Основні завдання уроку визначити способи ефективного навчання; як готуватися до іспитів; формувати вміння працювати в групах, робити висновки та презентувати свою роботу. Тип уроку - тренінг. Тренінг – це особлива форма навчання, під час якої людина максимально оволодіває новими знаннями, отримує нові навички, переглядає власні цінності та пріоритети, коригує, удосконалює та розвиває певні якості та властивості своєї особистості, обирає для себе такі форми та методи поведінки, які відповідають саме її ситуації та індивідуальності. Серед інших форм навчання саме тренінг дає можливість на 90% засвоїти отриману інформацію.
Тема. Способи ефективного навчання і підготовка до іспитів і Державної підсумкової атестації.
Мета:визначити способи ефективного навчання; як готуватися до іспитів; формувати вміння працювати в групах, робити висновки та презентувати свою роботу.
Обладнання: папір, олівці, фломастери, стікери.
Тип уроку: тренінг
Хід уроку
І. Організаційний момент
Вчитель.
Слова хороші — це насправді диво,
Бо в них душа, найвищі почуття.
Для кожної людини це важливо
Та й необхідно просто для життя.
Бо кожен прагне ласки і любові,
Турботи, співчуття, а ще тепла…
Щоб та любов звучала в кожнім слові,
І щоб вона правдивою була.
Щоб добре слово серце зігрівало
І захищало нас, немов крильми…
Нам сили та наснаги надавало,
Та щоб добрішими ставали ми.
Бо добре слово доброту дарує,
І піднімає, до вершин несе…
Від гарних слів уся душа квітує,
Бо гарне слово щастя всім несе. /Надія Красоткіна/
ІІ. Основна частина
Учні отримали стікери-фрукти (це можуть бути різні фрукти чи однакові, але різні за кольором; це дасть можливість в подальшому об’єднати учнів у групи), на яких учитель пропонує написати добрі слова-побажання та обмінятися стікерами.
Зачитування притчи
Учитель. Один молодий послушник, що вивчав святі книги, прийшов якось до свого вчителя і сказав, що, на його думку, він достатньо освоїв вчення, що б стати вже майстром.
— А чого ти досягнув? — запитав учитель.
— Я так загартував своє тіло, що можу спати на землі, їсти траву, згідний, щоби мене бичували три рази на день.
— Глянь на того малого осла, — відповів вчитель, — і зауваж, що він також спить на землі, їсть траву і його б’ють не менше трьох разів на день.
Так що на сьогоднішній день тебе можна вважати за осла, але аж ніяк не за майстра...
Пьєр Сімон писав: «Те що ми знаємо – обмежене, а те чого не знаємо нескінченне». «Вік живи, вік навчайся», – говорить народна мудрість».
Учитель пропонує написати на стікерах-фруктах свої очікування від уроку та наклеїти їх навколо плакату «Кошик знань».
Повторення правил роботи у групі.
Навчають і навчаються всі і завжди. При цьому свідомо або несвідомо застосовуються найрізноманітніші методи навчання. Успіх навчання залежить не тільки від правильного визначення його цілей і змісту. Важливо також відповісти на запитання — в який спосіб досягти цих цілей, який обрати шлях навчання, щоб не тільки забезпечити глибокі й міцні знання, а й розвинути творчі і пізнавальні можливості тих, хто навчається.
У давні часи, коли тільки виникло навчання як передавання досвіду людської діяльності, методи навчання включали ритуали, обряди, танці, ігри. Спостерігаючи і повторюючи за дорослими певні дії, учні опановували їх під час безпосередньої участі в житті соціальної групи, членами якої вони були.
З моменту організації шкіл з’явилися словесні методи навчання. Основним способом викладання було передавання вчителем готової інформації за допомогою писемного, усного, а пізніше — друкованого слова. Від учнів вимагали зазубрювання, заучування, відтворення навчальної інформації, тобто, за Середньовіччя у школах домінував схоластичний характер навчання.
Епоха Відродження характеризується винахідництвом, нововведеннями, відкриттями. Провідну роль у навчальному процесі починають виконувати методи наочного навчання, які давали учням змогу бачити, спостерігати, застосовувати і здобувати знання.
У ХІХ—ХХІ століттях із запровадженням діяльнісного підходу в навчанні широкого застосування набули практичні й дослідницькі методи (бригадно-лабораторний метод, метод проектів).
За сучасних умов зростають вимоги до освіченості людини, відповідно у навчанні зростає значущість пізнавальної самостійності учнів, управління навчанням, розвитку активності і творчості, самоосвіти, практичного застосування знань.
Учитель. У 1969 р. Едгар Дейл виявив самі дієві методи навчання. Результати дослідження від представив у вигляді схеми «Конус навчання»
Едгар Дейл прийшов до висновку, що:
- слухати лекції на тему або проглядати матеріали по предмету - це найменш дієвий метод вивчити що-небудь;
- навчати інших і застосовувати матеріал, що вивчається, в житті - це найефективніший метод вивчити що-небуть.
Саме робота в групах є способом ефективного навчання.
Клас об’єднується у три групи. Використовуючи матеріал підручника, учні самостійно вивчають:
група 1 – способи ефективного навчання: активне слухання та ефективне читання;
група 2 – етапи сприйняття інформації;
група 3 – поради підготовки до іспитів.
(Обговорення, звіти груп.)
Учитель. Підніміть руки вгору, потім витягніть уперед, потягніться, як кішечка. Відчуйте, як тягнеться ваше тіло.
Потім різко опустіть руки вниз, одночасно вимовляючи на видиху звук «а-а-а-а!».
Повторіть вправу кілька разів.
Інформаційне повідомлення вчителя
Наукою й практикою встановлено, що лише самостійна робота дозволить учню засвоїти систему знань, глибоко вникнути в сутність досліджуваних наук, опанувати необхідними навичками, розвити свої здібності й дарування. Без добре організованої й планомірно здійснюваної самостійної роботи немає й не може бути дійсного вищого утворення й наукового пізнання.
Самостійна робота, будучи найважливішим засобом навчання, повинна будуватися на основі наукової організації розумової праці, що вимагає дотримання наступних положень:
Учні отримують інформаційну картку, вивчають її зміст та роблять висновки, як можливо створити умови для ефективного самостійного навчання.
Інформаційна картка
Для оволодіння навичками наукової організації розумової праці рекомендуються наступні правила роботи:
ІІІ. Узагальнення та закріплення знань
Практична вправа «Відпрацювання навичок раціонального планування часу і підготовки до Державної підсумкової атестації.
Створення пам’ятки «Правила підготовки до іспитів»
(наприклад)
1. Тиша і спокійПам'ятайте, час вивчення в тиші більш продуктивний, ніж три години серед шуму.
2. Організація. Якщо ваші матеріали не в порядку, ви витрачаєте набагато більше часу не на вивчення предмета, а на пошук інформації. Скомпонуйте дані, систематизуйте їх.
3. Робіть перерви. Навіть якщо у вас залишилося зовсім мало часу, не варто безвилазно сидіти над книгами. Чим більше втомлюється ваше тіло, мозок, пам'ять, сприйняття, очі, тим менше і менше ви запам'ятовуєте. Зовсім недовгі перерви - по п'ять-десять хвилин, істотно допоможуть в засвоєнні.
4. Графік. Кожному учню знайома стара як світ проблема - те, що можна було вчити протягом місяця, вивчається в ніч перед іспитом. Спробуйте раз і назавжди змінити тактику - після отримання списку питань або матеріалу, який вам потрібно засвоїти, розподіліть всю інформацію по невеликих порціях до самого дня іспиту. Таких чином, ви отримуєте завдання вивчити два-чотири абзаци на тиждень, а це вже не так важко. Не забувайте відзначати в графіку зміни і перестановки.
5. Розгляньте різні методи. Деякі предмети краще засвоюються виключно вченням, на прикладах, для інших можна використовувати перфокарти, мнемотехнику, треті створені для перекладання на таблиці і графіки.
6. Повторення. Намагайтеся не відкладати все на останній термін, вивчають потроху хоча б кожен день.
7. Записуйте. У більшості людей відмінно розвинена м'язова і зорова па -м'ять. Саме тому іноді написання шпаргалок допомагає не те щоб списати з них, а просто краще запам'ятати матеріал, той, що ви пишете. Переробка матеріалу, аналіз та запис - це активний метод вивчення, на відміну від пасивного заучування. Єдина умова: пишіть усвідомлено, вдумливо, скорочуйте і переказуйте своїми словами - тільки так ви зможете запам'ятати записане.
8. Будьте реалістом. Оцінюйте обсяг матеріалу і свої можливості правильно. Якщо у вас залишилося кілька годин, не варто хапатися за всі питання відразу.
ІV. Підсумки
—Якщо ваші очікування справдилися, то перенесіть свій стікер до кошику-знань та поясніть, що для вас було найцікавішим сьогодні на уроці.
Пам’ятайте: «Освіта – скарб; праця – ключ до нього».
V. Домашнє завдання: опрацювати §17