Конспект уроку. Узагальнення та систематизація вивченого про прикметник

Про матеріал
закріпити знання учнів про прикметник, розвивати вміння розпізнавати прикметники, визначати їх форми в мовленні; розвивати увагу, уяву, пам'ять, логічне мислення; виховувати почуття взаємодопомоги, любов до рідної мови, держави.
Перегляд файлу

Тема: Повторення вивченого про прикметник

Мета: закріпити знання учнів про прикметник, розвивати вміння розпізнавати прикметники, визначати їх форми в мовленні; розвивати увагу, уяву, пам'ять, логічне мислення; виховувати почуття взаємодопомоги, любов до рідної мови, держави.

Обладнання:  презентація, картки.

Тип уроку: узагальнення й систематизація знань, умінь, навичок.

Форма проведення уроку: нестандартний (урок-мандрівка).

ХІД УРОКУ

І. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ.

    МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ (Слайд 1)

Слово вчителя.

Діти, ми з вами закінчили вивчення великої та важливої теми «Прикметник». І сьогодні наш урок присвячений узагальненню й систематизації знань  з цієї теми. Ми підготуємося до контрольної роботи, подорожуючи  місцями   Батьківщини, що увійшли до Семи чудес  України.

 Розпочнемо мандрівку з огляду місць, що увійшли до Семи чудес України. (Слайд 2)

ІІ.  ОСНОВНИЙ ЗМІСТ УРОКУ

   - Щоб дізнатися з якого першого місця, що ввійшло до семи чудес України, розпочнеться наша  подорож, потрібно  виконати тестові  завдання.

1. Частина мови, що виражає ознаку предмета, називається ...

  1.     іменником
  2.     прикметником
  3.     займенником
  4.     дієсловом

2. Прикметники відповідають на запитання

  1.     хто? що?
  2.     кого? чого?
  3.     який? яка? яке? Які?
  4.     де? коли? чому? куди?

3. Прикметники взаємозв'язані в реченні з ...

  1.     займенниками
  2.     дієсловами
  3.     числівниками
  4.     іменниками

 

 

4. Прикметники мають такі граматичні ознаки:

         1) рід, число

         2) рід, час, відмінок

         3) рід, число, відмінок

         4) немає правильної відповіді

 5. У реченні запитання треба ставити від...:

  1.     від іменника до прикметника
  2.     від прикметника до іменника
  3.     завжди від прикметника до дієслова
  4.     від прикметника до прикметника

6. Правильно утворено форму вищого ступеня порівняння прикметника у рядку:

  1.     більш мудрий
  2.     самий ніжний
  3.     кращий над усе
  4.     преглибокий

7. Правильно утворено форму найвищого ступеня порівняння прикметника у рядку:

  1.     самий молодий
  2.     більш дружній
  3.     найкрасивіший
  4.     дорожчий

8. Які є групи слів за значенням:

  1.     якісні, відносні, присвійні
  2.     якісні, повні, присвійні
  3.     повні та короткі
  4.     вищі та найвищі

9. Якісними є всі прикметники рядка:

  1.     книжковий, хоробрий, безстрашний
  2.     лебединий, складний, теплий
  3.     мудрий, сміливий, вузький
  4.     розумний, далекий, комп'ютерний

10. Відносними є всі прикметники рядка:

  1.     міський, золотий, солом'яний
  2.     чоловічий, зміїний, білий
  3.     пшоняний, учнівський, зелений
  4.     материн, сивий, шкільний

11. Знайди помилку при творенні присвійних прикметників:

  1.     материн рушник
  2.     свекрухині докори
  3.     Попелющин черевичок
  4.     братова книжка

 12. У якому рядку всі прикметники належать до твердої групи:

  1.     рідного, городнього, широкого
  2.     самотнім, червоний, вечірні
  3.     приємні, ближчі, стороннні
  4.     високим, старим, яскравого

 

Перевірка тестових завдань (Слайд 29)

 

 1. Мовна розминка. (Слайд 3)

1. Уставте пропущені букви о, е,є, поясніть написання. 

 Дій…ви́й, ді…́вий, житть…ви́й, житт…́вий, ма́тч…вий,  криштал…́ вий, груш…́вий,  тижн…́вий, борщ…ви́й.   

2. Методичний прийом «Я – редактор». (Слайд 4)

- Діти, ви знаєте, що кожна працездатна доросла людина має працювати, щоб утримувати себе, свою родину.

Уявіть, що ви – редактори. Через 5-ть хвилин екстрений випуск телевізійної служби новин. Потрібно відредагувати текст (виправити помилки, записати речення правильно).

Кожна правильно вибрана чи вписана літера коштує 5 грн.

Як бачите, від ваших розумових здібностей залежить розмір вашої заробітної плати. За цей вид роботи ви зможете отримати 100 гривень, якщо правильно відредагуєте текст. Звичайно, це віртуальні кошти, а ви не дорослі. Ваша ж зарплата зараз – це бали. Тому ми переведемо гривні в бали, повторивши математику.

Телевізійним ведучим сьогодні буде _________________________ .

Час пішов.

Час вичерпався.

В ефірі телевізійна служба новин каналу «1+1» і з вами ведуча(ий) ___________________.

Сім чуде́с Украї́ни(Слайд 5)

 Перше місто, що увійшло до семи чудес України, – це Кам’янець-Подільський. (Слайд 6, 7)

Кам’янець-Подільський

Кам’янець-Подільський – саме найкраще місто на Україні. Воно менше Києва у три рази. У цьому місті немає метро, тому для мешканців є менш зручнішим. Найбільш цікавішим місцем  міста Кам’янець є Замковий міст. Міст включено до «Книги рекордів України», як саме старіший у країні.

Підрахуйте кількість правильно написаних слів, помножте це число на два – це і буде оцінка вашої групи за це завдання. Виставте їх на аркушах.

Отже, із завданням ви впоралися, тож можемо вирушати  в подорож.

5. Тренувальні вправи. (Слайд 9)

1. Розібрати прикметники за будовою.

    Розкиданий,  тонесенький

    Найглибший, барвистий

2. Утворити ступені порівняння прикметників.

    Гарний –

   Великий –

 Отже, із завданням впоралися, тож можна мандрувати далі.  І наступне місце, що увійшло до семи чудес України  і з радістю прийме нас  – це Києво-Печерська лавра  (Слайд 10-11)        

6. Розподільний акродиктант. (Слайд 12 )

 1.  Запишіть складні прикметники у дві колонки: ті, що пишуться разом, і ті, що пишуться через дефіс.

   Первісно(общинний),  рожево(щокий), англо(американський), сніжно(білий),  енерго(ощадний), німецько(український), каро(окий), осінньо(зимовий), рум’яно(лиций).

   Ключ: із перших літер прочитаєте слово.

Молодці. Із завданням упоралися. Рушаймо далі. Наступне місце -  дендропарк «Софіївка». (Слайд 13-14)

7. Мовна фізкультхвилинка. (Слайд 15)

  1. Якісний прикметник –  доторкнутися до носа.

     2. Відносний прикметник – узятися за вуха.

     3. Присвійний прикметник – погладити по голівці.

 Широкий (я.), мідний (в.), Тетянин (пр.), сміливий (я.), учнівський (пр.),  дерев’яний (в.), батьків (пр.), охайний (я.), Петрів (пр.), тижневий (в.), сусідчин (пр.), зимовий (в.), лагідний (я.), скляний (в.), Олесин (пр.).

-  Відпочили трішки, «прогулявшись» алеями дендропарку. Подорожуймо далі. А наступне місце, яке по-материнськи лагідно зустріне нас, як і багато поколінь, - це Софія Київська. (Слайд 16-17)

8. Тренувальні вправи. (Слайд 18)

 1. Уставити, де потрібно, пропущену літеру.

  Туман…ий, журавлин…ий, глин…яний, осін…ій, товстен…ий, шален…ий, нездолан…ий, дерев’ян…ий, бджолин…ий, телефон…ий, блажен…ий.

2. Дібрати короткі й повні нестягнені форми прикметників.

   Дрібний, потрібний, винний, славний

-  Колишнє місто-держава, засноване ще давніми греками, яке також увійшло до семи чудес України, чекає нас, зустрічаючи своїми руїнами. Це Херсонес Таврійський. (Слайд 19-20)

9. Хто швидше. (Слайд 21)

   Від поданих іменників утворити присвійні прикметники.

   Андрій, Марія, брат, орел, Олексій, Наталя, гуска, Ольга.   

-  Наступне місце, що відзначилося своєю героїчною козацькою славою, а нині увійшло до семи чудес України – це острів Хортиця. (Слайд 23-24)

11. Розбір речення.  (Слайд 26)

Підкреслити всі члени речення, з‘ясувати, яку синтаксичну роль виконують прикметники.

   Легкий ранковий туманець молоком стелиться над розкішною духмяною травою.

-  Мандрівка триває. І наступне місце, яке увійшло до семи чудес України, було збудоване ще Володимиром Святославовичем як одне із порубіжних укріплень Київської Русі – це  Хотинська фортеця. (Слайд 27-28)

III. ПІДСУМОК УРОКУ

Слово вчителя

         Отже,  наша мандрівка закінчується. Сьогодні ми з вами відвідали місця, які увійшли до семи чудес України. (Слайд 30)

І в кожному місці виконували завдання з метою закріплення та систематизації знань з теми «Прикметник». Сподіваюся, ми добре повторили матеріал і підготувалися до контрольної  роботи. А надихала нас на це мандрівка найкращими місцями нашої прекрасної держави – України.

 

  1. Інтерактивна гра «Мікрофон». 

-         Продовжіть речення: «Мені урок сподобався (не сподобався)…»   

  1. Оцінювання.

-         Діти, кожний із вас за урок отримав дві оцінки: за виконання тестових завдань та за гру «Я – редактор».  Виставте їх у щоденники, а я поставлю підпис.

IV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Підготуватися до контрольної роботи.

2. Виконати  тестові завдання та дати відповіді на запитання на с. 160-161.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Частина мови, що виражає ознаку предмета, називається ...

1)іменником

2)прикметником

3)займенником

4)дієсловом

2. Прикметники відповідають на запитання

1)хто? що?

2)кого? чого?

3)який? яка? яке? Які?

4)де? коли? чому? куди?

3. Прикметники взаємозв'язані в реченні з ...

1)займенниками

2)дієсловами

        3)числівниками

4)іменниками

4. Прикметники мають такі граматичні ознаки:

         1) рід, число

         2) рід, час, відмінок

         3) рід, число, відмінок

         4) немає правильної відповіді

 5. У реченні запитання треба ставити від...:

1)від іменника до прикметника

2)від прикметника до іменника

3)завжди від прикметника до дієслова

4)від прикметника до прикметника

6. Правильно утворено форму вищого ступеня порівняння прикметника у рядку:

1)більш мудрий

         2)самий ніжний

3)кращий над усе

4)преглибокий

 

7. Правильно утворено форму найвищого ступеня порівняння прикметника у рядку:

1)самий молодий

2)більш дружній

        3)найкрасивіший

4)дорожчий

 

8. Які є групи слів за значенням:

1)якісні, відносні, присвійні

2)якісні, повні, присвійні

        3)повні та короткі

4)вищі та найвищі

 

9. Якісними є всі прикметники рядка:

        1)книжковий, хоробрий, безстрашний

2)лебединий, складний, теплий

       3)мудрий, сміливий, вузький

4)розумний, далекий, комп'ютерний

 

10. Відносними є всі прикметники рядка:

1)міський, золотий, солом'яний

2)чоловічий, зміїний, білий

3)пшоняний, учнівський, зелений

        4)материн, сивий, шкільний

11. Знайди помилку при творенні присвійних прикметників:

1)материн рушник

2)свекрухині докори

3)Попелющин черевичок

        4)братова книжка

 12. У якому рядку всі прикметники належать до твердої групи:

1)рідного, городнього, широкого

2)самотнім, червоний, вечірні

       3)приємні, ближчі, стороннні

       4)високим, старим, яскравого

1. Мовна розминка.

1. Уставте пропущені букви о, е,є, поясніть написання. 

 Дій…ви́й, ді…́вий, житть…ви́й, житт…́вий, ма́тч…вий,  криштал…́ вий, груш…́вий,  тижн…́вий, борщ…ви́й.   

2. Методичний прийом «Я – редактор».

Телевізійним ведучим сьогодні буде _________________

В ефірі телевізійна служба новин каналу «1+1» і з вами ведуча(ий) ___________________.

Кам’янець-Подільський

Кам’янець-Подільський – саме найкраще місто на Україні. Воно менше Києва у три рази. У цьому місті немає метро, тому для мешканців є менш зручнішим. Найбільш цікавішим місцем  міста Кам’янець є Замковий міст. Міст включено до «Книги рекордів України», як саме старіший у країні.

Підрахуйте кількість правильно написаних слів, помножте це число на два – це і буде оцінка вашої групи за це завдання. Виставте їх на аркушах.

Отже, із завданням ви впоралися, тож можемо вирушати  в подорож.

3. Тренувальні вправи.

1. Розібрати прикметники за будовою.

    Розкиданий,  тонесенький

    Найглибший, барвистий

2. Утворити ступені порівняння прикметників.

    Далекий –                        Сильний -

   Рідний –                            Холодний -

 

4. Розподільний акродиктант.

 1.  Запишіть складні прикметники у дві колонки: ті, що пишуться разом, і ті, що пишуться через дефіс.

   Первісно(общинний),  рожево(щокий), англо(американський), сніжно(білий),  енерго(ощадний), німецько(український), каро(окий), осінньо(зимовий), рум’яно(лиций).

   Ключ: із перших літер прочитаєте слово.

5. Тренувальні вправи.

 1. Уставити, де потрібно, пропущену літеру.

  Туман…ий, журавлин…ий, глин…яний, осін…ій, товстен…ий, шален…ий, нездолан…ий, дерев’ян…ий, бджолин…ий, телефон…ий, блажен…ий.

2. Дібрати короткі й повні нестягнені форми прикметників.

   Дрібний, потрібний, винний, славний

6. Хто швидше.

   Від поданих іменників утворити присвійні прикметники.

   Андрій, Марія, брат, орел, Олексій, Наталя, гуска, Ольга.   

7. Розбір речення. 

Підкреслити всі члени речення, з‘ясувати, яку синтаксичну роль виконують прикметники.

   Легкий ранковий туманець молоком стелиться над розкішною духмяною травою.

 

docx
Додано
31 січня
Переглядів
169
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку