Тема уроку: Оксиди: їх склад і назви, фізичні властивості, поширеність у природі
Мета уроку: Ознайомити учнів з поняттям оксидів, їх складом і назвами. Вивчити фізичні властивості оксидів. Розглянути поширеність оксидів у природі та їхнє застосування. Розвивати навички групової роботи, критичного мислення та комунікації.
Методи та форми роботи:
- Групова робота: Сприяє розвитку комунікаційних навичок та вміння працювати в команді.
- Інтерактивні методи: Обговорення, презентації, рефлексія.
- Дослідження та експерименти: Показ фізичних властивостей оксидів.
- Візуалізація: Використання таблиці Менделєєва, презентаційних слайдів.
Обладнання: таблиця Менделєєва, картки з назвами та формулами оксидів. Презентація з ілюстраціями оксидів. Приклади фізичних властивостей оксидів (показати на дослідах). Аркуші паперу, маркери, стікери для рефлексії.
Хід уроку:
1. Організаційний момент
- Привітання учнів.
- Перевірка присутності.
- Налаштування на урок: "Сьогодні ми будемо вивчати оксиди – важливі хімічні сполуки, які оточують нас у повсякденному житті".
2. Актуалізація знань
- Запитання до учнів:
- Що таке оксиди?
- Які елементи входять до складу оксидів?
- Обговорення:
- Записати на дошці учнівські відповіді. Визначення оксидів: "Оксиди – це сполуки, які містять один або кілька атомів кисню та один або кілька атомів іншого елемента".
- Приклади:
- Оксиди в природі: вода (H₂O), вуглекислий газ (CO₂), оксиди заліза (FeO, Fe₂O₃).
3. Вивчення нового матеріалу
- Презентація:
- Показати слайди з різними оксидами та їх формулами (CO₂, H₂O, SO₂, NO₂).
- Склад оксидів:
- Розгляд формул оксидів: MеO, MеO₂, MеO₃ (де Mе – метал, O – оксиген).
Загальна формула оксидів:
MеxOy\неMеxOy,
де Mе/неMе – метал або неметал, x і y – кількість атомів.
- Назви оксидів:
- Визначити правила найменування оксидів (наприклад, натрій оксид– Na₂O, магній оксид – MgO).
(пригадування як ми даємо назви та класифікацію)
https://learningapps.org/21905720 - класифікація
Приклади номенклатури:
-Фізичні властивості оксидів:
Основні фізичні властивості:
4. Групова робота
- Розподіл на групи:
- Учні діляться на 4-5 груп по 4-5 осіб.
- Завдання для груп:
- Кожна група отримує картки з назвами оксидів і завданням:
- Знайти формулу оксиду.
- Визначити його фізичні властивості (агрегатний стан, запах, колір, розчинність у воді).
- Підготувати коротку презентацію про застосування оксиду в природі або в промисловості.
- Група 1: Карбон (IV) оксид (CO₂)
- Група 2: Гідроген оксид (H₂O)
- Група 3: Сульфур (IV) оксид (SO₂)
- Група 4: Ферум (ІІІ) оксид (Fe₂O₃)
- Група 5: Алюміній оксид (Al2O3)
- Обговорення в групах:
- Учні працюють над завданнями, обговорюють фізичні властивості оксидів і їх застосування.
5. Презентація результатів
- Кожна група має 2-3 хвилини, щоб представити свою роботу класу.
- Інші учні можуть задавати питання або ділитися своїми думками.
6. Практична частина
- Досліди:
- Показати фізичні властивості оксидів (наприклад, розчинність в воді піску та ін).
- Завдання на спостереження:
- Учні спостерігають за реакціями і записують свої спостереження.
7. Рефлексія
- Запитання для рефлексії:
- "Що нового ви дізналися про оксиди?"
- "Який оксид вас зацікавив найбільше, і чому?"
- Метод "Дерево думок":
- Учні пишуть свої думки на стікерах і приклеюють їх на дерево, яке вчитель малює на дошці.
8. Підсумок уроку
- Підведення підсумків: основні поняття, результати роботи груп.
- Відповіді на запитання, визначення важливості оксидів у природі та промисловості.
9. Домашнє завдання. Завдання для домашньої роботи: опрацювати відповідний параграф у підручнику та за бажанням підготувати доповідь про один з оксидів: його склад, фізичні властивості, застосування в природі та промисловості.