Слова, які означають назви предметів (іменники)
Мета. Закріпити знання про слово як одиницю мови і мовлення. Учити школярів спостерігати за лексичним значенням слова; формувати в учнів уміння розрізняти предмет і слово як його назву, ставити питання до назв конкретних предметів і назв істот; розвивати спостережливість, увагу; поглиблювати знання про різні види трудової діяльності.
Обладнання. Предметні малюнки; окремі предмети.
Хід уроку
I. Організація учнів до уроку.
II. Актуалізація опорних знань учнів.
1. Робота над віршами.
— Виразно прочитайте вірші, записані на дошці. Як ви розумієте їхній зміст?
Буква до букви —
І виникло слово.
Слово до слова —
звучить рідна мова.
(І. Січовик)
Ну що б, здавалося, слова...
Слова та голос — більш нічого.
А серце б'ється — ожива.
Як їх почує!..
(Т. Шевченко)
(Учні висловлюють свої міркування.)
2. Слово вчителя.
— Звичайно, якщо скласти букву до букви, то виникне слово. А слово до слова — речення. А за допомогою речень ми можемо розповісти товаришеві про цікаву пригоду, прочитану книжку, подякувати матусі за турботу, написати листа... Але насамперед потрібно володіти словом.
III. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.
— На уроках української мови ви дізнаєтесь багато цікавого про слова, вчитиметесь правильно ними користуватись і грамотно їх писати. Сьогодні ми й починаємо вивчати тему «Слово». На цьому уроці ви познайомитесь зі словами, що означають назви предметів
.
ІV. Сприймання і усвідомлення учнями нового матеріалу.
1. Вправи на розрізнення понять «предмет» і «слово».
__Пограймося у гру. Я показуватиму вам предмети, а ви їх називатимете. (Учитель показує предмети: олівець, зошит, книжку, ручку, квітку,щоразу запитуючи «що це?». Учні відповідають одним словом на кожне питання.)
— Як бачите, я показую вам предмети, а ви їх називаєте. Отже, кожен предмет має свою назву, своє ім'я.
— Роздивіться довкола, як багато предметів оточує нас. Назвіть їх по імені. А всі разом вони входять до одної родини, яка називається ... ?
2. Введення поняття «іменник»..
— Послухайте вірш і скажіть, як називається ця родина.
Який співець, поет, письменник
уперше слово вигадав — іменник?
Іменник. Він взяв собі на плечі
велике діло — визначати речі, —
ім'я, найменування і наймення:
робота. Біль. І радість. І натхнення.
— То як називається родина, що дає назви, ім'я всім предметам? Іменник (вимовляють всі разом).
3. Робота з підручником. Вправа 184, с. 86.
— Розгляньте малюнки і дайте відповіді на запитання Хто це?
— Який висновок можемо зробити? (Назви людей і тварин відповідають на питання хто?.) Запишіть в зошити за зразком.
(Хто?) Учень, повар, кінь, риба, їжак.
— Тепер розгляньте наступні малюнки. Які предмети зображені? Пригадайте, яке я ставила до них питання. (Що це?)
— Який висновок можна зробити?
— Запишіть в зошити за зразком.
(Що?) Літак, ракета, трактор.
— Зверніть увагу на стенд «Говори і пиши правильно». Прочитайте слова, правопис і вимову яких ви повинні запам'ятати: портфель, календар.
4. Фізкультхвилинка.
5. Вивчення правила на с. 87.
V. Систематизація знань.
1. Виконання вправи 186, с. 87.
— Які слова треба записати у другу колонку? (Скрипка, море, ліс, школа).
— Запишіть дібрані слова самостійно. (Перевірка виконання.)
— На які питання відповідають слова, що записані в лівій колонці? Чому? А в правій?
2. Розвиток мовлення. Складання речень із кожною парою
(Скрипаль грає на скрипці. Моряк любить море. Лісник доглядає ліс. Школяр ходить до школи.)
— Запишіть самостійно одне із складених речень у зошити.
3. Каліграфічна хвилинка.
— Позмагаймося в каліграфічному письмі. Запишіть каліграфічно склади, слово за підручником (с. 88)
ож алця суниця
— Найкраще виконали завдання ....
4. Виконання вправи 187, с. 88.
— Яких ягід назбирали діти? Яке питання поставимо до назв цих предметів?
— А які слова у цій лічилці відповідають на питання хто?. Запишітьназви ягід (з коментуванням).
VI. Підсумок уроку.
— З якою великою родиною слів ви познайомились сьогодні на уроці?
— А звідки у неї така назва?
— Ще що нового дізналися на уроці?
— Прочитайте правильно слова, над вимовою яких ми працювали на уроці. Запам'ятайте їх правопис.