Конспект уроку української мови "Іменник"

Про матеріал
Цей урок динамічний, інтерактивний і спрямований на розвиток практичних навичок учнів у вивченні іменника як частини мови. Він включає теоретичну частину з доступними поясненнями, інтерактивні завдання для закріплення знань та активності, які сприяють залученню дітей до навчального процесу.
Перегляд файлу

 

Урок української мови: Іменник

Тема уроку: Іменник. Значення, питання, розпізнавання у тексті.

Мета уроку:

  1. Ознайомити учнів із поняттям "іменник".
  2. Навчити визначати іменники у тексті, розрізняти за питаннями "хто?" і "що?".
  3. Розвивати мовлення, увагу та мислення.
  4. Зробити урок цікавим і динамічним завдяки завданням і фізкультхвилинці.

1. Організаційний момент

  • Привітання.
  • Перевірка готовності до уроку.
  • Налаштування на позитивну роботу.

2. Вступне слово вчителя

Вчитель:
"Сьогодні ми дізнаємося про одну дуже цікаву частину мови, яка допомагає нам називати все, що нас оточує. Подумайте, як ми називаємо людей, тварин, предмети, явища природи? Наприклад, я зараз скажу кілька слів: кіт, школа, квітка, дружба, мама. Як ви думаєте, що це за слова? Так, це слова, які дають назви! Вони відповідають на запитання хто? або що?. Називаються вони іменники. Давайте сьогодні познайомимося з ними ближче!"

3. Теоретична частина

  • Що таке іменник?
    Іменник — це частина мови, яка називає предмети, людей, тварин, явища природи або абстрактні поняття і відповідає на запитання хто? або що?.

Приклади:

  • Хто? — дівчинка, лікар, пес.
  • Що? — книга, вода, радість.
  • Класифікація іменників:
    • Одушевлені (відповідають на запитання хто?): люди, тварини.
    • Неодушевлені (відповідають на запитання що?): предмети, явища, абстрактні поняття.

4. Практична частина

Завдання 1: Гра "Хто? Що?"

Вчитель:
"Я називатиму слова, а ви плескаєте в долоні, якщо це хто? і тупаєте ногами, якщо це що?."

Слова:

  • собака (хто?)
  • будинок (що?)
  • корова (хто?)
  • дерево (що?)
  • учитель (хто?)
  • сонце (що?).

Завдання 2: Гра "Сортування іменників"

Вчитель:
"У мене є картки зі словами. Ваше завдання — витягнути картку, назвати слово і сказати, на яке питання воно відповідає (хто? чи що?). Потім покладіть картку в один із двох кошиків: хто? або що?."

Слова на картках:
книга, вчитель, кіт, дружба, річка, м'яч, пташка, радість, сонце, корова, мама.

Завдання 3: Знайди іменники в тексті

Текст:
"У парку ростуть високі дерева. На гілках сидять пташки. Діти граються на майданчику, а поруч гуляє песик."

Інструкція для дітей:

  • Прочитайте текст.
  • Підкресліть усі іменники.
  • Подумайте, на які питання вони відповідають (хто? чи що?).

Очікувані відповіді:

  • дерева (що?), гілках (що?), пташки (хто?), діти (хто?), майданчику (що?), песик (хто?).

Завдання 4: Ланцюжок іменників

Вчитель:
"Давайте станемо в коло. Перший учень називає іменник, що відповідає на питання хто? (вчитель). Наступний називає слово, яке відповідає на питання що? (книга), і так далі по черзі. Продовжуємо, поки не закінчаться слова!"

5. Фізкультхвилинка

Вчитель:
"Давайте трошки відпочинемо!
Уявіть, що ви лісові звірята:

  • Якщо я скажу слово, що відповідає на питання хто?, — ви стаєте на ноги і махаєте руками, як крилами.
  • Якщо я скажу слово, що відповідає на питання що?, — присідаєте і робите вигляд, що копаєте землю лапками."

Слова: білочка, вода, ведмедик, дерево, пташка, сонце.

6. Підсумок уроку

Вчитель:
"Отже, що таке іменник? Які питання він ставить? Як ми розрізняємо одушевлені й неодушевлені іменники? Сьогодні ви добре попрацювали! Звертайте увагу, скільки іменників оточує нас у житті!"