Конспект уроку "В.К-Старий "Хуха - Моховинка"

Про матеріал

Конспект уроку з української літератури для 5 класу на тему "В.К - Старий "Хуха -Моховинка" Добро і зло в казці " містить різнопланові завдання, вправи на асоціацію, вправи для розвитку діалогічного мовлення.

Перегляд файлу

План-конспект уроку української  літератури у 5 класі  

Тема: Василь Королів – Старий „Хуха - Моховинка”. Короткі відомості про письменника і його фантастичні казки. Образи фантастичних істот, створені уявою автора на основі українського фольклору

Мета:

 Навчальна: ознайомитись з ідейно-художнім змістом казки «Хуха-Моховинка», визначити в ній елементи добра і зла, проаналізувати портрети  персонажів.

 Виховна: виховувати любов до природи, бажання захищати слабших, вчиняти по совісті.

 Розвивальна: розвивати уяву, логічне мислення, культуру зв'язного мовлення, кругозір.

Хід уроку

Казка кличе нас у мандри,

 велить бути в житті сміливими і мудрими,

 долати перешкоди й біди

 і не забувати добра світового,

бо тільки цим і вимірюється наша людська сутність.

  1. Мотивація навчальної діяльності

 

Повідомлення теми і мети уроку

Згадайте, в якому з жанрів усної народної творчості добро завжди перемагає зло?                     (У казці)

 Так, бо казки — то наші великі вчителі, що спочатку виховують, а вже потім розважають                                               (робота з епіграфом)

  1. Актуалізація опорних знань
  • Пригадайте життєвий і творчий шлях письменника
  • Що називається казкою?
  • На які різновиди поділяються казки?
  • Назвіть основні ознаки казки.

 

  1. Сприйняття і засвоєння нового матеріалу
  1. Вступне слово вчителя

                                Сьогодні ми з вами, друзі, замислимось над питанням, яке розгадують люди протягом століть: що таке добро і зло? Як удається їм уживатися та існувати одночасно на нашій землі? Що потрібно зробити, аби добро перемагало завжди і скрізь?                                                                        

Традиційно усі ці істоти вважаються негативними, злими. Письменник Василь Королів-Старий уявив цих народних персонажів зовсім по-іншому.

Готуючи до видання збірку казок «Нечиста сила», В. Королів-Старий писав:

«Я — не педагог і, можливо, помиляюсь. Отож, як результат моєї помилки, з’явиться оця книжка казок, в яких дозволяю собі боронити перед дітьми насамперед нашу, українську «нечисту силу», що, на мою думку, часто буває далеко менш небезпечною, ніж деякі інші «сили», яких, на жаль, не зовуть «нечистими».

  •  Давайте ж перевіримо, чи така вже страшна та зла та нечиста сила.
  •  
  • 2. Бесіда з дітьми
  • Демонологія - це людські уявлення про злих духів, що дійшли до нас з давніх часів.
  • Демони - фантастичні істоти, найпопулярнішими серед яких є мавки, домовики, хухи, потерчата, русалки.
  • Домовик Русалка Мавка  Нявка Потерчата ( робота з малюнками)
  •  
  • Фізкультхвилинка
  • Працювати перестали
  • І тепер всі дружно встали.
  • Будемо відпочивати,
  • Нумо, вправу починати!
  • Руки вгору, руки вниз
  • І легесенько пригнись.
  • Покрутились, повертілись,
  • На хвилинку зупинились.
  • Пострибали, пострибали,
  • Раз — присіли, другий — встали.
  • Всі за парти посідали.

 

 

  3. Робота над змістом

  Заходить Хуха-Моховинка, одягнута у відповідний костюм, і веде з дітьми розмову. ( Через діалог перевіряється знання тексту казки).

-  Добрий день, любі діти! Я дуже рада, що завітала сьогодні до таких чудових людей. Зараз надворі осінь - пора року, коли дозрівають різні ласощі. Тому я принесла вам гостинці зі свого лісу - горішки та яблучка. Пригощайтесь!

(Йде поміж рядами і пригощає дітей яблуками, горішками).

-  Мені відомо, що ви вже прочитали казочку про мене, тому зараз я хочу перевірити, чи добре ви запам’ятали усі пригоди, що зі мною трапились.

  • Скажіть, де і коли я народилася?
  • За що мене любили в родині?
  • Чому я залишилась без домівки взимку? Де я собі знайшла притулок? Чому я не боялася кіз?
  • З ким іще я познайомилася, крім кізочок, живучи в хліві?
  • Чому все ж таки я сумувала, адже я мала теплу домівку, їжу, друзів?
  • Яке нещастя трапилося одного разу в хліві, як я допомогла?
  • Якого лиха завдав мені дід?
  • Чому він не любив хух?
  • Що після цього випадку я вирішила зробити?
  • Яка пригода трапилася зі злим дідом через рік?
  • Яким було моє ставлення до діда? Чому?
  • Яку віддяку я попросила від діда за свою добру справу?

 

3.Теорія літератури.

У творах письменники змальовують людей, предмети, явища та події, тобто створюють художні образи.

Зображуючи персонажів, автори часто вдаються до опису їх зовнішності - обличчя, волосся, статури, одягу, міміки, жестів. Цей опис у літературі називається портретом.

Портрет - опис зовнішності персонажа в художньому творі.

Запис визначень в зошити.   Знайти портрет Моховинки у творі .

ІV. Закріплення вивченого матеріалу

1. Проблемні  питання

  •                   Чи хотів би я стати Хухою?
  •                   Чи вважаєте ви, що на зло слід відповідати злом?
  •                   Чи змінився дід після випадку з хухами?
  •                   Що було б, якби хухи   не допомогли дідові, а мстили йому?
  •                   Чи не здається вам, що Василь Королів-Старий розчарувався в людях?

Чи поділяєте ви такі його думки: «Люди дуже рідко помічають та розуміють чужі сльози», «Люди взагалі дуже неуважні, і вони мало дечого помічають навколо себе»?

2.Метод незакінченого  речення:

  •  «У творі злим був дід, тому що…
  • «А в реальному житті злими бувають люди, коли
  • Що потрібно змінити, щоб добра стало більше на землі? Чого потрібно вчитися людям? (бути уважними,  турботливими, толерантними один до одного, вміти прощати, жертвувати чимось заради інших).

 

3. Асоціативний ряд 

  • Запишіть по одній асоціації з Хухою, використовуючи кожну літеру слова «Моховинка», крім и. Прочитайте свої асоціації.

Маленька   Обережна  Хороша  Охайна Віддана, вірна И Наполеглива

Культурна, красива   Активна, акуратна

V. Підсумок уроку.-  Чого навчила вас  прочитана казка?

- Чи зміниться ваше ставлення до природи, інших людей?

«

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Безрукава Людмила Іванівна
    Гарна розробка. Дякую, колего!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
21 листопада 2018
Переглядів
11374
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку