1
Тема: Сучасне світове господарство. Міжнародний географічний поділ праці. Етапи формування світового господарства
Мета: - навчальна: з’ясувати місце України у світовому господарстві; розвивати уміння аналізувати динаміку розвитку світового господарства, глобальне світосприйняття учнів;
- розвивальна: сформувати систему знань про світове господарство, міжнародний поділ та інтеграцію праці, закономірності розвитку світового господарства і його структуру;
- виховна: виховувати географічне, економічне та логічне мислення.
Пізнавальні задачі учнів (те, що повинні засвоїти):
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Методи навчання: пояснювально-ілюстративний, частково-пошуковий.
Засоби навчання: підручник, зошит, атлас.
Структура уроку
1. Організаційний момент
2. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
3. Вивчення нового матеріалу
4. Закріплення знань
5. Підсумок уроку
6. Домашнє завдання
Хід уроку
ІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
Вивчаючи світові природні ресурси, ви мали змогу переконатися: природа неоднаково наділила країни світу своїми багатствами. Крім природних ресурсів кожна країна має певні соціальні та культурні особливості, своєрідне географічне положення, природні умови. Всі ці чинники ведуть до розвитку тих галузей господарства, що є найбільш вигідними та прибутковими. З давніх часів навіть величезні імперії не могли повністю забезпечити себе всіма необхідними товарами та послугами (пригадайте мандрівки європейців за спеціями в Індію). Унаслідок цього виникала потреба завозити з інших країн товари, яких бракувало, та з’явилася можливість продавати в інші країни надлишок своїх товарів. Торгівля між країнами обумовила встановлення стійких різнобічних взаємозв’язків між ними та утворення світового господарства.
Світове господарство стосується кожного з нас безпосередньо. Ми користуємося речами, виготовленими в Туреччині, Польщі, Китаї, країнах Європи, п’ємо каву з Бразілії, чай з Індії. В Україні чимало вітчизняних товарів містять складові, вироблені за її межами. Світове господарство пройшло тривалий шлях свого розвитку й у наш час ще продовжує змінюватися.
Які особливості має сучасне світове господарство та які чинники на нього впливають, ви дізнаєтеся сьогодні на уроці.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Світове господарство
Світове господарство — історично складена сукупність національних господарств усіх країн світу, пов’язаних між собою всесвітніми економічними зв’язками, в основі яких лежить міжнародний поділ праці.
Основними умовами формування світового господарства є:
ХІХ - початку ХХ ст., пройшовши у своєму розвитку три етапи.
Етапи розвитку світового господарства
Час |
Етап формування |
Стадія розвитку |
Переважна сфера розвитку |
До сер. ХІХ ст. |
Зародження |
Аграрна |
Сільське господарство |
Друга половина ХІХ ст.- середина ХХ ст. |
Становлення |
Індустріальна |
Обробна промисловість та будівництво |
З кінця ХХ ст. |
Розквіт |
Постіндустріальна |
Нематеріальна сфера |
Світове господарство — складна система, в якій розрізняють галузеву й територіальну структуру.
Галузева структура — це сукупність споріднених груп галузей, які виробляють однорідну продукцію, надають різноманітні послуги і здійснюють суспільно корисну діяльність різних видів.
Територіальна структура — це розміщення і розподіл галузей господарства по країнах, регіонах, континентах. У сучасному світовому господарстві виділяють три головних економічних ядра: Європейський (на чолі з Німеччиною), Американський (провідна роль США), Азіатсько-Тихоокеанський (керівна роль Японії).
Міжнародний географічний поділ праці
Організуючою основою світового господарства є міжнародний географічний поділ праці (МГПП) — вища форма суспільного поділу праці. МГПП виражається в спеціалізації окремих країн у виробництві певних видів продукції, послуг і подальшому обміні ними.
Головними чинниками МГПП є:
Спеціалізація окремих країн у виробництві певних видів продукції і послуг передбачає їх виробництво у розмірах, які набагато перевищують потреби країни-виробника. Так формуються галузі міжнародної спеціалізації, тобто такі, які орієнтовані на експорт продукції і в першу чергу визначають «обличчя» країни у міжнародному розподілі праці.
Наприклад, Саудівська Аравія є постачальником на світовий ринок нафти, Канада — зернових, Замбія — міді, Японія — робототехніки, радіоелектроніки, автомобілів, капіталу.
Проблемне питання. Які країни менше залежать від коливань цін на світовому ринку: ті, які постачають 1-2 види продукції, або ті, які постачають більше видів продукції? Відповідь обґрунтуйте. Наведіть приклади.
Міжнародна спеціалізація зумовлює необхідність міжнародного обміну товарами і послугами. Цей обмін посилює міжнародні економічні зв’язки, призводить до зростання кількості і збільшення потужності вантажопотоків. Охоплюючи всі країни світу, світове господарство і міжнародний географічний поділ праці видозмінюються та ускладнюються, набуваючи нових форм.
Головною рушійною силою розвитку світового господарства на рубежі ХХ-ХХІ ст. стала глобалізація — об’єктивний процес формування єдиних принципів світового устрою.
Важливими ознаками глобалізації є транснаціоналізація й інтеграція.
Транснаціоналізація — це виведення господарської діяльності поза межі країни. Прикладом транснаціоналізації є утворення транснаціональних корпорацій (ТНК). Компанія вважається транснаціональною, якщо її діяльність є крупномасштабною (обіг складає мільярди доларів на рік), а сама вона має свої філіали за кордоном.
За даними ООН, зараз у світі існує більш ніж 65 тис. ТНК, що контролюють понад 850 тис. філій по всьому світу, у яких задіяно більш ніж 74 млн чоловік. При цьому на території промислово розвинених держав розміщується понад 80 % материнських компаній і близько 33 % філій, у країнах, що розвиваються, — відповідно
За характером і масштабами торгово-інвестиційної експансії провідну роль відіграють ТНК США. Але цей розрив поступово скорочується за рахунок посилення позицій ТНК держав Західної Європи та Японії, а також появи транснаціональних корпорацій країн, що розвиваються.
Ринкова капіталізація окремих ТНК перевищує 500 млрд дол., а щорічні обсяги продажів складають 150-200 млрд дол. Щорічний чистий прибуток кожної з найбільших корпорацій практично дорівнює річному бюджетові України. Економічна потужність великих ТНК порівняна з ВВП середніх держав, і вони диктують свою волю багатьом країнам.
Завдання. Ознайомтеся з матеріалами атласа і таблиці про найбільші ТНК світу. Поясніть, чому країнами базування ТНК є економічно розвинені держави.
Міжнародна економічна інтеграція — процес встановлення глибоких та стійких взаємозв’язків між групами країн та проведення ними злагодженої міждержавної економічної політики.
Найбільші ТНК світу
Компанія |
Країна базування |
Галузь діяльності |
Роял-Датч/Шелл |
Велика Британія/ Нідерланди |
Енергетика |
Форд |
США |
Автомобілебудування |
Дженерал Електрік |
США |
Енергетика |
Екссон |
США |
Енергетика |
Дженерал Моторз |
США |
Автомобілебудування |
Фолксваген |
Німеччина |
Автомобілебудування |
ІВМ |
США |
Виробництво ЕОМ |
Тойота |
Японія |
Автомобілебудування |
Нестле |
Швейцарія |
Харчова промисловість |
Байєр |
Німеччина |
Хімічна промисловість |
АТТ |
США |
Електротехнічне виробництво |
Нісан |
Японія |
Автомобілебудування |
Майкрософт |
США |
Програмне забезпечення |
Мобіл |
США |
Енергетика |
Даймлер-Бенц |
Німеччина |
Автомобілебудування |
Виділяють такі основні форми міжнародної економічної інтеграції:
Результатом міжнародної економічної інтеграції є формування міжнародних економічних угруповань, таких як, наприклад, Європейський Союз, Північноамериканська зона вільної торгівлі (НАФТА), Ліга арабських держав (ЛАГ), Африканський Союз, Асоціація держав Південно-Східної Азії (АСЕАН) та ін.
На основі економічних створюються політичні союзи, в яких поряд з економічною забезпечується і політична інтеграція.
ІV. Закріплення нових знань, умінь та навичок
Соціогеографічний практикум (робота в парах)
Незважаючи на об’єктивність глобалізації, у світі існує багато тих, хто негативно ставиться до цього процесу. Спробуйте подивитися на глобалізацію сучасного світу очима прихильників та противників. Визначте позитивні та негативні наслідки глобалізації для країн світу.
V. Підсумок уроку