Урок Доброти
Б. Лепкий. «Мишка (казка для дітей: для малих і великих)». Трагічна і комічна ситуації, їхня роль у розкритті головної думки, моралі
Мета: на прикладі твору Б. Лепкого «Мишка» розкрити трагічну і комічну ситуації, їхню роль у втіленні головної думки, притчової моралі і з’ясувати ідейно-тематичне спрямування казки, історію її написання; розвивати активний словник школярів, уміння грамотно і вмотивовано довести власну думку, робити висновки, проводити аналогії з сучасним життям; виховувати почуття поваги до людини праці, чуйності, відповідальності, чемності, зневажливе ставлення до підступності, жадності, егоїзму.
Тип уроку: засвоєння знань і формування вмінь.
Обладнання: портрет Б. Лепкого; текст твору; малюнки до нього; дидактичний матеріал (тестові завдання, картки), музикальні мелодії, презентації, збірки народних казок, малюнки до казок про мишку.
В.Вихрущ
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Оголошення теми і завдань уроку.
Гра «Очікування»
ІІІ. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу.
3. Розгадування кросворда «Богдан Лепкий»
Б . . . . . . .
. . . . О . . . . . . .
Г . . . . .
. . Д . . .
. . . . А . . . . .
. . . . . Н . .
Л . . . .
. . . Е . . . . .
. . . . П .
К . . . . . .
. . . И . . .
. . Й . . . . . . .
1. Місто, в якому навчався в гімназії, а згодом працював учителем.
2. Прізвище дідуся, який запрошував додому артистів.
3. Інструмент, на якому грала мама.
4. Місто, в якому навчався в Академії мистецтв, а згодом в університеті.
5. Подарунок письменникові від жителів села Черче.
6. Ким був батько письменника?
7. Імʼя брата-композитора.
8. Країна, в якій працював під час війни.
9. Історична епопея, яка складається з 5 книг.
10. Місто, в якому працював викладачем української мови й літератури, де помер.
11. Скільки друкованих сторінок займає перелік творів письменника?
12. Якими виявилися твори про зимовий день у селі двох нерозлучних гімназійних друзів Лепкого і Яричевського?
4. Здібності Богдана Лепкого
БОГДАН прекрасно декламував,
співав,
малював,
писав твори,
багато читав,
успішно вчився,
мав гарну памʼять,
акторські здібності.
ЛЕПКИЙ поет
прозаїк
перекладач
літературознавець
учитель
професор
видавець
музикант
художник
Учні представляють свої дитячі казки, малюнки до них.
В яких ситуаціях проявляється мудрість, кмітливість героїв казок?
Історія написання твору.
Б. Лепкий ще з дитинства полюбив казки. Була в нього няня Яницька, яка казок знала силу-силенну, а її вихованець захопленно приймав їх у свою душу. Ставши письменником, він написав багато казок для дітей молодого віку. Навіть свою біографію він назвав «Казка мойого життя».
Події у творі розгортаються під час Першої світової війни. Всюди холод, голод, непорозуміння. Ця війна застала родину Лепких у Яремчі, під час відпочинку. Готель, де жила сім’я, злетів у повітря.
Письменник бачив спустошені села, голодних людей під час війни, тому й розповідає про це у своєму творі. Він хоче, щоб люди вирощували хліб, а не засівали землю снарядами і злобою.
Гра «Озвуч малюнок»
Бесіда за питаннями.
Тема: відтворення спостережень мишки за життям людей різного соціального становища (багатих і бідних) під час війни.
Ідея: возвеличення доброти, порядності, співчуття до горя інших, взаєморозуміння, щирість, милосердя; засудження жадності, брехні, пихатості, жорстокості; війни, яка знищує людські чесноти; байдужості до всього, окрім прибутку, грошей.
Основна думка: «Одні з голоду гинуть, а другі папір у ящик ховають. Хіба ж папір важніший за життя».
Жанр. Соціально-побутова казка.
Б. Лепкий обрав форму казки тому, що такі твори мають повчальний характер. У них завжди зрозуміло, що добре, а що погане, торжествує правда і справедливість, а негідники зазнають справедливого покарання. Саме у казковому творі людина може побачити себе ніби збоку, чужими очима.
Письменник мав на увазі не малих і великих дітей, а дітей і дорослих. І ті, й інші повинні вчитися жити по-людськи, розділяти справжні і несправжні цінності).
Твір — пересторога людям: вчіться мирно вирішувати проблеми.
- Чи актуальний твір сьогодні?
Проблематика:
Композиція.
Експозиція: опис умов, в яких жила людина.
Зав’язка: мишка дізнається від своїх сестер про голодне життя у місті.
Розвиток дії: збагачення господаря у воєнний час.
Кульмінація: шкода-помста, яку завдала мишка своєму господарю, потрощивши всі його гроші.
Розв’язка: злість господаря, мишка покидає його хату.
Сюжет.
Життя мишки у багатого господаря. Зустрівшись зі своїми сестрами з міста, мишка дізнається про голодне життя їх та людей.
Господар, зважаючи на голодний воєнний час, наживається, збагачується, а гроші складає у ящик під ліжко. Він байдуже ставиться до жінки-жебрачки, якій не хоче подати милостиню. Війна для господаря — щасливий час, коли він може збагатитися.
Характеристика образів казки.
Господар.
Коли люди живуть у великих злиднях, господар по-тваринному наживається. Він каже, що й «війна на щось придається». Свої чорні справи він робить вночі, як злодій, коли все село спить. Коли люди навколо голодні, вони з дружиною «добре їдять». Грошей у нього дуже багато: ящик, у якому колись були гранати, уже майже заповнений грішми, а з голодними він і не думає поділитися. Нащо йому стільки грошей? Виникає питання, чому здоровий чоловік не на війні? Мабуть, хитрістю вдалося викрутитися.
Цей чоловік страшніший ще й тому, що не поважає навіть своєї дружини. Ніколи лагідно не заговорить до неї. Він гроші їй не дає, а тиче під ніс. А коли втратив багатство, то звинуватив у цьому жінку й кинувся на неї з кулаками.
Тисячі жінок і дітей у місті слізьми вмиваються, з голоду пухнуть, а господар коптить сало й м’ясо і продає таким самим, як він. Він хоче наскладати стільки грошей, як в банку. «Бог знає, коли буде друга війна»,— каже він жінці.
Мишка.
Мишка відмовилася жити в хаті своїх господарів, бо там панували скупість, ненажерливість, безсердечність. Здорові, сильні люди забули про честь, взаєморозуміння, милосердя. А мишка добре розуміє, що від зла ще ніколи й ніде добре не вродило. Вона піклувалася про своїх дітей і боялася, щоб «не навчилися брехати, як люди, тому й покинула хату, краще вже жити надворі».
Мишка всі події пропускала через своє серце, їй шкода голодних городянок, ненагодованого немовляти. Вона вміє розрізняти справжні і несправжні цінності.
Заповнення таблиці «Трагічне і комічне у казці»
ІV. Закріплення вивченого матеріалу
1. Проведення тестового опитування
1. Мишка, як і другі, була маленька і...
а) чорненька; б) біленька; в) сіренька.
2. Нору мишки можна було побачити в хаті:
а) у кутку, де було ліжко; б) біля входу до комори;
в) за кухонним столом.
3. Своє помешкання мишка вважала:
а) не розкішним, але безпечним; б) не зручним, але теплим;
в) не великим, але комфортним.
4. Мишка боялася:
а) когута; б) людей; в) голоду і холоду.
5. Пишно вбраний когут був схожим на:
а) актора; б) пана; в) жандарма.
6. Де мишка зустрічалася зі своїми сестрами?
а) На млині; б) у полі; в) на подвір’ї.
7. Мишка вибігала зі своєї нори, щоб...
а) подивитися на світ; б) знайти їжу для своїх діточок;
в) допомогти своїм сестрам із міста.
8. Хазяїна хати, де жила мишка, вона характеризувала:
а) «Така сумлінна і порядна людина»;
б) «О, мій господар дуже страшний»;
в) «Я його дуже поважаю і ціную».
9. Гроші хазяїн хати, де була нора мишки, ховав:
а) у коморі під полицею; б) на горищі у чавуні; в) в ящику під ліжком.
10. Що, на думку господаря, гарно пахне?
а) Гроші; б) квіти біля вікна хати; в) копчені вироби з м’яса.
11. «Добре, що діти сплять, а то ще б навчилися... як люди»:
а) заздрити; б) брехати; в) злословити.
12. Як мишка вирішила помститися господарю? Вона:
а) знищила його гроші, поторощивши їх;
б) зіпсувала зерно для посіву;
в) погризла копчене сало для продажу.
Примітка. За кожну правильну відповідь встановлюється 0,5 бала.
Робота над прислів’ями: твір-мініатюра (оцінюється в 3 бали).
VІ. Підсумок уроку
VІІ. Оголошення результатів навчальної діяльності школярів
VІІІ. Домашнє завдання (за вибором).
Придумати продовження казки про мишку.
Написати твір-роздум на тему: «У чому щастя людини?»