Реалізація 10 ключових компетентностей на уроках української мови
Тема: Складні речення з різними видами зв’язку. Тренувальні вправи
Мета: систематизувати й поглибити знання учнів про складне речення з різними видами зв’язку, смислові відношення між його частинами; вдосконалити вміння складати схеми речень, правильно інтонувати різні типи складних речень, ставити відповідні розділові знаки;
розвивати культуру мовлення, логічне мислення, сприяти реалізації творчого потенціалу школярів;
виховувати свідоме ставлення до вивчення рідної мови, до традицій і звичаїв українського народу та країн Євросоюза. Інтерес до результатів своєї праці, критичне ставлення до своїх помилок.
Тип уроку - урок систематизації і узагальнення знань.
Епіграф: Великдень всіх нас на гостини просить!
Обладнання: інтерактивна дошка, ноутбуки
Хід уроку
I. Організаційний момент
ІІ. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів
Діти пишуть під музику, що очікують від уроку..
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Клас заздалегідь поділений на 3 групи
Експрес-опитування (питання вчитель ставить по черзі кожній групі).
1.Які різновиди складних речень з різними видами зв’язку ви знаєте?
(складні речення із сполучниковим сурядним і безсполучниковим зв’язком, складні речення із сполучниковим підрядним і безсполучниковим зв’язком, складні речення із сполучниковим сурядним, підрядним і безсполучниковим зв’язком.)
2. Які різновиди сурядно-підрядних складних речень ви пам’ятаєте?
(Дві чи кілька сурядних частин поширюються спільною для всіх підрядною частиною;
Із двох чи кількох сурядних частин лише одна має при собі підрядну частину;
Кожна сурядна частина має при собі підрядну частину )
3. Які розділові знаки вживаються у складних речень з різними видами зв`язку?
(Тире, кома, крапка з комою, двокрапка)
ІV. Виконання вправ на закріплення вивченого.
На Великдень із самого ранку заведено христосуватися. Прийнято, щоб молодші словами "Христос Воскрес!" вітали першими, а старші відповідали їм: "Воістину Воскрес!". При цьому потрібно триразово поцілуватися.
- Звернімося до Додатку 1 . Перед вами текст (виконання завдань за рівнями)
Достатній рівень - накреслити схеми речень;
Високий рівень - розставити розділові знаки;
Середній рівень - підібрати до кожного речення відповідну схему;
______________________________________________________________________--Великдень – велике свято для всіх Християн. І традиції його святкування складалися сторіччями.
Але кожен народ схильний святкувати його по-своєму, тож як святкують Великдень у різних країнах?
Уявіть, що ви туристи. Наші представники турагенції пропонують вашій увазі презентацію святкування Великодня у Великобританії, Італії та Німеччині? А ви вже самі обирайте країну, де будете святкувати Пасху.
Завдання: прослухати повідомлення, скласти 3 складних речення з різними видами зв’язку. 1 речення – одна країна
-Презентація святкування Великодня (Італія, Великобританія, Німеччина) (Компетентності в природничих науках і технологіях. Спілкування іноземними мовами)
______________________________________________________________________
-Що то за Великдень без фарбованих яєць та писанок? Яйце у народній традиції сприймалося як символ сонця та світу (макрокосму) взагалі; воно, подібно до насіння, наділялося здатністю зберігати і передавати життя, а тому саме по собі уособлювало ідею воскресіння.
Завдання. Кожній групі пропонується розписати писанку (зразки орнаментів і символіка знаходиться у командирів груп) і прорекламувати свій товар (Підприємливість. Загальнокультурна грамотність.)
Писанка – символ Великодня. (Додаток 2)
______________________________________________________________________
Уявіть, що ви пішли у магазин , щоб купити паску. Одна маленька паска коштує 8 гр., середня – 15 гр., велика – 28 гр.. Ваша родина складається з 4 людей. Скупіться економно, і щоб ваша родина була задоволена вашою покупкою. ( Математична грамотність. Уміння навчатися впродовж життя)
(Приклади відповідей:
1група
Ми вирішили купити 4 маленьких паски.
Витративши 32 гр., ми гадаємо, що всі члени родини повинні отримати свою паску, нехай хоч і маленьку.
2 група
Ми вирішили купити велику паску. Головне, не скільки ми з’їмо паски на свято, а те, що родина збереться разом і від свяченої паски, яка до речі, займе менше місця у великодньому кошику, чим 2 середні або 4 маленькі, дістанеться свій шматочок .
3 група
Ми вирішили не купувати паску, кури в нас несуться, є корова – а значить буде молоко, сметана, масло. Є своє поле – буде мука. Купимо дріжджі та цукор і спечемо домашню, а не магазинну паску.)
_________________________________________________________________
Завдання Складіть схему речення. Поясніть розділові знаки
Якщо верх паски западе або вона виявиться порожня всередині, то це віщує нещастя : хтось помре в цьому році.
_________________________________________________________________
Лінгвістичне дослідження. Записати речення та розставити розділові знаки. Підкреслити головні та другорядні члени речення. Визначити тип зв'язку у складному реченні. (Екологічна грамотність і здорове життя)
Міністерство екології та природних ресурсів України напередодні Великодня закликає українців не купувати пластикові квіти та вінки на кладовище, тому що унаслідок спалення цих виробів з пластику відбувається великий викид канцерогенів в атмосферу, а розклад пластику та паперу, просоченого парафіном, дуже тривалий. У відомстві нагадали, що Великдень – це свято життя, тому церковники радять використовувати в цей день для походу на цвинтар живі квіти.
VI.Рефлексія
Виконання тестових завдань на сервісі Classtime (Інформаційно-цифрова компетентність)
VII Підсумок уроку.
VIIІ. Домашнє завдання
Скласти есе «У якій країні я б хотів відсвяткувати Великдень?», використовуючи складні речення з різними видами зв’язку.
Додаток 3
Картка самооцінки_______________________
|
Самооцінка |
Оцінка членів групи |
Оцінка вчителя |
|||
Я спільно з іншими працював над досягненням поставленої мети |
|
|
|
|
|
|
Я сам старанно працював над завданням |
|
|
|
|
|
|
Я з бажанням допомагав іншим |
|
|
|
|
|
|
Додаток 2
Писанка – це писане вітання, лист, послання, жива листівка по-сучасному. Одним знаком можна було багато сказати і побажати. Для цього слугували такі знаки:
колесо – символ і побажання досконалости;
сонце – світло, тепло, життя;
хрест – знак 4-ох сторін світу, безмежність простору;
трикутник – символ вогню, сили, безсмертя;
зерно, колосок – уособлення святої їжі;
дерево життя – символ небесної осі і скарбниці життя, безперервної і відновленої природи; символізує рід, родину (батько, мати та діти).
«свастя» (хрест із загнутими кінцями, гачковий хрест, тригвер) – знак вогню, рухоме сонце (давньо-санскритське «свастя» – це «щастя»). була уособлення вдачі, довголіття, родючості, здоров’я та життя
«кривульки» – життєві шляхи;
дубовий листок – сила богів погоди, повноти життя і вічности;
«граблі» – символ дощу, води, яка йде з неба;
гілка – символ свіжої чесноти, добрих справ; символ життя, весняного оновлення після зимового сну, вічної молодості, здоров’я та росту.
Олень. - Символ достатку, багатства. В народній міфології небесний олень на своїх рогах несе сонце.
птах. Символ зародження життя, родючості, достатку, напівземна, напівнебесна істота. Півень вважався провідником Божого сонця й сторожем проти зла, голубки - символом любові, вірності і злагоди.
Зірка, зоря, ружа - Вона вважається символом кохання (писанка з ружею в подарунок вважалась освідченням в почуттях).
Кінь Символ невпинного руху сонця, чоловічої основи в природі. За християнською традицією уособлював безстрашного вісника віри, який летить у світ, готовий на смерть.
Символіка барв є такою:
червона – радість життя, любов;
жовта – сонце, жито, життя, зорі, місяць, добрий урожай;
зелена – весна, воскресіння природи; багатство і розвій природи;
блакитна – небо, повітря, простір, вітер, свіжість, мир, здоров’я;
коричнева, бронзова – багата мати-земля, урожай;
чорна – дух померлих, пам’ять, світ потойбіччя; знак лукавого;
червоні цяточки – символ крови; символ радости, настання нового життя, воскресіння природи;
сполучення 4 – 5 кольорів – добробут, мир, любов, успіхи родини.
Додаток 1
Накреслити схеми (3 та 4 речення), визначити види зв’язків у реченнях (достатній рівень)
У давнину була поширена в Україні легенда: Спаситель воскреснувши посадив у підземелля під скелею, де він був похований, головного сатану Вельзевула, наказавши йому гризти залізні двері, замки, ланцюги. Старається, гризе нечистий, знаючи, що як вправиться до Великодня, — настане кінець світу. Ось лишився останній ланцюг, ще мить — впаде й він, і тут... задзвонили в церкві дзвони, заспівали люди «Христос воскрес!», і поновилися всі перепони, починає він роботу спочатку. А як настане такий час на землі, що люди перестануть співати й вітати одне одного словами «Христос воскрес!», — впаде останній ланцюг, вирветься сатана на волю, й буде кінець світу.
Додаток 1
Підібрати до кожного речення відповідну схему (середній рівень)
1.У давнину була поширена в Україні легенда: Спаситель воскреснувши посадив у підземелля під скелею, де він був похований, головного сатану Вельзевула, наказавши йому гризти залізні двері, замки, ланцюги. 2. Старається, гризе нечистий, знаючи, що як вправиться до Великодня, — настане кінець світу. 3.Ось лишився останній ланцюг, ще мить — впаде й він, і тут... задзвонили в церкві дзвони, заспівали люди «Христос воскрес!», і поновилися всі перепони, починає він роботу спочатку. 4. А як настане такий час на землі, що люди перестануть співати й вітати одне одного словами «Христос воскрес!», — впаде останній ланцюг, вирветься сатана на волю, й буде кінець світу.
1. , ,- , , , й .
2. : … , , … .
3. , , - .
4. , - , і , , і , .
Речення |
1 |
2 |
3 |
4 |
Відповідь |
|
|
|
|
Додаток 1
Розставити розділові знаки у 3 та 4 реченні (високий рівень)
У давнину була поширена в Україні легенда Спаситель воскреснувши посадив у підземелля під скелею де він був похований головного сатану Вельзевула наказавши йому гризти залізні двері замки ланцюги. Старається гризе нечистий знаючи що як вправиться до Великодня настане кінець світу. Ось лишився останній ланцюг ще мить впаде й він і тут... задзвонили в церкві дзвони заспівали люди «Христос воскрес!» і поновилися всі перепони починає він роботу спочатку. А як настане такий час на землі що люди перестануть співати й вітати одне одного словами «Христос воскрес!» впаде останній ланцюг вирветься сатана на волю й буде кінець світу.
Додаток 1