Конспект уроку "Тарас Шевченко. «Заповіт» - твір, що єднає минуле, теперішнє й майбутнє"

Про матеріал
- ознайомити учнів з твором Т Шевченка «Заповіт»; - зробити ідейно-художній аналіз поезії, визначити, які факти з життя письменника покладені в основу твору, прослідкувати, як у вірші розкривається полум’яна любов поета до України, віра в революційне повалення існуючого ладу; - розвивати в учнів навички виразного читання, культуру мовлення, вміння логічно мислити; - виховувати почуття поваги, пошани до рідного краю, його народу, прищеплювати стійкість, мужність, наполегливість.
Перегляд файлу

 

Тема: Тарас Шевченко. «Заповіт» - твір, що єднає минуле, теперішнє й майбутнє

Мета:

  • ознайомити учнів з твором  Т Шевченка «Заповіт»;
  • зробити ідейно-художній аналіз поезії, визначити, які факти з життя письменника покладені в основу твору, прослідкувати, як у вірші розкривається полум’яна любов поета до України, віра в революційне повалення існуючого ладу;
  • розвивати в учнів навички виразного читання, культуру мовлення, вміння логічно мислити;
  • виховувати почуття поваги, пошани до рідного краю, його народу, прищеплювати стійкість, мужність, наполегливість.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: СD, Авраменко О.М. Дмитренко Г.К. Дидактичні мультимедійні матеріали. Українська література. 7 клас. , мультимедійна презентація, ноутбук.

 

Хід уроку

 

Вперед, брати! Все далі й далі!

Як тихий невечірній світ,

Нам сяє в радості й печалі

Ясний Шевченків «Заповіт»

(М. Рильський)

 

  1. Організаційний момент.
  2. Вступне слово вчителя.

Ми продовжуємо знайомитися з життям і творчістю видатного сина українського народу, людиною, знаною в усіх куточках світу. Твори його дорогі кожному серцю, теплом його обігріті, долею його освячені. Кобзареве слово було і залишається тим світочем, який осявав народу шлях до волі, воно зміцнювало віру в кращу долю, до нього прислухались і вірили йому.

Тестова перевірка знань учнів

Щоб перевірити, як ви засвоїли попередній матеріал, пропоную виконати невелику самостійну роботу.

1. Т.Г. Шевченко народився в області

А) Київській області

Б) Черкаській області

В) Полтавській області

Г) Львівській області

2. Рік народження Т. Шевченка

А) 1812

Б) 1813

В) 1814

Г) 1815

3.Сім’я Шевченків була кріпаками пана

А) Енгельгардта

Б) Сошенка

В) Красицького

Г) Богорського

4. Автобіографічний вірш Т.Г. Шевченка  «NN» має іншу назву

А) «Садок вишневий коло хати»

Б)»Ми вкупочці колись росли»

В) «Мені тринадцятий минало»

Г) «Світає…»

5. У цьому вірші з теплотою згадується

А) старша сестра Тараса Катерина

Б) Молодша сестра Тараса Марія

В) мати поета Катерина Якимівна

Г) подруга дитинства Оксана Коваленко

6. Малий Тарас-кріпак виконував таку роботу

А) випасав ягнят

Б) доглядав паненя

В) малював картини на продаж

Г) косив траву

7. Слово «балада» з французької означає

А) співати

Б) розмовляти, балакати

В) стрибати

Г) танцювати

8. Баладою є вивчений нами твір Т.Г. Шевченка

А) «Садок вишневий коло хати»

Б) «Ми вкупочці колись росли»

В) «Мені тринадцятий минало»

Г) «Тополя» 

9. У цьому творі згадується такий народний обряд

А) колядування

Б) сватання

В) щедрування

Г) заручини

10. Автор використовує в рядку «А серденько мліло» такий художній прийом

А) метафору

Б) порівняння

В) епітет

Г) гіперболу.

11. Поет звертається у цьому творі до

А) до дівчат-молодиць

Б) до хлопців-козаків

В) до ворожок

Г) до матерів дівчат

12. Назва поетичної збірки Т.Г.Шевченка, яка була надрукована 1840 року,

А) «Три літа»

Б) « Тополя»

В) «Кобзар»

Г) «До земляків»

 

Перевірте, будь ласка, правильність виконання завдань

 

4. Оголошення теми уроку. Мотивація навчальної діяльності.

Сьогодні на уроці ми поговоримо про одну з найцікавіших сторінок життя Т.Г. Шевченка і про поезію, яка стала не тільки незвичайною святинею українського народу, а й шедевром світового масштабу – це вірш «Заповіт». Ми визначимо, які факти з життя письменника покладені в основу твору, прослідкуємо, як у вірші розкривається полум’яна любов поета до України, віра в революційне повалення існуючого ладу.

5. Новий матеріал.

5.1. Лексична робота. Пояснення значення слова «заповіт»

Запові́т – правовий документ, являє собою зроблене у встановленій законом формі розпорядження дієздатного громадянина (заповідача) на випадок смерті про належне йому майно.

? Чи були величезні скарби у Т.Г. Шевченка, які він міг заповідати рідним, друзям, близьким?

? Чи про матеріальні багатства піде мова у творі?

? Чому Шевченко, на вашу думку, будучи ще зовсім молодою людиною, складає заповіт?

5.2. Доповідь учня про історію створення вірша.

Після закінчення Академії мистецтв Тарас Шевченко працює в Київській археологічній комісії, яка детально вивчає історію України. У селах і містах він малює старовинні будівлі, церкви, хрести, не забуває заїхати в Переяслав до свого товариша Андрія Козачковського. 1845 року 31-річний Шевченко їде в приміське село В’юнище до свого знайомого Степана Никифоровича Самойлова, бо в будинку Козачковського розпочався ремонт приміщення. Там художник малює місцеву церкву, довколишні краєвиди, пише твори: «Маленькій Мар’яні», «Холодний Яр», «Давидові псалми», «І мертвим, і живим…». На жаль, у В’юнищі Тарас Шевченко застудився і тяжко захворів, піднялась висока температура, знепритомнів. Господар негайно закутав хворого гостя в кожух, повіз до лікаря Козачковського рятувати життя Тарасу. Його розмістили в гостьовій кімнаті. У ніч із 24 на 25 грудня 1845 року тяжко хворий Шевченко піднімається з ліжка, запалює свічку, сідає за стіл, пише свій знаменитий «Заповіт». Ранком подає списаний аркуш паперу своєму другові Андрію Козачковському. Лікар уважно читає геніальний вірш, дивиться на автора, радіє, бо загроза життю Тараса минула, недуга відступає, хворий починає одужувати. «Заповіт» незабаром розповсюджується в рукописному вигляді. Тарас Шевченко після написання цього геніального вірша прожив ще 16 років, у тому числі відбув десятилітнє покарання солдатчини з особистим приписом російського царя Миколи І під вироком: «Під найсуворіший нагляд із забороною писати і малювати».

5.3. Слухання твору в запису, який супроводжується мультимедійною презентацією.

5.4. Ідейно-художній аналіз твору.

1. Визначте тему та ідею твору.

 Тема: заклик до українського народу звільнитися від кайданів самодержавства, боротися за вільне життя, відстоювати інтереси простого люду.

 Ідея: віра поета у світле майбутнє України.

 Основна думка: змінити соціальний устрій гноблених можна тільки революційним шляхом.

 Жанр: громадянська лірика, вірш-заповіт.

  1. Композиція.

За формою своєю «Заповіт» — монолог ліричного героя. Він складається з шести строф, котрі об’єднані попарно і тому утворюють ніби три ступеня, три градації, кожна з яких має свою окрему провідну думку, свій ритм і свою інтонацію. У той час всі вони об’єднані в одну гармонійну цілість.

Експозиція:

Як умру, то поховайте…

На Вкраїні милій…

Зав’язка:

Як понесе з України

Кров ворожу.

Кульмінація:

…Вставайте,

Кайдани порвіте.

Розв’язка:

І мене…

Не забудьте пом’янути

Незлим тихим словом.

     3. Скільки частин можна визначити у розгортанні сюжету? (3 частини: прохання поховати на Україні, заклик до боротьби, пам’ять.)

4. Спробуймо у групах (3 групи – за кількістю частин у творі) скласти партитуру уривків і, визначивши настрій кожного із них, прочитати вірш виразно.  

1 частина .Неначе батько зібрав дітей перед смертю та дає їм останні настанови. Тому ця частина сповнена сумним настроєм. Її слід читати інтимно, проникливо, неголосно.

Разом із тим автор піднімає нас на таку височінь, звідки ми озираємо всю Україну від краю до краю, почуваючи себе господарями цієї краси. Тож у цих рядках слід передати гордість і любов до України.

2 частина: Поет уже думає не про себе, а про долю народу, відчувається хвилювання автора, рядки стають більш енергійні, поривчасті.

Третя строфа пов’язана з другою словом поховайте. Шевченко звертається з наказом повалення існуючого ладу. Ці рядки – вибух пристрасті поета, це програма його життя.

3 частина В останній строфі особисті та громадські мотиви зливаються в один. Після емоційного спалаху відчувається спад напруження і перехід до більш інтимного.

5. Художній аналіз твору.

Епітети: «степ широкий», «Вкраїна мила», «лани широкополі», «вража зла кров», «сім’ї великій… вольній, новій», «незлим тихим словом», «синєє море».

Повтори: «Як… було…», «реве ревучий», «в сім’ї…».

Слово учителя. Серед фігур, що оточують п’єдестал пам’ятника Т. Шевченку у Харкові (скульптор М.Г. Манізер) є «Той, що рве пута». Позував скульпторові актор харківського театру «Березіль», згодом народний артист СРСР Олесь Сердюк.

Під час Великої Вітчизняної війни було випущено плакат  «І вражою злою кров’ю волю окропіте». На ньому Кобзар закликає піднятися на боротьбу з фашизмом та подолати його.

6. Які ж заповіти дає нам Т.Г. Шевченко у кожній частині? Чи  виконані вони?

 - Заповіт поховати його на Україні.

Заповіт виконано: 22 травня 1861 року Т.Г. Шевченка поховали на Чернечій горі, яка з того часу в народі названа Тарасовою.

 - Встати й порвати віковічні кайдани рабства.

19 лютого 1861 р. цар Олександр ІІ видав Маніфест про скасування кріпосного права та «Загальне положення про селян, звільнених від кріпосної залежності».

? Чи тільки відміну кріпосного права мав на увазі Т.Г. Шевченко? (Не тільки, ще й духовні кайдани історичного безпам’ятства, неповаги до своєї історії, мови, культури тощо).

 

 - Не забути його у славній майбутній сім’ї.

? Чи хотів Тарас Григорович гучної слави? Які рядки з вірша про це говорять?

5.5. Індивідуальне випереджувальне завдання – доповідь про роль «Заповіту», на які мови перекладено і ким, автори музики до твору.

Більше 155 років минуло з часу написання «Заповіту». Уперше він був опублікований 1859 року в Лейпцигу в збірці «Нові вірші Пушкіна й Шевченка».

На слова «Заповіту» написано понад півсотні музичних творів композиторами Людкевичем, Лятошинським, Лисенком, Вербицьким, Ревуцьким. Мелодія «Заповіту», що її знає кожен українець, належить полтавському вчителеві Гордієві Гладкому. (прослуховування пісні «Заповіт», Дидактичні мультимедійні матеріали. Українська література. 7 клас. Авраменка О.М., Дмитренко Г.К.).

      Про «Заповіт» або на його мотиви написали поезії Максим Танк, Максим Рильський, Володимир Сосюра, Дмитро Луценко...

«Заповіт», перекладений  більш ніж 100 мовами світу, можна назвати неофіційним гімном України, бо це одна із найпопулярніших пісень, у якій втілено українську душу.

18 квітня  2010 року в Переяславі-Хмельницькому в меморіальному будинку Андрія Йосиповича Козачковського було відкрито експозицію музею «Заповіту». Вона не присвячена лише цьому конкретному твору поета, а розповідає про реальне бачення Великим українцем подій своєї епохи.

 5.6. Читання учнями «Заповіту» різними мовами

Перед тим, як діти почнуть читання, слід звернути увагу на правила виразного читання (Пам’ятка декламатора, Дидактичні мультимедійні матеріали. Українська література. 8 клас. Авраменка О.М., Дмитренко Г.К.).

               Як умру, то поховайте

Мене на могилі

Серед степу широкого,

На Вкраїні милій,

Чтоб лежать мне на кургане,

Над рекой могучей,

Чтобы слышать, как бушует

Старый Днепр могучий.

 

                When from Ukraine the Dnieper bears

Into the deep blue sea

The blood of foes... then will I leave

These hills and fertile fields

                                                                                    І мене в сім’ї великій,

                                                                         В сім’ї вольній, новій,

                                                                         Не забудьте пом’янути

                                                                         Незлим тихим словом.

 

6. Підсумок уроку

? Чи  вдалося нам реалізувати виконання поставленої на початку уроку мети?

7. Д/З

Вивчити поезію напам’ять.

 

docx
Додано
6 березня 2023
Переглядів
565
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку