Конспект
уроку української мови
у 4 класі на тему:
«Правопис закінчень іменників жіночого роду на –а (-я) в орудному відмінку однини»
Мета: ознайомити учнів з правописом іменників жіночого роду на -а (-я) в орудному відмінку однини з основою на твердий і м’який приголосний та на [ж], [ч], [ш]; розвивати вміння використовувати вивчені правила для пояснення правопису закінчення іменників у поданих формах; виховувати любов до рідної мови, бережне ставлення до навколишнього світу.
Обладнання: мультимедійна презентація до уроку, конверти з завданнями на групову роботу, кросворди, картки, цеглинки лего.
Хід уроку
І. Організація класу
- Девізом нашого уроку буде приказка: «Хто поважає рідну мову – вживає всі її слова безпомилково». Разом з тим ми пам’ятаємо слова «Мудрим ніхто не вродився, а навчився».
-Кожен день, кожен урок у школі додають вам краплинку нових знань, умінь. Отже, будьте уважними, працьовитими. Збирайте ці краплинки, для того щоб рости, розумнішати, мудрішати.
Як сказав відомий педагог, письменник Василь Сухомлинський «Мова - духовне багатство народу». Вивчайте мову, збагачуйте свій словниковий запас, вам будувати нову Україну. А її мова – це невід’ємна частина нашого народу.
Тільки від вас залежить, наскільки досконалою, чистою, багатою буде ваша українська мова.
ІІ. Перевірка домашнього завдання
1. Мовна розминка з лего.
Відповіді на питання. (Визначити відмінок і показати відповідним кольором)
* Який відмінок є початковою формою іменника?
* Відмінок, який розповідає про кого чи що іде мова?
* У яких відмінках перед іменниками не буває прийменників?
* У якому відмінку перед іменником завжди є прийменник?
* Відмінок, у якому іменники чоловічого роду мають закінчення -ом,-ем,-єм?
2. Перевіримо, чи були ви уважними на попередньому уроці і чи правильно виконали домашнє завдання.
- Що ми вивчили на минулому уроці?
1) Прочитати вірш вправи 23, вказати його головну думку.
2) Назвати іменники чоловічого роду, поставити їх в орудному відмінку і пояснити правопис закінчень.
Сьогодні на нас чекає багато цікавих уявних мандрівок.
3. «Незвичайне повідомлення».
- Діти, у нашій групі у вайбері я побачив ось таку переписку. Це не таємниця. Не особисте спілкування, тому ми можемо допомогти цим учням.
Давайте прочитаємо, про що мова…
- Привіт! Я вчора пропустив урок ЯДС. Що ви вчили на уроці?
- Привіт! Ми ознайомилися із планетами Сонячної системи: марсом, меркурійом, юпітерем, ураном, … (на жаль не всі запам’ятав). Також з нашою земльою і з її супутником місяцьом.
- Дякую. Буду вчити.
- Діти, чи помітили ви помилки у повідомленнях?
В якому відмінку записано назви планет?
Давайте, допоможемо хлопчикам.
Каліграфічна хвилинка.
- Першим етапом нашої роботи є – каліграфія письма. Тож проведемо каліграфічну хвилинку. Та виникла проблема. Слово, яке потрібно утворити із з’єднань літер і прописати – це відповідь на питання:
Скільки всього планет в Сонячній системі? (вісім)
Назвіть всі планети по порядку за віддаленістю від Сонця.
Давайте запишемо назви планет чоловічого роду в орудному відмінку і пояснимо, які закінчення потрібно писати. Також допишемо ще супутника Землі.
(Меркурієм, Марсом, Юпітером, Сатурном, Ураном, Нептуном, Місяцем).
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку
Отже, на минулому уроці ми навчилися писати закінчення іменників чоловічого роду в орудному відмінку, а сьогодні на уроці будемо вчити, які закінчення мають іменники жіночого роду в орудному відмінку однини.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
1. Правило.
А почнемо ми із правила. (с. 92). Отже, правило дуже схоже на правило попереднього уроку.
Вправа 24. Усно. (Пояснюємо, чому саме таке закінчення потрібно писати).
2. Створення проблемної ситуації.
- Які дві планети ми ще не назвали?
- То як же правильно записати їх назви в орудному відмінку? Чому? Що нам допоможе у цьому?
Допишемо ще ці два слова: Венерою, Землею. Визначте закінчення іменників.
3. Робота з підручником.
Вправа 25. Письмово. (Виписати іменники жіночого роду в орудному відмінку. Визначити закінчення. Пояснити правопис закінчень).
Бесіда про екологію, бережне ставлення до природи нашої планети.
Вправа 26. Усно.
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА.
V. Закріплення вивченого матеріалу.
Робота в групах.
1. Кросворд «Світ навколо мене».
Дати відповіді на питання і заповнити кросворд.
По горизонталі:
1. Найменший за площею материк. (Австралія)
2. Час, за який планета здійснює повний оберт навколо своєї осі. (Доба)
3. Земля має форму… (Кулі)
4. Зменшене в багато разів зображення на папері всієї поверхні земної кулі, або її частин. (Карта)
По вертикалі:
5. Море – це частина океану, яка врізається в … (Сушу)
6. На якому материку знаходиться Україна? (Євразія)
7. Уявна лінія, по якій планети рухаються навколо Сонця. (Орбіта)
8. Екватор – це уявна … (Лінія)
9. Сонце – найближча до Землі … (Зоря)
Записати в зошиті слова – відповіді в орудному відмінку однини в три колонки:
ою ею єю
Позначити закінчення. Пояснити правопис закінчень.
2. Гра «Впіймай слово»
Учні поділені на 3 групи.
1 група – закінчення –ою, 2 – ею, 3 – єю.
Вчитель називає іменник жіночого роду в називному відмінку, а учні повинні встати, якщо в цьому слові в орудному відмінку закінчення таке, яке відповідає їхній групі.
(Держава, природа, територія, Україна, Румунія, річка, мапа, Польща, Азія, поверхня, водойма, передача, Індія, погода, гора, межа, галактика, півкуля).
3. Творче завдання.
Створення сенкану в групах.
Кожна група створює сенкан до своєї назви (Земля, Сонце, Всесвіт) .
Діти зачитують свої вірші.
4. Гра «Імена».
(Дівчатка виходять до дошки. Ділю їх на три групи).
-Чому так поділили?
Поставити кожне ім’я в орудному відмінку.
VІ. Домашнє завдання
С. 94. вправа 27. Вивчити правило на с. 93.
Прочитати вірш про красу природи.
Виписати іменники жіночого роду і поставити їх у форму орудного відмінка однини.
VІІ. Підсумок уроку
Рефлексія.
Самооцінка.
Оцінити свою роботу на уроці.
(Перед дітьми зображення гори. Згадаємо будову гори).
*Поставити магнітик біля підніжжя гори – мені не зрозуміло, в мене не виходить, тому мені потрібна допомога;
*на схилі гори – було важко, але я впорався / зрозумів;
*на вершині гори – я розібрався і мені легко було виконувати всі завдання на уроці.