Конспект уроку на тему: "Складносурядне речення, його будова і засоби зв'язку в ньому".

Про матеріал

Конспект уроку на тему: "Складносурядне речення, його будова і засоби зв'язку в ньому".

Перегляд файлу

СКЛАДНОСУРЯДНЕ РЕЧЕННЯ, ЙОГО БУДОВА І ЗАСОБИ ЗВ’ЯЗКУ В НЬОМУ

Мета (формувати компетентності): ознайомити учнів  складносурядним реченням, його будовою  та засобами  зв’язку в ньому; допомогти усвідомити ти особливості складносурядного речення в контексті інших видів складносурядних речень; розвивати навички доцільного  використання складносурядних речень у текстах різних стилів та у власному мовленні; виховувати культуру мовлення , навички каліграфічного письма.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

ХІД  УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ

Робота з прислів’ям

  • Послухайте прислів’я. Чого нас учить ця народна мудрість? Як вона допомагає нам добре вчитись?

Не гріє мене кожух, лиш добре слово гріє й тішить.

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ, І НАВИЧОК

Наведення прикладів складних речень з різними зв’язками

ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

Всім серцем любіть Україну свою, —

І вічно ми будемо з нею.

ІV. ПОЯСНЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Спостереження над мовним матеріалом

  • Запишіть речення. Чим вони схожі між собою? Чим відрізняються?

1. Вночі знявся сильний вітер — і море захвилювалось (В. Арсеньєв). 2. На дубі довго не розкриваються бруньки, зате довго восени і не ронить дуб свого листя (О. Копиленко). 3. Чи то води весняні шуміли, чи бриніла десь здалеку пісня.

Робота за підручником

  • Прочитайте теоретичний матеріал. Чи є запитання? Виконайте вправу за вказівкою вчителя.

V. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Робота з текстом

  • Прочитайте текст. Що нового ви дізналися про складносурядне речення?
  • Запишіть кілька складносурядних речень, підкресліть у їхніх частинах головні члени речення. Назвіть засоби зв’язку в них між окремими частинами.

1. Характерна ознака складносурядних речень — граматична однорідність складових частин, що виступають як рівноправні, наприклад: «При повній тиші в повітрі густий гай легко затримав зібране за день тепло, і тепер звідти пашіло, як з печі» (М. Коцюбинський). 2. Особливістю складносурядних речень є ритмічність і плавність, тому вони застосовуються переважно в художньому та публіцистичному стилях, надаючи описові легкості та витонченості, скажімо: «Враз одна хата блимнула очима, розплющила їх, і дві смуги світла лягли впоперек вулиці перед Гаїнкою» (Б. Грінченко). 3. «У кожній культурі працює багато обдарованих людей, рівновеликих талантів, і всі вони потрібні культурі, рівень її визначають не лише гіганти…»

Самостійна робота

  • Прочитайте складносурядні речення. Назвіть засоби зв’язку в них. Одне речення (за вибором) запишіть і підкресліть у ньому всі члени речення.

1. Ліс кінчився, і перед нами раптом розгорнулася велична гірська панорама. 2. На заході ще жевріло небо, а в степу вже заходила ніч (П. Панч). 3. Навкруги мене то жито половіє, а в житі купка льону голубо цвіте, то ячмінь колоситься (Марко Вовчок).

Творча робота

1. Уроки закінчились, але …

2. Старшокласники організували виставку ілюстрацій до художніх творів, ми також…

3. Несподівано налітав рвучкий вітер, або…

4. Достигали груші, і …

5. Треба було прочитати оповідання, а …

VІ. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Фронтальна бесіда

  • Що називається складним реченням?
  • На які групи діляться складні речення?
  • Що називається складносурядним реченням?
  • Які засоби зв’язку характерні для складносурядного речення?

VІІ. ПІДСУМОК УРОКУ

Рефлексія

  • Як ви хотіли б попрацювати над цією темою дома?

VІІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (ЗА ВИБОРОМ)

1. Робота за підручником (теоретичний матеріал і вправа).

2. Дібрати 5 складносурядних речень з різними сполучниками. Записати. Підкреслити головні члени речення.

 

 

doc
Додано
12 березня 2020
Переглядів
943
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку