Урок для 5 класу
Тема: «Українці танцюють»
Мета:
Дидактичний матеріал: українські народні танці: гопак, козачок, метелиця в оркестровому виконанні-сприймання.
«Пісенька джури». Сл. О. Кононенка, муз. О. Жилінського — виконання.
Українська народна «Гра з бубном» - розучування і виконання.
Обладнання: музичний інструмент, ноутбук, мультимедійна дошка, шумові музичні інструменти, мультимедійна презентація,картки для характеристики музики.
Тип уроку: комбінований, урок поглиблення в тему з елементами хореографії.
Хід уроку
I.Вхід під українську народну танцювальну музику. Організаційний момент. Мотивація до навчання. Музичне привітання.
Доброго ранку і поле, і луг,
Доброго ранку учитель і друг.
Все,що навколо існує,
Хай нашу пісню почує.
Все,що навколо існує,
Хай нашу пісню почує.
II. Актуалізація опорних знань: згадування теми чверті, відповіді на запитання по темі народної музики. Опитування за допомогою інтерактивної вправи «Ланцюжок».
III. Оголошення теми уроку. Бесіда про виникнення та особливості українських народних танців.
Історія виникнення народних танців дуже давня. Розпочалася вона з магічних обрядів, рухів та заклинань, які наші предки виконували перед полюванням, збиранням врожаю, битвою з ворогом тощо. У кожного народу є своя історія,свої народні танці.
Наприклад, у поляків - це полонез,у угорців - чардаш,у іспанців - фламенко, у італійців-тарантела.
Український народний танець формувався і вдосконалювався протягом віків та був тісно пов’язаний із життям народу, його побутом, працею. Народ трепетно зберігав і розвивав кращі зразки танцювального мистецтва, передаючи від покоління до покоління форму танців, їхній характер та манеру виконання.
Українські народні танці мають певні різновиди, традиційні рухи та композиції. Народні танці використовують у побуті, на святах. У наш час переважно бачимо народні танці на сцені у виконанні танцювальних колективів або окремих виконавців, вдягнутих у національні костюми.
Характеристика українських народних танців
Гопак — традиційний український народний танець запорозького походження, який виконують соло або групами в швидкому темпі з використанням стрибків. Гопак виник у побуті Війська Запорозького. Спочатку виконувався чоловіками,які змагалися під час виконання танцю і говорили: «Гоп». Звідти і пішла назва «Гопак». Сучасний гопак танцюють чоловіки й жінки. Виконання танцю допускає імпровізацію (стрибки, присідання, обертання). Гопаки бувають сольні, парні і групові.
Козачок — український масовий танець швидкого темпу, який виконують парами, рядами, соло. Цей танець має багато спільного з гопаком, але за характером більш легкий та веселий.
Метелиця — масовий танець жвавого характеру і темпу, який виконують хлопці і дівчата з переплетінням рук і швидким кружлянням, що нагадує снігову заметіль (метелицю). Танець супроводжується співом із жартівливими текстами.
Аркан — старовинний український чоловічий танець, який виконують зімкнутим колом або півколом з топірцями в руках. Він є головним елементом обряду посвячення молодого гуцула в леґіні (парубки), після чого той отримував право носити топірець та підперізуватися широким паском.
Музичний словничок
Гопак і козачок — швидкі народні танці, які виконувалися сольно, парами та групами.
Аркан — старовинний танець, який виконували чоловіки з топірцями в руках.
Метелиця — народний швидкий танець з кружляннями і зображенням заметілі.
IV. Сприймання музики.
Українські народні танці: гопак, козачок, метелиця в оркестровому виконанні
(фрагменти).
V. Перегляд відео - фрагментів виконання танців.
VI. Аналіз музичних творів.
А зараз ми охарактеризуємо засоби музичної виразності цього твору і визначимо,тембр яких інструментів вам вдалося розпізнати. Для цього візьміть картки і підкресліть ,на вашу думку, правильну відповідь.
VII. Робота з дидактичним матеріалом.
Мелодія якого танцю вам найбільше сподобалась? Уявіть себе музикантом, котрий грає в оркестрі. Візьміть інструмент,який є у вас на парті та виконайте музичний супровід танцювальної композиції.
VIII. Творча вправа «Козачок» у супроводі шумового оркестру.
А зараз пропоную трішечки відпочити та переглянути фрагмент мультфільму «Жил-был пес»,де ви побачите, як раніше танцювали українці і під який музичний супровід.
IX. Перегляд фрагменту мультфільму.
Український народ не тільки гарно танцює, але й ще гарно вміє співати. Ви теж українці,давайте, покажіть, як ви вмієте співати. Але перед тим підготуємо свій голос до співу за допомогою розспівок.
X. Розспівування.
Вправи для розвитку музичного слуху та голосу («Ох, ох!», «Ось іду я вгору»).
Виконаймо пісню в характері,чітко вимовляючи слова,відразу задамо настрій.
XI. Виконання пісні
«Пісенька джури». Сл. О. Кононенка, муз. О. Жилінського.
Згадування мелодії пісні під фортепіано,виконання пісні під фонограму.
Молодці,діти. Ви гарно співали,заспівайте її вдома своїм батькам.
Я впевнена, їм сподобається.
XII. Узагальнення вивченого матеріалу. Рефлексія.
1.Які українські народні танці ви знаєте?
2.Який настрій у вас викликали мелодії народних танців?
3.Чому танці мають назви «Гопак», «Козачок», «Метелиця»?
А тепер свої знання ,враження,настрій ми спробуємо втілити в українській народній грі з бубном.(вчитель розучує текст гри, пояснює правила гри і показує рухи українських народних танців)
XIII. Українська народна гра з бубном (див. додаток 1).
XIV. Домашнє завдання.
Послухайте танцювальну музику. Чи схожа вона на ритми українських народних танців? Який народний танець виконаєте залюбки?
XV. Вихід під українську танцювальну народну музику .
Додаток 1.
Українська народна гра з бубном.
Хід гри
Учні під музику передають бубен по колу зі словами: «Нумо - грай,веселий бубен,далі-далі по руках. Хто до нього доторкнеться, той запляше гопака !
У кого залишився бубен-той виходить в коло і танцює з бубном,використовуючи рухи українських народних танців,інші йому плескають і так декілька разів.