Мета: ознайомити учнів із цікавими фактами життя і творчості А. С. Малишка; проаналізувати поезію « Пісня про рушник»; розкрити зміст народно – поетичних символів; розвивати вміння виразно і вдумливо читати поезію, висловлювати власні думки щодо прочитаного; виховувати любов до матері, до отчого дому, повагу до звичаїв, традицій та оберегів свого народу.
Тип уроку: урок сприймання та засвоєння нового матеріалу з випереджувальним навчанням.
Обладнання: портрет А.С Малишка, бібліотечка його творів, запис пісні поета, вишивані рушники.
Перебіг уроку:
І. Організаційний момент.
1. Створення емоційного настрою.
-- Сьогодні ми проведемо урок, який базуватиметься на найміцніших підвалинах любові, духу, родини, характеру людини.
--Послухайте поезію і спробуйте зрозуміти « ключові слова» нашого уроку.
Учитель читає поезію
Дивлюся мовчки на рушник,
Що мати вишивала.
І чую: гуси зняли крик,
Зозуля закувала.
Знов чорнобривці зацвіли,
Запахла рута – м’ята.
Десь тихо бджоли загули, Всміхнулась люба мати. І біль із серця раптом зник,
Так тепло – тепло стало…
Цілую мовчки той рушник,
Що мати вишивала…
--Про що, на вашу думку, йтиме мова на уроці?
2. Актуалізація суб’єктивного досвіду
Учитель
Діти, а подумайте і скажіть, хто для Вас у житті найрідніший і найважливіший?Чому?Отже, ключовим словом нашого сьогоднішнього уроку і буде – мама! Кому ми і маємо подякувати за життя, яке вона нам дала. Діти, а які ви знаєте твори присвячені мамі? Хто з письменників присвячував свої твори мамі?( Василь Симоненко «Лебеді материнства», пісня «Чорнобривців насіяла мати…»…)
Проблемне питання (запис на дошці) Яке значення має для України та українців вишитий рушник? ( Для українців рушник – це справжній оберіг, талісман, який оберігає людину й приносить щастя. Для України рушник є символом!)
Учитель
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Слово вчителя Темою нашого уроку є : «Андрій Малишко. Відомий український поет і його пісні, що стали народними. «Пісня про рушник».
--Багато українських поетів у своїх творах описували вишитий матір’ю рушник як один із символів нашого народу. Але найкращим твором став вірш Андрія Малишка «Пісня про рушник». Ця пісня є візитною карткою України, її знають у всьому світі. –Епіграфом нашого уроку будуть слова Малишка. Найсвятіше слово наше – мати,
Рідна земле, правда і любов! А. Малишко
ІІІ. Підготовка до сприйняття нового матеріалу.
--Для роботи на уроці попередньо були створені базисні групи, які отримали випереджувальні завдання. Це такі групи: «Біографи», «Етнографи», «Літературознавці».
ІV. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.
1. Слово вчителя
--У Андрія Малишка було улюблене дерево, що прикрашає український степ. У ботаніці воно іменується кленом платановидним, а в Україні народ називає його красивим словом «явір». Бджоли беруть від нього мед, а люди – пісні. Стежина під яворами – це стежина життя Андрія Самійловича Малишка, сповнена духовної величі і нев’янучої краси. Бере початок вона в Обухові на Київщині. Цією стежиною під яворами возили маленького Андрійка на сіножать, нею він вирушив у Київ. І багато разів повертався нею із великого міста на рідне обійстя.
2. Презентація «Біографів» (слайд №1)
Учнівська презентація « Життєвий і творчий шлях письменника» 3. Слово вчителя
Видатний український письменник Олесь Гончар писав: « Вогнистий син України, улюбленець народу, він мав повне право називати себе сурмачем. Сурмач походів, співець життя, молодості, любові – такий він для нас, незабутній Андрій Малишко.» Словникова робота. – Діти, зверніть увагу на слово «сурмач». Давайте з’ясуємо його лексичне значення. . Сурмач – 1. Сигналіст, який подає сигнали сурмою( образно) 2.Музикант, який грає на сурмі, трубач. --Отже, як Т.Шевченко – Великий Кобзар, І.Франко – Каменяр, Леся Українка – Співачка досвітніх огнів, М.Коцюбинський – Сонцелюб, так, А.Малишко – Сурмач. А ось послухайте, що говорив про А. Малишка Максим Рильський : «Наш Андрій Малишко – справжній поет, справжній син народу, справжній улюбленець народу. Спасибі йому!Він гріє нам серця своїм гарячим серцем, і пісня його живе в народі, як народ живе в його душі». --Діти, а ви помітили, що і О.Гончар, і М.Рильський називали його однаково, улюбленець народу, син народу, син України, а чому, як ви думаєте? Слово вчителя. Андрій Малишко видав понад сорок книг, створив понад сто пісень, до яких іноді й сам писав музику. Він працював з Левком Ревуцьким, Пилипом Козицьким, Олександром Білашем. Найкращі свої пісні поет створив у співавторстві з композитором Платоном Майбородою. Жодне свято Першого дзвоника і День вчителя не обходиться без пісні «Вчителька», а Андрій Малишко мріяв про таку пісню, «щоб душу вивернути до дна», щоб світилася до людей своїм чистим і ніжним звучанням. Це була «Пісня про рушник», написана 1959 року до кінофільму «Літа молодії», яка вже давно стала народною і зажила слави й далеко за її межами.
4. Слово вчителя
--Ця пісня - гідний пам’ятник Матері, про велику материнську любов, від якої немає в світі нічого святішого. Народ називав своїми лише ті твори, в яких пізнавав власну душу, в яких відчував повну гармонію слів і мелодії. Народ є вимогливим і суворим критиком, дає життя тільки найталановитішим творам. І насамперед це – «Пісня про рушник», яку народ усе – таки називає по – своєму, любовно «Рідна мати моя…».
--Давайте послухаємо цю пісню і вияснимо:
--Чому ця пісня так припала до серця нашому народові?( Бо створена на міцній народній основі. З народної творчості взято і сам рушник).
5. Прослуховування пісні з відео.
6. Словникова робота. -- Що ж таке рушник?( Це довгастий шматок декоративної тканини з вишиваним або тканим орнаментом. Традиційно використовується для оздоблення житла та в українських народних обрядах).
7. Яке образно – символічне значення має рушник нам повідомлять «Етнографи»(слайд №2) Учнівська презентація « Без чого не можна уявити Україну?»
8. Виразне читання вірша учнями.
9. Бесіда за питаннями
-- Які у Вас виникли почуття, думки, щойно ви прослухали пісню? – До кого звертається письменник уже в перших рядках пісні? — Що означають слова « рушник вишиваний на щастя на долю дала»? — Знайдіть у творі, як письменник говорить про материнську усмішку, про очі матері. Чому він їх так називає? – Що символізує рушник у пісні? – Чому він такий дорогий для письменника? 10.Визначення художніх засобів. Звертання: «Рідна мати моя». Епітети: «далека дорога», «засмучені очі», «незрадлива, вірна усмішка», «тихий шелест трав». Повтори. Метафора: «цвіте … доріжка», «шелест трав», «щебетання дібров», «оживе… і дитинство, й розлука, і вірна любов». Порівняння: «… той рушник простелю, наче долю…»
Композиція. Пісня невелика за розміром. Твір складається з 6 куплетів, з яких три – по 4 рядки, а решта – по 2. Всі вони перемежовуються. Як у пісенному жанрі, спочатку співається куплет пісні ( 4 рядки ). А потім приспів ( 2 рядки ), і так тричі.
11. Цікаві моменти з історії знаменитого «Рушничка» розкажуть «Літературознавці»
Учениця 1: На дачному обійсті в Кончі – Озерній на фронтоні будиночка майстри – будівельники намалювали рушник. Виявляється, коли будівельники, обкладаючи цеглою хату, дізналися, що в ній мешкає автор знаменитої пісні про рушник, подарували Андрієві Самійловичу таке мальоване диво на будинку.
Учень 1: Народний поет за свою працю мав чимало виявів пошани, слава його була повсюдною. Але оцей скромний знак подяки від простих людей - мальований рушничок – Андрій Самійлович ставив над усе. Взагалі Малишко пишався тим, що його пісенні вірші лунають так широко, що «Пісню про рушник» залюбки співають прості люди на Уралі, в Білорусії, у Прибалтиці і, навіть, за океаном.
Учениця 2: Другий момент. Василь Трубай, письменник і кінодраматург, керівник обухівської літературної студії імені Малишка розповів випадок. Він був запрошений у Канаду в м. Едмонтон на міжнародний поетичний семінар. Їдучи вранці в міському автобусі, письменник раптом із динаміка почув знайому мелодію і проникливий голос ( це була Квітка Цісик) заспівав: «Рідна мати моя, ти ночей не доспала…» Він ледве втримався, щоб не крикнути на весь автобус: «Люди, послухайте! Це ж Малишко! Мій земляк із Обухова! Тут, у Канаді, звучить моя рідна мова! І не на сцені, не на зборах української діаспори, а просто ось в громадському транспорті на вулицях англомовного міста…» Василь Трубай, не соромлячись сліз, слухав пісню. Раптом відчув. Яким рідним для нього став Малишко і яку містичну силу мають слова, якщо вони складені справжнім поетом!
Учитель. Андрій Малишко любив поливати сад, сіяв чорнобривці від порогу до воріт, любив життя… Він і зараз живе в своїх задушевних поезіях і піснях, які стали справжніми мистецькими шедеврами. V. Узагальнення знань. Проведення тестового опитування. 1. Свою матір у пісні А. Малишко називає: а)щирою; б)любою; в)рідною. 2. Мати сина у далеку дорогу проводжала: а)коли він був повнолітнім; б)на зорі; в)під час жнив. 3. Куди водила мати свою дитину? а)У поля край села; б)до школи; в)на зелені луги. 4. Для чого мати сину дає рушник? На: а)згадку про рідний край; б)щастя, долю; в)задоволення власних потреб. 5. Яким був материнський рушник? а)Тканим; б)пофарбованим; в)вишитим. 6. Усмішка матері у творі названа: а)щирою і доброю; б)незрадливою і ласкавою; в)приємною і вражаючою. 7. Герой твору простеле материнський рушник, наче : а)скатертину; б)килим; в)долю. 8. Проводжаючи сина в дорогу,мати була: а)засмученою; б)веселою; в)надто стурбованою. 9. Які гаї хоче бачити герой пісні на рушнику матері? а)зелені; б)солов’їні; в)квітучі. 10. Музику на слова А. Малишка «Пісня про рушник» написав: а)П.Майборода; б)А.Пашкевич; в)Л.Ревуцький. 11. Що в уяві героя оживає на материнському рушникові? а)дитинство й розлука; б) поля край села; шовковисті і густі діброви. 12. «Пісню про рушник» А. Малишко присвятив: а)своїй мамі; б)коханій; в)незаміжнім дівчатам.
VІ. Підсумок уроку
VІІ. Оцінювання учнів. Домашнє завдання
1. Вивчити напам’ять поезію А. Малишка «Пісня про рушник».
2. Написати твір – мініатюру «Краса українського рушника».