Інтегрований урок з математики та курсу «Я досліджую світ»
для учнів 4 класу
Вчитель : Крикавська Леся Степанівна
СЗШ № 92 м.Львова
Тема. Додавання та віднімання в межах 1000. Розв”язування задач. Робота з величинами.
Вивчення минулого рідного міста.
Цілі:
Навчальна : ознайомити учнів з історією виникнення та розвитку нашого міста; удосконалювати обчислювальні навики учнів; закріплювати вміння розв”язувати арифметичні та геометричні задачі, формувати навчально-пізнавальну діяльність.
Розвивальна: розвивати логічне мислення, увагу, збагачувати активний словниковий запас.
Виховна: формувати повагу та відповідальне ставлення до історичних та архітектурних пам’яток ; виховувати патріотичне ставлення до рідного міста, вчити цінувати надбання попередніх поколінь.
Обладнання : фотографії музейних експозицій; світлини релігійних храмів Львова; карта стародавнього Львова, конструктор «Лего», світлина із зображенням стародавньої зброї.
Форма уроку: заочна урок-мандрівка.
Очікувані результати: зацікавленість дітьми історією рідного міста; пошана до архітектурних пам”яток; удосконалення навиків усних обчислень; уміння розв”язувати арифметичні та геометричні задачі, збагачення словникового запасу, удосконалення навиків співпраці в групах, підтримання пошукового інтересу, виховання почуття дружби та взаємопідтримки.
Хід заняття
Повідомлення теми і завдань уроку.
Сьогодні у нас нестандартний урок. Ми здійснимо заочну екскурсію в музей «Львів стародавній» та мандрівку нашим містом, дослідимо околиці стародавнього Львова, познайомимося з способом життя львів'ян в минулому.
Вправа «Асоціативний кущ». Що постає у вашій уяві, коли чуєте слово «Львів»?
( Оперний театр, пам'ятник Міцкевичу, кава, вузькі старовинні вулиці та ін.)
Тож вирушаємо залами музею.
Перший зал музею повідомляє нам про найдавніші згадки про наше місто і датується
ХІІІ століттям. Про це свідчать експонати, знайдені археологами під час розкопок.
(Додаток 1).
Тут дізнаємося, що поселення виникло на березі річки Полтви у підніжжі високої гори. Як ви думаєте, чому саме в такому місці? (В давнину річка була шляхом, по якому рухалися торговельні човни; забезпечувала водою в побуті; виловлювання риби допомагало в харчуванні. Згори можна було спостерігати за наближенням ворога і вчасно захиститися).
Сьогодні це центр нашого міста, поблизу Оперного театру ім. Соломії Крушельницької.
Тут в давнину почали селитися люди різних національностей, майстри, які своїми руками виготовляли предмети для життя та побуту. Їх називали ремісниками. Цьому присвячено один із залів музею «Ремісничий Львів» (Додаток 2). В цьому залі ми можемо дізнатися про професії, окремі з яких були в пошані в минулому.
Обчислення прикладів.
Назви окремих ремесел ми дізнаємося, коли обчислимо приклади і розкодуємо слова за результатами.
1 група 2 група 3 група 4 група
520+400= 520+40= 660+320= 990-850=
540-410= 810-750= 520+40= 300-30=
680-500= 730+220= 340+430= 410+130=
490-340= 450+140= 810-750= 490-260=
340+430= 490-340= 780-420= 780-340=
340+430= 980-110=
(Лимар боднар зброяр швець)
А 150
|
Б 560 |
В 270 |
Д 950 |
Е 540 |
З 980 |
И 130 |
Л 920 |
М 180 |
Н 590 |
О 60 |
Р 770 |
Ц 230 |
Ш 140 |
Ь 440 |
Я 360 |
Робота з новими словами.
Зброяр-майстер, робітник, який виготовляє зброю.
Лимар- майстер, який виготовляє ремінну збрую для коней.
Боднар – майстер,який виготовляє з дерева бочки та відра.
Швець- майстер,який шив взуття.
В давнину серед цих професій особливої поваги заслуговували зброярі, адже вони готували матеріал для захисту рідного міста. Вони виготовляли різну зброю, яку ми можемо споглядати серед експозицій музею (Додаток 3).
В минулому зброя була виготовлена з металу. А ми сьогодні спробуємо за музейними зразками виготовити з конструктора «Лего» моделі старовинної зброї.
Самостійна робота учнів.
Організація виставки робіт і її аналіз. (Додаток 4).
5.Робота над задачею.
Отже, як ми вже дізналися, у стародавньому Львові жили люди різних національностей, які займалися ремісництвом та торгівлею. А, оскільки вони були людьми віруючими, то виникла потреба у релігійних храмах. Саме з такої причини виникли у нашому місті православні церкви, єврейські синагоги, польські костели та собори, молитовні храми. (Додаток 4).
Це були не лише релігійні осередки, а і культурні. Адже тут служили люди, які вміли читата, писати, що на той час було привілеєм для вибраних. Саме при цих установах зявилися монахи, які переписували і поширювали книги. Їх називали літописцями. (Додаток 5).
Для того щоб переписати книгу чи її написати, потрібно було затратити багато часу.
Задача. На перепис однієї книги монах затратив 58 місяців. При переписі другої книги він витратив на 9 місяців більше. Скільки часу приділив літописець для перепису цих двох книг? Скільки років та місяців тривала його робота?
А) вивчення умови;
Б) аналіз задачі;
В) розв’язання дітьми.
6. Порівняння чисел.
Ми знаємо, що місто будувалося біля підніжжя гори. А чи відомо вам скільки гірських підвищень було навколо Львова? Їх було багато. Але сьогодні вони забудовані будинками та вкриті густими лісами, тому ми їх не бачимо. Найвищі з них Чортівська скеля (поблизу Винників) – 418м над рівнем моря; Висока гора - 413м; Замкова гора - 398м; Піскова гора
( Гора Лева) - 389м; Святоюрська гора – 321м; Княжа гора( Лиса гора) – 389м; Куртумова гора ( урочище Клепарів, Неподалік Рясного) – 374 м, Гора страт (тепер Янівське кладовище) – 339м та ін.
Порівняти висоту гір:
А) Замкова гора і Святоюрська гора 398 і 321 на …
Б) Княжа гора і Гора страт 389 і 339 на …
В) Чортівська скеля і Гора Лева 418 і 389 на …
Взаємоперевірка.
7.Робота над величинами.
Як відомо, для захисту від ворогів місто було обнесено муром. Потім ішов насипаний земляний вал , а навколо валу було викопано глибокий рів, наповнений водою. Такі перешкоди важко було подолати ворогам, щоб захопити місто.
Отже, було збудовано частокіл завдовжки 3000м та завширшки 2500м. Який периметр мав частокіл міста?
8.Підсумок уроку
Рефлексія діяльності. «Продовж речення» .Кожна група отримує картки з поданим початком речення і висловлює свою думку :
Сьогодні я дізнався…
Було цікаво …
Я зрозумів,що…
Мене здивувало…
Було важко…
Урок дав мені для життя…
Додаток 1. Експозиції розкопок
Додаток 2. Львів ремісничий
Додаток 3. Зброя у стародавньому Львові
Додаток 4. Зразок поробки моделі стародавньої зброї з кубиків Лего
Додаток 5. Львівські храми.
Додаток 6. Монахи літописці
Додаток 7. Захисні мури Львова