Конспект до уроку вивчення нового матеріалу "Рух тіла по похилій площині". До конспекту окремо додаються презентація і міні-підручник з задачами и тестами.
Тема: Рух тіла по похилій площині.
Мета:
Обладнання: міні-підручники, проектор, презентація, дидактичний матеріал.
Обладнання: дерев’яні брусок, трибометр, динамометр, штатив, набір важків, міні-підручник.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
ТЗН: ноутбук, відео проектор.
Наочності: 1.Міні-підручник «Рух тіла по похилій площині».
2. Презентація «Рух по похилій площині».
Хід уроку:
Перевірка готовності учнів до уроку. Привітання. Протягом уроку у вас буде змога накопичувати бали, щоб отримати оцінку.
Перегляд гімназичної програми «Міркувалки». (Учні перших класів)
(Ведучій: Доброго дня. Сьогодні ми з вами поміркуємо над змістом приказки «Любиш кататись, люби і санчата возить». Так що ж дорослі мають на увазі коли кажуть «Любиш кататись, люби і санчата возить»?
Діти: …
Ведучий: Дякую за роз’яснення. Можливо у вас є запитання?
Діти: Що важче тягнути санчата по горизонтальній дорозі, підніматися на гірку, чи спускатись з неї?
Діти: Якщо я буду змагатись з татом, хто переможе?
Діти: Чому інколи щоб з’їхати з гірки треба відштовхнутись, а інколи ні?
Сьогоднішній урок допоможе нам з вами відповісти на ці запитання. Але з початку ми пригадаємо необхідні для відповіді набуті раніше знання.
Запрошує двох учнів до дошки вони отримають індивідуальні завдання, відповіді на які вони нам пізніше продемонструють.
Завдання 1: Яку горизонтальну силу F треба прикласти до санчат масою m, що стоять на горизонтальній поверхні, почали рухатись з прискоренням ? Коефіцієнт тертя між санчатами і снігом дорівнює .
Завдання 2: Визначте силу F з якою людина потягнула санчата масою m за мотузку під кутом до горизонту, якщо санчата рухаються з прискоренням ? Коефіцієнт тертя санчат по снігу .
А ми з вами всі разом пригадаємо основи динаміки:
Поглянемо на розв’язки ваших товаришів.
Тепер ми з вами готові до розгляду головного питання. Розглянемо рух санчат вздовж похилої площини. Нехай санчата рухаються вниз. При розв’язувані даної задачи скористуємося алгоритмом який є у вас на партах.
Проаналізуємо умову і визначимо які силі діють на санчата:
– сила тяжіння; – сила тертя; – сила нормальної реакції опори.
Тіло збільшує свою швидкість, тому прискорення руху тіла напрямлено у напрямку руху тіла.
Згідно нашого алгоритму наступний крок на рисунку проставити всі сили, що діють на тіло. Для економії часу в ваших міні-підручниках є готовий рисунок на якому ми з вами проставимо всі раніше названі сили. Як відомо сила тяжіння направлена вертикально вниз, реакція нормальної опори перпендикулярно до поверхні по якій рухається тіло, сила тертя у протилежний бік від напрямку руху тіла.
Пов’яжемо систему координат із тілом на поверхні Землі, вісь ОХ вздовж спуску, а вісь ОУ спрямуємо перпендикулярно до поверхні спуску.
Запишемо ІІ закон Ньютона у векторному вигляді:
Спроектуємо рівняння на осі координат:
Розв’яжемо отриману систему координат з урахуванням того, що сила тертя прямо пропорційна силі нормальної реакції опори: .
масу можна скоротити, отже ми маємо:
Проаналізуємо отриманий вираз:
Прискорення якого набуває тіло не залежить від маси, а залежить лиже від кута нахилу і коефіцієнту опору.
За якої умови санчата не зможуть без стороннього втручання спуститись з гірки? ( Коли сила тертя буде більша за проекцію сили тяжіння на вісь ОХ тобто коли .)
Якщо , то для спуску санчат необхідно прикласти силу
Розглянемо рух санчат вздовж похилої площини. Нехай санчата рухаються вгору. Які сили діють в цьому випадку на санчата.
– сила тяжіння; – сила тертя; – сила нормальної реакції опори, .
Пов’яжемо систему координат із тілом на поверхні Землі, вісь ОХ вздовж спуску, а вісь ОУ спрямуємо перпендикулярно до поверхні спуску.
Запишемо ІІ закон Ньютона у векторному вигляді:
Спроектуємо рівняння на осі координат:
Розв’яжемо отриману систему координат з урахуванням того, що сила тертя прямо пропорційна силі нормальної реакції опори: .
Отже сила, яку треба прикласти для того щоб підняти санки на гірку:
,
.
Як ми бачимо прислів’я має фізичну основу, для того щоб з’їхати на санчатах достатньо прикласти малих зусиль в порівнянні з тим щоб підняти на гірку санчата. Отже любиш кататись, люби і санчата возити.
І ще раз поглянемо на запитання які нам були поставлені на початку уроку.
Що стосується першого питання: Якщо я буду змагатись з татом, хто переможе?
Прискорення якого набуває тіло не залежить від маси, а залежить лиже від кута нахилу і коефіцієнту опору.
Чому інколи щоб з’їхати з гірки треба відштовхнутись, а інколи ні?
Коли .
Що важче тягнути санчата по горизонтальній дорозі, підніматися на гірку, чи спускатись з неї?
По горизонтальній дорозі: .
При підніманні на гірку: .
При спуску з гірки: .
Ми з вами навчилися розв’язувати задачі на рух тіла по похилій площині, дали відповіді на питання які поставили діти нам на початку уроку.
Шість учнів в парах працюють над експериментальним визначення коефіцієнта тертя ковзання дерев’яного бруска
Задача за експериментальними даними:
На рисунку представлені фотографія установки для дослідження ковзання бруска по похилій площині. У центр бруска вставлено магніт. Числа на лінійці позначають сантиметри. У момент початку руху магніт, що знаходиться в бруску, через верхній датчик включає секундомір. При проходженні магніту мимо нижнього датчика секундомір виключається. Маса бруска 50 г, кут нахилу площини α=300. Знайдіть силу тертя що діє на брусок.
Як завжди розв’язування однієї задачі породжує нові. І останньої задачі ніколи не буде. Я пропоную вам попрацювати самостійно обравши для себе найбільш прийнятний для себе варіант.
Задача типу А («З видимого пізнавай невидиме». Григорій Сковорода) За наведеним шаблоном розв’яжіть аналогічну задачу, максимальний бал – 5.
Задача типу Б («Більше думай і тоді вирішуй». Григорій Сковорода) В наведеному розв’язку найдіть помилку, максимальний бал – 7.
Задача типу С (Задача повинна бути кусючою, інакше вона не буде задачею) Задачу можна віднести до високого рівня, максимальний бал – 12.
Ознайомтесь будь ласка з умовами задач, можете приступати на розв’язування вам відводиться 5 хвилин, якщо ви не встигнете зможете закінчити розв’язок дома.
Задача типу С
Задача повинна бути кусючою, інакше вона не буде задачею
При швидкісному спуску лижних ковзає вниз по схилу (=45°, не користуючись палками. Коефіцієнт тертя лиж по снігу =0,1. Сила опору повітря пропорційна квадрату швидкості лижника , де- постійна величина, що дорівнює 0,7н/(м/с)². Яку максимальну швидкість може розвинути лижник, якщо його маса 70 кг?
Розв’язок.
Розглянемо рух лижника, я кий рухається вниз по схилу. На лижника будуть діяти сили: - сила тяжіння; - сила тетря; – сила опору повітря і сила - сила нормальної реакції опори.
Запишемо основне рівняння динаміки в проекції на осі ОХ і ОУ:
або
Оскільки , а , то, підставивши в систему рівнянь, отримаємо
Сила опору повітря зростає зі збільшенням швидкості лижника. Із цього випливає, що при збільшенні швидкості лижника настає такий момент, коли сума сил опору повітря і сили тертя дорівнює за абсолютною величиною проекції сили тяжіння. Тобто прискорення дорівнюватиме нулю і лижник рухатиметься з постійною швидкістю, яка матиме максимальне значення
Оскільки а=0, то рівняння (1) набуде вигляду
=
Відповідь:
Відповіді на екрані, виконайте взаємоперевірку і підрахуйте загальний бал за урок.
Карта самооцінки:
Вид діяльності |
Максимальний бал |
Мій бал |
Бліц - опитування |
4б (кожне питання 0,5б) |
|
Задача 1 |
4б (біля дошки) |
|
Робота на уроці |
4б |
|
Досліди |
4б |
|
Задача 2 |
4б |
|
Задача 3 |
4б |
|
Задача 4 |
6б |
|
Міні-міркувалки |
6б |
|
Додаткові бали |
|
|
Оцінка за урок |
|
Сьогодні на уроці ми з вами розглянули один із най розповсюджених рухів, рух по похилій площині. Дали відповіді на питання, що стояли перед нами на початку уроку.
Завдання 1: Експериментальне дослідження. Виготовити динамометр, за допомогою якого дослідити залежність сили тертя від кута нахилу поверхні і побудувати графік цієї залежності.
Завдання за рівнем:
1. З вершини похилої площини висотою 10 м і кутом нахилу 300 починає зісковзувати тіло. Визначити швидкість тіла наприкінці спуску і тривалість спуску. Коефіцієнт тертя тіла об площину – 01.
2. (Б.Р.) За який час тіло, яке спочатку перебувало у спокої, зіслизне з похилої площини висотою 3 м, нахиленої під кутом 300 до горизонту, якщо при куті нахилу площини до горизонту 100 воно рухається рівномірно?
3. Санки штовхнули вгору по крижаній гірці, яка складає кут 300 з горизонтом. Санки в’їхали на певну висоту і спустились назад. Час спуску в 1,2 рази більший за час підіймання. Чому дорівнює коефіцієнт тертя?
4. Якщо нахилити дошку під кутом α до горизонту, цеглина рухається по ній практично рівномірно. За який час цеглина проїде всю дошку, якщо нахилити її під кутом β>α? Довжина дошки дорівнює l ?