Конспект уроку "Рух тіла по похилій площині"

Про матеріал

Конспект до уроку вивчення нового матеріалу "Рух тіла по похилій площині". До конспекту окремо додаються презентація і міні-підручник з задачами и тестами.

Перегляд файлу

Тема: Рух тіла по похилій площині.

Мета:

  • формувати вміння учнів використовувати другий закон динаміки Ньютона для опису руху тіл по похилій площині;
  • розвивати уяву і мислення учнів;
  •    виховувати  увагу, сміливість  під час розвязування задач та тестових завдань,
  • виховувати акуратність під час проведення експерименту.

Обладнання: міні-підручники, проектор, презентація, дидактичний матеріал.

Обладнання: дерев’яні брусок, трибометр, динамометр, штатив, набір важків,  міні-підручник.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

ТЗН: ноутбук, відео проектор.

Наочності: 1.Міні-підручник «Рух тіла по похилій площині».

 2. Презентація «Рух по похилій площині».

 

Хід уроку:

  1. Організаційний момент.

Перевірка готовності учнів до уроку. Привітання. Протягом  уроку у вас буде змога накопичувати бали, щоб отримати оцінку.

 

  1. Мотивація.

Перегляд гімназичної програми «Міркувалки». (Учні перших класів)

(Ведучій: Доброго дня. Сьогодні ми з вами поміркуємо над змістом приказки «Любиш кататись, люби і санчата возить». Так що ж дорослі мають на  увазі коли кажуть «Любиш кататись, люби і санчата возить»?

Діти: …

Ведучий: Дякую за роз’яснення. Можливо у вас є запитання?

Діти: Що важче тягнути санчата по горизонтальній дорозі, підніматися на гірку, чи спускатись з неї?

Діти: Якщо я буду змагатись з татом, хто переможе?

Діти: Чому інколи щоб з’їхати з гірки треба відштовхнутись, а інколи ні?

 

  1. Актуалізація опорних знань.

Сьогоднішній урок допоможе нам з вами відповісти на ці запитання. Але з початку ми пригадаємо необхідні для відповіді набуті раніше знання.

Запрошує двох учнів до дошки вони отримають індивідуальні завдання, відповіді на які вони нам пізніше продемонструють.

 

Завдання 1: Яку горизонтальну силу F треба прикласти до санчат масою m, що стоять на горизонтальній поверхні, почали рухатись з прискоренням ? Коефіцієнт тертя між санчатами і снігом дорівнює .

Завдання 2: Визначте силу F з якою людина потягнула санчата масою m за мотузку під кутом до горизонту, якщо санчата рухаються з прискоренням ? Коефіцієнт тертя санчат по снігу .  

А ми з вами всі разом пригадаємо основи динаміки:

  • Які системі відліку називають інерціальними?
  • Сформулюйте другий закон Ньютона?
  • Як записати другий закон Ньютона, якщо на тіло діють кілька сил?
  • Якою є умова рівноприскореного руху тіла?
  • Сформулюйте третій закон Ньютона. Яким є його математичний запис?
  • Дайте визначення сили тяжіння. За якими формулами її обчислюють і як вона напрямлена?
  • Яку силу називають силою нормальної реакції опори? Як вона напрямлена?
  • Дайте визначення сили тертя.

Поглянемо на розв’язки ваших товаришів.

 

  1. Пояснення нового матеріалу.

Тепер ми з вами готові до розгляду головного питання. Розглянемо рух санчат вздовж похилої площини. Нехай санчата рухаються вниз. При розв’язувані даної задачи скористуємося алгоритмом який є у вас на партах.

Проаналізуємо умову і визначимо які силі діють на санчата:

сила тяжіння;   сила тертя;   сила нормальної реакції опори.

Тіло збільшує свою швидкість, тому прискорення руху тіла напрямлено у напрямку руху тіла.

Згідно нашого алгоритму наступний крок на рисунку проставити всі сили, що діють на тіло. Для економії часу в ваших міні-підручниках є готовий рисунок на якому ми з вами проставимо всі раніше названі сили. Як відомо сила тяжіння направлена вертикально вниз, реакція нормальної опори перпендикулярно до поверхні по якій рухається тіло, сила тертя у протилежний бік від напрямку руху тіла.

Пов’яжемо систему координат із тілом на поверхні Землі, вісь ОХ вздовж спуску, а вісь ОУ спрямуємо перпендикулярно до поверхні спуску.

Запишемо ІІ закон Ньютона у векторному вигляді:

Спроектуємо рівняння на осі координат:

Розв’яжемо отриману систему координат з урахуванням того, що сила тертя  прямо пропорційна силі нормальної реакції опори: .

масу можна скоротити, отже ми маємо:

Проаналізуємо отриманий вираз:

Прискорення якого набуває тіло не залежить від маси, а залежить лиже від кута нахилу і коефіцієнту опору.

За якої умови санчата не зможуть без стороннього втручання спуститись з гірки? ( Коли сила тертя буде більша за проекцію сили тяжіння на вісь ОХ тобто коли .)

Якщо , то для спуску санчат необхідно прикласти силу

 

Розглянемо рух санчат вздовж похилої площини. Нехай санчата рухаються вгору. Які сили діють в цьому випадку на санчата.

сила тяжіння;   сила тертя;   сила нормальної реакції опори, .

 

 

 

 

 

 

 

Пов’яжемо систему координат із тілом на поверхні Землі, вісь ОХ вздовж спуску, а вісь ОУ спрямуємо перпендикулярно до поверхні спуску.

Запишемо ІІ закон Ньютона у векторному вигляді:

Спроектуємо рівняння на осі координат:

Розв’яжемо отриману систему координат з урахуванням того, що сила тертя  прямо пропорційна силі нормальної реакції опори: .

Отже сила, яку треба прикласти для того щоб підняти санки на гірку:

,

.

Як ми бачимо прислів’я має фізичну основу, для того щоб з’їхати на санчатах достатньо прикласти малих зусиль в порівнянні з тим щоб підняти на гірку санчата. Отже любиш кататись, люби і санчата возити.

І ще раз поглянемо на запитання які нам були поставлені на початку уроку.

Що стосується першого питання: Якщо я буду змагатись з татом, хто переможе?

Прискорення якого набуває тіло не залежить від маси, а залежить лиже від кута нахилу і коефіцієнту опору.

Чому інколи щоб з’їхати з гірки треба відштовхнутись, а інколи ні?

Коли .

Що важче тягнути санчата по горизонтальній дорозі, підніматися на гірку, чи спускатись з неї?

По горизонтальній дорозі: .

При підніманні на гірку: .

При спуску з гірки: .

 

Ми з вами навчилися розв’язувати задачі на рух тіла по похилій площині, дали відповіді на питання які поставили діти нам на початку уроку.

 

  1. Закріплення вивченого матеріалу.

Шість учнів в парах працюють над експериментальним визначення коефіцієнта тертя ковзання дерев’яного бруска

Задача за експериментальними даними:

 

 

 

 

 

 

На рисунку представлені фотографія установки для дослідження ковзання  бруска по похилій площині. У центр бруска вставлено магніт. Числа на лінійці  позначають сантиметри. У момент початку руху магніт, що знаходиться в бруску, через верхній датчик включає секундомір. При проходженні магніту мимо нижнього датчика секундомір виключається. Маса бруска  50 г, кут нахилу площини α=300. Знайдіть силу тертя що діє на брусок.

Як завжди розв’язування однієї задачі породжує нові. І останньої задачі ніколи не буде. Я пропоную вам попрацювати самостійно обравши для себе найбільш прийнятний для себе варіант.

Задача типу А («З видимого пізнавай невидиме». Григорій Сковорода) За наведеним шаблоном розв’яжіть аналогічну задачу, максимальний бал – 5.

Задача типу Б («Більше думай і тоді вирішуй». Григорій Сковорода) В наведеному розв’язку найдіть помилку, максимальний бал – 7.

Задача типу С (Задача повинна бути кусючою, інакше вона не буде задачею) Задачу можна віднести до високого рівня, максимальний бал – 12.

Ознайомтесь будь ласка з умовами задач, можете приступати на розв’язування вам відводиться 5 хвилин, якщо ви не встигнете зможете закінчити розв’язок дома.

 

Задача типу С

Задача повинна бути кусючою, інакше вона не буде задачею

При швидкісному спуску лижних ковзає вниз по схилу (=45°, не користуючись палками. Коефіцієнт тертя лиж по снігу  =0,1. Сила опору повітря пропорційна квадрату швидкості лижника , де- постійна величина, що дорівнює 0,7н//с)². Яку максимальну швидкість може розвинути лижник, якщо його маса 70 кг?

 

 

Розвязок.

Розглянемо рух лижника, я кий рухається вниз по схилу. На лижника будуть діяти сили: - сила тяжіння; - сила  тетря; сила опору повітря і сила - сила нормальної реакції опори.

Запишемо основне рівняння динаміки в проекції на осі ОХ і ОУ: 

 

або

 

Оскільки , а , то, підставивши в систему рівнянь, отримаємо

Сила опору повітря зростає зі збільшенням швидкості лижника. Із цього випливає, що при збільшенні швидкості лижника настає такий момент, коли сума сил опору повітря і сили тертя дорівнює за абсолютною величиною проекції сили тяжіння. Тобто прискорення дорівнюватиме нулю і лижник рухатиметься з постійною швидкістю, яка матиме максимальне значення

Оскільки а=0, то рівняння (1) набуде вигляду

  =

Відповідь:

  1.  Перевірка розуміння.
  1. (2б)Зазначте на малюнку сили, що діють на тіло.
  2. (1б)Назвіть сили, які діють на тіло?
  3. (1б)Запишіть рівняння ІІ закону Ньютона у векторному вигляді?
  4. (2б) Запишіть рівняння ІІ закону Ньютона у проекціях на осі координат?

Відповіді на екрані, виконайте взаємоперевірку і підрахуйте загальний бал за урок.

Карта самооцінки:

Вид діяльності

Максимальний бал

Мій бал

Бліц - опитування

(кожне питання 0,5б)

 

Задача 1

(біля дошки)

 

Робота на уроці

 

Досліди

 

Задача 2

 

Задача 3

 

Задача 4

 

Міні-міркувалки

 

Додаткові бали

 

 

Оцінка за урок

 

 

 

  1. Підведення підсумків уроку.

Сьогодні на уроці ми з вами розглянули один із най розповсюджених рухів, рух по похилій площині. Дали відповіді на питання, що стояли перед нами на початку уроку.

 

  1.     Домашнє завдання.

Завдання 1: Експериментальне дослідження. Виготовити динамометр, за допомогою якого дослідити залежність сили тертя від кута нахилу поверхні і побудувати графік цієї залежності.

Завдання за рівнем:

1. З вершини похилої площини висотою 10 м і кутом нахилу 300 починає зісковзувати тіло. Визначити швидкість тіла наприкінці спуску і тривалість спуску. Коефіцієнт тертя тіла об площину – 01.

2. (Б.Р.) За який час тіло, яке спочатку перебувало у спокої, зіслизне з похилої площини висотою 3 м, нахиленої під кутом 300 до горизонту, якщо при куті нахилу площини до горизонту 100 воно рухається рівномірно?

3. Санки штовхнули вгору по крижаній гірці, яка складає кут 300 з горизонтом. Санки в’їхали на певну висоту і спустились назад. Час спуску в 1,2 рази більший за час підіймання. Чому дорівнює коефіцієнт тертя?

4. Якщо нахилити дошку під кутом α до горизонту, цеглина рухається по ній практично рівномірно. За який час цеглина проїде всю дошку, якщо нахилити її під кутом β>α? Довжина дошки дорівнює l ?

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Брюховецкий Эдуард
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Фізика, 10 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика (академічний рівень) 10 клас (Бар’яхтар В.Г., Божинова Ф.Я.)
До уроку
Розділ 2. Динаміка
Додано
9 травня 2018
Переглядів
35231
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку