Конспект уроку з української літератури для 5 класу на тему "В.К - Старий "Хуха -Моховинка" Добро і зло в казці " містить різнопланові завдання, вправи на асоціацію, вправи для розвитку діалогічного мовлення.
План-конспект уроку української літератури у 5 класі
Тема: Василь Королів – Старий „Хуха - Моховинка”. Короткі відомості про письменника і його фантастичні казки. Образи фантастичних істот, створені уявою автора на основі українського фольклору
Мета:
Навчальна: ознайомитись з ідейно-художнім змістом казки «Хуха-Моховинка», визначити в ній елементи добра і зла, проаналізувати портрети персонажів.
Виховна: виховувати любов до природи, бажання захищати слабших, вчиняти по совісті.
Розвивальна: розвивати уяву, логічне мислення, культуру зв'язного мовлення, кругозір.
Хід уроку
Казка кличе нас у мандри,
велить бути в житті сміливими і мудрими,
долати перешкоди й біди
і не забувати добра світового,
бо тільки цим і вимірюється наша людська сутність.
Повідомлення теми і мети уроку
Згадайте, в якому з жанрів усної народної творчості добро завжди перемагає зло? (У казці)
Так, бо казки — то наші великі вчителі, що спочатку виховують, а вже потім розважають (робота з епіграфом)
Сьогодні ми з вами, друзі, замислимось над питанням, яке розгадують люди протягом століть: що таке добро і зло? Як удається їм уживатися та існувати одночасно на нашій землі? Що потрібно зробити, аби добро перемагало завжди і скрізь?
Традиційно усі ці істоти вважаються негативними, злими. Письменник Василь Королів-Старий уявив цих народних персонажів зовсім по-іншому.
Готуючи до видання збірку казок «Нечиста сила», В. Королів-Старий писав:
«Я — не педагог і, можливо, помиляюсь. Отож, як результат моєї помилки, з’явиться оця книжка казок, в яких дозволяю собі боронити перед дітьми насамперед нашу, українську «нечисту силу», що, на мою думку, часто буває далеко менш небезпечною, ніж деякі інші «сили», яких, на жаль, не зовуть «нечистими».
3. Робота над змістом
Заходить Хуха-Моховинка, одягнута у відповідний костюм, і веде з дітьми розмову. ( Через діалог перевіряється знання тексту казки).
- Добрий день, любі діти! Я дуже рада, що завітала сьогодні до таких чудових людей. Зараз надворі осінь - пора року, коли дозрівають різні ласощі. Тому я принесла вам гостинці зі свого лісу - горішки та яблучка. Пригощайтесь!
(Йде поміж рядами і пригощає дітей яблуками, горішками).
- Мені відомо, що ви вже прочитали казочку про мене, тому зараз я хочу перевірити, чи добре ви запам’ятали усі пригоди, що зі мною трапились.
3.Теорія літератури.
У творах письменники змальовують людей, предмети, явища та події, тобто створюють художні образи.
Зображуючи персонажів, автори часто вдаються до опису їх зовнішності - обличчя, волосся, статури, одягу, міміки, жестів. Цей опис у літературі називається портретом.
Портрет - опис зовнішності персонажа в художньому творі.
Запис визначень в зошити. Знайти портрет Моховинки у творі .
ІV. Закріплення вивченого матеріалу
1. Проблемні питання
Чи поділяєте ви такі його думки: «Люди дуже рідко помічають та розуміють чужі сльози», «Люди взагалі дуже неуважні, і вони мало дечого помічають навколо себе»?
2.Метод незакінченого речення:
3. Асоціативний ряд
Маленька Обережна Хороша Охайна Віддана, вірна И Наполеглива
Культурна, красива Активна, акуратна
V. Підсумок уроку.- Чого навчила вас прочитана казка?
- Чи зміниться ваше ставлення до природи, інших людей?
«