Урок 21
Тема. Виконавці алгоритмів та їхні системи команд.
Мета:
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання та наочність: мультимедійна презентація, картки із тестами.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Повідомлення теми та мети уроку.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Дайте відповідь на такі запитання.
- Що на вашу думку означає слово «спонукати»? ( підштовхнути, підбити, намовити когось до виконання певної справи).
- Які речення можемо назвати спонукальними? ( Це ті речення, які підштовхують нас до дії)
- Наведіть приклади спонукальних речень. (Принеси води! Подай книгу!)
- Хто найчастіше звертається до вас спонукальними реченнями?( вчителі, друзі, батьки).
2. Гра «Спонукай!»
Зараз ми з вами пограємо у цікаву гру, послухайте її умови:
- Один з учнів виходить до дошки, а інші учні по черзі висловлюють для нього спонукальне речення. (наприклад – напиши цифру 7).
Якщо речення дійсно спонукальне – учень виконує його вимоги, якщо ні – звучить різкий звуковий сигнал (сигнал дає учитель на ПК).
3. Бесіда про команди і виконавці.
ПОНЯТТЯ КОМАНДИ
Якщо мати попросить доньку: «Підмети підлогу на кухні», то донька візьме віник і підмете кухонну підлогу.
Якщо суддя футбольного матчу під час гри дасть свисток, то гра зупиниться.
В цих прикладах об’єкти донька, футболісти отримували повідомлення, що містили вказівки виконати певні дії. У результаті виконання цих вказівок відбулися певні події.
Повідомлення, що спонукає до виконання певної дії, називається командою.
Працюючи з комп’ютером, ви використовували команди, що містяться в меню вікон програм, у контекстних меню об’єктів, у Головному меню. Після виконання кожної з команд відбуваються події з певними комп’ютерними об’єктами: вікнами, значками, програмами, малюнками, слайдами, файлами тощо.
ВИКОНАВЕЦЬ ТА ЙОГО СИСТЕМА КОМАНД
Об’єкт, який здатний виконувати команди, називається виконавцем.
Виконавцем команд може бути людина, тварина, робот, різні пристрої, комп’ютер.
Для кожного виконавця є команди, які він може виконати, і команди, які він виконати не може.
Наприклад, виконавець учень може виконати команди:
Виконавець дресирований собака може виконати команди, яких навчив його хазяїн:
Набір команд, які може виконати виконавець, називається системою команд даного виконавця.
Звертаємо вашу увагу! Кожний виконавець може виконати тільки ті команди, які входять до його системи команд.
Алгоритм
Бургомістр і алгоритм
В одному німецькому місті бургомістр вночі зіштовхнувся з перехожим і набив собі гулю. Вранці він написав наказ: «Всім мешканцям міста вночі ходити з ліхтарями». Ввечері він пішов перевірити, як виконується його наказ. І знову набив гулю. «Чому ти без ліхтаря?» — «Ось він». — «Чому він без свічки?» — «Наказу не було».
Наступного дня з'явився наказ: «У ліхтарях повинна бути свічка». Знову бургомістр пішов перевіряти виконання свого наказу і знову набив гулю. «Чому без ліхтаря?» — «Ось він». — «Чому ліхтар без свічки?» — «Ось вона». — «Чому вона не запалена?» — «Не було наказу».
І тільки на третій день вийшов вичерпний наказ: перехожі в темну пору доби повинні ходити з ліхтарями, у ліхтарях повинна бути свічка, свічка повинна бути запалена.
Алгоритм — це скінченна послідовність команд, виконання яких приводить до розв’язання поставленої задачі.
4. Робота в зошиті.
- Розгорніть будь ласка свої зошити і запишемо.
Повідомлення, що спонукає до виконання певної дії, називається командою.
Набір команд, які може виконати виконавець, називається системою команд даного виконавця.
Кожний виконавець може виконати тільки ті команди, які входять до його системи команд.
5. Релаксація.
Швидко покліпати, закрити очі і посидіти спокійно, повільно рахуючи до 5. повторити 4-5 разів.
Подивитись на вказівний палець витягнутої руки на рахунок 1-4, потім перенести погляд вдалину на рахунок 1-6. Повторити 4-5 разів.
ІV. Закріплення знань учнів.
Завдання 1. Виправте алгоритм нагрівання чайника з водою. Розставте команди в правильному порядку та допишіть відсутню дію.
Налити воду в чайник
Відкрити кран газової конфорки
Поставити чайник на плиту
Чекати, поки вода не скипить
Піднести сірник до конфорки
Запалити сірник
Вимкнути газ
Завдання 2. Складіть алгоритм додавання нового контакту до телефону
Завдання 3. Човняру з лівого берега на правий потрібно перевезти вовка, козу і капусту. У човні окрім човняра поміщається лише один "пасажир". Як це зробити так, щоб і коза, і капуста залишилися цілими?
Складіть алгоритм розв'язання задачі.
https://learningapps.org/view1119482
V. Підсумок уроку.
1.Порядок дій, які необхідно виконати для досягнення мети та отримання результату, - це
2. Що не може бути виконавцем?
3. Набір команд, які може виконати виконавець, - це
4.Алгоритмом є
5. Об'єкт, що здатний виконувати певні команди(людина, тварина, робот, комп'ютер) - це
6. Алгоритм - це
7.Окрема вказівка для виконавця - це
8.Чи має виконання алгоритму завершуватися отриманням результату?
ні
так
9. Наведіть приклади команд
10. Наведіть приклади алгоритмів
Фронтальна бесіда.
- Подайте приклади з навколишнього життя: команди, виконавця, система команд виконавця.
1