Конспект уроку української мови для 3 класу " Утворюю слова за допомогою префіксів"

Про матеріал
Конспект уроку української мови для 3 класу " Утворюю слова за допомогою префіксів"
Перегляд файлу

Токарєва Наталія Володимирівна, вчитель початкових класів Гірницької   загальноосвітньої школи  І – ІІІ ступенів № 17 м. Селидового, вища кваліфікаційна категорія, «старший учитель».

 

  Урок з української мови для 3 класу за темою:

«Утворюю слова за допомогою префіксів»

 

Анотація

  Даний  урок можна використати для ознайомлення зі словотворчою роллю префіксів та набуття навичок творення нових слів за допомогою префіксів.

Матеріал  призначений для вчителів початкових класів.

 

Ключові слова

Префікс, словотворча роль, мова, хмаринка слів, квест, фразеологізм.

Мета: закріплювати знання про префікс як значущу частину слова; про  роль префіксів  для зв’язку слів у речення; ознайомити  їх словотворчою функцією; вчити з’ясовувати лексичні значення слів з найуживанішими префіксами; формувати вміння утворювати нові слова за допомогою префіксів;
удосконалювати вміння визначати частини слова за алгоритмом; розвивати критичне мислення, усне та писемне мовлення, уміння аналізувати, зіставляти, узагальнювати, робити висновки;сприяти розвитку навичок самооцінювання; виховувати культуру спілкування на уроці, інтерес до вивчення рідної мови, радість від пізнання нового, згуртованість, взаємодопомогу.

Обладнання: індивідуальні картки, цеглинки LEGO, слайдова презентація, наочний матеріал..

Тип уроку: урок - квест

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ. Слайд№1

- На початку мені цікаво дізнатися з яким настроєм ви прийшли на урок.

Виберіть цеглинку LEGO кольору вашого настрою. Я сподіваюсь, що до кінця уроку настрій гарним буде у всіх.

2.Правила уроку:   Слайд №2

Сидимо-рівно,

Пишемо каліграфічно,

слухаємо-уважно,

відповідаємо-точно.

 

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1.Вступне слово вчителя.    Слайд №3

Наша рідна мова багата і милозвучна. Її слова складаються з частинок, наче мозаїка з камінців. І  щоб мова була по-справжньому яскравою і живою, мало вміти збирати ці камінці в купу, потрібно ще й навчитися викладати з них візерунки. Отже сьогодні на уроці ми будемо складати мозаїку з частин слова, які ми вже вивчили. Будемо утворювати слова за допомогою префіксів тим самим збагатимо свій словниковий запас..

У вас на партах лежать хмаринки слів. Попрацюйте в парах і скажіть яка українська мова. Слайд № 4,5

 

Хмари слів "Рідна мова" | Інші методичні матеріали. Виховна робота

 

 

2. Хвилинка чистопису

дже рел льна

джерельна

ІІІ. СПРИЙНЯТТЯ І УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.

  1. Слово вчителя   
  2.  

                 

- Нічого не розумію… Щось наші хмарки слів перетворюються на темні грозові хмари.  ( прилітає дракон )

- Ой лишенько… Що ж робити? Треба рятувати школу, місто. Щось мені дуже знайома ця особа. Ви не пам’ятаєте де ми могли його бачити? Точно, це ж Змій з української народної казки « Кирило Кожум'яка». Давайте пригадаємо, що допомогло богатирю перемогти Змія. ( Розум і сила) Правильно, розумі сила. Я впевнена, що ми зможемо його подолати. Де там його завдання?

 

2.Метод «Незавершене речення»

 

- Перше завдання ви знайдете, коли відгадаєте загадку

Є комп’ютерний, письмовий,

Однотонний, кольоровий

Ми за ним навчаємось,

Пишемо і граємось ( стіл)

  • Ось воно, перше завдання. Треба дати відповіді на питання.

Який розділ ми почали вивчати?

Спільна частина споріднених слів називається …

Споріднені слова -  це слова …

Змінна частина слова називається…

Закінчення служить для …

Частина слова без закінчення називається…

 

3.Колективна робота

 

- Друге завдання ви знайдете, коли відгадаєте наступну загадку

Стоїть  в кутку одна вона,

Дерев’яна пані

Полиць  книжкових повелителька,

І охоронець наших знань. ( шафа)

 

( діти дістають з шафи  )

 

  • Що це за гачок? Яке він має відношення до нашого уроку?
  • Які ви молодці! Точно – це позначка префікса. А давайте згадаємо що ж називається префіксом?
  • Як визначити префікс?
  • Чудово. Я впевнена , що ми швидко впораємось з наступним завданням, а цеглинки лего нам допоможуть

4. Утворення слів за допомогою префіксів.

 - Ну що, Змію, давай свою наступне завдання.

Ця корисна річ у класі має ящики яскраві.

Ще й колеса у візку.

Якщо хочеш прокачу.

Де наступний конверт? Ого. Тут аж три завдання. Почнем з першого.

 

 

Ото (йшла) черга вже й до дочки самого князя. Нічого робить, коли давали городяни, треба й йому давати. (слав) княвь свою дочку в дань змієві. А дочка була така хороша, що й (казати) не можна. То змій її й (любив).

  •              Знайома казка, але щось тут не так. Діти, допоможіть виправити помилки в тексті.  Що допомогло редагувати текст? Так, префікси.

Зверніть увагу, що префікси допомогли утворити нові форми слів, від чого зміст тексту став точнішими і зрозумілішим. Отже, префікси служать для утворення нових слів і роблять нашу мову багатшою. 

5. Колективна робота.

 

  • Наступне:

Ну-мо, префікси візьміть,

слова нові утворіть.

  • Нам  необхідно утворити слова за допомогою префіксів.

На-, при-, за-, під-, до-, ви-, від-, з-.

Пливе, будує, сіє, вчить, лікує, веде, везе, віє.

 

6. Самостійна робота

У нас крім цього є ще завдання, тому розділимося. Одна  частина групи заповнить сходинки слів, додавши до основи префікси. Інша – буде утворювати нові форми слів за поданою частиною слова горіти. А всі останні разом зі мною будуть працювати над вправою № 8  ст. 54

 

 

 7. Робота з фразеологізмами.

Поєднай стрілочкою  фразу і слово. Визнач префікси у виділених словах.

 

Набрати в рот води

        запам’ятати

Викинути з голови

        замовкнути

Зарубати на носі

        забути

 

ІV. Підсумок уроку

1.Гра»Хто я?»

Я стану перед коренем,

Я ніби голова.

І залюбки утворюю

Нові й нові слова(префікс)

2.Рефлексія

Сьогодні на уроці ми……

Що повторили, закріпили і що нового вивчили?.....

- Злякався наш Змій полетів, думає не знайдемо нагороду. Давайте поміркуємо про що йшла мова. Точно, про наші любі парти. А ну загляньте під кришку… Молодці, знайшли. А тепер покажіть мовою жестів, який у вас настрій?

 

 

docx
Додано
19 січня 2023
Переглядів
1031
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку