

ІІІ.Актуалізація опорних знань та вмінь

«Ланцюжок знань»

ІV. Мотивація навчальної діяльності

Вправа «Хмаринка слів» Як охарактеризувати криволінійний рух?

 

V.Вивчення нового матеріалу

«Мозковий штурм» (  учні називають основні характеристики  рівномірного і нерівномірного рухів, наводять приклад )

 

Криволінійний рух – це такий рух тіла, при якому траєкторія руху тіла являє собою криву лінію.

Будь-який криволінійний рух набагато складніший за прямолінійний:

      У разі криволінійного руху змінюються щонайменше дві координати тіла.

      Безперервно змінюється напрямок вектора миттєвої швидкості: цей вектор завжди збігається з дотичною до траєкторії руху тіла в точці, що розглядається, й напрямлений у бік руху тіла.

      Криволінійний рух – це завжди рух із прискоренням: навіть якщо модуль швидкості залишається незмінним, напрямок швидкості безперервно змінюється.

            

Проблемне питання

   Чому камінь, який воїн випускає з пращі, не продовжує рухатися по колу?

   Якою буде траєкторія руху каменя?

image 

 

Проблемне питання

• Як можна «спростити» криволінійну траєкторію, тобто звести до більш простої форми?

Практично будь-яку складну криволінійну траєкторію можна подати як сукупність дуг різних радіусів, а криволінійний рух розглядати як рух по колу.

 

Розглянемо найпростіший вид криволінійного руху – рівномірний рух по колу.

Рівномірний рух тіла по колу – це такий криволінійний рух, при якому траєкторією руху тіла є коло, а лінійна швидкість руху не змінюється з часом.

 

 

Період обертання 𝑻 – фізична величина, яка дорівнює інтервалу часу, за який тіло здійснює один оберт.

image 

𝑁 – кількість обертів, здійснених тілом за інтервал часу 𝑡

 

 

Обертова частота 𝒏 – фізична величина, яка чисельно дорівнює кількості обертів за одиницю часу.

image 

 

Період і обертова частота є взаємно оберненими величинами: 

image 

 

Лінійна швидкість:

image 

 

Кутова швидкість – це фізична величина, яка чисельно дорівнює куту повороту радіуса за одиницю часу:

image 

 

image 

 

image 

Проблемне питання

• Який напрямок має прискорення тіла під час його рівномірного руху по колу?

 

Робота з підручником с. 66   мал. 45 У разі рівномірного руху тіла по колу:

      Вектор прискорення напрямлений до центра кола –  саме тому прискорення тіла під час його руху по колу називають доцентровим прискоренням 𝑎⃗дц.

      Модуль доцентрового прискорення обчислюють за формулами:

image 

𝑣 – лінійна швидкість; 𝑟– радіус кола; ω – кутова швидкість.

 

V. Закріплення нових знань і вмінь

1. Диск за 10 с зробив 200 обертів. Визначте період його обертання та обертову

imageРозв’язання

                                                                                        𝑡                        с                           10

𝑇 = image         [𝑇] = image = с        𝑇 = image = 0,05 (с)

                                                                                       𝑁                      1                          200

 

                                                                                 𝑁                        1      об                    200               об

image                                                                      𝑛 = image           [𝑛] =      =                   𝑛 = image = 20 (image)

                                                                                  𝑡                         с        с                       10                  с

 

Відповідь: image.

 

2. Визначте кутову швидкість, з якою рухається секундна стрілка механічного годинника.

imageimageДано: Розв’язання

image 

 

Відповідь: image.

 

3. Автомобіль рухається по закругленій ділянці шосе радіусом 50 м з постійною за модулем швидкістю 72 км/год. Знайдіть доцентрове прискорення руху автомобіля на цій ділянці.

imageДано:                          Розв’язання

imageimage image 

image 

 

Відповідь:image.

 

4. Кутова швидкість обертання лопатей вентилятора 15π рад/с. Визначте, скільки обертів здійснив вентилятор за 6 с.

imageДано: Розв’язання

image              image 

Відповідь: 𝑁 = 45.

 

5. Знайдіть максимальну швидкість, з якою може обертатися шліфувальний круг діаметром 30 см, якщо допустима обертова частота для нього становить 1800 об/хв.

imageРозв’язання

                                                                                     2π𝑟                  1                  𝑑

𝑣 = image        𝑇 = image        𝑟 = image      =>    𝑣 = π𝑑𝑛

                                                                                        𝑇                     𝑛                  2

                                                                                             об      м                                                                м

image[𝑣] = м ∙   =           𝑣 = 3,14 ∙ 0,3 ∙ 30 ≈ 28,3 (          ) с       с          с

 

Відповідь:image.

 

6. Колесо радіусом 80 см котиться по горизонтальній дорозі без проковзування.

Який шлях воно пройде, зробивши 20 повних обертів?

imageРозв’язання

                                                                              2π𝑟                   𝑡                                 2π𝑟𝑁                       𝑙

𝑣 = image        𝑇 = image       =>      𝑣 = image             𝑣 =

                                                                                 𝑇                    𝑁                                     𝑡                            𝑡

                                                                               2π𝑟𝑁      𝑙

image                                                                                               =              =>      𝑙 = 2π𝑟𝑁          [𝑙] = м

                                                                                     𝑡           𝑡

𝑙 = 2 ∙ 3,14 ∙ 0,8 ∙ 20 ≈ 100,5 (м)

 

Відповідь: 𝑙 ≈ 100,5 м.

VІ. Підбиття підсумків уроку

«Ключові слова»

VI. Домашнє завдання

Опрацювати § 14 -15, № 78,№ 86*

 

pdf
Пов’язані теми
Фізика, Розробки уроків
Додано
18 грудня 2023
Переглядів
277
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку