Конспект уроку української літератури в 7 класі. Ліна Костенко. Розповідь про письменницю. Поезія «Кольорові миші»

Про матеріал
Мета моя: стисло ознайомити учнів із життям і творчістю Л. Костенко; проаналізувати її поезію «Кольорові миші», звертаючи увагу на ідейно-тематичне спрямування твору, алегоричність образу кольорових мишей, охарактеризувати образ Анни; активізувати словник учнів; розвивати вміння виразно, вдумливо читати і коментувати поезію; робити висновки; виховувати почуття пошани до творчості Л.Костенко, прищеплювати прагнення зберегти риси неординарної особистості.
Перегляд файлу

                                                        Вовчищовицький НВК

 

 

 

 

 

 

 

 

Конспект уроку

Ліна Костенко. Розповідь про письменницю.

Поезія «Кольорові миші»

 

 

 

 

 

                                                                   Підготувала вчитель

                                                                   української мови та літератури

                                                                   Полюга Олекандра Іванівна

 

 

 

 

 

 

                                                              2019р.                

 Тема: Л.Костенко. Коротка розповідь про письменницю. Поезія «Кольорові миші»

Мета: стисло ознайомити учнів із життям і творчістю Л. Костенко; проаналізувати її поезію «Кольорові  миші», звертаючи увагу на ідейно-тематичне спрямування твору, алегоричність образу кольорових  мишей, охарактеризувати образ Анни; активізувати словник учнів; розвивати вміння виразно, вдумливо читати і коментувати поезію; робити висновки; виховувати почуття пошани до творчості Л.Костенко, прищеплювати прагнення зберегти риси неординарної особистості.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: портрет Л. Костенко, бібліотечка її творів для дітей, дидактичний матеріал (тестові завдання), презентація.

Перебіг уроку

І.Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

Бесіда за запитаннями

  • Дайте визначення алегорії як художнього прийому. Наведіть приклад.(Алегорія – вид метафори, троп, у якому абстрактне поняття яскраво передається за допомогою конкретного образу. Наприклад, у казках Лисиця уособлює хитрість).
  • Що являє собою поезія як літературний жанр? (Поезія – невеликий художній твір у віршах).
  • Чим одна людина відрізняється від іншої? Чи є схожі люди між собою?
  • Що ви знаєте про мишей як живих істот?

ІІІ. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів

ІV. Вивчення нового матеріалу

 Поезія – це завжди неповторність,

 Якийсь безсмертний дотик до душі.

                                                          Л. Костенко

1.Розповідь про Л. Костенко (з використанням презентації)

Ліна Костенко (1930р.) – відома українська поетеса. Народилася у с. Ржищеві на Київщині в родині вчителів. Їй було шість років, коли батьки переїхали до Києва. Навчалася в Київському педагогічному інституті. Закінчила Літературний інститут ім.. М. Горького в Москві. Працювала на Київській кіностудії фільмів ім.. О.П.Довженка. Автор кількох поетичних книжок, віршованих романів. Лауреат міжнародної премії Франческо Петрарки, Державної премії УРСР імені Т.Г.Шевченка. Її вірші перекладено багатьма мовами світу.                 

2.Робота над аналізом поезії «Кольорові миші».

Виразне читання поезії з коментуванням.

 Словникова робота.

Ладом – так, як треба.

Жужмом – купою, одне на одному, як-небудь.

Мантія – довгий широкий одяг у вигляді плаща, що спадає до землі.

Обговорення змісту вірша за питаннями:

  • Які часи згадуються у творі? З якою метою автор звертається до давніх подій?
  • Можливе таке насправді? Чи це є умовна (уявна ) ситуація?     
  • За що сусід подав на Анну до суду? Охарактеризуйте образ сусіда у творі. Що він уособлює?
  • Як у творі описана осіння пора року? Чи можна цей опис вважати пейзажем?

 (Багряне листя, кілька тих листочків,

 Останнє листя із кленових віт,

 Осіннє сонце, яблуко-недоквас,

 Стояло в голих кленах у вікні)

  • В чому виявлялося чаклунство Анни? Як про це говориться у творі? («Ото складе листочок до листочка, два рази хукне – так і побіжать»).
  • Якої шкоди, на думку сусіда, завдавала Анна його дітям? Чи дійсно це так?

                                          (Вони були нормальні і здорові,

                                           А ця чаклунка збила їх з пуття.

        Вночі їм сняться миші кольорові.

        Од тих мишей немає нам життя!)

  • Для чого сусід перед тим, як відповідати судді, хрестився до ікони?
  • Якою постає дівчинка? Як вона поводиться під час суду? Вона така, як усі,чи інша? Подобається тобі Анна? Чим?
  • Тобі шкода її? Чому?
  • У чому суть моральної шкоди, якої завдала Анна сусіду?
  • З якою метою авторка змальовує події у творі в сірих тонах?
  • Як у творі за допомогою кольору використано прийом контрасту? (Сірий – кольоровий )
  • Поясніть алегорію образу кольорових мишей.
  • Про що свідчать останні рядки поезії? Чи буде  ще Анна виробляти кольорових мишей?
  • Якими повинні бути судді? Що характерно для суддів, які описані в поезії «Кольорові миші»?
  • Розшифруй образ «кольорового кота», який  «залив чорнилом вирок на папері» Чи засудили Анну?

Робота в групах.  Дослідження-спостереження художніх засобів вірша

І група. Виписати повторення

( «кажу… кажу…»), ( «коли… коли…»)

ІІ група. Виписати епітети

( «розлючений сусід», «багряне листя», «осіннє сонце», «голі клени», «сірий день»)

ІІІ група. Виписати метафори

(«чаклунка збила… з пуття», «кіт залив…вирок»).

Робота над виразним читанням вірша

«Мікрофон» Відповідь на питання:

Чи варто засуджувати тих, хто відрізняється чимось особливим серед  інших?

V. Закріплення вивченого матеріалу

Виконання тестових завдань

1.Які часи згадуються у творі?

 а)первісні;  б) коли носили шпаги; в)виникнення Землі.

2.В якому місті перед судом предстала Анна?

 а) Ужгороді; б) Новгороді; в) Вишгороді.

3. Скільки років було Анні?

 а) десять; б) шістнадцять; в) двадцять два.

4.Хто привів Анну до суду?

а) слідчий; б)сусід; в) натовп людей.

5.Доказом у звинувачуванні Анни були її

 а)багряне листя; б) неординарна поведінка; в)злочинні справи.

6.Яка пора року зображена у творі?

а)пізнє літо; б) осінь;в) весна.

7.Миші, які Анна виробляла, були

а) кольоровими; б) страшними;в) шкідливими.

8. Підсудність Анни порівнюється з такими подіями, що були характерні для давніх часів, коли

а) відьом палили при народі;

б) кидали людей на розтерзання голодним тваринам;      

 в) ув’язнювали людей на довічно.

9. Суддя зазначив, що життя – це

а) «смисл існування кожного»;

б) «справа без гарантії»;

в)  «можливість людини реалізувати себе».

10. Шкода, завдана Анною, вважалася

а) моральною; б) матеріальною; в) не визначеною остаточно.

11. Який колір переважав у суді?

а) чорний;   б)сірий;   в) білий.

12. Вирок суду у справі Анни залишився неоголошеним через

а) не досить обґрунтоване звинувачення;

б) відсутність свідків;

в) те, що кіт залив чорнилом вирок на папері.

VІ. Підсумок уроку

  • Яка основна думка вірша? (Кожна людина, навіть якщо вона ще маленька, - то неповторна індивідуальність, особистість. І шлях кожної людини – то шлях до самоствердження.)
  • Чого вчить нас цей твір? 
  • Чи переслідуються сьогодні у суспільстві вільна думка,творчість, індивідуальність?
  • Яку творчість проявили ви у виробах з кольорових листочків? (Учні демонструють вироби, які підготували вдома)

VII. Оголошення результатів навчальної діяльності учнів

VIII. Домашнє завдання

Виразно читати вірш «Кольорові миші», написати фанфік «Лист до Анни»

docx
Додано
15 березня 2019
Переглядів
2777
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку