Конспект уроку на тему: "Складносурядне речення, його будова і засоби зв'язку в ньому".
СКЛАДНОСУРЯДНЕ РЕЧЕННЯ, ЙОГО БУДОВА І ЗАСОБИ ЗВ’ЯЗКУ В НЬОМУ
Мета (формувати компетентності): ознайомити учнів складносурядним реченням, його будовою та засобами зв’язку в ньому; допомогти усвідомити ти особливості складносурядного речення в контексті інших видів складносурядних речень; розвивати навички доцільного використання складносурядних речень у текстах різних стилів та у власному мовленні; виховувати культуру мовлення , навички каліграфічного письма.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ
Не гріє мене кожух, лиш добре слово гріє й тішить.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ, І НАВИЧОК
Наведення прикладів складних речень з різними зв’язками
ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Всім серцем любіть Україну свою, —
І вічно ми будемо з нею.
ІV. ПОЯСНЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Спостереження над мовним матеріалом
1. Вночі знявся сильний вітер — і море захвилювалось (В. Арсеньєв). 2. На дубі довго не розкриваються бруньки, зате довго восени і не ронить дуб свого листя (О. Копиленко). 3. Чи то води весняні шуміли, чи бриніла десь здалеку пісня.
Робота за підручником
V. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Характерна ознака складносурядних речень — граматична однорідність складових частин, що виступають як рівноправні, наприклад: «При повній тиші в повітрі густий гай легко затримав зібране за день тепло, і тепер звідти пашіло, як з печі» (М. Коцюбинський). 2. Особливістю складносурядних речень є ритмічність і плавність, тому вони застосовуються переважно в художньому та публіцистичному стилях, надаючи описові легкості та витонченості, скажімо: «Враз одна хата блимнула очима, розплющила їх, і дві смуги світла лягли впоперек вулиці перед Гаїнкою» (Б. Грінченко). 3. «У кожній культурі працює багато обдарованих людей, рівновеликих талантів, і всі вони потрібні культурі, рівень її визначають не лише гіганти…»
1. Ліс кінчився, і перед нами раптом розгорнулася велична гірська панорама. 2. На заході ще жевріло небо, а в степу вже заходила ніч (П. Панч). 3. Навкруги мене то жито половіє, а в житі купка льону голубо цвіте, то ячмінь колоситься (Марко Вовчок).
Творча робота
1. Уроки закінчились, але …
2. Старшокласники організували виставку ілюстрацій до художніх творів, ми також…
3. Несподівано налітав рвучкий вітер, або…
4. Достигали груші, і …
5. Треба було прочитати оповідання, а …
VІ. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
VІІ. ПІДСУМОК УРОКУ
Рефлексія
VІІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (ЗА ВИБОРОМ)
1. Робота за підручником (теоретичний матеріал і вправа).
2. Дібрати 5 складносурядних речень з різними сполучниками. Записати. Підкреслити головні члени речення.