Дата: 07.02.2017 року
Конспект інтегрованого уроку алгебри та інформатики
для 11 класу
Тема. «Статистичний аналіз даних засобами математичного процесора GRAN1. Вибіркові характеристики: розмах вибірки, мода, медіана, середнє значення. Графічне подання інформації про вибірку».
Мета:
навчальна:
Розвивальна:
Виховна:
Тип уроку: інтегрований.
Методи і прийоми: пояснення вчителем матеріалу, бесіда, робота з комп’ютером.
Очікувані результати:
після цього уроку учні повинні знати:
Основні терміни та поняття: статистичний аналіз даних, вибірка, генеральна сукупність, розмах вибірки, мода, медіана, середнє значення, середнє зважене значення з ваговими коефіцієнтами, полігон, гістограма.
Обладнання: дошка, комп'ютери, програмне забезпечення, підручник .
Наочне оформлення: презентація «Статистичний аналіз даних», роздатковий матеріал (папки з різнорівневими завданнями), інструкції з ТБ в комп'ютерному кабінеті.
ХІД УРОКУ
Учитель. Коли ви виконуєте домашнє завдання, добираєте матеріал для написання реферату, готуєтеся до контрольної роботи, вам потрібні різноманітні джерела інформації. Для виконання навчальних завдань ви використовуєте й різноманітні електронні засоби. Це можуть бути ресурси Інтернету, електронні енциклопедії, галереї зображень, а також прикладні програми загального призначення, які використовуються для проведення обчислень (наприклад, Калькулятор), для підготовки рефератів (наприклад, текстовий процесор Word 2007), для створення та редагування малюнків (наприклад, графічний редактор Paint)
Разом з тим, існують програми, які безпосередньо призначені для забезпечення навчання. Такі програми називають програмними засобами навчального призначення або педагогічними програмними засобами (ППЗ).
Перевагою програмних засобів навчального призначення є наявність зручних у використанні засобів візуалізації навчального матеріалу: статичне та динамічне представлення об'єктів, процесів, явищ, їх складових, наочне представлення закономірностей і результатів проведених експериментів, дослідів, знайдених розв’язків задач.
Програмно-методичний комплекс GRAN. Одним з перших в Україні педагогічних програмних засобів був програмний комплекс для підтримки навчання математики GRAN, розробка якого розпочалася у 1989 році авторським колективом під керівництвом відомого українського вченого Мирослава Івановича Жалдака, академіка АПН України, доктора педагогічних наук, професора.
Програмно-методичний комплекс GRAN, до складу якого входять педагогічні програмні засоби GRAN1, GRAN-2D, GRAN-3D, забезпечує підтримку вивчення математики (планіметрії, стереометрії, тригонометрії, алгебри і початків аналізу, початків теорії ймовірностей і математичної статистики), а також окремих розділів фізики в школі (7–11 класи).
Основні можливості математичних процесорів:
Вікно програми. Запуск програми здійснюється традиційним способом: Пуск GRAN1 GRAN1 або з використанням ярлика. Після цього на екрані відкривається вікно програми, яке складається з трьох внутрішніх вікон: Графік, Список об’єктів, Відповіді.
У верхньому рядку вікна програми знаходиться Рядок заголовка, під ним – Рядок меню. У програмі реалізована контекстна довідка. Для її отримання треба вибрати потрібну команду та натиснути клавішу F1. У вікні Графік будуються графічні зображення об’єктів і графіків функцій, відображаються пояснювальні написи тощо. Під час переміщення вказівника по координатній площині у вікні переміщується покажчик координат . У верхній частині вікна Графік, над робочим полем, відображаються поточні координати вказівника, у нижній частині (Рядку статусу) – максимальне та мінімальне значення координат на площині.
Вікно Список об’єктів складається з двох частин. У верхній частині знаходиться поле зі списком восьми типів залежностей між змінними, які можна обрати для побудови графічного об’єкта, а нижче – список усіх введених об’єктів, серед яких поточний об’єкт відмічено позначкою .
У другій частині вікна знаходяться відомості про поточний об’єкт: функція, проміжок, на якому вона розглядається, мінімальне та максимальне значення функції або інші параметри виділеного графічного об’єкта. У вікні Відповіді подаються результати виконання різноманітних операцій, які вибираються в меню Операції – обчислення відстані від точки, обчислення довжини дуги, визначення довжини ламаної тощо. Це вікно можна очистити, виконавши Операції Відповіді Очистити. Зліва у вікні програми знаходиться панель інструментів, яка містить такі елементи керування:
Учитель. На уроках інформатики ми вивчали теоретичний матеріал про математичний процесор (МП), вчилися працювати з даними в МП, розв’язували завдання, використовуючи формули, будували графіки. Тому пригадаємо цей матеріал.
Вправа «Так чи ні?»
ІІІ. Мотивація вивчення теми.
Учитель. Статистика – наука сучасності. Жодна галузь не обходиться без статистичних даних. Для того, щоб планувати успішно подальшу діяльність, необхідно знати всі дані, їх характеристики, бачити динаміку змін і т.д. З кожним днем збільшується об’єм інформації, темпи розвитку виробництв і технологій, і без допомоги обчислювальних машин сучасній людині не обійтися. На цьому уроці ми побачимо, як можна розв’язувати статистичні задачі тільки математичними методами і за допомогою засобів GRAN 1.
IV. Пояснення нового матеріалу.
Учні переглядають презентацію «Статистичний аналіз даних» з коментарями вчителя і пишуть конспект.
Учитель. Основні поняття статистики (Слайди № 3-5)
Вибірка – сукупність зібраних даних, на основі яких проводять дослідження.
Генеральна сукупність – множина всіх можливих результатів певного випробовування.
Середнє значення вибірки (вибіркове середнє) – число
= , де - числові дані.
V. Виконання вправ.
Розв’язування вправ за допомогою процесора Excel
Висновок. Навіть, використовуючи калькулятор, обчислення будуть надто громіздкі.
Учитель. Статистика – наука сучасності. Жодна галузь не обходиться без статистичних даних. Для того, щоб планувати успішно подальшу діяльність, необхідно знати всі дані, їх характеристики, бачити динаміку змін і т.д. З кожним днем збільшується об’єм інформації, темпи розвитку виробництв і технологій, і без допомоги обчислювальних машин сучасній людині не обійтися. На цьому уроці ми побачимо, як можна розв’язувати статистичні задачі тільки математичними методами і за допомогою засобів GRAN 1.
VI. Домашнє завдання
VІІ. Підсумок уроку.
Повторення і аналіз виконання практичних завдань.
Оцінювання учнів.