Тема. Основні способи словотворення.
Мета: поглиблювати знання учнів про словозміну й словотворення, удосконалювати вміння визначати способи словотвору, утворювати нові слова, користуватися словотвірним словником; розвивати творче мислення, пам’ять, комунікабельність, уміння й бажання співпрацювати; виховувати любов до рідної природи.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: відео, підручник, мультимедійна презентація, словотвірний словник.
ХІД УРОКУ
І. Настановчо-мотиваційний етап.
Забезпечення емоційної готовності.
Облітають квіти, обриває вітер
пелюстки печальні в синій тишині.
По садах пустинних їде гордовито
осінь жовтокоса на баскім коні.
В Сосюра
Виразне читання епіграфа уроку, пояснення його змісту.
Створення асоціативного куща до слова «осінь»
ІІ. Актуалізація знань учнів
- Що вивчади на минулому уроці?
- Що таке «словозміна» і «словотворення»?
- Як визначити твірну основу?
Згрупуйте слова у дві колонки: у першу – спільнокореневі, а у другу – різні форми одного й того самого слова.
Ріка, ріками, ліс, рік, лісовий, лісник, на ріці, рікою, підлісок, лісок, року, перелісок, ріку, ріки, праліс, узлісся.
ІІІ. Оголошення теми й мети уроку.
Сьогодні на уроці ми розглянемо основні способи словотвору (учні записують тему), поглибимо знання про словозміну, вдосконалимо вміння користуватися словотвірним словником та робити словотвірний аналіз.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
1.Перегляд відео «Способи словотвору». Бесіда за змістом.
- За допомогою яких афіксів можутьутворюватися нові слова?
- Назвіть способи словотвору, наведітьприклади слів, утворених цими способами.
.
V. Закріплення здобутих знань.
Випишіть з висловів усної народної творчості слова, утворені різними способами, у відповідні колонки таблиці. Розберіть ці слова за будовою.
Як вересніє, то й дощик сіє.
У жовтні виореш мілко, навесні посієш рідко, то вродиться дідько.
Вересень пахне яблучками, а жовтень капусткою.
Листопадовий день, що заячий хвіст.
У листопаді сонечка, як у старої бабці чепуріння.
Сніг на Покрову – щастя молодим.
префіксальний |
префіксально-суфіксальний |
суфіксальний |
складання основ |
перехід слів з однієї частини мови в іншу |
Виореш Посієш
|
Вродиться |
Дощик Яблучками Капусткою Заячий Сонечка Бабці Чепуріння |
Листопад |
Навесні Молодим |
2..Гра «Ти – мені, я – тобі».
Розгадайте подані загадки, використовуючи префікси та суфікси, утворіть від слів відгадок по два-три нових слова. Визначте спосіб їх утворення.
(Мороз. Дорога. Туман. Дерево)
3. Самостійна робота: вправа 8 с. 59 ( прочитайте речення, зробіть письмовий словотвірний розбір виділених слів )
VІ. Підбиття підсумків.
«Мікрофон».
Знання, одержані на уроці, мені знадобляться…
Оцінювання діяльності учнів.
VІІ. Домашнє завдання.
Опрацювати теоретичний матеріал с.
Утворити і запишіть від поданих пар нові слова способом складання основ.
Чорне море, робити хліб, зорі падають, вода грає, карі очі, сім струн, три поверхи, трусити землю, чорні брови, варити сталь.
Зразок: ходити всюди - всюдихід