Розробка уроку допоможе вчителю сформувати в учнів загальне уявлення про емоції як форму відображення об`єктивної дійсності, у якій переважає суб`єктивний характер психічних процесів. Скласти загальне уявлення про таку важливу психічну функцію, як увага.
ТЕМА ЕМОЦІЇ ТА МОТИВАЦІЇ.
УВАГА.
МЕТА: сформувати загальне уявлення про емоції як форму відображення об`єктивної
дійсності, у якій переважає суб`єктивний характер психічних процесів. Сформувати
загальне уявлення про таку важливу психічну функцію,як увага.
ОБЛАДНАННЯ ТА МАТЕРІАЛИ: підручник, наочні посібники, індивідуальні картки, зошит
для проведення роботи з визначення властивостей уваги.
КОНЦЕПЦІЯ УРОКУ: закріпити знання про увагу, провести практичну роботу звизначення
властивостей уваги.
В усіх людей є потреби, вони тісно пов`язані з мотиваціями, крім того, потреба й
імовірність її задоволення є чинниками, що викликають емоції.
СТРУКТУРА І ЗМІСТ УРОКУ.
І Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності.
« Розумова гімнастика »
а) скільки вікон у нашому класі?
б) Які таблиці висять на стіні за вашою спиною?
в) Якого кольору батареї у класі?
г) Чи наявна крейда біля дошки?
д) Скільки квітників висить на стіні?
2. Що таке увага?
3. Які ви знаєте основні властивості увги?
ІІ Практична робота
Дослідження переключення увги.
Робота виконується попарно.
А) За таблицею № 1 показати олівцем арабські цифри в порядку збільшення від 1 до 25. Одночасно з початком досліду напарник включає секундомір,а також підраховує кількість помилок. Після показу останньої цифри секундомір зупиняється й визначається час виконання завдання. Число зроблених помилок і час виконання завдання записати у таблицю № 2, колонку « Дослід А ».
Б) За таблицею показати римські цифри в порядку зменшення від ХХІV до І. Напарник засікає час виконання завдання й підраховує кількість помилок, як написано в пункті А. Результат записати у таблицю № 2, колонку « Дослід Б ».
В) Тепер за таблицею № 1 показати почергово арабські цифри в порядку збільшення, а римські – зменшення: 1; ХХІV; 2; XXIII; 3; XXII і т.д. Напарник засікає час виконання завдання й підраховує кількість помилок.
Результати записати у таблицю № 2, колонку « Дослід В ».
Таблиця 1. Дослідження переключення уваги
7 |
IV |
10 |
VI |
22 |
24 |
XII |
17 |
XIII |
19 |
8 |
II |
XVI |
XIX |
11 |
1 |
20 |
XV |
21 |
XXIII |
3 |
ІХ |
6 |
XVII |
V |
18 |
12 |
XXIV |
ХІV |
25 |
13 |
9 |
XX |
I |
VII |
XXI |
III |
23 |
VIII |
15 |
14 |
XVIII |
16 |
5 |
XI |
2 |
XXII |
4 |
X |
Таблиця 2. Результати вивчення переключення увги
Показники |
Дослід А t1 |
Дослід Б t2 |
t1+t2 |
Дослід В t3 |
t3-(t1+t2) |
Час виконання завдання, сек. |
|
|
|
|
|
Кількість помилок |
|
|
|
|
|
Г) Знайти суму часів виконання завдань А і Б, записати результати в таблицю № 2, колонку t1+t2, а потім відняти її із значення часу виконання завдання В. Різницю записати у таблицю № 2, колонку t3-(t1+t2).
Різниця між сумою часу, витраченого на виконання завдань А і Б, і часом, витраченим на виконання завдання В, дозволяє говорити про переключення уваги.
Зробити висновок про переключення увги.
ІІІ За допомогою карток різного кольору визначити емоційний стан кожного учня (настрій).
Учень повинен вибрати картку з найбільш сподобавшимся кольором.
|
|
|
|
|
IV Вивчення нового матеріалу.
Клас ділиться на три групи. Від кожної групи, після попереднього вивчення матеріалу ( час 5-7хв. ), виступає по одному учню.
V Узагальнення, систематизація і контроль знань та вмінь учнів.
Командна робота « Позитив і негатив ».
Учитель пропонує школярам поділитися на дві команди. Перша команда описує сприйняття навколишнього світу з погляду людини, у якої переважають негативні емоції. Друга команда – навпаки, описує сприйняття людини з позитивними емоціями.
Індивідуальні питання.
Конкурс « Ерудитів ».
а) Знайти зайве поняття. Пояснити, чому воно зайве.
Емоційні навички, емоційні реакції, емоційні стани, емоційні стосунки.
б) Що сприяє зняттюнегативних емоцій?
в) Використовуючи подані в дужках терміни, скласти кортку характеристику емоцій.
( емоційні реакції, емоційні стани, почуття, воля, автотренінг.)
г) Дайте коротку характеристику властивостям уваги ( концентрація, розподілення, обсяг, переключення ). В яких видах діяльності вони найнеобхідніші?
д) Чим характеризується увага?
VI Підсумок.
Користуючись листом самооцінки, учень саостійно визначає кількість балів, яку він отримав за роботу на уроці.
Лист самооцінки ( приклад)
№ |
назва завдання |
кількість балів |
1 |
індивідуальне завдання |
|
2 |
практична робота |
|
3 |
командне завдання |
|
4 |
творча робота |
|
5 |
узагальнення |
|
Всього:
Домашнє завдання.
Підготувати кросворд або головолмку за темою « Емоції ».
Довідка.
ЕМОЦІЇ.
ЕМОЦІЇ – це специфічне індивідуальне ставленя людини до навколишньої дійсності, що виявляється у вигляді радості, страху, гніву, задоволення, незадоволення, подиву тощо.
ВИЯВЛЕННЯ ЕМОЦІЙ.
Емоційна реакція. Виникае в результаті певних умов. Нетривала, імпульсивна.
Емоційні стани. Тривалі переживання. Це мінливі психічні явища. До них належать пригніченість ( депресія ), гнів, збудження, тривога.
Емоційні ставлення. Мають чітко визначений об`єкт. До їх різновидів належать любов, ворожнеча, ненависть, ревнощі, заздрість тощо.
УВАГА.
Увага- це чинник, що регулює прцес сприйняття тієї чи іншої інформації.
Розрізняють довільну увагу ( цілеспрямовану, яка виникає в результаті вольових зусиль ) і мимовільну увагу ( не залежну від свідомості й волі індивіда ).
Концентрація – це усвідомлене зосередження на об`єкті.
Рзподіл – це здатність людини усвідомлено сприймати кілька об`єктів або виконувати багатоопераційну роботу.
Обсяг – це здатність індивіда сприймати з однаковою якістю певну кількість об`єктів.
Перемикання – це здатність швидко перемикати увгу з одного об`єкта на інший.