Урок 23
Тема: Середовище опису й виконання алгоритмів.
Мета уроку:
навчальна: сформувати поняття програми, комп’ютерної програми, комп'ютерне середовище виконання алгоритму, навчитись завантажувати проект у середовище Scratch та познайомитись з особливостями роботи в середовищі Scratch.
розвивальна: розвивати логічне мислення на основі спостережень, порівнянь, усвідомлення отриманого матеріалу; продовжувати розвивати навички роботи з інформаційними технологіями.
виховна: стимулювати інтерес до предмету, пізнавальну активність, акуратність, терпимість та інформаційну культуру учнів.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання та наочність: дошка, комп’ютери, підручники, презентація.
Хід уроку
І. Організаційний етап
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Розгадай ребус
Відповідь: складання.
Відповідь: виконання.
Відповідь: скретч.
Отже, тема нашого уроку: Середовище опису й виконання алгоритмів.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Гра «Закінчи речення»
IV. Вивчення нового матеріалу
Пояснення вчителя з використанням презентації.
Якщо алгоритм призначено для виконання за допомогою комп'ютера, його записують спеціальною мовою, яка має бути йому «зрозумілою».
Такий запис називають програмою.
Програми створюють для опрацювання інформаційних даних за допомогою комп'ютера. Говорять, що виконавцем програм є комп'ютер.
Комп'ютерна програма — це алгоритм опрацювання даних, записаний спеціальною мовою та призначений для виконання комп'ютером
Переглянути процес виконання програми на комп'ютері деяким виконавцем, що має свою систему команд, і її результат можна в середовищі виконання алгоритму.
Комп'ютерне середовище виконання алгоритму — це спеціальна програма, яка дає змогу створювати і виконувати алгоритми для обраних виконавців з визначеною системою команд на комп'ютері.
Таких програм може бути безліч. Кожна з них створюєть¬ся людьми з певною навчальною метою. Прикладом такого комп'ютерного середовища є програмне середовище Скретч.
Його завантаження здійснюється з розділу Усі програми. Головного меню або за допомогою значка на Робочому столі
Завантаження середовища Скретч
Вікно програми Скретч має складові, подібні до вікон програм, які ми вже вивчали: рядок заголовка, меню, кнопки управління вікном тощо
У цьому середовищі виконавцем алгоритму є Рудий кіт. Для нього існує своя система команд. З кожною командою пов'язана певна подія, яка відтворюється на сцені
Виконавців алгоритму в середовищі Скретч ще називають спрайтами. У перекладі з англійської мови sprite — світлячок або ельф
Програма, що виконується в середовищі Скретч, складається з команд, які можна обрати в контейнері. Вони реалізують команди із системи команд виконавця алгоритмів у середовищі, які об'єднані в групи:
Зображення вигляду виконавця, фон сцени і програму можна зберегти у файлі. Файл, створений у середовищі Скретч, називають проектом.
Відкривають існуючий проект за таким алгоритмом:
Які особливості режимів роботи в середовищі Скретч?
Під кнопками управління вікном середовища розміщено кноп¬ки перемикання його режимів роботи
У режимі перегляду ми бачимо тільки сцену виконання алгоритму, що займає весь екран. Вийти з нього можна, натиснувши кнопку повернення у верхньому правому кутку екрана Щоб виконавець алгоритму розпочав виконувати команди на сцені, натискають на зелений прапорець. Кнопка Зупинити все припиняє виконання алгоритму.
У режимах У зменшений розмір та У певний розмір відображаються всі складові вікна програмного середовища, як пока¬зано на попередньому слайді.
У першому режимі сцена зменшена.
У цих режимах алгоритм можна виконувати покомандно, групою або цілком.
Наприклад, якщо в наборі команд, що міститься у вкладці Скрипти, обрати одну команду та двічі клацнути на ній мишею, то на сцені відтворюватиметься подія, що відповідає цій команді.
Натискання на кнопку Зупинити все припиняє виконання алгоритму.
V. Фізкультхвилинка
https://www.youtube.com/watch?v=A09aJ3gvLWs
VІ. Усвідомлення набутих знань й формування вмінь та навичок
Інструктаж вчителя.
Виконання практичних завдань:
Вправа 1. Кіт-музикант.
Завдання. Відкрий проект Кіт-музикант, що міститься в папці Навчальні проекти. Файл заготовку можна знайти за посиланням http://urok-informatiku.ru/dodatkovi-materiali-do-uroku-4-dlya-6-klasu/
Вправа 2. Малюнок
Завдання. Відкрий та запусти на виконання проект Герб, що міститься в папці Навчальні проекти.
Заготовку знайди на сайті http://urok-informatiku.ru/dodatkovi-materiali-do-uroku-4-dlya-6-klasu/
Розглянь режими роботи середовища виконання алгоритмів Скретч
Зауваж, що виконавцем цього алгоритму є не Рудий кіт, а виконавець Олівець-малювець.
Обговорити колективно:
Обговоріть у парах, як можна продовжити такі речення:
2. Остап для свого молодшого брата склав інструкцію «Як відкрити проект Метелики в середовищі Скретч».
Розглянь схему і поясни зв'язок між вказаними поняттями.
Релаксація
VIІ. Підведення підсумків уроку
Оціни свої знання:
VIІІ. Домашнє завдання
По можливості: встанови на домашньому комп'ютері програму Скретч та відпрацюй навички роботи з проектами-зразками