Оксиди: їх склад і назви, фізичні властивості, поширеність у природі.

Про матеріал
Ознайомити учнів з поняттям оксидів, їх складом і назвами. Вивчити фізичні властивості оксидів. Розглянути поширеність оксидів у природі та їхнє застосування. Розвивати навички групової роботи, критичного мислення та комунікації.
Перегляд файлу

Тема уроку: Оксиди: їх склад і назви, фізичні властивості, поширеність у природі

Мета уроку: Ознайомити учнів з поняттям оксидів, їх складом і назвами. Вивчити фізичні властивості оксидів. Розглянути поширеність оксидів у природі та їхнє застосування. Розвивати навички групової роботи, критичного мислення та комунікації.

Методи та форми роботи:

- Групова робота: Сприяє розвитку комунікаційних навичок та вміння працювати в команді.

- Інтерактивні методи: Обговорення, презентації, рефлексія.

- Дослідження та експерименти: Показ фізичних властивостей оксидів.

- Візуалізація: Використання таблиці Менделєєва, презентаційних слайдів.

Обладнання: таблиця Менделєєва, картки з назвами та формулами оксидів. Презентація з ілюстраціями оксидів. Приклади фізичних властивостей оксидів (показати на дослідах). Аркуші паперу, маркери, стікери для рефлексії.

Хід уроку:

1. Організаційний момент

- Привітання учнів.

- Перевірка присутності.

- Налаштування на урок: "Сьогодні ми будемо вивчати оксиди – важливі хімічні сполуки, які оточують нас у повсякденному житті".

2. Актуалізація знань

- Запитання до учнів:

  - Що таке оксиди?

  - Які елементи входять до складу оксидів?

- Обговорення:

  - Записати на дошці учнівські відповіді. Визначення оксидів: "Оксиди – це сполуки, які містять один або кілька атомів кисню та один або кілька атомів іншого елемента".

- Приклади:

  - Оксиди в природі: вода (H₂O), вуглекислий газ (CO₂), оксиди заліза (FeO, Fe₂O₃).

3. Вивчення нового матеріалу

- Презентація:

  - Показати слайди з різними оксидами та їх формулами (CO₂, H₂O, SO₂, NO₂).

 

- Склад оксидів:

- Розгляд формул оксидів: MеO, MеO₂, MеO₃ (де Mе – метал, O – оксиген).

Загальна формула оксидів:

                                                   MеxOy\неMеx​Oy​,

 де Mе/неMе – метал або неметал, x і y – кількість атомів.

- Назви оксидів:

- Визначити правила найменування оксидів (наприклад, натрій оксид– Na₂O, магній оксид – MgO).

(пригадування як ми даємо назви та класифікацію)

https://learningapps.org/21905720 - класифікація

Приклади номенклатури:

  • CO
  • CO₂
  • SO₂
  • SO₃
  • FeO
  • Fe₂O₃
  • NO
  • NO₂
  • PbO -
  • P₂O₅ –

-Фізичні властивості оксидів:

Основні фізичні властивості:

  • Стан речовини: оксиди можуть бути газами (CO₂, O₂), рідинами (H₂O) або твердими речовинами (FeO, SiO₂).
  • Запах:
    •                      CO₂ – без запаху,
    •                      SO₂ – має характерний запах (досить неприємний).
  • Розчинність у воді:
    •                      Нерозчинні оксиди (SiO₂, Al₂O₃) і розчинні оксиди (Na₂O, CaO).
  • Температура плавлення і кипіння: варіюється в залежності від складу оксиду (SiO₂ – дуже висока температура плавлення).

 

4. Групова робота

- Розподіл на групи:

  - Учні діляться на 4-5 груп по 4-5 осіб.

- Завдання для груп:

  - Кожна група отримує картки з назвами оксидів і завданням:

    - Знайти формулу оксиду.

    - Визначити його фізичні властивості (агрегатний стан, запах, колір, розчинність у воді).

    - Підготувати коротку презентацію про застосування оксиду в природі або в промисловості.

 

  - Група 1: Карбон (IV) оксид (CO₂)

  - Група 2: Гідроген оксид  (H₂O)

  - Група 3: Сульфур (IV) оксид (SO₂)

  - Група 4: Ферум (ІІІ) оксид (Fe₂O₃)

   - Група 5: Алюміній оксид (Al2O3)

- Обговорення в групах:

  - Учні працюють над завданнями, обговорюють фізичні властивості оксидів і їх застосування.

5. Презентація результатів

- Кожна група має 2-3 хвилини, щоб представити свою роботу класу.

- Інші учні можуть задавати питання або ділитися своїми думками.

 

6. Практична частина

- Досліди:

  - Показати фізичні властивості оксидів (наприклад, розчинність в воді піску та ін).

 

- Завдання на спостереження:

  - Учні спостерігають за реакціями і записують свої спостереження.

 

7. Рефлексія

- Запитання для рефлексії:

  - "Що нового ви дізналися про оксиди?"

  - "Який оксид вас зацікавив найбільше, і чому?"

  - Метод "Дерево думок":

  - Учні пишуть свої думки на стікерах і приклеюють їх на дерево, яке вчитель малює на дошці.

8. Підсумок уроку

- Підведення підсумків: основні поняття, результати роботи груп.

- Відповіді на запитання, визначення важливості оксидів у природі та промисловості.

https://learningapps.org/3280330 - вікторина оксиди в природі і житті людини

 9. Домашнє завдання. Завдання для домашньої роботи: опрацювати відповідний параграф у підручнику та за бажанням підготувати доповідь про один з оксидів: його склад, фізичні властивості, застосування в природі та промисловості.

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 8 клас, Розробки уроків
Додано
31 жовтня
Переглядів
50
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку