Конспект уроку "Узагальнення й систематизація вивченого з теми „Лексикологія”.

Про матеріал
Розробка уроку має на меті повторити, поглибити, узагальнити й систематизувати матеріал про основні відомості з лексикології; удосконалювати знання, уміння й навички п'ятикласників щодо практичного використання знань із лексикології в усному й писемному мовленні; розвивати культуру усного й писемного мовлення, логічне, конкретне й абстрактне мислення.
Перегляд файлу

Рисунок1.jpg                                                                    Слабко Тетяна Анатоліївна,

учитель української мови і літератури

комунальної установи Сумська

спеціалізована  школа І-ІІІ ступенів №29,                        

 м. Суми, Сумської області   

 

 

 

 

Конспект  уроку української мови

5 клас

Навчальна програма. Українська мова. 5–9 класи. Програма для учнів загальноосвiтнiх навчальних закладiв з навчанням українською мовою/ укладачi: Г.Т. Шелехова, М.І. Пентилюк, В.І. Новосьолова, Т.Д. Гнаткович, К.В. Таранiк-Ткачук, Н.Б. Коржова. – К.: Видавничий дiм„Освiта”, 2013 (зі змінами,   затвердженими наказом  МОН України від 07.06.2017 №804).

 

Тема. Узагальнення й систематизація вивченого з теми „Лексикологія”.

Мета: повторити, поглибити, узагальнити й систематизувати матеріал про основні відомості з лексикології; удосконалювати знання, уміння й на­вички п'ятикласників щодо практичного використання знань із лексикології в усному й писемному мовленні; розвивати культуру усного й писемного мовлення, логічне, конкретне й абстрактне мислення; за допомогою мовлен­нєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати культуру усного й писемного мовлення. 

Тип уроку: урок узагальнення й систематизації вивченого.

 Методи та прийоми: слово вчителя, «Пригадаймо разом!», робота з дидактичним роздатковим матеріалом, із тлумачним словником, складання асоціативного куща та сенкана, мовознавча розминка, кросворд, «Мікрофон».

Обладнання: проєктор, мультимедійна презентація, картки Проппа, футажі «Сонечко веселе» та «Подаруй усмішку»,  музичний супровід «Казка починається», кросворд «Лексичне значення слова»,  дидактичний роздатковий матеріал до уроку, відеоряд до пісні «Українська мова» (Режим доступу:  https://www.youtube.com/watch?v=ZFcbJEVmk4g), експрес-урок О. Авраменка «Жителі чи мешканці?» (Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=yeo7Ry41k3U),  фотоматеріал «Лексичні помилки», тлумачний словник.

 

Перебіг уроку

І. Організаційна частина. Емоційне налаштування учнів на урок

            1. Слово вчителя. Добрий день. Рада вітати всіх на уроці зустрічі з його величністю – Словом.   І запрошую  в країну тепла і краси. Нехай витівки веселого та грайливого сонечка додадуть вам гарного настрою та приємних вражень. А гарний настрій, як відомо, завжди спонукає людину до активної роботи, породжує глибокі думки. Погляньте, як усміхається воно, визираючи із-за хмаринок. Дарує всім усмішку теплого ромашкового літа,  помахи крил різнокольорових метеликів. Пориньте ще раз у ці чарівні казкові відчуття.

        2. Футаж «Подаруй усмішку»

       - Діти, якщо усміхнутися перехожому - він усміхнеться у відповідь. Якщо усміхнутися небу та сонцю - розійдуться хмари. Якщо усміхнутися Всесвіту - трапиться щось казкове. Тож усміхнімось один одному, поглядом передаймо  позитивні емоції, побажаймо того, що найбільше хотіли б побажати тому, хто знаходиться поруч.

II. Оголошення теми, мети, завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності                                                                                                                                                     1. Слово вчителя.  Говорять, що найдорожчим скарбом для кожного народу є мова. Як ви думаєте, чому? (Відповіді учнів ). У її володіннях багато незвіданого, таємничого. Перед нами кілька уроків поспіль гостинно відчиняє двері її величність пані Лексикологія. Сьогодні в нас знову зустріч із нею, на якій ми повинні разом довести, що багато знаємо, уміємо, можемо. Крім того, прагнемо й надалі вивчати мовні тонкощі, лексичний склад нашої мови. За епіграф будуть правити слова відомого американського письменника Джорджа Сантаяни: «Навіть наймудрішому є ще чому повчитися».

 

 

        ІІІ. Сприйняття й усвідомлення учнями навчального матеріалу

1. Слово вчителя. Для того, щоб наша зустріч була плідною й цікавою, пропоную вам поринути у світ казки. Чи погоджуєтеся? Тоді пригадаймо все про казку.

2. Пригадаймо разом!   C:\Users\User\Desktop\5 літ-ра\Без названия (27).jpg     - Що таке казка?                                                                                                                                              - Хто є дійовими особами в казках?                                                                        - На які групи поділяються?                                                                                      - Назвіть особливості казок ( Мають просту будову, часто починаються зі слів «Жили-були…», «У тридев’ятому царстві …»,  а закінчуються реченням «От вам казка, а мені бубликів в’язка…»,  казка обов’язково має повчальний зміст, на героїв чекають різні випробування).                                             Слово вчителя. А ви готові до випробувань? Тому пропоную вам поринути у світ казки, витримати найскладніші перешкоди. Разом ми – сила! Я буду вашим надійним помічником і порадником, а ви – героями казки-історії «Пригоди учнів 5-В класу в країні пані Лексикології». Тож поринаємо в таємничий світ казки (Музика «Казка починається»). 

- У тридев’ятому царстві, тридесятому государстві жила-була пані Лексикологія. Перед нами вона гостинно відчиняє двері, запрошує в гості, радіє нашій зустрічі. Але нам, друзі, треба пригадати, що підвладне їй у мовному царстві. Що є предметом вивчення Лексикології? (Відповіді учнів). Нам ця чарівна пані пропонує подорожувати її країною Автобусом, який є зачарованим. Для того, щоб ми  з успіхом долали різні перешкоди під час пригод, потрібно наповнити цей транспорт знаннями. Вона - володарка цієї країни, і це її головна умова. Тож спробуємо дати відповіді на запитання по темі.                             

3. Мовознавча розминка «Автобус  знань».

-  Що вивчає лексикологія?                                                                                                                              -  Які значення має слово?                                                                                                                           -  Що таке лексичне значення слова?                                                                                              -  Що таке граматичне значення слова?                                                                                 -  Де зібрано основний лексичний запас слів?                                                                                    -  Якими бувають слова за кількістю лексичних значень?                                                           -  У якому значенні можуть використовуватися багатозначні слова?                                  -  Яке значення слова називається прямим (переносним)?                                                           -  Яку роль у мовленні відіграють слова з переносним значенням?                                       -  У яких стилях використовуються слова з переносним значенням?                                       -  На які групи поділяються слова за значенням?                                                                        -  Які слова називаються синонімами (омонімами, омонімами, паронімами). Навести приклади.

- Чи успішно ми пройшли перше випробування? Хто найкраще наповнював Автобус теоретичними знаннями? Оцініть свою роботу під час випробування. Я вашою роботою задоволена.                                                                                      Але відомий грецький філософ Есхіл говорив: «Мудрий не той, хто багато знає, а той, чиї знання корисні». Тому під час наступних випробувань ми з вами повинні довести, що теоретичні знання вміємо використовувати на практиці. Тож прямуємо далі? Ой що це? Ми опинилися біля Палацу лексичного значення слів.

4. Палац лексичного значення слів  «Словограй».

- Яке дивне місце. На порозі з’являється Чарівник з дивною кулею. А що там у нього? З’ясуймо! Щоб ми не відразу здогадалися про чарівну річ, він удався до хитрощів. У кулі він тримає завдання. Треба  нам з вами відгадати слова за поданим лексичним значенням. Із словом, яке вийшло у виділеному рядку побудувати речення. Записати лексичне значення цього слова, визначити його граматичне значення.  Готові ви довести чарівнику, що не схибите та здивуєте його своїми знаннями?

- Хто найактивніше працював? Молодці,  впоралися. Чарівник задоволений, бажає нам усіляких гараздів під час подорожі та випробувань. Подякуймо йому за гостинність. Ну що, мандруймо далі? Дивіться, удалині показується якийсь острів. Цікаво, що ж це за острів?                                                     5. Зупинка «Острів поєдинків».              

 - Виявляється, що це Острів поєдинків. Відвідаємо його? Тут дуже часто влаштовуються змагання. Володар цього острова хоче викликати на двобій найхоробріших із учнів 5-В класу. Є охочі позмагатися? Потрібно розподілити словосполучення у дві колонки з прямим і переносним значенням. З одним із них побудувати речення. Хто хоче позмагатися? Чи є серед нас найсміливіші?  Ми вас підтримаємо.  

І – сумує ліс, золота ложка, срібна роса, схлипує вітер.

ІІ – солодке тістечко, м’який характер, плаче небо, день стомився.

Із усіма іншими попрацюємо командою. Назвати слово, яке об’єднує дві картинки. З одним із них скласти речення (робота в парах). Ви змагалися в парах. Наодинці. Але випробування витримали. Молодці. Володар острова дякує за вашу роботу і радий нашому знайомству. А ми подорожуємо далі. Умощуйтеся гарненько, зручненько. І вперед.

6.Зупинка «Водоспад рідної мови».

 - А зараз ми під’їжджаємо до Водоспаду рідної мови. Тут пані Лексикологія для своїх гостей улаштувала бал Рідної мови. Для того, щоб потрапити  на нього, потрібно створити асоціативний кущ і сенкан  до слова «Мова». Спробуймо!

Молодці. Тож маємо нагоду потанцювати.

Фізкультхвилинка

7. Зупинка «Річка з кисільними берегами».

  - Ми й самі того не помітили, як дісталися  до Річки з кисільними берегами. А ось і Диво-яблунька з наливними плодами. Тільки яблучка якісь дивні: кожне з них містить якісь слова. Що це за слова? (Антоніми). Що утворюють антоніми?(Антонімічні пари). Поєднаймо їх у пари і визначмо, до якої частини мови вони належать. (Краса – потворність; шанувати – зневажати; активний – пасивний; сьогодні – вчора; зелений - спілий). Трішки далі ще бачу диво-дерево. До кожного слова треба дописати слова-синоніми. (Стежка, думати, говорити, горизонт, житло, чарівний). Визначити опорне слово в синонімічному ряді (учні працюють із завданнями). Дякую вам. Витримали ще одне випробування. Дуже важливо під час подорожі мати надійного друга, помічника, порадника.

8. Зупинка «Таємничий замок».  - Продовжуємо з вами свою подорож. І зараз зупиняємося біля одного Таємничого замку, який знаходиться у володіннях пані Лексикології. Є нагода розгадати його таємницю. На нас чекає знову випробування, на якому треба довести, що володіємо лексичними скарбами нашої мови бездоганно. Ми повинні попрацювати з текстом, побути в ролі дослідників і провести лінгвістичне дослідження. Потрібно прочитати текст, дослідити його мовні особливості й виконати завдання до нього. Дібрати заголовок, визначити тип  та стиль мовлення, визначити мікротеми, тему тексту. Які групи слів за значенням містить цей текст? Назвати ці групи, проаналізувати їх. (Учні об’єднуються в групи й досліджують текст).

                                                     Оповідання

Далеко за селом височів красивий замок, до якого вела звивиста дорога. Одного разу двоє дітей вирішили зайти до нього та подивитися,  хто там живе.

Хлопчик, тримаючи за ручку  свою сестричку, піднімався вгору. Нарешті вони побачили перед собою величезний замок. Хлопчик хотів відчинити двері, але побачив на них замок .

  • На жаль, дорога  сестричко, ми не зможемо потрапити в середину.
  • Можливо, двері відчиняють щовечора. Огляньмо краєвиди, -  сказала дівчинка.

У небі курликав ключ журавлів, які повернулися до рідного краю. Від такої краси та чудових звуків дітям стало так спокійно. Раптом неподалік озвався Хлопчик-Мізинчик:

  • Чому ви не зайшли в замок?
  • Але ж на дверях замку висить замок, а ключа в нас нема , - відповіла дівчинка.
  • Там є ручка та книга. Саме в цій книзі потрібно записати свої імена, і тоді двері відчиняться, а за ними на вас чекають справжні дива. 

 

- Попрацювали гарно. Чи задоволені своєю роботою? Випробування витримано. Далі подорожуємо лісом.

9. Зупинка «Лісова галявина з Хухою-Моховинкою».    - Дивіться на стежці зустрічає нас Хуха-Моховинка. Це казковий персонаж літературної казки. З нею ви подружитися трішки пізніше на уроках української літератури. Вона навчається в лісовій школі, учні якої  теж працюють над вивченням лексикології.  Їхня вчителька Мудра Сова запропонувала  вдома побудувати речення зі словами житель і мешканець. Але Хуха розгубилася. Просить вашої допомоги, тому що не може зрозуміти: ці слова є однаковими за лексичним значенням чи близькими. Допоможемо? (Але учні роблять висновок про те, що їм бракує знань. Тому підсумовуємо: «Навіть найрозумнішому є ще чому повчитися»). Українське слово багате. Різнобарвне. Ніжне, непередбачуване. Усі слова мови становлять її словниковий запас. Але треба вміти їх правильно використовувати у своєму мовленні. Зараз я пропоную звернутися за порадою до  відомого мовознавця О. Авраменка і переглянути його експрес-урок «Жителі чи мешканці?».(Перегляд відео).  Тож раджу вам вивчати мовні тонкощі разом з О. Авраменком і його експрес-уроками. А Хуха-Моховинка нам дякує за допомогу. Ви, мабуть, уже трішки стомилися. Але, як на мене, друзі, на пів дороги зупинятися не можна. Потрібно завжди вперто доводити свою справу до кінця.

10. Зупинка «Брама мера Грамотія».  

 - Зараз ми під’їжджаємо до брами, за якою знаходиться чудове невеличке містечко, у якому всі (жителі чи мешканці? Як правильно?)  дбають про чистоту рідної мови. Тому вивіски, реклами,  оголошення  вражають тут своєю грамотністю. Мер цього містечка Грамотій пропонує нам з вами теж дбати про грамотність оголошень, реклам, вивісок у нашому рідному місті. Для цього ми повинні долучитися до проєкту «Будь грамотним!». Суть проєкту - сфотографувати текст реклами, вивіски закладу, виправити помилку й обгрунтувати написання.  Світлини і коментарі постійно висвітлювати в блозі. Ставаймо грамотними разом! Учні 7 класів долучилися до цього проєкту. А зараз мер цього міста пропонує нам виправити лексичні помилки в рекламах, оголошеннях, вивісках нашого рідного міста.

 

  •  Сьогодні ми з вами здійснили мандрівку в чудову країну Лексикологію, створювали свою історію-казку «Пригоди учнів 5-В класу в країні пані Лексикології».              У казці завжди є місце диву. Воно, власне кажучи, уже є. До вас на парту впала зірка. А коли падає зірка, то треба загадувати бажання. Тож напишіть на зірочках ваші побажання один одному. Я сподіваюся, що всі бажання здійсняться.

ІV. Підбиття підсумків уроку                        1.  Робота з епіграфом.                                                                                                      2. Мікрофон «Повчальний зміст казки-історії».                                                                     Слово вчителя.  Кожна казка має повчальний зміст.                                                                              - Який повчальний зміст має наша з вами казка-історія? (Ніколи не зупинятися на досягнутому, упевнено йти вперед до своєї мети, наполегливо вивчати мовні тонкощі, дбати про чистоту рідної мови, допомагати один одному, бути сміливими, не боятися труднощів …).              

V. Домашнє завдання

Повторити вивчений матеріал з лексикології. Написати казку «Пригоди учнів 5-В класу в країні пані Лексикології» (використовуючи картки Проппа).  *Долучитися до проєкту «Будь грамотним!».

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Слабко Тетяна
Додано
18 жовтня 2020
Переглядів
1002
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку