В конспекті уроку можно ознайомитися з кроссенсом - новим методом активного навчання. На уроці учні визначають умови ефективного навчання, ознаки активного та пасивного навчання; навчаютьсяся застосовувати прийоми активного та пасивного навчання.
Тема. Уміння вчитися. Умови ефективного навчання. Активне і пасивне навчання.
Мета: визначити умови ефективного навчання, ознаки активного та пасивного навчання; навчитися застосовувати прийоми активного та пасивного навчання.
Хід уроку
І Організаційний момент
В житті постійно треба вчитись,
Бо світ рухливий, змінний світ…
І щоб у ньому не згубитись,
То треба вчитись з юних літ
Й постійно, не перериватись,
Бо щось пропустиш — і кінець!
І з лінню треба вік змагатись,
Тоді ти будеш молодець.
Тим більш нового так багато,
Що годі й встигнути за ним…
Нові ж знання — це завжди свято,
Не можна бути тут слабким,
А треба намагатись вчитись,
Долати труднощі весь час!
Вперед іти, вперед дивитись,
І це закон для всіх для нас. (Надія Красоткіна)
ІІ Мотивація навчальної діяльності
Вчитель. Стара мудра кішка лежала на травичці і грілася на сонечку. Тут повз неї промайнуло маленькие шустре кошеня. Воно шкереберть прокотилося повз кішку, потім жваво підскочило і знову почало бігати колами.
- Що ти робиш? - ліниво поцікавилась кішка.
- Я намагаюся зловити свій хвіст! - захекавшись, відповіло кошеня.
- Але навіщо? - засміялася кішка.
- Мені сказали, що хвіст - моє щастя. Якщо я зловлю свій хвіст, то зловлю і своє щастя. Ось я і бігаю вже третій день за своїм хвостом. Але він весь час втікає від мене.
Стара кішка посміхнулася так, як це вміють робити тільки старі кішки і сказала:
- Коли я була молодою, мені теж сказали, що в моєму хвості - моє щастя. Я багато днів бігала за своїм хвостом і намагалася схопити його. Я не їла, не пила, а тільки бігала за хвостом. Я падала без сил, вставала і знову намагалася зловити свій хвіст. У якийсь момент я зневірилася. І просто пішла, куди очі дивляться. І знаєш, що я раптом помітила?
- Що? - з подивом запитало кошеня.
- Я помітила, що, куди б я не йшла, мій хвіст скрізь йде за мною. За щастям не треба бігти. Треба вибрати свою дорогу, і щастя буде йти разом з тобою.
ІІІ. Виклад нового матеріалу
Вправа « Мозковий штурм»
Вчитель. Навчання - наша фундаментальна внутрішня потреба. Найбільш основні потреби людини - фізіологічні, наприклад, в їжі; потім виступають потреби в безпеці, за ними йдуть особисті потреби. Більшість людей, знайомих з ієрархією потреб Маслоу, вважають, що ця ієрархія - досить жорстка структура, і, перш ніж звертати увагу на потреби у відносинах, потрібно задовольнити соціальні потреби, а до них потрібно задовольнити фізіологічні потреби і т.д.
Однак у підручниках, що розглядають теорію Маслоу, рідко згадується про те, що існує і дві інших потреби: вільно задавати питання і вільно самовиражатися, а також потреба знати і розуміти. Згідно Маслоу, саме дві ці потреби є обов'язковими передумовами задоволення п'яти інших типів потреб.
Іншими словами, в основі кожного з п'яти типів потреб лежить потреба в навчанні. На ній засноване все інше. Фахівці в галузі когнітивної психології, науки про мислення, кажуть, що наш розум постійно шукає і сортує інформацію. Ми хочемо знати і розуміти все, що тільки можливо.
Саме це внутрішнє прагнення змушує нас жити. Всі наші потреби в житті підтримує навчання. З цього випливає, що без тієї поживи для розуму, яку дає нам навчання, ці потреби не задовольнятимуть. А якщо потреби не задовольняються, життя неможливе.
Саме тому, якщо людина припиняє прагнути до нових знань, вона розчаровується у житті. Вона втрачає надію, вважає, що немає ніяких причин вчитися, тому що це безглуздо. У такої людини немає майбутнього.
Робота в групах
Учні об’єднуються в три групи і, використовуючи матеріал підручника, дають відповіді на запитання.
1 група – Від чого залежить ефективне навчання?
2 група – Прийоми активного навчання.
3 група – Створення пам’ятки «Сходинки до успішного навчання»
(Звіти груп, обговорення)
Вчитель. Навчання не є процесом відтворення, в якому мова йде тільки про те, щоби «вгризатись» у заданий матеріал. Як показують численні дослідження, чим більше ми вкладаємо у вивчення своєї уяви, чим більше почуттів та емоцій залучається до процесу запам'ятовування, тим ефективніше буде навчання. Участь у процесі навчання уяви призводить до того, що розум запам'ятовує інформацію у двох «кодах» – вербальному й візуальному (образному), що значно підвищує ймовірність запам'ятовування.
Як довів невролог Манфред Спітцер у своїй книзі «Як мозок учиться», надзвичайно важливим питанням є включення у процес навчання емоцій, що суперечить стереотипному поділу на інтелект та емоції і свідчить про їх синергію у процесі пізнання. «Найбільш тривало й міцно зберігається в пам'яті та інформація, яка була отримана в позитивному емоційному контексті», – стверджує вчений. У процесі запам'ятовування дуже корисним інструментом також є так званий ефект «стосовно мене». Він полягає в тому, що легкість запам'ятовування, а також міцність знань тим більше, чим більше засвоюваний матеріал стосується безпосередньо нас самих і нашого досвіду.
ІV Закріплення та узагальнення знань
1.Робота в парі
Обговоріть, чи згодні ви, що те, як ми навчамося, не менш важливе, ніж те, чого ми навчаємося.
2. Створення кроссенсу.
Кроссенс - це асоціативний ланцюжок, що складається з дев'яти картинок. Зображення розташовують так, що кожна картинка має зв'язок із попередньою і наступною, а центральна поєднує за змістом зразу декілька картинок.
Приклад кроссенсу до уроку.
9 - Навчання буде ефективним коли:
1 – учень плану свій час самостійно, знає послідовність виконання завдань;
2 – учень зацікавлений у вивченні матеріалу;
3 – учень налаштований на успіх;
4 – учень шукає додаткову інформацію;
5 – учень застосовує знання на практиці;
6 – учень систематизує та обговорює з друзями нову інформацію;
7 – учень слухає пояснення вчителя уважно, не соромиться задавати питання;
8 – учень оцінює себе адекватно, аналізує ефективність навчання.
1 |
2 |
3
|
8
|
9
Ефективне навчання
|
4 |
7
|
6
|
5
|
V. Підсумки
Вчитель. «Навчання – це зміна здивування розумінням». Давайте будемо кожний урок здивовуватися, а виходити з класу з розумінням.
VІ. Домашнє завдання: опрацювати §15