Слухай, що говорять люди, але розумій, що вони почувають. Східна мудрість
|
Тільки серцем ми бачимо ясно. А. Сент-Екзюпері
|
Теплі слова розтоплюють холодні серця. Щирість – це відкрите серце. Ф. Ларошфуко
|
Те, що починається у гніві, завершується соромом. Л. Толстой
|
Справжня мудрість небагатослівна. Л. Толстой
|
Найголовніше у спілкуванні – це почути те, що не було висловлено. Дракер |
Інтонація голосу, очі і весь образ співрозмовника містять не менше красномовства, ніж слова. Ф. Ларошфуко |
Якщо ми не знаходимо спокою у собі, безнадійно його шукати будь-де. Ф. Ларошфуко
|
Моя таємниця успіху полягає в умінні зрозуміти точку зору іншої людини і дивитися на речі з її і з своєї точок зору. Г. Форд |
У кожного своя правда. Наполеон Бонапарт
|
Толерантність у взаємостосунках Істинна перемога, так ніхто не почуває себе переможеним. Будда |
Щастя на боці тих, хто вміє радіти. Аристотель
|
Усвідомлювати і розуміти власні емоції й почуття та інших людей |
|||||
Усвідомлювати важливість емоційної сфери у житті, спілкування на рівні серця.
|
|||||
Вміння висловлювати симпатію, говорити добрі слова.
|
|||||
Будь-яку фразу можна висловити тактовно. Уміння управляти емоціями у спілкуванні, тактовно висловлювати претензії та невдоволення, гнучкість поведінки |
|||||
Вміння зосереджуватися на головному
|
|||||
Вміння розуміти підтекст
|
|||||
Володіння засобами невербальної комунікації
|
|||||
Якщо миру немає в тобі, миру немає ніде
|
|||||
Вміння поставити себе на місце іншої людини та її зрозуміти
|
|||||
Дозвольте й іншим бути самими собою
|
|||||
Інколи треба і поступитись Вміння вирішувати конфліктні ситуації.
|
|||||
Оптимістично мислити, бачити позитивні аспекти життя
|
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Інтере́с, цікавість – емоційний вияв пізнавальних потреб людини, основа творчості, проявляється у ставленні до нового, мотивує і збільшує працездатність. Інтерес до людей допомагає налагоджувати і підтримувати добрі стосунки.
|
|
Ра́дість – це емоційне вираження щастя. Стосунки між людьми зміцнюються, коли вони наповнені радістю та інтересом. Радість полегшує соціальні контакти, відновлює енергію.
|
|
Здивування (подив) – різке підвищення нервової стимуляції, що виникає внаслідок несподіваних подій. Виникнення цієї емоції сприяє миттєвій орієнтації всіх пізнавальних процесів на об’єкт, що викликав подив. Ця емоція швидко виникає і зникає, спрямована на виживання.
|
|
Гнів – бурхлива реакція на обмеження автономності, супроводжується станом «хаосу». Коли людина починає розуміти, що її автономності щось загрожує, швидко концентрується на тому, як позбутися небажаного вторгнення, яке стало причиною хаосу. Для чого нам потрібний гнів? Види прояву гніву: як постійний стан душі (гнівлива людина); прихована злість, що не демонструється; образа – це також внутрішній гнів; гнів як спалах люті, що виявляється у грубих, неввічливих словах та вчинках; злопам’ятність.
|
|
Горе (страждання, сум) – реакція на життєву втрату, супроводжується відчуттям «порожнечі». Допомагає усвідомлювати значущість тих, кого любимо, згуртовує людей.
|
|
Відраза («відвернення» – негативна реакція на їжу) – одна з емоцій та чуттєвих реакцій людини на щось огидне за смаком. Відраза, огида, презирство, зневага на всій земній кулі виражаються мімікою та жестами, що демонструють відкидання або дистанціювання від неприємного предмета, бажання позбутися від когось чи від чогось.
|
|
Презирство/сором – найтоксичніші емоції. Не кожен може зізнатися навіть собі, не говорячи про інших, що переживає емоцію презирства чи сорому. Л. Стюарт описує презирство/ сором як «функцію оцінки, коли ми вважаємо інших або себе неповноцінними. Ці емоції мають величезний потенціал, який примушує нас переглядати своє ставлення до себе і стосунків з іншими».
|
||
|
Сором – це емоція, що виникає у людини при здійсненні вчинків, що суперечать нормам моралі; переживається як обтяжливе занепокоєння, незадоволення собою, засудження своєї поведінки. Відчуття сорому виникає і при спогаді про принизливий вчинок, здійснений у минулому. Сором мотивує бажання сховатися, зникнути, має виразні тілесні симптоми – почервоніння, опускання очей тощо. Сором – це емоція, яку нам найважче дозволити собі переживати. Тому іноді люди маскують ці емоції іншими.
|
||
|
Провина – емоція, схожа на сором, оскільки також виникає у результаті неузгодження очікуваної та реальної поведінки. Однак сором може з’являтися внаслідок будь-яких помилок, вина ж виникає при порушеннях морального чи етичного характеру, при чому в ситуаціях, в яких людина відчуває особливу відповідальність.
|
|
|
|
Страх – емоція, що виникає в ситуаціях реального або передбачуваного лиха, загрози біологічному або соціальному існуванню людини, реакція на «невідоме». Емоція страху в основі інстинкту самозбереження допомагає мобілізувати ресурси організму і швидко прийняти рішення щодо порятунку: втекти або напасти. Почуття страху може змінюватися від неприємного передчуття до жаху.
|
||
Лист до себе.
Я щаслива(ий) коли ___________________________________________
Моя остання добра справа ________________________________________________________________________________________________________________________________
Я вдячний(а), коли ________________________________________________________________________________________________________________________________
Я мрію про ________________________________________________________________________________________________________________________________
Щаслива дата _____________Підпис щасливої людини_________
Лист до себе.
Я щаслива(ий) коли ___________________________________________
Моя остання добра справа ________________________________________________________________________________________________________________________________
Я вдячний(а), коли ________________________________________________________________________________________________________________________________
Я мрію про ________________________________________________________________________________________________________________________________
Щаслива дата _____________Підпис щасливої людини_________
страх
|
жаль |
ненависть |
ревнощі
|
закоханість |
смуток |
зацікавленість
|
ніжність |
горе |
засудження
|
нудьга |
провина |
скиглення
|
ворожнеча |
сором |
подив
|
щастя |
зверхність |
відраза
|
хвилювання |
сподівання |
збудженість
|
щирість |
повага |
сумнів
|
захват |
паніка |
насолода
|
задоволення |
радість |
образа
|
гордість |
співчуття |
опір
|
виснаження |
страждання |
втома
|
любов |
замріяність |
байдужість
|
нудьга |
дратівливість |
Урок-тренінг з основ здоров’я на тему
«Емоційна саморегуляція»
9 клас
Мета: ознайомити з поняттями «емоційна саморегуляція», «емоційний інтелект», базовими емоціями, загальною стратегією та прийомами самоконтролю.
Очікувані результати: наприкінці заняття учні: називають ознаки емоційної компетентності; пояснюють значення емоційної саморегуляції для здоров’я людини; розпізнають базові емоції; демонструють уміння застосовувати загальну стратегію і окремі прийоми розвитку емоційного інтелекту.
Обладнання і матеріали: класна дошка і кольорова крейда або фліпчарт і фломастери, ватмани, ноутбук, мультимедійний проектор, ватмани, іграшки, манна крупа або пісок.
Що підготувати заздалегідь: вислови про емоції, плакати «Правила», «Емоції англійською», картки «Емоційний крокодил», роздатковий матеріал «Види емоцій»
Хід тренінгу:
Стартові завдання (повторити попередній матеріал і перейти до нового) Зворотний зв’язок і актуалізація теми: «На минулому занятті ви розмірковували, яку професію обрати і дібрали собі кілька варіантів. Почали мріяти й будувати плани на майбутнє, сподіваюсь, що ваші плани обов’язково здійсняться і ви здобудете ту професію, про яку мрієте.» Вправа «Правила» - враховуючи, що тренінг не є першим в системі і те, що діти знайомі з правилами, пропонується їх просто повторити. Якщо ж в учнів з’являться нові пропозиції, проголосувати за них і дописати. (2 хв.)
Hello, my name is Nadiya аnd I`m happy. (варіанти заготовлені) (3 хв.)
Обговорення. Як ви вважаєте, про що наша сьогоднішня зустріч? Можливо, в когось з’явились якісь побажання? Оголошення теми уроку-тренінгу. (2 хв.)
Дослідження показали, що емпатія – найважливіша життєва навичка. Емоційний інтелект чи емоційний коефіцієнт (EQ) – це здатність розуміти власні почуття та почуття інших, а також вміти контролювати власні емоції та здійснювати самоконтроль. Сьогодні емоційний інтелект вважається більш важливим для досягнення успіху в житті, ніж коефіцієнт інтелекту. Діти дивляться на світ через призму емоцій. Для дитини зі слаборозвиненим EQ невдача стає особистою трагедією і приводом засумніватися в собі. А емоційно стабільну дитину відрізняє товариськість і чуйність, впевненість у своїх силах і спокій, цілеспрямованість та орієнтованість на результат. Вона може стати успішним дипломатом або бізнесменом, люблячим чоловіком і щасливим батьком. Жінкам емоції більш підвладні, ніж чоловікам. Дівчинка з раннього дитинства вчиться співчуттю, чуйності і розумінню. Кожна гра в ляльки дозволяє уявити себе дружиною, дочкою і мамою. (3 хв.) |
КК «Спілкування іноземними мовами»
КК «Обізнаність і самовираження у сфері культури». КК «Інформаційно-цифрова компетентність» |
Основна частина
Учні об’єднуються в 5 груп шляхом жеребкування (посібник для вчителя). Завдання: скласти мотивуючу фразу, міні-вірш або слоган про емоцію, яку опрацьовували. Презентація робіт. (5 хв.) Обговорення: чи знайомі вам ті емоції, про які ви читали?
(2 хв.)
Довідка: Сучасна психологія напрацювала величезну кількість способів та методик, спрямованих на розуміння людиною своїх почуттів, мотивів та реакцій. Деніель Гоулман у своїй книзі «Емоційний інтелект. Чому він може бути важливіший за IQ» говорить про психотерапію взагалі як про спосіб перенавчення емоційних реакцій. Можна сперечатися про переважання одного методу перенавчення емоційних реакцій над іншим, однак така різноманітність точно задовольняє потребу різних людей у різних підходах до власного розвитку. Отже, серед існуючого різноманіття способів, ми попрактикуємо найефективніші для розвитку емоційного інтелекту та емпатії. Довідка «Практика уважності (Мindfulness)» (випереджувальне завдання для учнів, на тренінгу для вчителів – коротке пояснення від ведучого) У своєму реальному застосуванні практика уважності – це медитація, яка знайомить людину з можливостями її розуму та вчить повертати увагу у теперішній момент. В цьому моменті людина вчиться відслідковувати тілесні реакції, розпізнавати неконтрольовані потоки емоцій та думок, керувати своєю увагою. Ця практика підходить і дітям, і дорослим. Вона вирішує проблеми зі сном, стресами, захворюваннями, заснована на прогресивній техніці м'язової релаксації, розробленої психотерапевтом Едмундом Якобсоном в 1920-і роки для тривожних пацієнтів. Вправа «РОЗЛАБЛЮЮЧА ТЕХНІКА»: Прийми зручне положення сидячи. Зроби кілька глибоких вдихів і видихів. Зверни увагу на праву стопу. Стисни її сильно-сильно, підібгавши всі п'ять пальців всередину. Утримуй її в такому положенні протягом двох глибоких вдихів-видихів. Різко розслаб стопу і відчуй, як напруга розчиняється. Ти можеш відчути невелике поколювання в м'язах. (повторити з лівою стопою й іншими частинами тіла з низу до верху). (3 хв.) Довідка «Арт-терапія» (випереджувальне завдання для учнів, на тренінгу для вчителів – коротке пояснення від ведучого) Арт-терапією називають особливу форму психотерапії, психокорекції та розвитку особистості, засновану на творчому самовираженні за допомогою різних видів мистецтва (живопис і малюнок, ліплення, музика, танець, театр, пісочна терапія). Учні об’єднуються в 2 групи «Позитивчики» та «Негативчики». Завдання групам «знайти в пустелі» іграшки. Вправа «Пальчикові походи». На стіл розсипається пісок або манна крупа – «пустеля». «Негативчики» розкладають маленькі іграшки (2-3 шт.) на пісок. Завдання «Позитивчикам» із заплющенними очима мікро-кроками пальців обійти «пустелю» і знайти іграшки. Обговорення. (7 хв.) Довідка «Дихальні практики» (випереджувальне завдання для учнів, на тренінгу для вчителів – коротке пояснення від ведучого) Дихання є природним процесом в житті людини. Прожити без нього не можливо. Воно пов’язує духовний і фізичний стани. Саме дихання дозволяє зрозуміти нашу психіку. Недаремно, одна з перших рекомендацій в психотерапії стосується дихання. «Спостерігайте за Вашим диханням», «Дихайте». Рівномірне дихання змінює якість життя. Вправа «Мильні бульбашки»: учні намагаються надути найбільшу мильну бульбашку. (3 хв.) Довідка «Гра – як засіб розвитку емоційного інтелекту» (коротке пояснення від вчителя).
Гра «Емоційний крокодил» (додаток 3) Обговорення. (5 хв) |
КК «Екологічна грамотність і здорове життя».
КК «Спілкування державною мовою», «Уміння вчитися впродовж життя»
КК «Соціальна та громадянська компетентність»
КК «Соціальні і громадянські компетентності»
КК «Екологічна грамотність і здорове життя».
КК «Загальнокультурна грамотність»
КК «Екологічна грамотність і здорове життя
|
Заключна частина Домашнє завдання: Слово вчителя: Я хочу, щоб ви всі стали щасливими і дарували своє щастя іншим людям. Будьте добрими і чуйними! Розгорніть свої листи (додаток 2), прочитайте, поміркуйте, а вдома їх заповните. (2 хв.) Рефлексія: Робота з висловами видатних людей (додаток 3). Який саме з висловів вам після сьогоднішнього уроку ближчий? Чому? Вправа «Пестливі побажання» (гра – ще один з методів розвитку емоційного інтелекту). Учні по колу передають побажання сусіду в пестливій формі («Сонечко, бажаю тобі щастячка» і т.п.). (3 хв.) Заключне слово: (Притча) Згідно зі східною легендою, боги вирішили створити Всесвіт. Вони створили зірки, сонце, місяць, моря, гори, квіти, хмари, згодом людину і наостанок – Істину. Задумалися боги над тим, куди сховати Істину, щоб людина не змогла її знайти. «Давайте розмістимо на найвищій гірській вершині», − сказав один. «Давайте сховаємо її на найдальшій зірці», − сказав другий. «Давайте покладемо її на дно глибокої і темної безодні». «Давайте розмістимо її на зворотному боці місяця». Нарешті наймудріший і найстаріший Бог сказав: «Ми сховаємо істину в серці людини. Вона буде шукати її у Всесвіті, не знаючи, що носить її постійно в собі». Про що ця притча? Істина знаходиться усередині нас самих. У кожного з нас своя Істина, яка вчить як справлятися з емоціями, та я сподіваюсь, що той невеликий інструментарій, який я вам сьогодні дала, допоможе стати Людиною з Високим Емоційним інтелектом. (2 хв.)
|
КК «Загальнокультурна грамотність», «Уміння вчитися впродовж життя»
«Спілкування державною мовою»,
|