Тема. Швидкість хімічної реакції, залежність швидкості реакції від різних чинників.
Мета. Формувати знання про швидкість реакції та дослідити умови, що впливають на швидкість протікання хімічних реакцій. Розвивати вміння спостерігати, аналізувати, робити висновки. Удосконалювати навики виконання хімічного експерименту. Виховувати вміння працювати в групі, відстоювати власну думку.
Тип уроку: урок формування нових знань та вмінь.
Форма уроку: урок-дослідження.
Обладнання: Ряд активності металів, презентація «Швидкість хімічної реакції. Умови, що впливають на швидкість реакції»,
Набір реактивів: розчин НС1, Mg, Zn, CuO, СаСОз
Хід уроку
I Організаційний момент
Доброго дня.
Наша радість і щастя складаються з маленьких успіхів, перемог або просто усмішок, які дарують нам близькі. Поверніться один до одного і посміхніться. Я бажаю вам попрацювати так, щоб наприкінці уроку ви відчули радість.
Девіз уроку: Єдиний шлях, що веде до знань — це діяльність.
II. Актуалізація опорних знань
«Мозковий штурм»
Які типи хімічних реакцій ви знаєте?
Які реакції називаються реакціями сполучення?
Які реакції називаються реакціями розкладу?
Які реакції називаються реакціями заміщення?
Які реакції називаються окисно-відновними?
III Мотивація навчальної діяльності
Скажіть будь-ласка, чим можна дістатися швидше до пункту призначення літаком чи поїздом?
А тепер та допомогою експерименту переконаємось. що швидкість може використовуватись і в хімії.
Спостерігаючи за експериментом, зверніть увагу, яка з реакцій відбувається швидше, а яка повільніше.
Демонстрація:
Горіння свічки. Горіння тринітроцелюлози.
Чи однакова швидкість в обох випадках?
Дійсно, різні хімічні реакції відбуваються з різною швидкістю.
А від чого залежить швидкість реакції та якими величинами визначається ми з'ясуємо сьогодні на уроці.
Отже тема нашого уроку : «Швидкість хімічної реакції, залежність швидкості хімічної реакції від різних чинників».
На сьогоднішньому уроці ми повинні:
– Розглянути поняття про швидкість хімічної реакції;
– Показати залежність швидкості хімічної реакції від природи речовини, концентрації, температури, площі поверхні каталізатора.
IV- Вивчення нового матеріалу
Вам вже відомо з курсу фізики чому дорівнює швидкість: Це величина, яка чисельно дорівнює шляху, який проходить тіло за одиницю часу
V = S / t
Під час проходження хімічної реакції механічного переміщення не відбувається
То що ж характеризує швидкість в хімії?
Спробуємо розібратися в цьому.
Навколо нас постійно відбуваються тисячі хімічних реакцій:
Горить багаття, горить газ, іржавіє залізо, скисає молоко та інші
Хімічні реакції відбуваються з різною швидкістю.
А зараз використовуючи знання з хімії і повсякденного життя розташуйте явища за зростанням швидкості хімічних реакцій
А. Вибух вугільного пилу; Б. Ржавіння заліза; В. Утворення мінералу у природі; Г. Бродіння виноградного соку; Д. Дозрівання дріжджового тіста; Е.Згоряння тирси у грубці.……
Кожна реакція мас певну швидкість.
Чому одні хімічні реакції відбуваються миттєво, а інші тривають століттями?
Відповідь на це запитання важливо знати для того, щоб керувати швидкістю хімічних перетворень, прискорювати корисні й уповільнювати шкідливі процеси.
Аби розпочалася хімічна реакція, потрібен контакт між частинками реагуючих речовин.
Швидкість реакції визначається кількістю зіткнень та ймовірністю того, що вони приведуть до хімічного перетворення.
Число зіткнень визначається концентраціями реагентів. Концентрація – величина, що показує вміст кількості речовини в одиниці об҆єму.
Робота з підручником Мал. 16.2, ст.116
Отже швидкість реакції це зміна концентрації одного з реагентів чи одного з продуктів реакції за одиницю часу при незмінному об’ємі системи
V=c/t
Велосипедист для зміни швидкості має певні пристосування. Які ж
«пристосування» можна використати для зміни швидкості хімічної реакції? Швидкість хімічної реакції залежить від багатьох чинників
Схема
Давайте більш детально зупинимось на впливі кожного чинника. Демонстрація:
Залежність швидкості від природи речовини
Природа реагуючих речовин істотно позначається на їхній реакційній здатності. Дослідимо реакції різних металів. В одну пробірку помішаємо Магній, в другу Залізо добавимо хлоридної кислоти.
Завдання: Напишіть рівняння відповідних реакцій.
Mg+HCl =
Fe + HCl =
Швидкість виділення газу різна. Чому?
Лабораторні досліди
Пригадайте й неухильно виконуйте правила техніки безпеки.
Робота в групах
І група
Залежність швидкості хімічної реакції від концентрації реагуючих речовин.
Інструкція
Помістіть у дві пробірки по гранулі цинку. В одну налийте дистильованої води 2 мл. Долийте в обидві пробірки хлоридної кислоти стільки, щоб вкрити поверхню цинку. Що спостерігаєте? Де інтенсивніше виділяються бульбашки?
Учні:Чим більша концентрація тим швидкість реакції більша.
Учитель: Під час пожежі не можна відкривати вікна, тому що збільшується концентрація кисню і вогонь буде сильніший.
Якщо реакція відбувається між газами, то швидкість можна збільшити збільшуючи тиск.
II група
Залежність швидкості хімічної реакції від температури.
Інструкція
Помістіть у дві пробірки по гранулі цинку. Долийте хлоридної кислоти стільки, щоб вкрити поверхню цинку. Нагрійте реагенти в одній з пробірок.
Що спостерігаєте? Де інтенсивніше виділяються бульбашки?
Учні: При підвищенні температури швидкість реакції збільшується.
Учитель: Охолодження уповільнює взаємодію між реагентами. Саме тому харчові продукти довше зберігаються за низьких температур.
Ill група
Залежність швидкості хімічної реакції від площі поверхні контакту реагентів.
Інструкція
Помістіть у дві пробірки гранулу цинку й дрібні цинкові ошурки. Долийте хлоридної кислоти стільки, щоб покрити поверхню цинку.
Що спостерігаєте? Де інтенсивніше виділяються бульбашки?
Чим більший ступінь подрібнення речовини, тим більша швидкість реакції. Подрібнення зумовлює збільшення ймовірності стикання активних частинок взаємодіючих речовин.
Так, наприклад, тріски згоряють швидше ніж поліно. Цукор-пісок швидше розчиняється в чаї, ніж грудка цукру.
Учитель: така закономірність спостерігається не завжди: так для деяких гетерогенних реакцій у системі «Тверда речовина-Газ», при дуже високих температурах сильно подрібнені речовини здатні спікатися, завдяки чому площа поверхні зіткнення реагуючих речовин зменшується.
Демонстрація: Вплив каталізатора на швидкість хімічної реакції (Віртуальна хімічна лабораторія)
Рівняння:2Н2О2 - →2Н2O + О2
V. Закріплення знань Встановіть відповідність
A Зі зростанням температури швидкість реакції збільшується
Б. Зі зростанням площі поверхні контакту реагентів швидкість реакції зростає
В. Зі зменшенням концентрації реагентів швидкість реакції зменшується
Г. Швидкість реакції залежить від природи реагентів.
VI. Підбиття підсумків.
Виставлення оцінок
VII Рефлексія
Чи мають значення одержані знання в вашому житті?
Що виявилося найскладнішим для розуміння?
Що сподобалося?
VIII Домашнє завдання
Опрацювати §16. Скласти пам҆ятку для тих хто йде в похід.
Як зберігати продукти харчування.