Конспект уроку "В.Винниченко "Федько-халамидник"

Про матеріал
Конспект уроку для 5 класу НУШ "В.Винниченко. "Федько-халамидник" Урок узагальнення та систематизації знань
Перегляд файлу

Тема. Володимир Винниченко. Оповідання «Федько-халамидник».

Федько як особистість

 

Мета:

-         опрацювати ідейно-художній зміст оповідання В.Винниченка «Федько-халамидник»;

-         вчити дітей характеризувати героїв;

-         виявити роль художніх засобів у творі;

-         розвивати вміння висловлювати власні міркування щодо прочитаного;

-         виховувати риси доброти, чуйності, мужності, відповідальності за доручену справу.

Тип уроку: урок закріплення та застосування знань, умінь та навичок.

Обладнання: підручник, роздатковий матеріал, портрет письменника, таблиця «Права дитини», презентація.

 

Перебіг уроку

 

Епіграф до уроку:    

У лиху годину пізнаєш людину.

Народна творчість

І. Організаційний момент.

Забезпечення емоційної готовності до уроку

Учитель. - Доброго дня усім! Сьогодні у нас незвичайний урок, бо до нас завітали гості. Давайте  подаруємо  один одному усмішку.  Вона додасть настрою та надії, що все буде добре.


Пролунав дзвінок,

Починаємо урок.

Працюватимемо старанно,

  Щоб почути у кінці,

  Що у нашім шостім класі

  Діти – просто молодці.


 

Девіз уроку:

 

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

  Дружно і плідно працювати

 

ІІ. Мотивація теми та мети уроку

      Я хочу зачитати вам  повчальну притчу «Уламки доброти», а ви уважно послухайте і скажіть: чого вона навчає.

Сім’я проводила вихідний день на пляжі. Діти бавилися на березі. Та ось з’явилась маленька стара жінка в брудному одязі. Вона щось бурмотіла, підбирала з піску якісь речі та клала їх до сумки. Батьки покликали дітей і наказали їм триматися подалі від жінки. Коли вона проходила поблизу сім’ї, то посміхнулась усім, та ніхто не відповів на привітання. А згодом вони дізналися, що вже багато років ця бабуся збирає на піску уламки скла, щоб діти не поранили ноги.

    Чого навчає ця притча?

 

        Сьогодні на уроці ми починаємо роботу  за  змістом   оповідання  В.Винниченка «Федько-халамидник». Ми маємо зрозуміти, який  є Федько насправді.  Я хочу, щоб вийшовши з уроку, ви  добре усвідомили, що ж красить людину.

-      Запишіть, будь ласка, тему уроку  і  зверніть увагу на епіграф.

Як ви розумієте ці слова? (Діти пояснюють).

       Добре! Скажіть свої побажання чи поставте перед собою завдання, яких ви б хотіли досягти на уроці.

 - А зараз я хочу перевірити, чи уважними були ви, коли читали оповідання.

 

-До речі, а що ми називаємо оповіданням?

Гра «Чи уважний ти читач?»

  1. Автор оповідання «Федько-халамидник»…

А) Леся Українка;

Б) Микола Вороний;

 В) Володимир Винниченко.

2. Головного героя оповідання звали…

А) Стьопка;

Б) Федько;

В) Толя.

3. Федько жив із…

А) батьками;

Б) дідусем і бабусею;

В) був сиротою.

4. Слово «халамид ник» означає…

А) розбишака;

Б) бідняк;

В) ледащо.

5. Батько давав Федькові гроші…

А) щоб хлопець більше не грався із Толею;

Б) бо хлопець не брехав;

В) бо хлопцеві потрібні були гроші на навчання.

6. Під час дощу Толя…

А) вирішив залишитися вдома;

Б) вирішив почитати книгу;

В) вирішив побігти до хлопців і пошукати підкову

Умова: на партах лежать тестові завдання. Ви їх  підписуєте, а правильну відповідь обводите  кружечком.

(Діти виконують завдання. Звучить тихенько музика).

 


 

 

Діти обмінюються роботами і перевіряють їх.

    Скажіть, а які враження викликав у вас цей твір?

 

(Обурення, тому що Толя виявився таким бездушним.

Захоплююсь мужністю Федька, коли той рятував Толика ).

 

                А чому автор назвав твір не просто «Федько», а саме  «Федько-халамидник»?

 

 (Я думаю,  що твір названо так тому,  що автор хотів розказати про справжнього  хлопчика,  який  існує  в  дійсності  і живе справжнім  життям.)

 

ІІІ. Опрацювання нового матеріалу

    От ви прочитали оповідання. А чи всі слова були вам зрозумілі?

    Давайте розглянемо ті слова, які могли б у вас викликати запитання.

  1. «Словникова робота»

(Слова на екрані і перед учнями на партах. Прочитують слова і пояснення до них.

 Пригадують ситуації, в яких вони вживалися).

Словничок

 

  • Халамидник – бешкетник, пустун.
  • Незабрукована – вулиця, не вимощена камінням.
  • Розсотувати – розмочувати, розкручувати.
  • Набакир – набік.
  • Проскура – церковний хлібець.
  • Ринва – труба або жолоб для стікання води.
  • Пацати – ляскати по воді.
  • Випещені – доглянуті.
  • Шворка – тонкий мотузок.

  1. Робота зі схемою

Учитель: - Зараз ми спробуємо окреслити коло тих персонажів, які оточували Федька. (До  дошки виходить учень і працює з роздатковим матеріалом, складає схему «Головні та другорядні герої оповідання»).

У цей час з учнями проводиться рольова гра «Відгадай героя».

Умова: два учні виходять до дошки і від імені Федька (Толька) розповідають про «себе», учні повинні вгадати героя.

                А тепер подивимося на дошку. Будь ласка, що ти можеш сказати про цю схему? (Це схема головних та другорядних героїв оповідання. Федько знаходиться в центрі розповіді, його характер розвивається у стосунках із другорядними героями. Отже, Федько є головним героєм твору.)

    Молодець. Запишіть у зошити цей розподіл літературних героїв.

Зразок. Головні герої – Федько;

    другорядні герої -  батько і  мати  Федька, Толя,Стьопка, Гаврик, Спірко .

(Зробити слайд)

Учитель: - Ну, а тепер детальніше поговоримо про Федька і про Толика, тому що саме стосунки з Толиком  дозволяють нам краще зрозуміти поведінку та риси характеру  головного героя. Для цього ми попрацюємо в парах.

«Гронування» (Заповнення таблиці «Риси характеру Федька і Толика»)

У вас на партах лежать  слова, які характеризують Федька і Толика. Вам треба записати у таблицю слова, які б характеризували Федька і Толика.

– Молодці. Але вам треба зайти підтвердження цим рисам характеру в тексті.

  1. Робота з підручником

Звучить тихенько музика. Діти готуються

(Відповіді із зачитуванням уривків із твору).

Риси характеру і поведінки Федька:

 

а) непосидючий:  « … неодмінно щоб битися, щоб що-небудь перевернути догори ногами. Спокій був його ворогом, з яким він боровся на кожному місці»

 

б) сильний: «…перший по силі на всю вулицю»

 

в) відкритий:  «Він міг би підійти тихенько так, щоб не почув би ніхто, - але Федько того не любив»

 

г) впертий:  «…не як всі діти поводиться. Він не проситься, не плаче, не обіцяє, що більше не буде. Насупиться й сидить. Мати лає, грозиться, а  він хоч би слово з уст, сидить і мовчить»; « камінь, а не дитина! Сибіряка якийсь…»

ґ) правдолюб:  « Якби не схотів, то міг би одбрехатися, але Федько брехати не любить»

 

д) спритний:  «Ловкий хлопчак», «жилаве, чортове хлопча. Стриба, як кішка»

 

е) стійкий: «…камінь, а не дитина! Сибіряка якийсь…»

 

є) непримиренний до зрадництва: « Не любить також Федбко й товаришів видавати»

 

ж) спокусник: «…Федько знову спокушає Толю.  І спокушає якраз у такий момент, коли ні одному чоловікові в голову б того не могло прийти»

 

з) шанобливий до батька: «… якби зачепили його тата, зразу б грубості почав говорити, а то й битись поліз би»

 

Риси характеру Толика:

 

а) тендітний:  «…чистенький, ніжний, з щічками,  як проскура»

 

б) богобоязливий:  «… тихенько хреститься й блідніє…»

 

г) самоповажний:   «…кричати на вулиці не личить благородним дітям»

 

ґ) брехливий: « я не хотів іти, а вони мене потягнули на річку. А потім Федько узяв  і пхнув мене на кригу. Я не винен!»

 

д) підступний:  «…Чижика він сказав Федьковій матері віддати йому, бо він його виграв у Федька»

 

е) байдужий до  чужого  горя: «Коли Федькова труна сховалась за рогом вулиці й не було вже нікого видно, Толя одійшов од вікна, перекрутився на одній нозі і побіг гратися з чижиком»

- А  як ви думаєте,  на чиєму боці автор твору?

 ( На боці Федька, бо він з любов’ю пише про нього. Автор на боці гордих, неординарних, кмітливих героїв, які вміють захистити власну честь, стати на бік правди й справедливості).

 

- То який же Федько насправді?

(Федько – дитячий отаман. У ньому відвага, життєвий  азарт, винахідливість, надійність -  це малий бешкетник. – 1 сонечко.

 

  У нього безліч вад і недоліків.  Та  в нього є чому  вчитися   не лише дітям, а й  дорослим. 

 

Автор не тільки  показав Федька як розбишаку, а  й зумів показати   честь, совість, велич  душі  хлопчика.

 

Такі  люди як Федько  - велика рідкість. Це люди особливі,  спонукати їх до вчинку  може щось дуже важливе,  наприклад, велика сердечна доброта, вроджений потяг  захищати  слабшого і безпомічного. 

 

 Федько - добрий хлопчик, надійний. На нього можна розраховувати у скрутну хвилину.

 

Учитель: - Ми бачимо, що образ Толі повна протилежність образу Федька.

Перед нами два світи, два полярні табори. З одного боку – вуличний хлопчик Федько із дуже бідної сім’ї, а з другого – «ніжна, делікатна, смирна» та «чистенька і чепурненька» дитина Толя із заможної сім’ї.

 Характери хлопців, як бачимо, – теж повна протилежність. Автор постійно порівнює двох героїв, протиставляє їх. Такий художній засіб у творі називається контраст.

  1. Теорія літератури

Записати у зошитах

Контраст = антитеза = протиставлення – стилістична фігура, авторський прийом

ІV. Закріплення вивченого матеріалу

 

Вправа «Незакінчене речення». Робота в парах

                Діти, давайте поглянемо, як народна творчість влучно і образно увіковічнила  людські  якості.  Вам треба закінчити  подані  прислів’я ( лежать на партах)  та  обрати з-поміж наведених ті, що стосуються Федька, і ті, що стосуються Толі.

 

Прислів’я

 

  1. Не одяг красить людину, а /  добрі діла. – Ф.

 

  1. Уміє він з чорного біле зробити, а / з білого чорне. – Т.
  2. Сміливому море по / коліна.  – Ф.

 

  1. Лякливий, як заєць, а / шкодливий, як кішка. – Т.

 

  1. Коли бажаєш пізнати ціну людини, / підведи її до чужої біди або до чужої радості. – Ф.

 

  1. Хто бреше, тому легше, / а хто правдує, той бідує. – Ф. і Т.

 

  1. Добрий чоловік – / надійніше кам’яного мосту.

 

  1. В лиху годину / пізнаєш людину. – Ф.

 

  1. У тихому болоті / чорти водяться. – Т.

 

  1.  Святе та боже – / та на чорта схоже. – Т.

 

  1.  Сила та розум – / краса людини. – Ф.

 

  1.  Тиха вода людей топить, а / бурна тільки лякає. – Т.

 

  1.  Поміч у свій час, як / дощ у посуху. – Ф.

 

  1.  Кривда людська / боком вилазить. – Ф.

 

                Молодці!  Отже,  я бачу, що ви розібралися в рисах характеру обох хлопчиків. Але  повернімося до початку уроку і дамо відповідь на питання: «Що ж прикрашає людину?»

 

( Людину прикрашають добрі справи).

 

                Яку  думку  хотів  донести  автор до нас цим твором?

 

( На повагу заслуговує  та людина, яка має велику сердечну доброту, вроджений  потяг  захищати  слабшого і безпомічного;  надійна, на яку  можна розраховувати у скрутну хвилину.)

 

Автор засуджує брехливих, зрадливих,  непорядних  людей, які думають тільки про себе, а долі інших – їм не цікаві. ) 

 

V. Узагальнення вивченого на уроці

                Багато з тих реалій, серед яких жили персонажі оповідання відійшли в минуле. Ми побачили наскільки несправедливим було ставлення дорослих і суспільства в цілому до дітей.

 Може тому права дитини в сучасному світі  і в нашій державі  захищають «Закон про охорону дитинства» та Конвенція ООН про права дитини.

Конвенція ООН про права дитини

(Конвенція — (лат. conventio — договір, угода) — різновид міжнародного договору. Конвенція - це угода між суб'єктами міжнародного права, що регулює між ними відносини через створення взаємних прав та обов'язків).

 

Завдання: у вас на партах лежать права дитини.  Давайте  з’ясуємо,  які  ж   права дитини  порушуються, коли ми говоримо  про головного героя оповідання «Федько-халамидник».  Відповідь обґрунтувати.

 

 

Права дитини

       Всі діти є рівними у своїх правах. 

 

       Жодна дитина не повинна бути скривджена.

 

       Діти не повинні ставати жертвами  насильства. 

 

       Всі діти мають право на власну думку.

 

       Всі діти мають право знати свої права.

 

       Всі діти мають право на медичну допомогу.

 

       Дитина має право на любов та піклування.

 

       Всі діти мають право на освіту.

 

       Діти мають право на об’єднання.

 

    Захист дітей від викрадення та продажу.

 

       Право на повноцінне  харчування.

 

                   Ми бачимо, що Федько був позбавлений  багатьох  прав, тому що його батьки були  бідними, їм доводилося багато працювати, а синові зовсім не приділяли  уваги.  Але  це  не  завадило  йому   бути чесним, добрим, благородним. Цей образ і досі хвилює  й  бентежить душі читачів.

           Отже, треба вчитися розпізнавати добро і зло, стерегтися нерозважливих вчинків, захищати власну честь, правду і справедливість.

VІ. Підсумки уроку

1.Чи досягли ми того, чого бажали? Що для себе ви запам’ятали з цього уроку?

 

VІІ.Оцінювання учнів

   Діти, урок закінчується. Давайте оцінимо один одного.

VІІІ. Домашнє завдання

 

  1. Підручник: с. 75 – прочитати і вміти переказати ст. «Герої художнього твору».
  2. Прочитати поезії Станіслава Чернілевського.
  3.  Зробити малюнки до оповідання В.Винниченка «Федько-халамидник».

 

 

 

непосидючий    сильний    відкритий     впертий    правдолюб   спритний

 

непримиренний до зрадництва  спокусник   шанобливий до батька

 

стійкий    тендітний   богобоязливий   самоповажний  брехливий підступний  байдужий до  чужого  горя

 

 

 

 

Тестові завдання

          1.Автор оповідання «Федько-халамидник»…

А) Леся Українка;

Б) Микола Вороний;

 В) Володимир Винниченко.

2. Головного героя оповідання звали…

А) Стьопка;

Б) Федько;

В) Толя.

3. Федько жив із…

А) батьками;

Б) дідусем і бабусею;

В) був сиротою.

4. Слово «халамидник» означає…

А) розбишака;

Б) бідняк;

В) ледащо.

5. Батько давав Федькові гроші…

А) щоб хлопець більше не грався із Толею;

Б) бо хлопець не брехав;

В) бо хлопцеві потрібні були гроші на навчання.

6. Під час дощу Толя…

А) вирішив залишитися вдома;

Б) вирішив почитати книгу;

В) вирішив побігти до хлопців і пошукати підкову.

 

 

 

 

 

 

 

 

Словничок

 

  • Халамидник – бешкетник, пустун.
  • Незабрукована – вулиця, не вимощена камінням.
  • Розсотувати – розмочувати, розкручувати.
  • Набакир – набік.
  • Проскура – церковний хлібець.
  • Ринва – труба або жолоб для стікання води.
  • Пацати – ляскати по воді.
  • Випещені – доглянуті.
  • Шворка – тонкий мотузок.

 

Прислів’я

А  добрі діла; коліна; а хто правдує, той бідує; краса людини; пізнаєш людину; шкодливий, як кішка; боком вилазить; з білого чорне;  дощ у посуху;  надійніше кам’яного мосту;  та на чорта схоже;   підведи її до чужої біди або до чужої радості; чорти водяться;  боком вилазить; бурна тільки лякає; краса людини; дощ у посуху.

  1. Не одяг красить людину, а

 

  1. Уміє він з чорного біле зробити, а /
  2. Сміливому море по /

 

  1. Лякливий, як заєць, а /

 

  1. Коли бажаєш пізнати ціну людини, /

 

  1. Хто бреше, тому легше, /

 

  1. Добрий чоловік – /

 

  1. В лиху годину /

 

  1. У тихому болоті /

 

  1.  Святе та боже – /

 

  1.  Сила та розум – /

 

  1.  Тиха вода людей топить, а /

 

  1.  Поміч у свій час, як /

 

  1.  Кривда людська /

 

docx
Додано
7 жовтня 2023
Переглядів
898
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку