Пізнаємо природу
Тіла та їхні характеристики
Мета:
-формувати в учнів поняття про «фізичні тіла», основні характеристики фізичного тіла та способи їх вимірювання;
-розвивати уміння характеризувати та порівнювати тіла, користуватися вимірювальними приладами та вміти використовувати набуті знання у повсякденному житті;
-виховувати бережливе ставлення до навколишніх тіл природнього середовища;
-виправляти мовні помилки.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
Рефлексія.
Хороший настрій та щира посмішка необхідна нам сьогодні на уроці. Подивіться на сусіда по парті, усміхніться один одному та побажайте вдалого дня.
II. Актуалізація опорних знань учнів.
1. Відгадайте загадки та запишіть в зошиті відгадки.
• Усі його люблять, усі чекають, а хто подивиться — кожен скривиться. (Сонце.)
• Повзун повзе, сімсот голок везе. (Їжак.)
• Не звір, не птиця, а ніс — як спиця. (Комар.)
• Хто трьома зубами сіно їсть? (Вила.)
• Уночі гуляє, удень спочиває, має круглі очі, бачить серед ночі. (Сова.)
• Я кругленька, червоненька, з хвостиком тоненьким. На городі мене рвуть і до столу подають. (Редиска.)
Сонце, їжак, комар, вила, сова, редиска.
2. Підкресліть назви тіл, що належать до живої природи.
3. Які слова залишилися не підкресленими? (Вила)
4. Чому ми не підкреслили це слово. (бо воно належить до неживої природи, крім того, зроблено людиною)
III. Мотивація навчальної діяльності учнів. Оголошення теми, мети, завдань уроку.
Бесіда.
- За якими ознаками можна відрізнити два підручника?
- Дві смужки паперу?
- Дві пляшки мінеральної води?
- (демонстрація різних за кольором і довжиною смужок паперу, пляшки з водою різних за об’ємом )
Знайти відмінності між тілами, встановити основні характеристики тіл, за якими їх можна відрізнити допоможе нам сьогоднішній урок за темою:
« Тіла. Характеристика тіла: форма, розміри, маса, об’єм .Їх вимірювання»
IV. Вивчення нового матеріалу
( Розповідь з елементами бесіди).
1. Основні характеристики тіл.
Усі предмети, які нас оточують, називають тілами, а все, що з ними відбувається, — явищами природи. Наука, що вивчає тіла природи та явища, що з ними відбуваються, називається фізикою.
1. На які групи можна поділити всі тіла?
(об’єкти живої та неживої природи)
А зараз попрацюємо у парах. На партах у вас є картки із завданням. Один учень обирає предмети живої природи, а другий – неживої.
Молодці! Швидко і правильно виконали завдання.
Порівняйте між собою два яблука, дві лінійки, два зошита.
Чим запропоновані вам для порівняння тіла відрізняються одне від одного? (Формою, розміром, об'ємом, забарвленням, масою тощо).
Усе те, що ви перелічили, це – основні характеристики тіла. Отже, основними характеристиками тіла, за якими їх можна відрізнити, є: довжина, маса, об'єм, густина. Їх можна виміряти за допомогою спеціальних приладів.
Фізкультхвилинка (вправи для очей).
Назвіть прилади за допомогою яких людина проводить вимірювання? (лінійка, рулетка, ваги, мірний посуд...)
Ознайомимося більш конкретніше з основними характеристиками тіл.
Довжина — це число, яке одержують в результаті вимірювання тіла будь-яким масштабним відрізком (лінійкою, трикутником тощо).
Крім довжини тіла можна виміряти його ширину та висоту.
Кожне тіло в природі — людина, підручник, кішка, Місяць — має свою масу (від лат. маса — «брила, шматок»).
Маса — обов'язкова характеристика фізичного тіла. Її позначають латинською літерою т і вимірюють у кілограмах(кг), тоннах (т), грамах (г), міліграмах (мг).
- Де ви стикаєтесь з вимірюванням маси? ( у магазині)
Чим вимірюють масу тіл? (для вимірювання маси тіла викорстовують терези).
Так, дійсно, масу тіл вимірюють за допомогою терезів (демонстрування терезів).
Об'єм — це величина, яка визначає частину простору, яку займає тіло.
Об'єм рідин визначають за допомогою мірного посуду — мірної склянки, циліндра, колби, на яких зроблені позначки, — і вимірюють у мілілітрах (мл). (Демонстрування мірного посуду.)
Крім того, за допомогою мірного посуду можна виміряти об’єм твердого тіла неправильної форми.
Перегляд презентації.
Практична робота.
V.Закріплення нових знань
1. Бесіда
♦ Які ви знаєте характеристики тіл?
♦ Назвіть ціну поділки шкали лінійки, рулетки, швацького метра.
♦ За допомогою якого приладдя можна виміряти довжину парти? ширину кімнати? відстань між домівкою та школою?
VI.Домашнє завдання.