Каліграфічні хвилинки

Про матеріал
Розвиток мовлення та навички каліграфічного письма є « вічними» завданнями, які покликана розв’язати початкова школа Нині високі вимоги до швидкості письма обумовлені тим, що на уроці потрібно зафіксувати досить велику кількість інформації. Але не менш важливим, на мою думку, є дотримання вимог каліграфічного письма. Вміле володіння каліграфічним письмом – це виток інтелігентності, вишуканості, краси.
Перегляд файлу

Розвиток мовлення та навички каліграфічного письма є « вічними» завданнями, які покликана розв’язати початкова школа

Нині високі вимоги до швидкості письма обумовлені тим, що на уроці потрібно зафіксувати досить велику кількість інформації. Але не менш важливим, на мою думку,  є дотримання вимог каліграфічного письма.

Вміле володіння каліграфічним письмом – це виток інтелігентності, вишуканості, краси.

Основними завданнями уроків каліграфії є:

  • Розвивати усне і писемне мовлення школярів;
  • Вчити дітей використовувати у своєму мовленні багату, активну лексику, а також вправляти в навичках каліграфічного письма;
  • Розвивати творчу , активну особистість, здатну любити красу;
  • Сприяти виробленню постійного бажання вчитися пізнавати світ.

Тому я пропоную використовувати на уроках каліграфічні хвилинки для вдосконалення навичок письма, а також для розвитку пам’яті , кращого засвоєння програмового матеріалу, підвищення загального рівня інтелектуального розвитку учнів.

Методика проведення

Учитель записує на дошці каліграфічну хвилинку, зачитує її. Протягом 1 – 2 хв учні читають її та запам’ятовують. На початковому етапі вчитель стирає з дошки кілька слів з вірша, поступово зменшуючи їх кількість. Вищий рівень – стирається весь уривок, а учні відтворюють його по пам’яті.

На матеріалах каліграфічних хвилинок можна запропонувати учням завдання:

 

  • Зробити звуко – буквений аналіз слів;
  • Поставити наголос;
  • Порівняти кількість букв та звуків;
  • Пояснити написання окремих слів;
  • Зробити розбір слів за будовою;
  • Встановити зв'язок слів у реченні;
  • Визначити основу речення;
  • Визначити тип речення за інтонацією чи метою висловлювання;
  • Визначити однорідні члени речення;
  • Назвати частини мови;
  • Зробити розбір слова як частини мови  тощо.

 

 

 

 

 

 

 

 

Каліграфічні хвилинки на уроках української мови

2 – 3 клас

 

А   ва АБ   здавалося  б’ється

Ну що б , здавалося, слова…

Слова та голос – більш нічого.

А серце бється – ожива,

Як їх почує!                           ( Т. Шевченко)

 

Вив Об ВО  слівце  деревце

В рідній мові своїй

Мусиш вивчити кожне слівце,

Доглядати його,

Як старий садівник деревце.  ( Б.Чалий)

 

ПП Бл  Уж місяць сонце

Попрощалось ясне сонце

З чорною землею,

Виступає круглий місяць

З сестрою зорею.    ( Т.Шевченко)

 

 

Бб Бу БК воскресни ребра

Куди ти ділась, річенько? Воскресни!

У берегів потріскались вуста.

Барвистих лук не знають твої весни,

І світить спека ребрами моста.    ( Л.Костенко)

 

 

 

Бл лм  Ело золото  ллється

Літній вечір… Гори в млі,

В золоті вершини…

А під ними ллється десь

Пісня України…  ( О.Олесь)

 

 

Гг ГА Об долини обняв

Гасне вечір … Сон обняв

Гори і долини…

А між горами літа

Пісня України…     ( О.Олесь)

 

Яся Ян яв вогонь полум’я

Запалив я у серці вогонь.

Хто здолає його, загасить?

Ясне полум’я в грудях пала,

Доки дихаю – вогник горить.   ( В.Єрошенко)

 

 

Оо ог  ор  орден  оранка

Оголилось поле од серпа й коси;

Ніде приліпитись крапельці роси  ( Я.Щоголів)

 

Її їм їх Україна Батьківщина

Тут мамина пісня лунає і нині,

Її підхопили поля і гаї.

Її вечорами по всій Україні

Співають садах солов’ї.   ( М. Бакай)

Мм мо  вм  веселка  хата

Мій отчий дім, ти дав усе мені,

Моя маленька білі рідна хата

Ввійшла у серце співом голосним

І словом тим, яке дарує мати.    ( І. Драч)

Лл зл  ка  витчеться  сорочка

Все – із доброго чи злого –

Починається з малого.

Листя виросте з листочка,

З нитки витчеться сорочка.   ( М.Сингаївський)

 

Цц цл  цв  козацький цвіт

Ми любимо сонце і квіти,

І сонце нам шле свій привіт.

Ми роду козацького діти.

Землі української цвіт.   (Д.Комілевська)

 

Шш шле ш  постаєш  линеш

Ти постаєш в ясній обнові,

Як пісня линеш, рідне слово,

Ти наше диво калинове,

Кохана материнська мово.   ( Д.Білоус)

 

Яя як тя життя тяжко

Як не любить той край,

Де вперше ти побачив

Солодкий дивний світ,

Що ми звемо життям!     ( В.Сосюра)

 

Кк кл ск ніщо  ніким

Мене ліси здоров’ям напували,

Коли бродив у їхній гущині.

Мені поля задумливо шептали

Свої ніким не співані пісні.    ( В. Симоненко)

 

Тт ал ох матері українська

Ти наше диво калинове,

Кохана материнська мово!    ( Д.Білоус)

 

Сс ри ож тривога терпіння

Слова, слова … Вони в собі всі різні;

Тривожні й тихі, радісні й сумні,

Є терпеливі, є жорстокі й грізні,

Лукаві й чесні, мудрі й смішні… ( М.Ткач)

 

Пп хр ат хрущі плугатарі

Садок вишневий коло хати.

Хрущі над вишнями гудуть,

Плугатарі з плугами йдуть.

Співають ідучи дівчата,

А матері вечерять ждуть.   ( Т.Шевченко)

 

Чч ут  іл могутній  стоїть

Могутній дуб, прадавній дуб

Стоїть побіля яру.

Розкинув свій листатий чуб,

Чолом торкає хмару.  ( М. Пригара)

 

Дц еч ір сім’я вечір

Сімя вечеря коло хати,

Вечірня зіронька встає.

Дочка вечерять подає,

А мати хоче научати,

Та соловейко не дає.     ( Т.Шевченко)

 

Плакат для дошкольника ДействияНн зе од дитина зелень

На зеленому горбочку,

У зеленому садочку

Притулилася хатинка,

Мов маленька дитинка.   ( Леся Українка)

 

 

 

Бб бр бу березень Берегиня

Розплела береза коси

На веснянім вітерці,

Опустила ніжку босу

В тиху воду у ріці…   ( В. Ладижець)

 

 

Чч че оч черешня черемха

Зацвітай , молода калино,

Плакат для дошкольника ДействияСеред тихого повесіння.

Чиста хвиля до тебе плине,

Оминає твоє коріння…   ( В.Діденко)

 

Ее ем це материнство лебеді

Можна вибрати друга і по духу брата,

Та  не можна рідну матір вибирати.

За тобоюзавше будуть мандрувати

Очі материнські і білява хата.   ( В. Симоненко)

 

Аа ар ам арфа смарагд

Рожеві сосни… Арфа вечорова …

Але прислухайтесь: ми тут не одні.

Он гномики заготовляють дрова

В смарагдовій вечірній тишині.   ( Л.Костенко)

 

Сс ес сл солдат славний

Пливуть по Дніпру пароплави,

Над хвилями чайка ячить,

І памятник вічної Слави

На схилах крутих височить.  ( Г.Демченко)

 

Хх хл ух хлібороб художник

Ти добро лиш твори повсюди.

Хай тепло твої повнить груди.

Ти посій і доглянь пшеницю.

Ти вкопай і почисть криницю.    ( Л.Іванків)

Ии ич им блискавиця колиска

Буду я навчатись мови золотої

У трави – веснянки, у гори крутої,

В потічка веселого, що постане річкою,

В пагінця зеленого, що зросте смерічкою.  ( А. Малишко)

 

Оо оз ськ милозвучна невмируще

О милозвучна наша мово!

О пісне мами колискова!

Тараса невмируще слово.

О рідна українська мово!  ( Л. Шило)

 

Вв це іт Україна негода

Любіть Україну, як сонце любіть,

Як вітер, як трави, як води …

В годину щшасливу і в радості мить,

Любіть у годину негоди .  ( В. Сосюра)

 

Дц до ов гнуться земля

Дуби не перед ким

Не гнуться до землі!   ( В. Симоненко)

 

Лю ар вд життя забуття

Товаришу, любий життя,

Люби людей, природу, а кривду кинь у забуття,

Мов камінь в чисту воду.   ( Б.Лепкий)

 

 

 

Оо ой що   обійма

Ой весела в нас зима,

Веселішої нема:

Грає срібними  зірками,

Вється синіми  димками,

Снігом землю обійма.   ( М. Рильський)

Каліграфічні хвилинки

4клас

 

 

 

 

 

А    А    А     А  а   а   а   ай    за   та  ан

Останні айстри горілиць зайшлися болем . ( Л. Костенко)

  • Як ви розумієте  зміст речення?
  • Визначтен граматичну основу речення.
  • Поясніть значення слова « горілиць», словосполучення « зайшлися болем».
  • Назвіть звуки у слові « останні».
  • Назвіть частини мови у реченні.

 

Б Б Бб бр уб бе бі

Біля будинку берізки стояли,

Вранці ясне сонечко зустрічали.

Ви ростіть, берізки, виростайте,

Рідну землю нашу прикрашайте!

  • Знайдіть слово, вжите в переносному значенні.
  • Пригадайте, що ви знаєте прозвертання. Знайдіть речення із звертанням у вірші. Поясніть розділові знаки. Дайте характеристику речення , Накресліть схему.

 

 

В  В  В  В  в   в Ве  во   вс   вт   ув   ев  

Весна у лісі

Ведмідь прокинувсь волохатий

І все старому невтямки:

Чому, неначе пташенята,

Розкрили дзьобики бруньки?      ( Л. Пшенична)

  • Поясніть значення слова « невтямки».
  • Доберіть до нього синоніми.
  • Чи є слова, вжиті в переносному значенні?
  • Поясніть правопис слова « розкрили».
  • Знайдіть словникові слова.
  • Назвіиь звуки у слові « дзьобики».

 

Г  Г   Г   Г г  г г    га   го  гл  гайок

Затих гайок, і верби кучеряві

Пташиним співом вже не 8омонить. ( І. Савицька)

  • Відшукайте уреченні синоніми.
  • Доберіть синонім до слова « гайок».
  • Визначте граматичну основу речення. Дайте характеристику реченню. Побудуйте схему речення.

 

 

Ґ   Ґ    Ґа   ґр  ґв

Ґавеня – немовля зранку все ґерґоче,

Плаче, заливається – гроно ягід хоче.

Ґава – мама здійняла ґвалт на весь ліс:

Тато – ґава лиш одну ягідку приніс.  ( За Г. Храпачем)

  • Пояснити орфограми.
  • Пригадайте правило про перевірку ненаголошених слів.
  • Підкреслити граматичну основу в першому реченні.
  • Чим виражений присудок?
  • Знайдіть слова з префіксом.

 

 

Д  Д   Д  Д д д Ду до др уд ді

Дуб до дуба дріботів:

  • Дай , дідусю, жолудів!   ( Л. Пшенична)
  • Доберіть синоніми до слова « дріботів».
  • Що означає це слово у прямому значенні?
  • Знайдіть звертання, поясніть розділові знаки.
  • Перебудуйте речення, уникнувши звертаня.
  •  

Е Е  Е  Е е е е ек не ел ес ще

Піл неквапний шелест його листя гарно думається про минувшину і майбутність, про високе і священне.  ( Є. Шморгун)

  • Знайдіть слова, вжиті в переносному значенні.
  • До слова « неквапний» доберіть синоніми.
  • Знайдіть у тексті антоніми.
  • Зробіть звуко – буквений аналіз сліва « священий».

Є   Є   Є  Є  є  є   є  єд ає ює

Єднає нас, браття,

Козацьке завзяття,

Любов’ю окрилює груди.  ( О. Богачук)

  • Як ви розумієте вислів « козацьке завзяття»?
  • Назвіть слова, в яких звуків більше, ніж букв. Чому?
  • Назвіть слова, в яких букв більше, ніж звуків. Поясніть.
  • Що таке звертання? Поясніть вживання розділових знаків при звертанні.

Ж  Ж   Ж  Ж  ж ж жу жл ож же

На крилах бабиного літа летять у вирій журавлі. ( А. Білевич)

  • Про яку пору року кажуть « бабине літо»?
  • Доберіть синоніми до слова « журавлі».
  • Поясніть правопис слів : « на крилах», « у вирій», « летять».
  • За допомогою інтонації перетворіть речення на питальне, спонукальне.

 

и  и  и   им ир  ит их ах   проталинах

Листя в проталинах – як мідяки.

Сонце кублиться у хмарах.

Ковдру зими продають граки.

На лісових базарах.   ( М. Руденко)

  • Поясніть значення виразу : « Летять в проталинах, як мідяки».
  • Назвіть слова, вирази, вжиті  у переносному значенні.
  • Назвіть іменники разом з прийменниками. Визначте відмінок.
  • Розберіть за будовою слово « проталинах»

 

 

І І І І ін із лі іж

Сплететься іній з беріз

 Впору чудову ранкову.

Хтось на верхів’я заліз

І ніжну скидає обнову.  ( Ю. Збанацький)

  • Поясніть значення слів : « з беріз», « в пору», «верхів’я», « заліз»,

 « скидає»

  • До дієслова « сиплеться» доберіть синоніми.
  • Знайдіть у вірщі іменники та визначте їх відмінок. Доведіть.

 

 

Ї Ї Ї Ї ї їж їжак їл їд

Сю ніч зорі чомусь колючі,

Як налякані їжаки.  ( Л. Костенко)

  • Знайдіть слово. В якому звуків більше, ніж букв.
  • Розберіть його за будовою.
  • Що відбувається у корені слова? Наведіть приклади інших слів з чергуванням приголосних у корені.

Й   Й   Й   ай  уй   ій   нам  пам’ятай

Пам’ятай , не забувай

Батьківську стежину.

Прикрашай, шануй свій край,

Дім свій – батьківщину. ( В. Гринько)

  • Назвіть споріднеі слова .
  • Пригадайте, якими бувають речення за метою висловлювання.
  • Дайте повну характеристику поданих речень.
  • До іменника « стежина» доберіть прикметники у прямому і переносному значенні.
  • Знайдіть слово, у якому букв менше, ніж звуків. Назвіть звуки.

 

 

К    К   К    К      к    к кн кр   инк  ір

Кружляють , падають сніжинки,

Вдягають все у білі шати,

Летять легенькі, мов пір’їнки ,

Вкривають поле, ліс і хати.   ( В. Сухомлинський)

  • Які образні слова та вирази ви зустріли у вірші?
  • Якою частиною мови починається кожна строфа?
  • Поясніть розділові знаки у вірші.

 

Л  Л  Л     Л  л л л Лі гл   ля   кл  ел  ле

Літо осені у вічі

Синім вересом глядить,

В сад рожеву айстру кличе

І метеликом летить.  ( Т. Мазенцева)

  • Відшукайтеслова, вжиті в переносному значенні.
  • Визначте граматичну основу речення.
  • Пригадайте правило проправопис розділових знаків при однорідних членах речення . Поясніть  правопис  розділових знаків у даному реченні.
  • Доберіть синоніми до слова « глядить».

 

М     М   М  м  Мм ам ом мА

Вже тиха ходить берегами,

На вербахтрусить листячко руде!

А Гриць бадилля тягне за ногами,

Іде, маленький, дибає, іде…

( Л. Костенко)

  • Прояку пору року йдеться у вірші?
  • Знайдіть у вірші синоніми . Доповніть синонімічний ряд.
  • Поясніть значення слова « Бадилля».
  • Визначте граматичну основу у першому реченні. Поясніть розділові знаки у ньому. Дайте повну характеристику реченю.

 

 

Н    Н    н   н  Нн Нн    На  но не ни ну вн ун ен

Навшпиньках підійшов вечір,

Засвітив зорі,

Послав на травах тумани

І, на вуста поклавши палець,

Ліг.  ( П. Тичина)

  • Що означає слово « навшпиньках»?
  • Визначити граматичну основу.
  • Що скажете протприсудок?
  • Поясніть розділові знаки при однорідних членах речення.

 

 

О  О  О  о  о о о ро оз ой  то ом

Самі на себе дивляться ліси,

Розгублені від власної краси.

Немов пройшов незримний Левітан,

То там торкнув їх пензликом, то там.  ( Л. Костенко)

  • Хто такий Левітан?  Які картини цього художника ви знаєте?
  • Які слова вжиті в переносному значенні?
  • Знайдіть слова з префіксами. Поясніть їх правопис.
  • Пригадайте правила переносу слів, поясніть перенос слова « пройшов».

 

П  П  П  П   п  п  п  п Пе  по  пр

Щоб задобрити Перуна, слов’яни поклонялися його дереву – дубові, приносили жертви у священних дубових гаях.  ( Є Шморгун)

  • Поясніть правопис іменника « Перун», « слов’яни» .

C:\Documents and Settings\Администратор\Рабочий стол\грамоти\4.jpgР   Р  Р   Р  р  р  р  ро  ос   си  ся  вс

В росі осінній заросився вітер,

Сердито воду з вуха вилива.

                      ( Л. Пшенична)

  • Знайдіть споріднені слова.
  • Визначте корінь у цих словах.
  • Визначте граматичну основу речення.

 

 

С    С     С   с  с  Со  ск   св

Сорка скроїла на свято

Сорочки сороченятам . ( Л. Пшенична)

  • Поясніть правопис слів « скроїла», « на свято».
  • Виділітьл корені в словах « сорочки», « сороченята».
  • Чи можна назвати їх спільнокореневими.

 

 

Т     Т   Т     Т   т   т  т тр ут   тл

Вчора тридцять три сороки

Знов не вивчили уроки . ( Л. Куліш – Зіньків)

  • Назвіть усі частини мови у вірші.
  • Визначте відмінок іменника « уроки».

 

 

У  У   У  У  у у у ру  уу   уд  уб   Бу ву  уду

У труді ми всі примножим наших предків славу.

Розбудуємо дбайливо ми свою державу.

                                   ( Ю.Загорський)

  • Як ви розумієте зміст речення?
  • Пригадайте, яка частина мови називається займенником?
  • Назвіть займенники, визначте особу і число.
  • Визначте граматичну основу у другому реченні. Встановіть зв'язок слів у реченні.

 

 

C:\Documents and Settings\Администратор\Рабочий стол\грамоти\ЗДОРОВЬЕ32.jpg

 

Ф    Ф    Ф  ф  ф  ф фа  фл  оф   фарба

По діброві ходить осінь –

Олівці у торбі носить.

І фарбує в жовтий колір

Клени, лип і тополі.  (  Л. Куліш)

  • Які слова вжиті в переносному значенні?
  • Доберіть синоніми до слова « діброва».
  • Поясніть правопис розділових знаків у реченні. C:\Documents and Settings\Администратор\Рабочий стол\грамоти\15.jpg
  • Визначте відмінок іменників.

 

 

Х   Х   Х  Х х   х  х хл  іх  хн  усміхнувся

Вийшов травень з гаю,

Нивам усміхнувся,

Потім на стежині,

Як хлопчак, роззувся.  ( М. Сингаївський)

  • Які слова, вжито в переносному значенні?
  • Визначте граматичну основу речення.
  • Пригадайте, яка частина слова називається префексом.
  • Пригадайте правила переносу слів.

 

 

Ц   Ц   Ц  ц  ц  цв   цл  ця   оц  цвіт

Цвіту не вирви задаром,

Гілки невтни для забави.  ( П. Ситченко)

  • До чого закликає автор цих рядків?
  • Пригадайте правило переносу частки « не» з дієсловами. Назвіть слова – винятки.

 

Ч   Ч   Ч ч чв оч чок  листочок

Чи, може, це спинається грибочок?

Чи, може, це скридається хижак?

То пролетить березовий листочок,

То пробіжить невидими їжак… ( Л.Костенко)

  • Пригадайте, що таке суфікс. Знайдіть слова із суфіксом. Якого значення надають суфікси цим словам?
  • Назвіть дієслова. Визначте їх час та дієвідміну.

Ш   Ш    Ш  ш   ш  ш  шп  шу  шпак

 Плаче шпак уранці після зливи,

Де шумлять на греблі явори,

Що шпаківню вітер чорногривий

Перекинув денцем догори.  

                  ( Л.Костенко)

  • Випишіть словосполучення, вжиті в переносному значенні.
  • Доберіть словосполучення вжиті в прямому значенні.
  • Назвіть прислівники.

 

 

Щ   Щ   Щ   Щщ   що ощ  ще

Щедрівка ходить коло хати,

Як завжди з карими очима.

Якщо забув ти рідну матір –

Нема му тебе Батьківщини.    

  • Знайдіть слова, вжиті в переносному значенні.
  • Назвіть займенники, визначте їх відмінок.

 

ь ь  ь   нь    ль   ьо   льо  ньо

Летять листки, замовкли птахів хори,

А сонце все біжить кудись, біжить.

Ах літечко ! Вернись до дітвори

Хоч на якусь годину, хоч на мить.  ( І Савицька)

  • Як ви розумієте зміст вірша?
  • Поясніть розділові знаки у першому речені.
  • Назвіть слова з ненаголошеними голосними.
  • Розберіть за будовою слова :  « літечко», « замовкли».

 

 

Ю   Ю   Ю   Юю  ою тю  Лю  в ‘ю

Як тепло пахне хліб!

Любов’ю трударів, радістю земною.

І сонцем, що всміхалося весною.  ( П. Воронько)

  • Пригадайте, якими бувають речення за метою висловлювання. Охарактеризуйте перше речення.
  • Випишіть іменники , визначте їх рід і відмінок.

 

 

 

Я   Я  Я  Яся   я я я яя яє яс  ся

Як засяє сонце ясне,

Ясно стане у віконці.

Як прокинуся я рано,

То й мені світленько стане.

 

  • C:\Documents and Settings\User\Мои документы\Мои рисунки\iCA9A1NSP.jpgНазвіть займенники. Визначте особу і число.
  • Замініть займенники І особи однини на займенники І особи множини.
  • Підкресліть букви, що позначають м’які приголосні .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
20 січня 2023
Переглядів
708
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку