Конспект уроку
Предмет. Я досліджую світ, образотворче мистецтво, позакласне читання.
Клас. 2
Тип уроку. Інтегрований.
Тема. Світ комах.
Мета. Поповнити знання учнів про комах; закріпити знання про будову тіла комах; вчити зображувати предмети симетричної форми, передаючи будову і різноманітне забарвлення метеликів; дати дітям елементарні поняття про симетрію та вісь симетрії; розвивати уяву, фантазію, увагу учнів; виховувати естетичне ставлення до навколишнього світу, прагнення до гармонії, краси.
Формування ключових компетентностей:
-
Соціальної та громадянської (здатність до співробітництва, взаєморозуміння, виконувати спільне завдання).
-
Спілкування державною мовою (удосконалювати навички володіння українською мовою).
-
Спілкування іноземною мовою (назви термінів, використаних під час уроку, в перекладі англійською і грецькою мовами).
-
Вміння вчитися впродовж життя (відповідно до мети уроку виконувати необхідні дії, контролювати і оцінювати свої результати).
-
Компетентності в природничих науках і технологіях (уміння застосовувати методи, спостерігати, аналізувати, збирати дані, проводити досліди, аналізувати результат).
-
Екологічна грамотність і здорове життя (усвідомлення ролі навколишнього середовища для життя людини).
-
Обізнаність та самовираження у сфері культури (виконання робіт у різних техніках).
Обладнання. Кросворд «Світ комах», картки із надрукованою казкою, ілюстрації із зображенням метеликів та інших комах, критерії оцінювання робіт, ілюстрації для ігор на розвиток уваги учнів, цеглинки лего.
Матеріали та засоби для роботи на уроці. Акварельні фарби, пензлики, нитки, склянки з водою, серветки.
Техніка виконання. Ниткографія, акватипія, монотипія.
Хід уроку
І. Організація класу.
Всі почули ви дзвінок,
Він покликав на урок.
Кожен з вас приготувався,
На перерві постарався.
Сядуть першими дівчата,
А за ними і хлоп’ята.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
-
Розгадування кросворду «Світ комах».
-
Сьогодні незвичайний урок. У ньому поєднано «Я досліджую світ», образотворче мистецтво, позакласне читання. І вам, звичайно, цікаво, про що ж сьогодні ми будемо говорити, читати і що малюватимемо?
-
А щоб дізнатись тему уроку, вам потрібно розгадати кросворд. Його назва складається з двох слів. Перше з них – слово «світ». Друге – назва групи тварин. Коли відгадаємо загадки, з виділених букв складеться потрібне слово.
-
Летить – виє, сяде – землю риє.
Чорне тіло, чорний вус,
Ніби справжній сажотрус. (жук)
-
Про яку тварину кажуть: мала, але працьовита? (бджола)
-
Летить – пищить, сяде – мовчить.
Хто його вб’є, - свою кров проллє. (комар)
-
Без рук, без верстата вміє добре ткати. (павук)
-
Увесь день літає, усім набридає,
Ніч настане – тоді перестане. (муха)
-
Отже, тема нашого уроку – «Світ комах».
-
Бесіда про комах.
-
Яка особливість комах? (Вони мають шість ніжок.)
-
Чи всі тварини з кросворду є комахами? (Ні, павук – не комаха.)
-
Чому? (Бо в павука 8 ніжок.)
-
Комах на світі є дуже багато. Вони живуть скрізь: у повітрі, на землі, у землі, у воді, на воді, на тваринах, на рослинах. Їжа комах теж дуже різноманітна. Вони їдять все: від шуб і до картоплі. Здогадались, які комахи полюбляють такі страви? (Так, це міль і колорадський жук.)
-
Різні комахи і за своїм зовнішнім виглядом. Але будову тіла мають однакову. З яких частин складається тіло комах? (З голови, грудей, черевця.)
-
У комах є ще вусики, ніжки і, в багатьох, - крила. Як і людина, комаха має і вуха, і рот, але розміщені вони … на ніжках. Тому чують комахи ніжками. А як ви думаєте, хто краще бігає – кінь чи комаха? (Відповіді учнів.)
-
Звичайно, кінь бігає чудово, але він не побіжить по стіні. І по стелі кінь не побіжить. А ось комахи бігають, на відміну від інших тварин.
-
Якими тваринами є комахи – корисними чи шкідливими? Наведіть приклади.( Бджола корисна, міль шкідлива тощо)
-
Звичайно, про комах можна розповісти ще багато цікавого, але сьогодні ми будемо їх малювати.
ІІІ. Основна частина уроку.
-
Робота над темою уроку.
-
Світ комах дуже різноманітний. Ми ж будемо малювати лише одного представника. Якого – дізнаєтесь, відгадавши загадку.
На дорозі лежить квітка, пелюстки згортає,
Я хотіла її взяти, а вона тікає. (метелик)
Чи знаєте ви, як звучить англійською мовою слово «метелик»? (butterfly, батерфляй)
-
Звичайно, ми будемо малювати найкрасивіших комах – метеликів. У Стародавньому Римі існувала легенда, що метелики утворилися із квітів, які відірвались від стебел рослин. Тому, мабуть, вони такі ж красиві. А яка частина тіла метелика робить його таким красивим? (Крила.)
-
Скільки крил у метелика? (4)
-
Крила метелика вкриті малесенькими лусочками. І ті лусочки найчастіше безколірні. Але коли на них світить сонечко, крила метелика стають різнобарвними і дуже красивими. Про цю властивість метеликів написав Василь Сухомлинський у своїй казочці «Два метелики». Прочитайте казку мовчки.
Над зеленим лугом літали два метелики. Один білий, другий червоний.
Зустрілися, сіли на зеленому листочку та й хваляться. Білий метелик каже:
— Мої крильця красивіші, бо я схожий на білу хмаринку. А червоний метелик і собі хвалиться:
— Ні, мої крильця красивіші, бо я схожий на сонце.
Зайшло сонце. Настала ніч. Обидва метелики посіріли.
-
Хто головні герої казки? (Два метелики.)
-
Опишіть їх зовнішність? (Обидва метелики дуже гарні.)
-
Прочитаємо казку по ролях. (Автор, білий метелик, червоний метелик.)
-
То що ви можете сказати про метеликів? (Вони були дуже хвальковиті.)
-
Хто показав їх справжніх? (Сонечко сховалося, а без нього вночі метелики безбарвні.)
-
А чи звертали ви увагу, що майже всі живі істоти, і людина також, мають однакову будову тіла справа і зліва?
-
Така будова називається симетричною. Умовна лінія, що ділить тіло навпіл, називається – вісь симетрії. Чи можемо ми сказати, що тіло метелика – симетричне? (Так.)
-
А ці метелики просять вас допомогти відшукати їхні крильця.
-
Гра «Знайди крило».
-
Гра «Домалюй метелика».
-
А в цього метелика теж біда. Малював його Незнайко. А він не знав, що тіло метелика симетричне. Допоможемо метеликові? (Учні виходять до дошки і домальовують потрібні деталі.)
-
Оголошення завдань уроку.
-
Отже, ми будемо малювати метеликів. Але кожна група зобразить його в іншій техніці. Перша група учнів – ниткографія. Друга – акватипія. Третя – монотипія. Поверніться один до одного і пригадайте удвох особливості тієї техніки, в якій будете малювати.
-
Робота в парах.
-
Обговорення особливостей технік.
-
Яка особливість вашої техніки малювання? (Ниткографія – малювання ниткою, не можна розфарбовувати, бо тоді не видно оригінальність ниткографії.)
-
Яка особливість вашої техніки? (Акватипія – це відбиток за допомогою води.) Слово «аква» у перекладі з грецької означає «вода».
-
Чим відрізняється ваша техніка? (Монотипія – відбиток на одній частині предмета, тіла.) Слово «моно» у перекладі з грецької означає «один».
-
Що спільного у всіх техніках? (Згинаємо аркуш паперу навпіл.)
-
Як називається лінія згину? (Вісь симетрії.)
-
Виконання робіт.
ІV. Рефлексія уроку.
-
Чи сподобався вам наш урок? (оцінка жестами)
-
Що особливо сподобалося?
-
Що сьогодні здалося складним?
-
Де ви можете використати отримані знання і вміння?
-
У яких техніках ми малювали?
-
Яких ще комах можна так намалювати?
Взаємооцінка робіт.
- Оцініть роботу свого сусіда за критеріями:
1. Симетричність.
2. Розмір відповідно до аркуша.
3.Правильність виконання (техніка роботи)
4. Активність під час уроку.
Використайте прийом «Три похвали, одне побажання».
-
Оцініть свою роботу на уроці. (з допомогою цеглинок лего)
Прибирання робочих місць.
Додатки
1.Кросворд «Світ комах».
СВІТ
2. Гра «Домалюй метелика». (малюнок взято з Інтернету)
3. Гра «Знайди крило». (малюнки взято з Інтернету)
https://dekorhuk.com/svoimi-rukami/meteliki-z-paperu-trafareti-dlya-virizannya-riznix-rozmiriv-zrobiti-svoimi-rukami-rozdrukuvati-sxemi-shabloni-siluet-azhurni-foto-video/
Використана література та джерела:
1.В. Сухомлинський «Два метелики»/ Сухомлинський В. Гаряча квітка. Оповідання та казки. – К.: Веселка, 1978.
2. https://dekorhuk.com/svoimi-rukami/meteliki-z-paperu-trafareti-dlya-virizannya-riznix-rozmiriv-zrobiti-svoimi-rukami-rozdrukuvati-sxemi-shabloni-siluet-azhurni-foto-video/