Конспект уроку української літератури з використанням засобів біоадекватної (ноосферної) технології в 6 класі на тему "Всеволод Нестайко «Тореадори з Васюківки»".
Мета: формувати ключові компетентності учнів за допомогою біоадекватної технології; учити використовувати цілісне мислення в умінні розрізняти смішне, комічне й романтичне у творі, визначати риси пригодницького твору; сформувати, закріпити та дати учням навички роботи з мислеобразом «засоби комічного»; аналізувати вчинки героїв, розкривати риси їх вдачі, аргументувати свій вибір; формувати вміння визначати літературний жанр твору; розвивати навички переказу найцікавіших епізодів тексту; виховувати толерантність, позитивне ставлення до життя.
Говорун Анна Олександрівна,
учитель української мови та літератури І категорії
Мета: формувати ключові компетентності учнів за допомогою біоадекватної технології; учити використовувати цілісне мислення в умінні розрізняти смішне, комічне й романтичне у творі, визначати риси пригодницького твору; сформувати, закріпити та дати учням навички роботи з мислеобразом «засоби комічного»; аналізувати вчинки героїв, розкривати риси їх вдачі, аргументувати свій вибір; формувати вміння визначати літературний жанр твору; розвивати навички переказу найцікавіших епізодів тексту; виховувати толерантність, позитивне ставлення до життя.
Тип уроку: комбінований урок.
Обладнання: портрет В. Нестайка, відеоуривок з фільму «Тореадори з Васюківки», адміністративна карта України, видання твору різних років, музика для релаксації, арія Хозе з опери Ж.Бізе «Кармен», мультимедійна презентація, костюм тореадора, папір, кольорові олівці, роздатковий дидактичний матеріал.
Перебіг уроку
І. Підготовчий етап.
Організаційний момент.
Вправа «Мозковий штурм»
1.Чи є, на вашу думку, місце пригодам у повсякденному житті?
Учитель. Український дитячий письменник Всеволод Нестайко переконаний, що в пошуках пригод не обов'язково вирушати в морські подорожі чи шукати екзотичні острови. Варто лише захотіти, як це й роблять герої його творів - ваші ровесники. Пригодами, описаними Всеволодом Нестайком, захоплювалися й ваші батьки; його твори залюбки читають діти, які живуть за межами України. Мабуть, секрет такої широкої популярності криється в особистості самого автора, який, на відміну від багатьох дорослих, ніколи не переставав розуміти дітей.
«Тореадори з Васюківки» - це пригодницько-гумористична повість, яка складається з трьох самостійних частин: «Надзвичайні пригоди Робінзона Кукурудзо...», «Незнайомець з 13-ї квартири...», «Таємниця трьох невідомих...».
2. Чи існує Васюківка насправді? ( Якщо ви вважаєте, що існує, то підніміть угору зелені картки, якщо ні - червоні).
Учитель. Демонструється довідка з Вікіпедії та зачитується уривок із інтерв’ю з письменником.
Із інтерв’ю з Всеволодом Нестайком (варіант 1):
— Де знаходиться Васюківка? Ми чули, що Гарбузяни поруч із нею…
— (Сміється.) Немає ні Васюківки, ні Гарбузян. Це вигадані села.
— Ви там згадуєте плавні…
— Це, якщо ви знаєте ріку Удай у Пирятинському районі — я там полював, і в книзі описані ті плавні…
Із інтерв’ю з Всеволодом Нестайком (варіант 2):
- Сонечко, я багато допридумував, звичайно, ні Васюківки, ні Гарбузян в реальності не було!.. А щодо діда Варави, то це ж рідний дід Яви Реня!.. Він з нами полював навіть!.. Всі оці історії – це комбінація з того, що я бачив у житті і що мені траплялося переживати… Ну й фантазія, звичайно! Все воно придумувалося завдяки моїм предкам, які мені передали такий дар…
Представлення епіграфа уроку, мети.
Запис у зошитах теми й епіграфа уроку.
- Як ви розумієте цей вислів?
II. Сенсорно-моторний етап.
Психофізіологічна підготовка
Сідайте зручніше, розслабте руки, тіло, шию, заплющіть очі та спробуйте уявити собі все, що я буду говорити...
(Під музику для релаксації учитель розпочинає свою розповідь.)
Зараз літо - ваша улюблена пора року. Сонечко яскраво сяє, але вам зовсім не спекотно, бо ви у своєму улюбленому місці відпочинку - у лісі. Ви йдете широкою стежкою, дерева захищають вас і лише сонячні зайчики ковзають по вашому носику й щічках. Глибоко вдихнемо: вдих (затримати 3 сек), видих (затримати 3 сек) - повторити 3 рази. Дихається легко, рівно, глибоко ... Ви відчуваєте, як пахне ліс? Свіжий запах хвої, аромат трав наповнює дихання. Природа забирає всю втому, тривоги, образи, наповнює тіло силою, свіжістю...
Введення нового матеріалу через формування мислеобразу.
Стежечка веде прямісінько до лісової галявини, ви зупиняєтесь, бо не можете повірити очам: посеред неї стоїть кошик, а навколо нього ростуть 8 грибочків. Ви їх упізнали – це білі гриби!
Ви нахиляєтесь до кошика, берете його до рук і помічаєте, що на ньому з’являється надпис: «Засоби комічного». Кошик великий, усі грибочки туди помістяться. Ви присідаєте, починаєте їх збирати та на шапочці в кожного з’являється слово чи словосполучення. Ви читаєте уважно ці надписи та повільно складаєте в кошик усі 8-м грибочків: «клички тварин», «макаронічна мова», «порівняння», «урочистий тон», «комічна ситуація», «дитяча етимологія», «прислів’я», «гіпербола». Ваш кошик наповнено.
Треба йти далі. Підведіться потихеньку. Подякуйте галявину за те, що вона вам так просто допомогла розібратись у тому, які ж існують засоби комічного.
Вихід
Ви виходите з лісу. Ви задоволені та заспокоєні. Ви з радістю вдихаєте свіже повітря. Легкий вітерець пестить ваше волосся, обличчя, тіло. Тіло ніби розчиняється в повітрі, стає легким і невагомим. Вам дуже добре. Вітерець наповнює вас радістю, добром, любов’ю ...
Усе це багатство ви несете в свій клас. Поділіться зі своїми друзями. (Пауза не менше 30 сек ).
Тепер можете розплющити очі і посміхнутися – ви |в класі й вас люблять.
Посміхніться сусідам, які сидять зліва і справа. І давайте обговоримо, що кому вдалося побачити.
III. Символьний етап.
Чи вдалося вам побачити місце спокою? Яке воно? Реальне чи фантазійне?
А тепер оберіть олівці такого кольору, який вам до душі, і замалюйте свій мислеобраз (образон).
Нанесення інформації на малюнки.
Обговорення
IV. Логічний етап.
Представлення образона вчителя. Порівняння з учнівськими образонами. Розвиток теми, акцентування уваги на головному.
Розглянемо образон у деталях. Яку інформацію ви отримали під час релаксації? Хто може доповнити, уточнити?
- Чи правильно вибраний символ уроку? А який би символ вибрали ви?
V. Лінгвістичний етап.
1. Поглиблення знань з теорії літератури.
Записати:
Пригодницький твір - це прозовий твір, сюжет якого наповнений великою кількістю пригод і незвичайних подій.
А що таке сюжет? (ланцюг подій у творі)
Повість - це прозовий твір, у якому зазвичай зображено кілька подій, у яких беруть участь декілька персонажів, пов’язаних із головним героєм.
Розрізняють повісті історичні, науково-фантастичні, соціально-побутові, пригодницькі, біографічні.
Романтика — незвичайність, казковість чого-небудь, що викликає до себе емоційне, піднесене ставлення з боку людини. Героїка, піднесеність.
Раніше повістями називали й короткі розповідні твори.
2. Робота над заповненням таблиці
Ми з вами створили мислеобраз до понятття «засоби творення комічного» і зараз саме час для того, щоб доповнити його прикладами.
Засоби творення комічного у повісті
Засіб творення комічного
|
Приклади |
1. Прагнення дійової особи показати себе не тим, ким вона є насправді |
«тореадори», «будівники метро», «криниценавт», могутній єгипетський фараон Гаменхотеп», « Ми з Явою – Станіславський і Немирович-Данченко оцього нашого сільського МХАТу ( чи пак ВХАТу) |
2. Дитяча етимологія – шепелявість, картавість та інші дефекти у мовленні дітей |
«загаза чортова», «так тобі і теба», «щоб ти гозбив свою погану могду» |
3. Народна етимологія, перекручення персонажем слів, вимова яких для нього важка |
«йдіть учити вроки, екзамент на носі» |
4. Надання незвичайних для тварин кличок |
Корова Контрибуція, бугай Петька, цап Жора, цуценя Собакевич |
5. Вживання порівнянь жартівливого характеру |
«анциболотники», «шминдрики», «авантюрист шмаркатий». «гангстери», «буцегарня», «шелегейдики», «шмарогузи», «катові гаспиди»
|
6. Урочистий тон і використання політичних або наукових термінів при зображенні буденних подій, описів звичайних предметів |
Дихати «через перископ», «операція почалася», пульс, невагомість, фашист, «кавунячий рай», «військовий об’єкт», «славний, знаменитий, могутній єгипетський фараон», «у нас сьогодні прем’єра» |
7. Жартівливі народні прислів’я та приказки |
«Сам ти з дуля з маком», з’явився, «мов бульба з носа», «випустив дух», «шукай вітра в полі» |
8. Іронія |
«Перший на землю ступив «товариш Собакевич»» |
9. Комічна ситуація |
«Я тими новісінькими штанами у самісіньке багно сів» |
12. Вживання гіперболи з метою висміювання зображуваного |
«той (Гришка Сало) міг день і ніч їсти», «батьки наші зробили нам 428 серйозне попередження» |
13. Макаронічна мова |
«триста лєт» |
3.Виразне читання тексту твору
1. Знайдіть та виразно прочитайте епізод, у якому описана спроба хлопців побудувати метро. 2.Знайдіть та виразно прочитайте епізод, у якому описано бій тореадорів із Контрибуцією. 3. Прочитайте виразно уривок, у якому йдеться про те, як хлопці грали у фараона. 4. Чи є прочитані уривки комічними? Завдяки чому авторові вдається викликати посмішку?
Робота з картками (для окремих учнів)
Епізод |
Засоби творення комічного |
«Побудова метро» |
|
«Бій тореадорів із Контрибуцією» |
|
«Гра у фараона» |
|
«Мандрівка хлопців до міста» |
|
4. Гра «Мрія - перевтілення»
(Звучить арія Хозе з опери Бізе «Кармен»)
- Які емоції у вас викликає ця музика? Опишіть їх. Які картини ви уявили під впливом почутого?
- Чому хлопці дорогою наспівували арію Хозе з опери Бізе «Кармен»?
- Хто такий тореадор? (Головний учасник бою биків у країнах Латинської Америки та Іспанії, який шпагою має завдати бикові смертельного уд
- Чому В. Нестайко головних героїв - Павлушу і Яву - назвав тореадорами (міркування учнів про пригоди хлопців, розповідь про «бій» із коровою Контрибуцією).
Перекажіть епізод про тренування з коровою Контрибуцією.
Учитель. Ви докладно переказали фрагмент тексту у якому зображено бій із Контрибуцією. Цей епізод пояснює назву трилогії. Коли ви не читали твір, мабуть, дивним здалося таке поєднання слів – «тореадори» і «Васюківка». А тепер усе зрозуміло: чому хлопці вирішили стати тореадорами, чим закінчилася їх пригода. Ми чітко з’ясували, що заголовок трилогії також є засобом комічного.
5. Валеохвилинка
Етюд «Врятуй пташечку»
Уявіть, що у вас в руках маленька беззахисна пташечка. Витягніть руки долонями догори. А тепер зігрійте її своїм рівним, спокійним подихом, повільно, по одному пальчику складіть долоні, прикладіть їх до своїх грудей, віддайте пташечці доброту свого серця. Розкрийте долоні, і ви побачите, що пташка радісно злетіла, посміхніться їй, подаруйте усмішки один одному. Адже відомо: коли люди усміхаються, стає веселіше, світліше, тепліше на світі, бо усмішка дарує тепло своєї душі, доброту.
6. Бліц-опитування
1. Ким були Ява та Павлуша? (Романтики)
2. Що намагалися побудувати, а потім засипали землею хлопці? (Метро)
3. Прізвище головного героя твору. (Завгородній)
4. Прізвище другого головного героя твору. ( Рень)
5. Кличка п’ятипудової льохи. (Манюня)
6. Куди любив «гокати» Павло? (Колодязь)
7. Де хлопці знайшли «єдиний порятунок»? (Ставок)
8. Дід Івана Реня. (Варава)
9. Рід занять діда Варави. (Мисливець)
7. Узагальнення та систематизація
Метод «Продовжи речення»
Метод «Сенкан»
Створити сенкан до слова «мрія».
Оцінювання
Домашнє завдання: Скласти діаманту зі словом «друг» або план до твору. *Скласти свою версію однієї з пригод хлопців ( високий рівень).