Департамент освіти і науки Сумської обласної державної адміністрації
Навчально-методичний центр професійно-технічної освіти в Сумській області
Державний навчальний заклад «Білопільське вище професійне училище»
Розробка уроку з предмета «Біологія і екологія» з теми
«Види забруднення, їхні наслідки для природних і штучних екосистем та людини»
викладача Дубовик Аліни Анатоліївни
Тема: Сталий розвиток та раціональне природокористування
Тема уроку: Види забруднення, їхні наслідки для природних і штучних екосистем та людини.
Мета:
Тип уроку: засвоєння нових знань, умінь і навичок.
Форми і методи роботи: прийом «Усмішка», вправа «Хто хоче стати мільйонером?», фронтальне опитування, розповідь, сканування QR-коду, прийом «Мозковий штурм», робота в групах, робота з підручником, перегляд навчальних відео, заповнення таблиці, інтерактивна вправа «Скринька», «Пазли-онлайн», робота із фотокартками, прийом «Аргументація власної відповіді».
Матеріали і обладнання: ватман, кольорові маркери, скринька, фотокартки, «екологічні листочки».
Засоби навчання: смарт-телевізор, мобільний телефон, підручник, робочий зошит.
Ключові компетентності: спілкування державною мовою, уміння вчитися впродовж життя, основні компетентності у природничих науках і технологіях, інформаційно-цифрова компетентність, екологічна грамотність і здорове життя.
Очікувані результати: здобувачі освіти оперують терміном «забруднювачі», називають види забруднення довкілля, характеризують наслідки забруднення довкілля для живих організмів і людини зокрема, застосовують екологічні знання в повсякденній діяльності.
Міжпредметні зв’язки: українська література, хімія, захист України, зв'язок з професією «Слюсар з ремонту рухомого складу, помічник машиніста тепловоза, помічник машиніста електровоза» .
Поняття та терміни: забруднювачі, забруднення: механічне, фізичне, біологічне, хімічне, теплове, світлове, електромагнітне, радіоактивне і шумове.
Підручник: Біологія і екологія (рівень стандарту) : підручник для 11‑го класу закл. заг. серед. освіти / Людмила Остапченко, Павло Балан, Тарас Компанець, Станіслав Рушковський. – Київ : Генеза, 2019. – 208 с.
https://drive.google.com/file/d/1_p_8biS94mHq-MgIZ-3_nnSMNUXDI1sV/view?usp=sharing
Хід уроку
І. Організаційний етап
Привітання, перевірка присутності та готовності здобувачів освіти до уроку (викладач перевіряє наявність підручників та зошитів).
Прийом «Усмішка». Викладач. Доброго дня! Як часто ми говоримо цю фразу. І дійсно, хочеться щоб кожен наш день був добрим! Таким чином, пропоную вам посміхнутися тому, хто поруч. Висловіть декілька компліментів, які збадьорять вашого сусіда по парті та налаштують на позитивні емоції.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
На минулому уроці ми з вами опрацювали тему «Сучасні екологічні проблеми у світі та в Україні». Пропоную вам перевірити засвоєний матеріал за допомогою віртуальної інтелектуальної гри, яку всі чудово знають «Хто хоче стати мільйонером?». Правила прості. Ви маєте обрати лише одну правильну відповідь. Права на помилку у вас немає, адже доведеться повернутися і почати все знову! Впродовж уроку ви будете отримували «екологічні листочки», які в кінці уроку перетворяться на бали! Тому будьте активними, уважно виконуйте завдання та вправи.
(https://drive.google.com/file/d/1k2IYiWf0084khNBf41b7kpNfcKoMSzNs/view?usp=sharing)
Вправа «Хто хоче стати мільйонером?»
https://learningapps.org/watch?v=p54qpu0pc22
Тема попереднього уроку актуальна як ніколи, і містить в собі багато інформації. Тому додатково проведемо опитування.
Фронтальне опитування.
1. Що таке «екологічна совість»?
2. Чому антропогенний вплив на сьогодні є найбільшою загрозою?
3. Які фактори зумовлюють екологічні проблеми в світі?
4*. Які екологічні проблеми можуть спіткати наш регіон. Відповідь обґрунтуйте (доповідь або презентація).
Викладач роздає «екологічні листочки» учням, які вірно відповідали на запитання.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Викладач. Уважно прослухайте літературні рядки. Як ви вважаєте, які взаємозв’язки висвітлені Ліною Костенко та в чому їхня особливість?
Шипшина важко віддає плоди.
Вона людей хапає за рукава.
Вона кричить: – Людино, підожди!
О, підожди, людино, будь ласкава.
Не всі, не всі, хоч ягідку облиш!
Одна пташина так мене просила!
Я ж тут для всіх, а не для тебе лиш.
І просто осінь щоб була красива.
(Ліна Костенко)
(Очікувана відповідь: взаємозв’язки людини та природи, вплив діяльності людини на природу та наслідки.)
Викладач. Вірно. Адже як відомо вам ще з уроків природознавства, людина повинна жити в гармонії з природою, дбайливо ставитися та піклуватися про стан навколишнього середовища.
Сучасний світ стрімко змінюється. З’являються нові винаходи, технології та об’єкти, що покращують життя людини. Але, чи задаємо ми питання, яку користь чи шкоду приносить це природі?
Зараз я попрошу вас налаштувати застосунок у своєму телефоні, який зчитує QR-коди. За допомогою нього відскануйте код та уважно прочитайте інформацію.
Проблемне запитання. Як ви вважаєте, чому Верховна Рада обмежила обіг пластикових пакетів на території України? Які наслідки таких дій? (Учні висловлюють власні думки, відповідають на запитання та роблять висновки. Найбільш активні учасники отримують «екологічні листочки»).
Викладач. Але є чинники, які не завжди залежать від людської діяльності. І сьогодні ми з ними ознайомимось. Також ви навчитеся розрізняти види забруднення довкілля, характеризувати наслідки забруднення довкілля для живих організмів і людини зокрема.
Повідомлення теми уроку: Види забруднення, їхні наслідки для природних і штучних екосистем та людини.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Прийом «Мозковий штурм». Викладач. В темі нашого уроку звучить слово, яке широко застосовують в повсякденному житті. Як ви розумієте поняття «забруднювачі»?
На основі відповідей приходимо до загального висновку та записуємо визначення даного поняття.
Забруднювачі – різноманітні природні або штучні агенти, які потрапляють у навколишнє природне середовище в концентраціях, що перевищують звичайний природний фон і негативно впливають на організми, порушуючи рівновагу в екосистемах.
За походженням забруднення бувають: природні (відбувається без втручання людини) та антропогенні (результатом впливу діяльності людини на екосистеми).
Робота в групах. Викладач об’єднує здобувачів освіти в дві групи. Вони отримують ватман та різнокольорові маркери. По центру записують назву забруднення.
І група – «Природні забруднення»
ІІ група - «Антропогенні забруднення»
Завдання: групи занотовують зліва аркуша конкретні приклади забруднень, а в правій частині – їх наслідки. Для виконання відводиться 5 хвилин, після чого групи міняються аркушами і починають доповнювати ідеї попередньої групи. Після завершення часу, кожна група отримує назад свій плакат і представляє отримані нею результати.
За своєю природою забруднення може бути механічним, фізичним, хімічним або біологічним. Напишемо це у вигляді схеми.
Робота з таблицею. Викладач. За допомогою підручника (параграф 40, ст.137) та додаткової інформації необхідно заповнити таблицю. Вона стане основою вашого конспекту на уроці.
Природа забруднення |
Приклад |
Небезпечність |
Пропозиції по зменшенню впливу на природу |
|
|
|
|
Механічне забруднення – це надходження до середовища хімічно та біологічно інертних для організмів твердих матеріалів (наприклад, тверді побутові та промислові відходи, частинки ґрунту, які зі стоками потрапляють у водойми).
Перегляд відео.
https://drive.google.com/file/d/1Lz_8g0IxAOOSCWG8COtKJFYBF_GoTkOs/view?usp=sharing
(Здобувачі освіти узагальнюють матеріал за записують відповідний рядок у таблиці).
Фізичне забруднення залежно від природи розрізняють: теплове (у вигляді нагрітого повітря або води), світлове (дія штучних джерел світла), шумове (збільшення рівня механічних коливань у середовищі), електромагнітне (лінії електропередач, промислові та побутові електроприлади), радіоактивне (перевищення інтенсивності іонізуючих випромінювань).
Важлива інформація! Шум – одна з форм фізичного забруднення, що шкідливо впливає на здоров'я людей, знижує їх працездатність, викликає захворювання органів слуху (глухоту), ендокринної, нервової, серцево-судинної системи (гіпертонія). Адаптація організму до шуму практично неможлива, тому регулювання й обмеження шумового забруднення оточення - важливий і обов'язковий захід.
Одиницею вимірювання шуму є фізична одиниця децибел (дБ) - відношення діючого значення звукового тиску до мінімального значення, котре сприймається вухом людини. Тому наступного разу задумайтесь, чи варто слухати музику занадто голосно, особливо в навушниках!
(Здобувачі освіти узагальнюють матеріал за записують відповідний рядок у таблиці).
Біологічне забруднення – це поява в певній екосистемі чужорідних для неї організмів або створення сприятливих умов для їхнього існування та розмноження.
Перегляд відео.
https://drive.google.com/file/d/1rVCDdQOg3RMntppmRFU0aNqCwHIJzm1Q/view?usp=sharing
(Здобувачі освіти узагальнюють матеріал за записують відповідний рядок у таблиці).
Хімічне забруднення - це здатність певних хімічних елементів та речовин, що надходять у промислових цілях, проникати в інші сполуки, органічні тканини та екосистеми та спричиняти в них зміни.
Перегляд відео. https://drive.google.com/file/d/1RXDy-5phvjBNXojwPnFw76j3u2hPnBJW/view?usp=sharing
Звертаюсь до вас, як до помічників машиніста тепловоза, помічників машиніста електровоза.
(Здобувачі освіти узагальнюють матеріал за записують відповідний рядок у таблиці).
Наслідки забруднення для екосистем і людини
Екологічними наслідками забруднення є результат дії різних видів забруднення, що виявляється у негативних змінах стану й функціонування біосфери, природних і штучних екосистем, популяційних механізмів саморегуляції та процесів життєдіяльності організмів.
Серед екологічних наслідків біосферного забруднення глобального значення набули парниковий ефект, озонові діри, кислотні опади, смог, цвітіння води та ін.
Наслідки забруднення ведуть до змін стану довкілля, порушень екологічних процесів і зв'язків на усіх рівнях організації життя.
V. Узагальнення та систематизація знань з теми
Інтерактивна вправа «Скринька». Учні складають по декілька запитання з теми уроку і кладуть їх до скриньки. Потім по-черзі дістають запитання із скриньки, зачитують і дають на них відповідь. Найбільш активні учасники отримують «екологічні листочки».
Інтерактивна вправа «Пазли-онлайн». Викладач заздалегідь завантажує в онлайн застосунок необхідне зображення. За допомогою застосунку (https://online-puzzle.ru/own_puzzle) необхідно скласти пазл, та охарактеризувати зображення. Пояснити, яке відношення воно має до теми уроку.
Завдання на відповідність. Викладач. За зображеннями виконайте співвідношення до певного виду забруднення.
№1 № 2
№ 3 № 4
№5 № 6
(Відповідь: механічне - 6; фізичне – 4, ; хімічне – 2,5; біологічне – 1,3.)
За правильні відповіді учасники отримують «екологічні листочки».
VІ. Рефлексія.
Прийом «Аргументація власної відповіді». Викладач. Уважно розгляньте перелік тверджень. Вони мають початок, але завершення відсутнє. Тому пропоную вам поміркувати та продовжити речення.
VІІ. Оцінювання навчальних досягнень здобувачів освіти.
Викладач. Підбиваємо підсумки. У вас є «екологічні листочки», які ви накопичували впродовж уроку. Тепер ми їх перетворюємо на оцінки. Порахуйте кількість отриманих листочків – це і буде ваша оцінка за урок. Ті учні, які набрали маленьку кількість балів, мають змогу доопрацювати матеріал та підвищити оцінку на наступному уроці.
VІІІ. Домашнє завдання.
Опрацювати параграф підручника 40-41, вивчити опорний конспект у вигляді таблички, відповісти на запитання 1-5 ст. 139 (усно).
* Творче запитання. Складіть біологічний міні-твір на тему «Що я маю зробити, щоб зберегти навколишнє середовище».
Список використаної літератури
1. Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти [Електронний ресурс] // Верховна Рада України : [офіційний веб портал]. – Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1392-2011-п, вільний. – Назва з екрана.
2. Навчальна програма. Біологія і екологія 10-11. Рівень стандарту [Електронний ресурс] // Міністерство освіти і науки України : [офіційний веб портал]. – Режим доступу: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programi-dlya-10-11-klasiv, вільний. – Назва з екрана.
3. Остапченко Л.І. Біологія і екологія (рівень стандарту) : підручник для 11‑го класу закл. заг. серед. освіти / Л.І. Остапченко, П.Г. Балан, Т.А. Компанець, С.Р. Рушковський. – Київ : Генеза, 2019. – 208 с.
1