Конспект уроку "Статистичні дані та способи їх подання"

Про матеріал
Конспект бінарного уроку "Статистичні дані та способи їх подання" у 11 класі (інформатика та алгебра)
Перегляд файлу

Дата: 07.02.2017 року

 

Конспект інтегрованого уроку алгебри та інформатики

для 11 класу

 

Тема. «Статистичний аналіз даних засобами математичного процесора GRAN1. Вибіркові характеристики: розмах вибірки, мода, медіана, середнє значення. Графічне подання інформації про вибірку».

 

Мета:

 навчальна:

  • ввести поняття «статистичний аналіз даних», «вибірка», «генеральна сукупність», «розмах вибірки», «середнє значення», «мода», «медіана», «середнє зважене значення з ваговими коефіцієнтами», «полігон», «гістограма»;
  • навчитися будувати  полігони та гістограми;
  • формувати навички розвязування математичних завдань засобами математичного процесора.

Розвивальна:

  • розвивати аналітичне мислення, пам’ять та увагу;
  • показати практичне застосування математичного процесора для розвязування математичних завдань;
  • розвивати культуру мовлення.

Виховна:

  • виховувати наполегливість у досягненні мети;
  • формувати інтерес до вивчення математики та інформаційних технологій;
  • формувати навички зібраності, уважності, охайності в роботі;
  • сприяти вихованню самостійності учнів під час роботи.

Тип уроку: інтегрований.

Методи і прийоми: пояснення вчителем матеріалу, бесіда, робота з комп’ютером.

Очікувані результати:

після цього уроку учні повинні знати:

  • основні поняття даної теми;
  • способи та прийоми виконання завдань за допомогою GRAN1.

Основні терміни та поняття: статистичний аналіз даних, вибірка, генеральна сукупність, розмах вибірки, мода, медіана, середнє значення, середнє зважене значення з ваговими коефіцієнтами, полігон, гістограма.

Обладнання: дошка, комп'ютери, програмне забезпечення, підручник .

Наочне оформлення: презентація «Статистичний аналіз даних», роздатковий матеріал (папки з різнорівневими завданнями), інструкції з ТБ в комп'ютерному кабінеті.

 

 

 

ХІД УРОКУ

  1.    Організаційний момент. Оголошення теми, мети уроку.
  2. Перевірка домашнього завдання і актуалізація опорних знань.

Учитель. Коли ви виконуєте домашнє завдання, добираєте матеріал для написання реферату, готуєтеся до контрольної роботи, вам потрібні різноманітні джерела інформації. Для виконання навчальних завдань ви використовуєте й різноманітні електронні засоби. Це можуть бути ресурси Інтернету, електронні енциклопедії, галереї зображень, а також прикладні програми загального призначення, які використовуються для проведення обчислень (наприклад, Калькулятор), для підготовки рефератів  (наприклад, текстовий процесор Word 2007), для створення та редагування малюнків (наприклад, графічний редактор Paint) 

Разом з тим, існують програми, які безпосередньо призначені для забезпечення навчання. Такі програми називають програмними засобами навчального призначення або педагогічними програмними засобами (ППЗ).

Перевагою програмних засобів навчального призначення є наявність зручних у використанні засобів візуалізації навчального матеріалу: статичне та динамічне представлення об'єктів, процесів, явищ, їх складових, наочне представлення закономірностей і результатів проведених експериментів, дослідів, знайдених розв’язків задач.

Програмно-методичний комплекс GRAN. Одним з перших в Україні педагогічних програмних засобів був програмний комплекс для підтримки навчання математики  GRAN, розробка якого розпочалася у 1989 році авторським колективом під керівництвом відомого українського вченого Мирослава Івановича Жалдака, академіка АПН України, доктора педагогічних наук, професора.

Програмно-методичний комплекс GRAN, до складу якого входять педагогічні програмні засоби  GRAN1, GRAN-2D, GRAN-3D, забезпечує підтримку вивчення математики (планіметрії, стереометрії, тригонометрії, алгебри і початків аналізу, початків теорії ймовірностей і математичної статистики), а також окремих розділів фізики в школі (7–11 класи).

Основні можливості математичних процесорів:

  • Обчислення значень числових виразів
  • Побудова графіків функцій, заданих різними способами
  • Побудова таблиці значень функції на основі побудованого графіка
  • Знаходження координат точок перетину графіків двох функцій на заданому проміжку
  • Знаходження нулів та екстремумів функції на заданому проміжку
  • Наближене знаходження розв’язків рівнянь та їхніх систем
  • Графічне розв’язування нерівностей та їхніх систем
  • Обчислення площ та об’ємів геометричних фігур.

Вікно програми. Запуск програми здійснюється традиційним способом:  Пуск  GRAN1  GRAN1 або з використанням ярлика. Після цього на екрані відкривається вікно програми, яке складається з трьох внутрішніх вікон: Графік, Список об’єктів, Відповіді.

https://docs.google.com/document/pubimage?id=1BWqXmB9D_1FJxpvkw9C4HTVm4Y9NRbNUj77c5Das61U&image_id=1112iqOq_O8FgpIEmzN_lqV7lbw1Y3vNs

У верхньому рядку вікна програми знаходиться Рядок заголовка, під ним – Рядок меню. У програмі реалізована контекстна довідка. Для її отримання треба вибрати потрібну команду та натиснути клавішу F1. У вікні  Графік будуються графічні зображення об’єктів і графіків функцій, відображаються пояснювальні написи тощо. Під час переміщення вказівника по координатній площині у вікні переміщується покажчик координат . У верхній частині вікна Графік, над робочим полем, відображаються поточні координати вказівника, у нижній частині (Рядку статусу) – максимальне та мінімальне значення координат на площині.

Вікно  Список об’єктів  складається з двох частин. У верхній частині знаходиться поле зі списком восьми типів залежностей між змінними, які можна обрати для побудови графічного об’єкта, а нижче – список усіх введених об’єктів, серед яких поточний об’єкт відмічено позначкою  .

У другій частині вікна знаходяться відомості про поточний об’єкт: функція, проміжок, на якому вона розглядається, мінімальне та максимальне значення функції або інші параметри виділеного графічного об’єкта. У вікні  Відповіді подаються результати виконання різноманітних операцій, які вибираються в меню Операції – обчислення відстані від точки, обчислення довжини дуги, визначення довжини ламаної тощо.  Це вікно можна очистити, виконавши Операції  Відповіді Очистити. Зліва у вікні програми знаходиться панель інструментів, яка містить такі елементи керування:

https://docs.google.com/document/pubimage?id=1BWqXmB9D_1FJxpvkw9C4HTVm4Y9NRbNUj77c5Das61U&image_id=1VzBQKt_ZavCSMUsEDaMc4A2YDCokwWaY 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Учитель. На уроках інформатики ми вивчали теоретичний матеріал про математичний процесор (МП), вчилися працювати з даними в МП, розвязували завдання, використовуючи формули, будували графіки. Тому  пригадаємо цей матеріал.

 

Вправа «Так чи ні?»

 

ІІІ. Мотивація вивчення теми.

Учитель. Статистика – наука сучасності. Жодна галузь не обходиться без статистичних даних. Для того, щоб планувати успішно подальшу діяльність, необхідно знати всі дані, їх характеристики, бачити динаміку змін і т.д. З кожним днем збільшується об’єм інформації, темпи розвитку виробництв і технологій, і без допомоги обчислювальних машин сучасній людині не обійтися. На цьому уроці ми побачимо, як можна розвязувати статистичні задачі тільки математичними методами і за допомогою засобів GRAN 1.

IV. Пояснення нового матеріалу.

Учні переглядають презентацію  «Статистичний аналіз даних» з коментарями вчителя і пишуть конспект.

 

Учитель. Основні поняття статистики (Слайди № 3-5)

Вибірка – сукупність зібраних даних, на основі яких проводять дослідження.

Генеральна сукупність – множина всіх можливих результатів певного випробовування.

Середнє значення вибірки (вибіркове середнє) – число  

= , де -  числові дані.

 

 

V. Виконання вправ.

Розв’язування вправ за допомогою процесора  Excel

  • Обговорення  з учнями способів розв’язування задачі № 31.16. і ефективності її виконання вручну.

Висновок. Навіть, використовуючи калькулятор, обчислення будуть надто громіздкі.

  • Розв’язування задачу за допомогою процесора Excel, записуючи всі кроки розв’язання у зошит.

 

Учитель. Статистика – наука сучасності. Жодна галузь не обходиться без статистичних даних. Для того, щоб планувати успішно подальшу діяльність, необхідно знати всі дані, їх характеристики, бачити динаміку змін і т.д. З кожним днем збільшується об’єм інформації, темпи розвитку виробництв і технологій, і без допомоги обчислювальних машин сучасній людині не обійтися. На цьому уроці ми побачимо, як можна розвязувати статистичні задачі тільки математичними методами і за допомогою засобів GRAN 1.

VI. Домашнє завдання

  1. Завдання за підручником: повторити п.1.1. стор. 4-18, виконати завдання 2-4.
  2. За допомогою Gran1 обчисліть sin2/5.

VІІ.  Підсумок уроку.

Повторення і аналіз виконання практичних завдань.

Оцінювання учнів.

 

 

docx
Додано
12 березня 2020
Переглядів
1139
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку