Конспект уроку та презентація “Стиль візантійської архітектури. Види архітектурних споруд та їх особливості”

Про матеріал

Матеріал містить розробку конспекта уроку та презентацію PowerPoint до теми

“Стиль візантійської архітектури. Види архітектурних споруд та їх особливості” 8 клас.
Матеріал допоможе вчителю розкрити особливості архітектурних споруд візантійського стилю, познайомить учнів з кращими зразками зодчих цього періоду.


Зміст слайдів
Номер слайду 1

Номер слайду 2

Мистецтво Візантії було переважно християнським, але зберегло античні традиції

Номер слайду 3

АРХІТЕКТУРА

Номер слайду 4

Античний  храм   Християнський храм відмінності   важливий зовнішнійвигляд храму Обряд здійснюється всередині храму =>  Усі свята проходять  зовні, на площі =>  важливе внутрішнє оздоблення храму

Номер слайду 5

Номер слайду 6

Притвор - приміщення біля західного, головного входу. Неф (нава) - витягнута основа храму, де збиралися віруючі для молитви Апсида – напівоукругла ніша, яка виступає назовні Алтар – місце, куди могли заходити лише духовні особи

Номер слайду 7

Храм – втілення в матерії ідеї єдиного Бога БАЗИЛИКА Рим. Базилика Санта Мария Маджоре. Базиліка св. Себастьяна

Номер слайду 8

Номер слайду 9

Храми ставили на відкритих і високих місцях

Номер слайду 10

Константинополь. Храм святої Софії.

Номер слайду 11

На будівництво Святої Софії не шкодували грошей

Номер слайду 12

Це базиліка з величезним куполом на 4 стовпах.

Номер слайду 13

Тиск купола приймають на себе слкладні системи напівкуполів та колонад

Номер слайду 14

Простота зовнішнього вигляду контрастує з богатством та пишністю внутрішніх інтерєрів

Номер слайду 15

Номер слайду 16

40 вікон, прорізаних в основі купола, створюють незвичний ефект — чаша купола здається завислою над храмом

Номер слайду 17

Стены, выложенные различными рисунками из разноцветного мрамора, производят впечатление, будто они увешены дорогими коврами. На некоторых мраморных плитах — причудливые рисунки, напоминающие голову дьявола и облако после атомного взрыва. Эта самая пышная византийская постройка была гордостью Юстиниана. В день освящения храма, 27 декабря 537 года, император подъехал к главному входу на колеснице, запряженной четверкой лошадей. Он быстро прошел до середины собора и, подняв к небу руки, воскликнул: «Слава Богу, который дал мне возможность закончить эту постройку. О, Соломон! Я превзошел тебя!» Празднества по случаю освящения храма продолжались 15 дней. Собор Святой Софии

Номер слайду 18

Номер слайду 19

У плані храму основу становив хрест, утворений основним і бічними нефами(навами). Центральний неф увінчаний куполом, зробленим з легкої цегли. Купол спирався на барабан. Хрестово-купольний храм неф апсиди притвор алтар

Номер слайду 20

Хрестово-купольний храм

Номер слайду 21

Храм св. Ірини в Константинополі Византийские строители были хорошими конструкторами, они успешно использовали и развивали технические достижения римской архитектуры. Наиболее важным элементом, появившимся в византийской архитектуре, стал барабан — цилиндрическая вставка между куполом и стенами, который позволил сохранить монолитность купола, устроив оконные проемы в стенах барабана. Купол с барабаном — один из наиболее типичных знаков византийской архитектуры. Эта система в дальнейшем заимствуется различными архитектурами, по-новому интерпретируется и обогащается. Строители восточных областей Римской империи вообще были более активны в поиске новых строительных приемов. Здесь очень часто строили центричные в плане сооружения и пробовали различные способы возведения сводов. Кроме этого типа был создан и тип купольной базилики, например храм св. Ирины в Константинополе.

Номер слайду 22

Домашнє завдання: 1. с. 82 «Друга зупинка: візантійський стиль» 2.Творча робота : Варіант 1. Виконай замальовки візантійського храму. Варіант 2. Створити сторінку електронної презентації «Шедеври візантійської архітектури» . 3. Підготувати матеріали для творчої роботи

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

Конспект уроку

«Мистецтво» 8 клас

розробив  учитель образотворчого мистецтва та художньої культури вищої категорії  Любимівської ЗОШ І-ІІІ ступенів –ДНЗ №1

Каховського району

Яцун Маргарита Іванівна

Урок 5

Тема: Візантійський стиль. Характерні риси візантійського стилю. Стиль візантійської архітектури. Види архітектурних споруд та їх особливості.Скульптура, декоративно-прикладне мистецтво, художня обробка металів.

Мета:

формувати  такі мистецькі компетентності учнів:

  • світоглядні:на основі оволодіння досягненнями візантійської культури формувати сприйняття цілісної картини світу, загальнолюдські цінності, повагу до традицій, звичаїв,стимулювати сприйняття та розуміння національної та інших культур;
  • пізнавальні :сприяти вмінню бачити красу оточуючого світу, чуттєво-емоційно сприймати твори мистецтва, виявляти пізнавальну активність;
  • творчі : розвивати асоціативно-образне мислення; виявляти та активізувати фантазію, уяву під час створення власних образів у художньо-практичній діяльності;
  • комунікативні:вчити розумінню мови мистецтва як форми міжособистісного спілкування; почуттів інших людей; усно описуватитвори мистецтва; вміти брати участь  у дискусіях; долучатись доспівнавчання та взаємонавчання; уміти працювати у групі та  усвідомлювати взаємозв'язок та відповідальністьі під час виконання творчих робіт;
  • інформаційні: формувати вміння користуватися художньою літературою, енциклопедіями, репродукціями творів художників; стимулювання до роботи з різними  літературними  джерелами, з комп’ютером; формування вмінь користуватися новими інформаційними технологіями;
  • методологічні – розвивати поняттєво-логічне мислення; вміння визначити мету, способи та організацію її досягнення; здатність до самоаналізу та самооцінки.

 

Тип уроку: комбінований

 

Обладнання: Підручник для 8 класу Л.Кондратової, комп’ютер, мультимедійний проектор, картки .

 

 

 

Хід уроку

І. Організація класу .

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

На минулих уроках ми з вами ознайомились із кращими зразками античного мистецтва. Давайте пригадаємо  деякі поняття з вивчених тем і  спробуємо відгадати тему сьогоднішнього уроку.

Для цього потрібно розгадати кодограми, та з ключових букв скласти назву країни , з культурою якої  будемо сьогодні  знайомитись.

(учитель роздає кожній групі  картки-завдання)

СИПАЗВО- вид декоративного розпису посудин із опаленої глини у  Стародавній Греції

ЛАНІСУ– три-п’ятиповерховий будинок  у Стародавньому Римі

АЛІБКАЗИ -  в античній архітектурі  прямокутна в плані споруда з простором, поділеним  на нефи рядами колон.

КАРА– конструктивні елементи, які набули широкого поширення в архітектурі Стародавнього Риму при будівництві  інженерних споруд та громадських будівель

РІНОМ–античний майстер, автор  скульптури «Дискобол»

НОХІТ - вид сорочки чоловічого та жіночого нижнього одягуу стародавніх греків

ЛІЙЗОЕК - найбільший амфітеатр у Римі, один із символів  Італії

ЯВІОЛЬ -грецька колонія  в гирліПівденного Бугу

(виділені букви  у довільному порядку прикріпляються на дошці, з них колективно складається назва

ВІЗАНТІЯ)

  • Що ви знаєте про цю державу?
  • Де, коли вона виникла? Хто  були її мешканці, якою мовою говорили, який рівень культури мали? І чому ми сьогодні вивчаємо культуру, мистецтво Візантії як окрему складову світової культури.

ІІІ. Мотиваціянавчальноїдіяльності

Повідомлення теми,мети, головнихзавдань уроку.

  • Сьогодні ми дамо відповідь на кілька цих запитань і почнемо знайомство  з культурою Візантії.

(Запис теми у зошити)

IV. Вивчення нового матеріалу

  • Отже, що ви знаєте з історії про Візантію?

                    перегляд відеофрагменту001

 (за матеріалом переглянутого фрагменту та підручника с.49

 учні роблять запис у зошиті -  історичні відомості)

Візантійська імперія, Візантія - назва Східної Римської імперії в західній історичній науці. Назва «Візантійська імперія» держава отримала в працях західноєвропейських істориків уже після свого падіння. Самі візантійці називали себе римлянами - по-грецьки «ромеями», а свою державу - «римською», «ромейскою»

Західні джерела також називають Візантійську імперію «Романія» (Romania, Ρωμανία на грецькій мові). Протягом більшої частини її історії (десять століть) багато із західних сучасників називали її «імперія греків» через панування в ній грецького населення і культури. У Древній Русі її також зазвичай називали «Грецьким царством», а її столицю - «Царгородом».

 

 Головна відмінність візантійців, які називали себе римлянами  від давніх римлян те, що вони були  християнами.

слайд

І самий значний внесок в світову культуру, який вони залишили по собі, - це християнські церкви. Тож сьогодні на уроці ми розглянемо особливості архітектури  Візантії.

 

Робота з підручником

заповнити таблицю

 

нові принципи забудови міст

(с. 49)

імператорські палаци

(с 52)

 

 

 

 

 

( колективна перевірка)

Але, безперечно, найбільшого рівня майстерності візантійські зодчі досягли при будівництві своїх храмів. І саме в них уже проявилась принципова відмінність з античними традиціями . Давайте спробуємо дослідити цю відмінність

Колективна робота ( слайд 4)

Тип античного храму був переосмислений відповідно до нових релігійних вимог. Тепер він служив не місцем зберігання статуї божества, як це було в античну епоху, а місцем зібрання віруючих для участі в таїнстві прилучення до божества і слухання «слова божого».

висновки роблять колективно

схему записують у зошит

 

Античний храм

Християнський храм

Усі свята проходять   зовні, на площі

 

 

 

важливий зовнішнійвигляд храму

 

Обряди здійснюються  всередині храму

 

 

 

важливе внутрішнє оздоблення храму

Будова та види храмів у Візантії

відео 002

базиліка

         центричні споруди

 

Роблять записи у зошит (с. 52)

відео 003

Одним із найяскравіших зразків купольної базиліки є Собор святої Софії в Стамбулі — втілення могутності Візантії

слайди

(або відео 004)

історична довідка

(попередньо підготовлений учень)

В історичному центрі Стамбулу височіє церква Премудрості Божої, відома як Софійський Собор на грецькій мові і Айя-Софія, – на турецькій.

З чотирма величезними  мінаретами, Айя-Софія зовні нагадує ісламський храм, проте увійшовши у середину, легко вгадати убрання колись православної церкви. Перший храм на честь святої Софії був побудований ще в 326 році при імператорові Костянтині. Церква неодноразово руйнувалася і відновлювалася, поки імператор Юстиніан I не намірився звести будівлю, яка повинна була стати символом величі Візантії і затьмарити своєю красою не лише язичницькі святилища Риму, але і знаменитий Єрусалимський Храм.

Вважається, що план храму не був придуманий архітекторами, а був переданий Ангелом імператорові Юстиніану Великому уві сні. І коли виникали спори з приводу будови, Ангел знову являвся йому уві сні і казав, як потрібно вчинити.

У 537 році при освяченні Собору святої Софії, обійшовши його кругом, Юстиніан вигукнув: “Я перевершив тебе, о,великий Соломон”!

За словами очевидців, храм святої Софії “панував над містом як корабель над морськими хвилями”. 

Завдяки світлу, що струмує з вікон,створювалося враження, що “купол Софії підвішений до Небес золотим ланцюгом”. Внутрішній простір храму обрамлявся галереями з малахітових і порфірних колон. Підлогу покривав  візерунок з кольорових мармурів. Іконостас підтримували срібні колони із золотими капітелями. За легендою, імператор Юстиніан навіть хотів викласти стіни собору плитами з кованого золота, але йому напророчили, що у кінці віків прийдуть пожадливі царі, які захочуть оволодіти усіма скарбами храму і розберуть його до основи.

Більше 1000 років Собор святої Софії в Константинополі залишався найбільшим храмом всього православного світу.

У 1453 році султан Мехмед II завоював Константинополь і перетворив Собор святої Софії на мечеть Айя-Софія, добудувавши чотири мінарети.

Під час облоги Міста в Софійському храмі служили Літургію. Турки увірвалися в середину і перерізали усіх, прихожан (біля 2х тисяч християн). Султан верхи на коні заїхав в середину вже по убитих християнськіх тілах. Його кінь злякався такої кількості мертвих тіл, встав на диби.

Священик, який тоді служив Літургію, не встиг її завершити і на очах загарбників увійшов разом з Чашею в стіну храму. За переказами Константинопіль повинен повернутися назад до греків, а Собор святої Софії знову стане православним. У останні дні людства священик вийде зі стіни на останню Божественну Літургію зі святим Причастям.

Турки замазали вапном святі візантійські мозаїки, а на стінах повісили щити з верблюжої шкіри, з сурами.

У 1935 році президент Турецької Республіки Ататюрк заснував в Айя-Софія музей, і мозаїки були розчищені. До цього дня в храмі збереглися зображення християнських святих. Оскільки православні храми будуються вівтарем на схід, туркам-загарбникам довелося помістити свій михраб (молитовну нішу) в південно-східний кут собору.

Глава Константинопольської Православної Церкви Вселенський Патріарх Варфоломей в інтерв’ю турецькій газеті Milliyet вперше публічно висловився з приводу наміру влади Туреччини перетворити храм Cвятой Софії в Стамбулі в діючу мечеть.

“Ми хотіли б, щоб статус-кво залишався незмінним. Перетворили його на музей – нехай і залишається музеєм”, — сказав Вселенський Патріарх.

 

Будова     хрестово-купольних  храмів

відео 005

слайд

Роблять записи у зошит (с. 52)

Колони у хрестово-купольному храмі.

Проглянути відео 006   та виконати завдання підручника с. 52-53

 

Колони античні  та візантійські

Спільні риси

Відмінні риси

 

 

 

 

V. Закріплення нового матеріалу

Отже, ми познайомились з основними досягненнями в архітектурі Візантії

Пропоную виконати невелике завдання

Визначити, який тип споруди зображено, вказати основні архітектурні елементи на схемі, та правильно встановити співвідношення між поняттям та його визначенням.

1-2 представники від групи презентують  споруди

(1 – базиліка, 2- хрестово-купольний храм)

VІ. Підсумок уроку. Оцінювання

-       З мистецтвом якої держави ми познайомились на уроці?

-       Які види архітектурних споруд візантійського стилю запам’ятали?

-       Які нові терміни та поняття засвоїли на уроці?

-        Що найбільше сподобалось і вразило? Чим саме?

-      Які шедеври візантійської архітектури запам’ятали?

VІІ. Домашнє завдання

Перевірити свої знання, виконавши завдання на с. 82 «Друга зупинка:візантійський стиль»

Творча робота (за бажанням)

Варіант 1.Виконай  замальовки візантійського  храму (графітні  і кольорові олівці, фломастери).

Варіант2.Створити сторінку електронної презентації «Шедеври візантійської архітектури».

 



Картинки по запросу базилика план внутри

Картинки по запросу базилика план внутри

 

 

 

 

 

Неф(нава)

 

піднесенасхідначастинахристиянського храму, призначена для священнослужителів

Апсида

 

поздовжня або поперечна частина простору монументальної споруди, що розташована між рядами колон, стовпів, арок або між зовнішньою стіною та поздовжньою колонадою або аркадою.

Алтар

 

 крите передсіння при передній стіні храму біля західного, головного входу

Притвор

 

виступ будівлі, здебільшого півкруглий в плані (зовні іноді багатокутний або квадратний), перекритий півкуполом або замкнутим напівсклепінням.

 

 

http://ic.pics.livejournal.com/uchitelj/16634194/280394/280394_600.jpgКартинки по запросу хрестово-купольний тип храму

 

 

 

Неф(нава)

 

горішня конструктивна частина будівлі циліндрична або багатокутна у плані, що підтримує баню, купол або зімкнуте склепіння.

Апсида

 

поздовжня або поперечна частина простору монументальної споруди, що розташована між рядами колон, стовпів, арок або між зовнішньою стіною та поздовжньою колонадою або аркадою.

Барабан

 

просторова несуча конструкція у вигляді опуклого покриття круглої, еліптичної, квадратної або многокутної в плані споруди

Купол 

 

виступ будівлі, здебільшого півкруглий в плані (зовні іноді багатокутний або квадратний), перекритий півкуполом або замкнутим напівсклепінням.

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 8
Оцінки та відгуки
  1. Новаковська Людмила 12112016
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Огер Анжела Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Балко Лідія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Прокопів Любов
    Чому алтар, а не вівтар?
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. (Tost_Games) Tost_Games
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  6. Савченко Тетяна Терентіївна
    Не можу завантажити ...дуже шкода!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  7. Єрмак Марина Миколаївна
    Плідна робота. Дякую.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  8. Макаренко Анна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 5 відгуків
zip
До підручника
Мистецтво 8 клас (Назаренко Н.В., Чен Н.В.. Галегова Д.О.)
Додано
23 лютого 2018
Переглядів
4231
Оцінка розробки
5.0 (8 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку